Koronarajoitusten vallitessa on monella aikaa erilaisille visailuille ja muulle sekalaiselle viihteelle. Kaikki sellainen ei ehkä oikein sovi ketjuihin “Kumpi mieluummin” tai “Triviaa kahvipöytäkeskusteluihin”. Tämä olis tarkoitettu kaikelle sellaiselle, myös kiekkoa sivuaville arvuutteluille jne.
@Rebeto67 Wappiryhmän visavastaava huomio!
Tunnetko - tiedätkö? Tusina väittämiä minusta. Yksi on silkkaa valhetta. Mikä?
- Kuustudiosta 1969 tuttu Martti Tiuri oli taustavoimana eräässä projektissani.
- Olen napannut Jorma Ollilaa “hihasta”, esittäytynyt ja puhunut hänelle vartin verran ihan ei-ammatillisia juttuja.
- Olen kutsunut paholaista papin seisoessa aivan vieressä.
- Olen laskeutunut Tutankhamonin hautakammioon.
- Olin yo-kirjoitusten jälkeen päivän kestäneissä ammatinvalintatesteissä. Tuomio: kielitieteet.
- Hylkäsin saamani opiskelupaikan Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa.
- Olin ainoa matkustaja Finnairin reittilennolla.
- Kesken työpäivän ex-tempore lähdimme kiovalaiseen lähiöön maistelemaan ukrainalaisen työkaverin balzamia (väkevä viini) ja zakuskeja. Ohessa kävimme läpi mm. ukrainalaisen divisioonan tuhon Raatteen tiellä.
- Omaan säteilysuojausasetuksen 5. pykälän mukaisen pätevyyden säteilyn yleiskäyttöön.
- Päätin vapaaehtoisesti käydä testaamassa saksan taitoni Goethe instituutissa.
- Olen opiskellut kiinaa yli kaksi vuotta.
- Minulla on Yrjö Neuvon allekirjoittama työtodistus.
Valetta on väite:
-
- Tiuri
-
- Ollila
-
- Pappi
-
- Tutankhamon
-
- Ammatinvalintatesti
-
- Opiskelupaikka
-
- Reittilento
-
- Ukrainalainen siesta
-
- Säteilysuojaustutkinto
-
- Goethe Instituutti
-
- Kiinan opinnot
-
- Yrjö Neuvo
0 voters
Heh. Mun pitäis äänestää itse. Muuten en näe veikkauksia! No, ollaan pitkämielisiä ja äänestän vasta finaalissa. Vai onko se silloinkaan tarpeen, eikö ajan umpeuduttua tulokset paljastukin kaikille. Toivotaan niin.
Kävi itseasiassa mielessä että rakentelisi tänne foorumille 50 kysymyksen jääkiekkovisan ratkaistavaksi kaikille. Katsotaan .
No niin. Aika perata harjoitus. Katsotaan mitä läpikäynti paljastaa minusta. Ja varsinkin teistä, siis mitä meikäläisestä uskotte. Tämä ei taida tänään vielä selvitä, koska aion hieman kertoa tarinoista tarkemmin. Pidetään jännitystä yllä!
-
Tiuri - totta. TTKK:lla tein tutkimuksen magneettikenttien vaikutuksesta erinäisiin juttuihin. Radiotekniikan professori Martti Tiuri ei ollut työn päätarkastaja, mutta hän oli kokoajan taustajoukoissa pitämässä silmällä, etten sotke sähkö- ja magneettikenttiä toisiinsa. Mieleen Tiurista on jäänyt ennenkaikkea muutama rattoisa lounas Serlachiuksen (Tako) kabinetissa, jossa useammankin professorin ja vanhan vuorineuvos Serlachiuksen (rahoittaja) seurassa kävimme läpi saatuja tutkimustuloksia. Juuri mitään kritisoitavaa ei Tiurilla ollut. Juuri sellainen tyylikäs ja rauhallinen herrasmies kuin silloin nuorempana siellä Kuustudiossa.
-
Ollila - totta. Kesäjuhlilla Rosendahlin kupeessa 2000-luvun alussa näin Jorma Ollilan marssivan muutaman “adjutanttinsa” kanssa juhlaväen joukossa. Eipä hänellä siellä paljon tuttuja tuntunut olevan, ehkä muutaman Tampereen toimipisteen ylimpään johtoon kuuluvan kanssa sanoi muutaman sanan. Niinpä sitten ykskaks vaan nappasin miehen kiinni, esittäydyin ja vaivasin häntä aika pitkään aiheena hänen omistamansa kartano Nastolan (nyk. Lahti) Uudessakylässä olevan Sylvöjärven rannalla. Tuo järvi kun oli se lapsuuteni ja nuoruuteni järvi, jonne aina mentiin uimaan jne. No, kunnialla tuosta tapaamisesta taisimme molemmat selvitä.
-
Pappi & paholainen - totta. Pari vuotta sitten olin Vääksyssä ja juuri takuuaikana jo kerran Puolassa asti huollossa ollut Lumix-kamerani hajosi taas aivan samalla tavalla. Täysi jumi, zoom jäi ulos jne. Ei mitään tehtävissä. Ja juuri oli tarkoitus napata kuvia harvinaisemmista vesilinnuista. Ei siinä mitään muuta kuin suusta tuli perk*lettä. Ja pappi vieressä. Sanoin kyllä heti “anteeksi”. Ja pappi sanoi “ei se mitään”. Sain siis synninpäästön. Tuo pappi oli kyllä perhetuttu, vihkipappimme jne, erään hiippakunnan piispan “oikea käsi”. Olimme hänen ja vaimonsa kanssa retkellä Vääksyssä.
Mainittakoon että 2 vuoden takuuaikana tuo kamera kävi kolme kertaa Puolassa huollossa. Kaksi ekaa kertaa oli muka “likaa” ja lasku tuli aina minulle. Takuu ei korvaa likaantumista. Kolmannella kerralla myönsivät sitten kamerassa olleen jotain oikeaa vikaa ja vaihtoivat siihen koko linssipaketin. Sen jälkeen kamera on toiminut. Kop kop.
-
Tutankhamonin hautakammio - totta. 2000-luvun alussa tuli todellakin käytyä Kuninkaiden laaksossa Luxorin lähettyvillä ja laskeuduin mm. Tutankhamonin hautakammioon. Samalla reissulla käytiin tottakai myös Kairon Egyptologisessa museossa, jossa suurinpiirtein kaikki haudasta löydetty esineistö sijaitsee.
-
Ammatinvalintatesti - valhetta!! Joo, niin se oli, että yo-kirjoitusten jälkeen osallistuin Lahden työvoimatoimiston tiukkaan testipäivään ja vaikka kielellinenkin puoli meni varsin sutjakkaasti, niin en sitten kuitenkaan saanut kehoitusta lähteä kieliä opiskelemaan. Olinhan kuitenkin ollut koulussa matikkalinjalla ja kirjoittanut menestyksekkäästi esim. pitkän matikan. No, nuorena sitä on nopea hoksaamaan ja päättelykykykin on vielä kunnossa. Loogiset ja matemaattiset testit meni niin putkeen, että kehottivat vietävät minua alkamaan opiskella… Niin, en tiedä kannattaako kaikkea tietää, mutta jos olet utelias, niin tulos oli: ydinfysiikkaa. Se oli silloin, nyt vois ottaa peruskoulukin monen aineen osalta pirun koville. Vuodet vierii ja tylsyttää… Muut paitsi Tapparan.
-
Opiskelupaikka - totta. Hain todellakin opiskelupaikkaa Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisestä. Mihinkään pääsykokeisiin en mennyt, vaan sain paikan yo-kirjoitusten perusteella. Siinähän oli kaksi ehtoa täytettävänä: Pitkä matematiikka ja yleisarvosana, molempien piti olla “jotain”. Enpä piinaa ketään tuommoisilla yksityiskohdilla. Mutta paikka tuli ja luovuin siitä päästyäni sinne, minne halusin “enemmän”. Oli varmaan sama pelko kuin Stephen Hawkingin isällä aikoinaan poikansa suhteen, pelkäsin päätyväni matikan opettajaksi. Mikä ei sinänsä lopulta olis ollut huono vaihtoehto, eikä edes ainoa tuolla koulutuksella. Mutta se nuoruus, opettajuus ei tosiaankaan iskenyt silloin.
-
Reittilento - totta. No, nyt korona-aikaan tämä ei taida olla mitään. Mutta tämä oli loka-marraskuussa 1997 ja kyseessä lento Tampere - Pirkkalasta Helsinki - Vantaalle. Sieltä jatkoin sitten Finnairilla Bangkokiin ja enää en ollut yksin. Pirkkalassa olin hyvissä ajoin ja sieltä lähti hieman ennen “omaa” lentoani yksi kone Helsinki - Vantaalle. Kaikki lähtivät sillä. Jotenkin mulla siinä aika kului ja katselin oman matkasuunnitelmani mukaista lentoa. Tein lähtöselvityksen ja mulle sanottiin, että “olisit voinut mennä sillä edellisellä”. Enpä mennyt ja kun sinne Bangkokiinkin piti päästä, niin ei muuta kuin yksin koneeseen. Pitää nyt joskus tsekata tallessa vielä olevat matkadokumentit, mutta semmoinen muistikuva on, että se oli DC-9. Sitä en kyllä takaa. Mutta koneessa oli kokoajan yksi nuori lentoemäntä juttuseurana ja heti ekaks hän kysyi, haluaisinko viiniä. En tiedä mistä kauempaa kone oli tullut, mutta kaappiin oli kuulemma siltä reissulta jäänyt jokunen viinipullo. Muistaakseni pari lasillista valkkaria ehdin nauttia ja lento oli tosiaan hyvin mukava ja “privaatti”.
-
Ukrainalainen siesta - totta. Päivittäin ajeltiin lähes aamusta iltaan Toyota Land Cruiserilla ympäri Kiovaa mittailemassa NMT450-verkkoa. Oli muistaakseni talvea 1997. Jossain vaiheessa reittimme tuli Koilliseen Kiovaan lähelle Brovaryn pikkukaupunkia, joka ei enää kuulunut mittausalueeseen. Mutta kuskimme sattui asumaan siellä ja eikö vaan ehdottanut poikkeamista kämpilleen. Keskellä talvisen ankeaa maisemaa oli jotain 16-kerroksisia tornitaloja ja jokunen ankea ihminen ulkona liikkumassa pitäen kiinni kauluksestaan tai päähineestään. Koleaa ja tuulista, harmaata. Metsän reunassa näkyi valtava banderolli, jossa luki paikallisella kielellä “Me emme unohda ikinä”. WW2 oli iskenyt Brovaryynkin. No, siitä vaan yhteen torniin sisälle ja kavuttiin ylös 14. kerrokseen. Hissi oli, mutta se kuulemma toimi “aina joskus, mutta harvoin”. Kuskin kämppä oli mielenkiintoinen, joku sohvantynkä siellä oli ja jotain vaatimattomia tuoleja. Pöytänä iso ja tukeva kuljetuslaatikko, jolle syötävää ja juotavaa alkoi ilmestyä. Hyvää oli eikä mikään loppunut kesken. Seura vallan mahtavinta. Ja kyllä sitten myöhemmin vielä jatkui työpäiväkin, monta tuntia ajeltiin ja läppärin testausohjelmisto sai purtavaa. Oli kyllä semmoinen ikimuistoinen työpäivä ja ainakin yksi mukana ollut ukrainalainen on vieläkin FB-kaveri. Kuskista en tiedä, oli tuolloin jo hyvinkin viiskymppinen. Onko Hetman tai Balzam vienyt. Mutta oli semmoinen veijari kultahampaineen, että olis monta tarinaa kerrottavana.
-
Säteilysuojaustutkinto - totta. Fysiikan opintojen laboratoriotöiden yhteydessä tuli jo paljon käytettyä erilaisia säteilylähteitä, mutta ei siihen silloin mitään tutkintoja tarvittu. Lyijysuojia vaan laitettiin sopivasti kehiin ja pysyttiin loitolla. Mutta lääketieteellisen tekniikan opintojen yhteydessä professorimme järjesti Tampereelle mahdollisuuden tenttiä tuo säteilysuojaustutkinto ja useimmat ko. laitoksella silloin valmistumisvaiheessa olleet opiskelijat sen silloin suorittivat. Minä sitten muiden mukana. Mutta täytyy nyt sanoa, etten sitten käytännössä ole koskaan sitä paperia tarvinnut. Tie vei aivan muualle.
-
Goethe Instituutti - totta. Olin opiskeluaikoina hakemassa IAESTE-harjoittelijaksi Hollantiin ja kielivaatimuksena oli englanti. Olihan englannista kaikki koulutodistukset yo-kirjoituksia myöten olemassa, mutta käytännön kielitaidon todistamiseksi kävin sitten vielä erikseen oman oppilaitoksen englannin opettajan testattavana. Jotenkin tuli sitten mieleen pitkän saksan lukeneena, että käynpä kokeilemassa miten se saksa sujuu. Jostakin keksin silloin että paras todistus taidosta löytyisi Goethe Instituutista, joten sitten vaan sinne kielikokeeseen. Sehän oli lähinnä jutustelua syntyperäisen opettajan kanssa ja vallan hyvin sujui eli sieltäkin todistus kielitaidosta tuli. En muista oliko sillä paperilla koskaan mitään käyttöä, ehkä ei.
-
Kiinan opinnot - totta. Sampolassa kiinan opintoja takana 2.5 vuotta. Tällä hetkellä kiina on “telakalla”. Pientä kiinnostusta olisi vielä joskus jatkaa, mutta jo ensimmäisen vuoden jälkeen monilla innostus lopahtaa ja ryhmää on vaikea saada kasaan. Itselläkin kolmas vuosi oli pelkkää kirjoitusmerkkien opiskelua ja se jäi sitten kesken kun niin monet jäivät palaamatta kevätkaudeksi kurssille.
-
Yrjö Neuvo - totta. Yhdessä vaiheessa olin vuoden tutkimusinsinöörinä TTKK:n Elektroniikan laitoksella. Esimieheni oli Nokian teknologiajohtajana 1993-2005 toiminut professori Yrjö Neuvo. Hän sitten luonnollisesti antoi minulle työtodistuksen, kun lähdin jatkamaan uraa toisaalle. Työtehtäväni laitoksella olivat tilaustutkimuksia/projekteja teollisuusyrityksille. Yleensä keskiössä oli Intelin 2920 analoginen signaaliprosessori, joka oli kovasti “muodissa” Neuvon johtamalla laitoksella. 2920 tuli tunnetuksi siitä, että sitä käytettiin ensimmäisissä risteilyohjuksissa. Itsekin tein tuolla prosessorilla pieniä ihmeitä, vaikka nykyisellään ajatellen sen kapasiteetti oli minimaalinen, muisti noin 160 käskyä x 64 bittiä. UV-EPROM:lla varustetut 2920-prosarit olivat turkasen kalliita (vajaa 1000mk kipale) ja niitä hajosi paljon ja helposti. Olivat todella herkkiä staattisille sähkönpurkauksille. Jotain voi päätellä siitä, että tuolloin meikäläisen palkka oli jotain 5000 mk/kk.
----- The End -----
Andrea Boccellin livekonsertti Milanon tuomiokirkosta alkoi juuri.
Kyseessä on aito live, tyhjälle kirkolle
Tässä kun nyt jo kohta ollaan toukokuussa, niin laitoin sitten kaikki tarinat ja vastaukset näkyville. Olihan tämä aika vaikea arvuuttelu, enkä itseasiassa tätä tehnyt teidän kiusaksenne. Meillä vaan oli kavereiden kanssa FB:ssä samantyyppisiä kyselyjä, mutta itse halusin tehdä hieman erilaisen. Kavereiden jutut kun oli minusta hieman tylsiä tyyliin, arvaa missä seuraavista kymmenestä managerihommasta en ole työskennellyt. Tuommoinen on tylsintä mitä voi kuvitella.
Tässä kun on nyt tätä kotona pyörimistä enemmän, niin ajattelin että kai Tappara.co:kin yhden tämmöisen “minä-kisan” kestää. Vaikeaksi osoittautui arvailu FB:ssäkin, vaikka siellä on mukana sukulaisia jne. No, tiesin erään emännän tietävän, koska maaliskuussa olivat meillä kyläilemässä ja siinä viinilasillisten välissä satuin hänelle asian kertomaan. Ja hänpäs muisti! Sitten serkkuni mies osasi katsoa jotenkin lävitseni valiten oikean vaihtoehdon. Serkku itse oli ihan ulalla. No, lopputulemana siis “1.5/60”, joten aika hyvin harhauttelin, eikö vaan!
11 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Liveseuranta: (Korona)vappu 2020
Kolmas laji (golfin ja frisbeegolfin lisäksi) korona-ajan ajanvietteeksi: pöytätennis.
Normaalien pöytätennissääntöjen lisäksi voimassa olivat ”koronasäännöt”. Jokaisella pelaajalla oli omat pallot, pöydän pintaan ei saanut koskea, puolia ei vaihdettu ja tuomari ohjasi pelejä suojamaski kasvoillaan.
Kohtuu vaikea korttipeli yksin läpsyttelyyn.
Ladot laskemalla pakasta kortteja 1-13:sta 4 kertaa.
Koko pakka mentävä siis läpi osumatta laskemaasi numeroon. (A=1, Q=12, K=13)
Pakka luonnollisesti sekoitettava epäonnistuessasi ja näkemättä alinta korttia.
Onnea matkaan.
Äläkä vaan sano että hetihän se meni
Itsellä vaati tänään varmaan joku 200 yritystä
Jos tarinapelit kiinnostaa, niin RDR2. Noin 60h edestä loistavaa viihdettä.
Onnistumisen todennäköisyys on noin 1,56 %, joten luen vaikka kirjaa mieluummin
Lataatte puhelimiinne Pokemon Gon ja lähdette pyydystää Pokemoneja luontoon. Hyvää ja hyödyllistä ulkoilua, jos ei muuten tuu ulos lähdettyä.
Vieläkö tuota joku pelaa? Luulin et koko peli on kuollut jo
Tottakai pelaa, parasta ajanviihdettä.
Liiderin markkinointiosastolta leikkikalu https://lidlifyer.fi/
Viasat näyttää juuri parhaillaan ilmaiseksi World Cupin pelin Suomi-Tsekki vuodelta 1996.
Seuraavaksi tulee saman turnauksen peli Suomi-Saksa.
Huomenna julkaistaan ratkaisut Aamulehden Hannu Mänttärin sanakieppeihin. Myöntääkö kukaan ratkaisseensa kaikki? Meillä jäätiin puolitiehen, jollei tänään illalla tule lopullista läpimurtoa.
Esim. Tuo kolmonen??
Tässä pari ensialkuun:
-
Nosta muki - musta noki
-
Lordin passi - pardin lossi
Vapun kunniaksi pähkäillään graafikko Hannu Mänttärin klassikkoarvoituksen parissa. Tässä vuoden 2013 kuva-arvoituksessa ollaan sanakieppien maailmassa.
Kuvaparin puoliskot edustavat sanakiepin molempia puolia. Oheinen esimerkkikuva kuvaa logiikkaa: punainen tipu, tinainen pupu.
Tässä esimerkkikieppi: punainen tipu, tinainen pupu.
Muut Mänttärin arvoitukset, päivän sudokun ja kymmenen kysymystä löydät osoitteesta aamulehti.fi/ajanviete.
Julkaisemme oikeat vastaukset sekä Aamulehden printtilehdessä että verkossa torstaina 7. toukokuuta. Onnea matkaan!