Kiekko putoaa jäähän Plymouthissa 28.7 ensimmäisen ison U-20 ikäluokan tapahtuman osalta, jossa kartoitetaan pelaajia tuleviin nuorten MM- kilpailuihin Ottawassa. Turnaukseen osallistuu Jenkit kahdella joukkueella, Kanada, Ruotsi sekä Suomi. Tapahtuma pelataan jenkkikiekon “mekassa” Usa hockey areenalla, joka on hieno paikka pelata.
Suomi kartoitti tällä viikolla pelaajia tähän tapahtumaan Vierumäellä, josta kahdesta joukkueesta valittiin pelaajat lähtevään joukkueeseen. Tapparaa tapahtumaan pääsee edustamaan Niko Korkola ja onnittelut hänelle! Benjamin Rautiainen ja Emil Järventie olivat Vierumäellä mutta lähtevään joukkueeseen heitä ei valittu. Konsta Helenius olisi ikänsä puolesta voinut osallistua tapahtumaan, mutta Konsta oli täällä jo viime vuonna ja tällä hetkellä taitaa olla muita kuvioita mielessä. Esimerkiksi Aaron Kiviharjua ei lähtevään joukkueeseen valittu, mutta mitä katselin Vierumäen pelejä niin tämä oli täysin oikea ratkaisu.
Turnaus on mielenkiintoinen, koska Jenkit saavat jalkeille haluamansa pelaajat ja Kanada osallistuu tällä kertaa mukaan turnaukseen. Ollaan pienessä kaukalossa Pohjois- Amerikan pelaajien mukavuusalueella ja nähdään missä nämä 06/05 ikäluokan pelaajat menevät suhteessa muihin.
Ottelut näkyvät Usa Hockeyn TV:n kautta sekä Finhockeyn tulospalvelusta löytää tulokset
Itse olen seurannut näitä pelejä jo vuosia ja tämä toimii oman kiekkokauden “aloittajana”.
Melkein pakko olla jokin pieni vamma tai jokin muu este. Oli kuitenkin nyt viikonlopun leirillä ihan parhaita hyökkääjiä ja kahteen peliin tehot 1+1 Tsekkiä ja Sveitsiä vastaan.
Joukkueesta puuttuu myös Kasper Halttunen joka oli Vierumäellä mukana.
Hyvä huomio tuo Kasper Halttunen, meinasi unohtua. Rautiainen oli pirteä Vierumäellä joten jotain varmaan liittyy asiaan. Mitä olen agenteilta kuullut, niin aikataulutus nykyisten tapahtumien suhteen on haastava. Ensin draftissä varatut pelaajat menevät Development campeille, pian alkaakin sitten Vierumäelle leiritys, josta mahdollisesti Pohjois- Amerikkaan turnaukseen. Fyysisesti kovia settejä yhdistettynä aikaeroon ja monella kuitenkin alkavalla kaudella otettava paikka “miestenjoukkueesta”. Jos esimerkiksi vaikka pientä loukkaantumista, niin en yhtään ihmettelisi jos pelaaja jää pois.
Nyt on pakko kysyä, että mitä mieltä muut olivat Kiviharjun pelaamisesta? Erinäisistä syistä pelaamisesta on jotenkin paras terä poissa ja etenkin suoraluistelu on jotenkin “vaikeaa”. Mutta kun katsoin näitä esityksiä, niin ei NHL draftissä mitään vääryyttä tapahtunut.
Tsekkien paidassa Vierumäellä viiletti pitkänhuiskea Adam Jecho, joka pelasi taannoin Tapparassa U-18 junnuissa enimmäkseen. Viime kausi Pohjois- Amerikassa oli tuonut Adamille paljon positiivista pelaamiseen.
Joo ja ei. Tätähän se Rautiaisen junnumaajoukkue ura on ollut. Toki nyt voi olla loukkiakin.
Rautiainen on peluri. Nuoriso maajoukkueet hieman karsastanut Rautiaista, koska on niin hyökkäysorientoitunut pelaaja ja maajoukkeueet ovat katsoneet, että hän tekee sen puolustuksen kustannuksella. Rautiainen on koettu myös yksityisyrittäjänä ja on koettu, että hän tekisi sen joukkuepelin kustannuksella.
Luistelussa on selviä puutteita. Aron Kiviharju on pieni kokoinen puolustaja, joten hänen luistelunsa pitää olla aivan eliittitasoa, jotta NHL-ura onnistuisi. Toivotaan parasta reeniä!
En ole juurikaan itse nähnyt hänen pelejään, mutta tällä palstalla ollaan antamassa tyyliin vakipaikkaa Tapparan kokoonpanosta ja samalla sitten toisaalla luottoa ei oikein tunnu olevan.
Liigan puolella ei kuitenkaan ihan hirveästi varasteta tuosta joukkuepelistä, jos et ole stara.
Itse haluan nähdä Benjamin Rautiaisen Tapparan kokoonpanossa. Tapparan on mahdoton hävitä runkosarjassa mitään, joten toivotaan rohkeaa peluutusta Rikeltä.