3D-tulostimet

Tuli ostettua ensimmäinen 3D tulostin, täältäkin varmaan löytyy tekijöitä.
Omani on Bambu lab A1 combo, 399€ hinnalla ostettu. Muutamat lelut ja yksi oma piilolinssiasema tekele tehtynä.

Ideoita, vinkkejä, neuvoja ja ongelman ratkaisua.

Mitkä on teidän lemppari tulosteet?

8 tykkäystä

Sillä varmaan voisi tulostaa pirunnyrkin ja muitakin pulmaleluja. En ole itse 3D tulostimia testaillut - vielä.

Näyttäisi olevan puzzleja, jos jonkin näköistä. En ole testaillut sellasen tekoa

Itsellä on nyt 9v ollut kone, Nyt menossa toinen. Huomattava ero kuinka helppoa saada onnistuneita tulosteita tullut noiden koneiden välillä noin 5 vuodessa. Bambulabin koneet tuovat vielä tuohonkin parannusta ja alkaa oleen lähes hae malli ja paina nappia tasoa.

Kannattaa tutustua samantien myös omien kappaleiden tekemiseen. Esim suojia ja koteloita eri asioille. Mikäli ei ole mitään kokemusta niin tinkercad.com on online ohjelmisto millä pääsee helposti tekemään “palikka” tason muutoksia. Sitten jos tarvitsee parempaa softaa niin autodeskin Fusion360 on ilmainen softa omaan käyttöön. Saa melkein kaikki ominaisuudet käyttöönsä ihan ammattitason softasta. Youtubesta löytyy myös hyvin tutoriaaleja millä pääsee alkuun.

Tuosta vielä ensi tulostuksiin hyvä aihio

3 tykkäystä

Itselläni on tsekkiläisen Prusan MK3S ja MK4S. Ne ovat olleet tarkkoja ja luotettavia. Koneen varaosat voi tulostaa myös itse. Prusalta saa valmiit ilmaiset tiedostot.

Itse suunnittelen omat tulosteeni avoimen lähdekoodin FreeCAD:lla.

Oma tarpeeni ja lähestymistapani on käytännön kautta, en oikein harrasta mitään koristejuttuja.

Kaikenlaisiin arjen koneisiin ja tavaroihin olen itse piirtänyt varaosia. Olen saanut monelle tavaralle uuden elämän, eikä ole tarvinnut ostaa uutta kaupasta.

Pidä suuttimet ja peti puhtaana.
Prusan pedin puhdistan ajoittain isopropanolilla. Suuttimen pidän puhtaana PU-puhdistajalla. Suuttimen putsaan aina ennen jokaista tulostetta.

5 tykkäystä

Edistyneemmän harrastajan projekti. Tämä vei 13 kuukautta.

Nykytekniikka helpottaa vaativien hankkeiden toteuttamista. Tässä se tarkoittaa taitavaa 3d-tulostimen käyttöä, sillä aidon WRC-ralliauton näköisen Toyota GR Yariksen kori on koottu 123 palasesta. Tulostuksen jälkeen osat liimattiin ja hiottiin yhteen.

3 tykkäystä

Mistä kannattaa tilata filamenttejä?

@Torma

Itse käytän niin vähän että muutaman euron eron takia en halvinta hae. Perusvärit ihan verkkokauppa/clasohlson ja sitten jos jotain erikoisempaa niin saksan amazonin valikoimista löytyy.

Nykyisin tulostelen pääosin petg muovilla. Kestää uv säteilyä ja käyttöä paremmin kuin perus pla. Printtaus tarvitsee lähinnä vain enemmän lämpöä, ei kauheasti vaikeampi kuin pla tulostaminen. Sitten on muutama rulla tpu värejä jos jotain pehmeämpää suojaa tarvitsee.

ASA/abs olisi sinänsä ominaisuuksiltaan hyviä, mutta niissä tulee sitten printtauksen vaikeus lämpö vaatimuksien takia ja hajuhaittojen takia sen verran isommaksi että olen jättänyt väliin kokeilujen jälkeen. Toki nekin nykyisillä kaapeilla ja filttereillä saadaan helpommin onnistumaan.

Eikö petg, ja tpu käryä?

Eipä käytännössä huomaa. Sisätiloissa tulostan ilman kaappia ja en tuota hajua huomaa. Toki ei sitä varmaan montaa tuntia vieressä kannata hengitellä.

Pääosin olen tilannut Prusan verkkokaupasta heidän filamentteja. Jotain ostanut myös verkkiksestä.

Niin tosiaan kannattaa pysyä jokseenkin merkki uskollisena siinä vaiheessa kun asetukset on kunnossa. Vaikka ovat periaatteessa eri merkeillä samaa muovia niin asetuksia joutuu säätämään kun toisen valmistajan muovi ei pysykkään kiinni samoilla säädöillä kuin edellinen. Pääsee helpommalla kun ei liikoja vaihtele merkkiä välillä.

2 tykkäystä