Aamulehden toimittaja sortunut klassiseen ja katsonut eilisen pelin ratkaisuosuman teksti-tv:stä: “Eemeli Suomi ratkaisi Ilveksen voiton Oula Palveen nappisyötöstä”.
Mun telkkarissa näytti ihan kuin maali olisi syntynyt Clendeningin laukauksen reboundista, mutta nyt en tiedä kumpaa uskoisin.
Aamulehden Pelicans-IFK -seiskapeliseuranta on otsikoitu tällä hetkellä ”Ilveksen ensi kauden päävalmentaja johdatti Pelicansin välieriin!”. Mautonta puhua ensi kaudesta, kun nyt on tämä kausi käynnissä. Menee mielestäni fanitoiminnan puolelle ko. otsikointi.
Luulen AL:n otsikoivan tietoisesti. Julkisuushakuisuus uutisoinnissa on nykyään tärkeää ja media haluaa julkaista asioita ennen virallista ’statementia’.
Aamulehden selkeä linja on jonkin aikaa ollut, että jos otsikkoon saa jollain lailla Tapparan tai Ilveksen ympättyä mukaan, niin se laitetaan. Oli sitten “Ilveksen ensi kauden valmentaja” tai “entisen Tappara-pelaajan joukkuekaveri” tai “Ilvestä ja Tapparaakin vastaan pelanneen joukkueen kannattajan isoäidin koira”, niin se laitetaan.
Ei siinä ole sen kummempaa agendaa tai seurapuolueellisuutta. Se on ihan vaan pelkkää paskaa klikkijournalismia.
En pidä lainkaan tästä Aamulehden suunnasta mikä tuli Sanomaan liittymisen mukana. Juttuja kirjoittaa nuo iltapulujen toimittajat. Tässä hyvä esimerkki suuntauksesta josta en pidä.
Uutisoidaan otsikkotasolla hankinta. Ja sitten jutussa kerrotaan, että toimituksen tietojen mukaan. Haluaisin edes sitä, että Aamulehti laittaisi otsikkotasolle jo tiedon siitä, että kyse on huhusta. Nyt otsikkotasolla jo kerrotaan tuo varmaksi.
Saisi nämä pysyä siellä Iltapuluissa, mutta valitettavasti tämä nyt taitaa olla tulevaisuudessa myös Aamulehden tapa. Kiitos näiden muutamien Iltapulu toimittajien.
Aamulehti on mennyt sanomaomistuksen myötä selkeästi kaupallisen median suuntaan uutisoinnissa. AL:n omia resursseja on osin karsittu ja yhä enemmän juttuja kirjoitetaan yhteisellä jakelulaajuudella (mm. HS, IS, AL jne).
Näistä valtaosa lienee forumeilta haettua “toimituksen tietoa”. Olen jo pitkään miettinyt, että ketju “Ottelu-, pelaaja-, siirto- ja kiekkoskuupit yleisesti urheilujournalisteille, ja sellaisina itseään pitäville” puoltaisi paikkaansa.
Ei sinne välttämättä kirjoittaa tarvitsisi. Linkit vain ketjuihin joissa mainittava sisältö on. Säästäisi paljon aikaa kiireisiltä ja asiansa tuntevilta toimittajilta.
Aamulehtikin on shokaistunut Ilveksen menestykselle. Tänään otsikko:
Liiga
Ilveksen mitalisankari teki ison päätöksen – palaa kotimaahansa pitkän kierroksen jälkeen
Balázs Sebők voitti Ilveksessä kaksi pronssia.
8 tykkäystä
ProTappara
(Tamminiemessä, mutta ei jakamassa pesää.)
536
Tähän sen verran tartun, että ”toimituksen tietojen mukaan” ei kyllä ole sama kuin ”luin internetistä”. Kyllä näille on jotain vahvistusta haettu ns. oikeista lähteistä ennen kuin on journalismina verkkoon tai paperille läntätty.
Journalismi on luottamusbisnestä ja sen lisäarvo piilee siinä, että ei vain copy-pasteta tiedotteita. Siksi on täysin oikein ja suotavaa tehdä uutisia luotettavista tiedoista, vaikka kyseinen organisaatio ei olisi viestinyt ja vahvistanut asiaa.
Ja liittyy ehkä enemmän politiikkaan kuin urheiluun, mutta yksi määritelmä uutiselle on myös se, että se on ”asia, jota joku ei haluaisi julkisuuteen”.
Tapparakin mainittu. Ei maksumuuria ainakaan vielä.
“Tappara pelasi parhaimmillaan niin hyvin ja viihdyttävästi, että olisin voinut kuvitella heillä olleen Ilves-paidat päällä. Enpä olisi uskonut, että tämä päivä koittaa, että voin aidon rehellisesti näin sanoa ja kirvespaitojen pelitapaa kehua”, Nieminen sanoo.”
7 tykkäystä
ProTappara
(Tamminiemessä, mutta ei jakamassa pesää.)
538
Olisi ollut kiva katsoa tämänpäiväinen matsi tallenteena, mutta tallenteella on ainakin minulle eka puolisen tuntia alkulämpöjä, sitten hetki mustaa, sitten ekaa erää, koko pitkä eka erätauko ja vähän toisen erän alusta, jonka jälkeen tallenne päättyy.
On enemmän kuin vähän ironista, että Aamulehden kolumnisti huhuilee IFK:lta edes vähän yritystä näin treenikaudella, kun ihan samaa voisi kysellä Aamulehdeltä itseltään näiden striimauksien suhteen. Ei sen pitäisi näin 2024 olla ihan näin vaikeaa, ja oikeastaan olen sitä mieltä, että sitten mieluummin jätettäis striimit tekemättä, jos niitä ei osata tehdä kunnolla.
Kysyn täällä, kun tänne varmaan parhaiten sopii ja toivon, että tavottaa porukkaa.
Mutta siis olisko porukalla jakaa mulle kuvana jotain “wanhaa” Tapparaan liittyvää Aamulehden juttua? Toiveina olis, että ei mitään kuvaa, vaan pääsääntöisesti tekstiä. Mielellään etusivun juttu, jossa näkyisi Aamulehden “logo” ja jokin tosiaan Tapparaan liittyvä (siisti, hieno) otsikko? Ja hakusessa siis “mustavalkoiselta” ajalta.
Netistä oon kattellu juu ja jonkin verran löytyy Tapparaankin liittyviä leikkeitä, mutta ei etusivun hommia. Sotajuttuja sitäkin enemmän, mutta se on ymmärrettävää historiamme tuntien.
Edit: saa siis olla netistäkin kaapattu, jos joku löytää paremmin, kun mää.