AC autossa päällä talvella?

Jos autossa on (automaatti-)ilmastointi ja sitä voi ohjata erillisellä AC-napilla, onko väliä, onko AC päällä talvella vai ei?

Itse olen miettinyt että ei: lämpötilapyyntö on kuitenkin yleensä lämmityksen puolella, eikä jäähdytyksen. (Moni AC-laite vaatinee lisäksi plusasteita, että se suostuu jäähdyttämään.) Miten asia oikeasti on?

Ei sitä kannata mun mielestä talvella käyttää. Viillennystä vartenhan se on. Lisäksi vaikuttaa hieman kulutukseenkin, niin en oikein tiedä miksi sitä kannattaisi viileillä keleillä käyttää.

Edit. Tietty kompuran takia kannattaa sitä sillon tällöin käyttää… Tosin, jos et vie autoa lämpöiseen esim. talliin niin eihän se silloin päälle lähde.

Mielestäni toimii myös talvella, kuivaa auton sisäilmaa, esim treenien jälkeen hikisenä kotio kiireesti saunaan, ilmastoinnin ansiosta ajaminen onnistuu pää auton sisäpuolella.
Tai mistä mää tiiän, itellä semmonen vanha roppana jossa ei ilmastointia ole, mutta varakkaammat kaverit on kertonu!

8 tykkäystä

Täältä löytyy tietoa ilmastoinnista

http://www.vesvel.fi/p/ilmastointi.html?m=1

ILMASTOINTILAITTEEN KÄYTTÖ
Ilmastointia tulee pitää päällä 5-10 min kuukausittain, vaikka ilmastointia ei kuumuuden tai kosteuden poistamiseksi tarvitsisikaan. Talvisin ilmastointi ei kytkeydy päälle pakkasella. Lämpötila-anturi yleensä estää ilmastoinnin käynnistymisen lämpötilan ollessa alle +4 astetta (autokohtaisia eroja). Talviaikaan ilmastointilaitteen saa päälle yleensä auton ollessa lämpimässä vaikkapa parkkihallissa niin kauan, kunnes auton päällä oleva lumi on sulanut. Ilmastointi käynnistyy kytkettäessä ns. huurteenpoistotoiminto tai puhallus auton tuulilasille ja kytketään sisäkierto päälle.

Juuri näin. Ilmastointi kuivaa ja pitää ikkunat huurteettomana. Pieni lisä kulutukseen on pieni harmi siihen verrattuna että näkee kunnolla ulos. Helpottaa varsinkin pimeällä

5 tykkäystä

Munkaan mielestä ilmastoinnin kompura ei pyöri jos ulkona on liian kylmä. En tosin oo ihan perillä näistä nykyautoista, kun nyt on ekaa kertaa sellanen pirssi alla missä on automaattinen ilmastointi.

Siihen nappiin ei tarvi koskea, saa olla päällä aina. Automatiikka hoitaa, ettei jäädy. Tietysti kosteaan parkkihalliin ajettaessa vetää huuruun, niin voi koko lämppärin sulkea.

2 tykkäystä

Tuohon kosteudenpoistoonhan sitä talvella käytetään, aika harva vaan tuntuu olevan perillä tuosta ja monet omat kaveritkin vetää ikkunat huurussa ennen kuin niille sanoo, että pistä ilmastointi päälle.

1 tykkäys

Jep, hyvä täsmennys, että AC:n peruskäyttöön talvellakin kuuluu lyhyt käyttö lämpimässä tilassa. Edullinen “ilmastointihuolto” taitaa nykyään tarkoittaa vain kylmäaineen täyttöä, sekin tärkeää.

Eli itse AC-nappulan asennolla ei fiksusti toteutetussa autossa ole mitään väliä? Tarkemmat tiedot merkkifoorumilta?

On myös edullisia ilmastoinnin täyttöhuoltoja
Vanha kylmäaine pois, 20min alipainetta ja pari minuuttia painetestiä ja oikea määrä kylmäainetta sisään = 49 euroa.

Periaatteessa noin, kunhan on aina päällä.:slight_smile:

1 tykkäys