Aloitukset jääkiekko-otteluissa

Itsellä ei ole tutkimustuloksista muistikuvia mutta ne voivat olla oikeassa. Pitkässä juoksussa. Muistikuvia on kyllä ottelusta, jossa aloitus voitettiin pelikellossa ollen yhdeksän sekuntia. Maali syntyi ajassa 59:59.

4 tykkäystä

Minulla on runsaasti muistikuvia otteluista, joita ei voitettu, vaikka viimeisellä minuutilla voitettiinkin aloitus.

10 tykkäystä

Helvetin hähmäistä siis tämä aloitustiede!

Sentterin tarvetta olisi yhtä kaikki helpompi arvioida, jos olisi vähän kirkkaampi käsitys siitä millaista hokia nyt olisi tarkoitus pelata.

Tampere-Cup ja Grönborgin lausunnot eivät ole asiaa hirveästi avanneet.

Toki siis systeemistä riippumatta pelaajamatskun pitää olla todella kovaa mestaruuksien uusimiseen. Ikävä kyllä, siellä on muitakin joukkueita.

Älä irrota lausetta kontekstista. Ymmärsit kyllä. +60% aloittaja ratkaisuhetkillä versus +40% aloittaja voi tehdä sen pienen eron.

Toki tämä aloituskeskustelu on aika kaukana aiheesta "Sentterivahti 2023.

7 tykkäystä

Niinpä, onko nyt kyse tästä suhtautumisesta asioihin? Onko puolillaan oleva juomalasi puoliksi täynnä vai puoliksi tyhjä?

Armaksellä on ainakin tyhjä. Onneksi Savinainen oli toista mieltä.:grin:

Pikemminkin sanoisin, että jos 200 millilitran lasissa on 100 millilitraa vettä, lasi on puolillaan.

Joku noheva on siis tästäkin tehnyt tilastollisen tutkimuksen, ja aloitusprosentit eivät korreloi ottelun lopputuloksen kanssa. Näin se vaan on.

4 tykkäystä

https://www.si.com/.amp/nhl/2017/03/03/illustrated-review-importance-nhl-faceoff

Tuossa nyt ensialkuun vähän luettavaa simppelissä muodossa: ei aloitukset näytä korreloivan menestyksen kanssa.

Puretaan vähän osiin:

Nykyään esim. Änärissä tehdään n. 6 maalia per ottelua ja otetaan n. 60 aloitusta per ottelu. Pyöristin lukuja yksinkertaistamiseksi.

Vaikka kaikki 6 maalia syntyisi suoraan aloituksesta, se olisi siltikin vain 10% aloituksista. Volyymin sijaan pitäisi siis oikeastaan voittaa oikeat aloitukset. Aloitus % laksketaan kaikki, mutta ainostaan päätyjen aloitukset tuottaa välitöntä uhkaa.

Yksilöt tottakai tekee eroja yksittäisiä otteluja on voitettu/ hävitty vaikka mihin. Silti, isossa kuvassa se ei näytä korreloivan pitkällä jänteellä. Ei ole mielestäni edes fiksua yrittää tilastoja kumota yksittäisillä tilanteilla. Vaikka 59:59 tai mitä vaan, todennäköisyydet silti liputtaisi edelleen Tapparan mestaruuden puolesta vaikka Pelsut tuon ottelun olisi vienyt.

Kiekkopelissä tapahtuu valtavasti muutakin. Isompia virheitäkin, kuin aloitustappio. Vaikka sentteri ottaa helposti ”syyn” vaikuttaa alotuksen jälkeinen viisikkopeli voimakkaasti siihen, tuleeko maalipaikkaa ja veska siihen, tuleeko maalia.

Jotta pysytään topicissa: pelaajien riittäminen sentteriksi on mielipidekysymys. Valmentaja lopulta päättää. Mutta edelleen: menestyksekkääseen sentteripeliin kuuluu niin paljon muutakin - käytännössä tärkeämpää tilastojen valossa on, että meillä on hyvä joukkue.

Uskon silti, että ennen siirtorajaa liikehdintää tapahtuisi muutoinkin.

11 tykkäystä

Erittäin hyvin sanottu, siellä, öö, ylempänä tässä ketjussa!

Ehkä vähän meta-keskustelun uhallakin haluaisin myös kiittää muita keskustelijoita tässä ketjussa.

Niin outoa kuin se onkin, tässä ketjussa on ehkä suomalaisen jääkiekon internet-keskustelun terävin kärki, mitä tulee keskushyökkääjiin, heidän rooliinsa ja vahvistustarpeisiin. Tappara ei tokikaan ole ainoa joukkue tämän kysymyksen äärellä.

Tämä siis posina tälle palstalle!

3 tykkäystä

Hyvää keskustelua juu, lisätään vielä sellainen ajatus, että mielikuviin aloitusten tärkeydestä vaikuttaa varmasti paljon se, että ne ovat niin helppoja havainnoida. Varsinkin erikoistilanteissa ja pelin ratkaisuhetkillä esim. maalin ollessa tyhjänä, niihin keskittyy koko yleisö henkeä pidätellen ja varmasti jäävät mieleen nuo suoritukset. Ovat myös melko paljon esillä oleva asia perustilastoissa.

Sen sijaan sentterin muu hyvä tai huono tekeminen pelin ollessa käynnissä on paljon vaikeampaa hahmottaa, paitsi tietysti tehopisteet.

9 tykkäystä

No eihän se kerro, kun vedot ja vetopaikat siellä niin paljon parempia. Enemmän mielestäni kertoo se, ettei aloitusten ja pelin voittaminen korreloi. Joku 59:59 maali jää tärkeän aloitusvoiton takia mieleen, mutta siinä oli 59 minuuttia ennen sitä ja mm. 3-0 johto.

5 tykkäystä

Ja siitä Vellun tasoitusmaalista unohtuu - uskallan väittää - näiltä meidän aloitusprosenttikiihkoilijoilta se, että sentterin ollessa 50 %:n aloittaja 60 %:n aloittajan sijasta olisi tilanne päättynyt erilailla yhden kerran kymmenestä. Olen aika varma, että osa jengistä ajattelee täällä, että kukaan muu kuin Lehterän tasoinen aloittaja ei olisi aloitusta voittanut, vaikka se onkin täyttä potaskaa.

Ja siis myös nuo sinun pointtisi ovat aivan yhtä olennaisia.

5 tykkäystä

Joo ei varmasti suurta merkitystä, kun pyöritään 50-60% paikkeilla. Väittäisin, että pelin virtaukseen vaikuttaa silloin, kun toinen joukkue vie aloitukset reilusti itsellensä.

50% aloittaja voittaa kymmenestä aloituksesta selvästi vähemmän kuin yhden verrattuna 60% aloittajaan silloin on vastassa vastustajan paras aloittaja. 40% aloittaja saa ehkä kaksi aloitusta kymmenestä Lehterältä tai Immoselta.

Kyllä aloitusten merkitys on erittäin iso silloin kun kyse on pelaajasta, joka pelaa ottelun ratkaisuhetkiä jatkuvasti. Hifkillä on näihin tilanteisiin nyt laittaa Lehterän lisäksi Koivistoinen, haaste on kova noita vastaan.

3 tykkäystä

No mutta kun aloitus% ei korreloi voittamisen kanssa. Se on fakta. Toiset pyörii täällä fiiliksellä, toiset datalla, faktalla ja analyysilla. Ei tästä sen enempää.

2 tykkäystä

Kiekonriistot keskikaistalla taitaa olla enemmän voittamisen kanssa korreloivaa kuin aloitusvoitot? Saadaan kiekko ryhmittymätöntä vastustajaa vastaan ja syöttösuunnat molemmille laidoille.

2 tykkäystä

Kyllä se vaan voittamista selvästi helpottaa, fakta myös tämä :face_with_monocle:

No näytä se tilastollinen tutkimus, joka tämän osoittaa. Kyllä minä sitten tietenkin uskon.

2 tykkäystä

Olikos tästä Liigan tasolla jotain tutkimusta nähtävillä? Itse en löytänyt kuin tuon NHL-tilastoihin perustuvan, joka sinällään on pelinä ja pelaajien ominaisuuksiltaan hyvin erilaista kuin meidän kotimainen Liigamme.

Toki aloitusvoittoja enemmän ratkaissee sentterin kokonaisvaltainen pelaaminen. Sentteri on kuitenkin perinteisesti se kaveri joka rytmittää peliä ja parhaillaan ohjaa pelin virtausta molempiin suuntiin. Unohtamatta isoa roolia oman alueen puolustuspelissä.

No ihan varmasti aloituksilla on merkitystä. Kuten on kiekonriistoillakin. Ja sillä että syöttää tarkemmin kuin vastustaja. Ja että laukoo tarkemmin kuin vastustaja. Ja että ajoittaa maskit paremmin kuin vastustaja. Jne. että moke koppaa paremmin kuin vastapään moke.

Ihan jokaisella voitetulla peliä edistävällä pelillä on vaikutusta jääkiekossa lopputulokseen. On aivan hölynpölyä väittää, ettei aloituksilla olisi merkitystä, koska silloinhan jokaisen aloituksen voi lyödä läskiksi, ja kukaan ei kuitenkaan niin tee.

Jokainen pieni osa-alue yhdessä on sitten se kokonaisuus, josta voittaminen muodostuu.

11 tykkäystä