Tappara - Kärpät 6.3.2018 (Ti)

Teen tällä kaudella yhden ennakon - ja totean, että nyt on oikea hetki tehdä se. Pahoittelen, että täällä on parempiakin tekijöitä ennakoille ja yritän kerrankin tehdä tästä hyvin lyhyen.

Asetelma

Tappara on saapunut runkosarjan viimeisille metreille - ja on aika katsoa totuutta silmiin. Olemme kuulleet selityksiä, kuinka on ollut treenijumia ja kuinka on uusiutunut joukkue. Olemme kuulleet puheita, kuinka Tapparalle voittaminen on arkipäivää ja kaikki muu on pettymys. Ja niinhän se meneekin.

Totuus on kuitenkin se, että kärkitaistelut on tällä kaudella mennyt Tapparalta odotettua heikommin. Ollaan jääty monessa jääkiekon perusasiassa selvästi vastaantulijaksi ja viime kauden tavaramerkki; takaa ohitse on esim. loistanut poissaolollaan.

Kärpät saapuu Hakametsään varmana runkosarjan voittajana, viime kauden vaikeuksien selättäjänä. Kotijoukkue saapuu halliin haastajana ja tästä tehdään viimeiset askelmerkit kohti playoffseja.

Tappara pysyy keväälläkin syväjäässä?

Oli sitten niin tai näin, Tappara ei ole koko kauden mittakaavassa esiintynyt arvoisellaan tasolla. Pisteitä on jäänyt matkasta ja tehottomuus on vaivannut lähes koko kauden. Maalipyssyt ovat hyytyneet vastustajien edessä ja pelin kokonaisuus on näyttänyt varovaiselta riskien minimoinnilta.

Tästä pelistä alkaa kolmen pelin viimeinen rutistus. Tapparalla on kolme peliä aikaa näyttää, että se aikoo pitää kiinni valtikasta. Tampereen herruus on ainoa voitettu asia kaudella, kaikki muu on ollut tasaista tappiota. Nyt on viimeinen hetki alkaa sulaa ja näyttää, ettei me luovuta paikastamme taistelutta.

Odotukset

Huomiselle en odota sitä samaa, mitä olen odottanut monessa pelissä. Huomenna itse asiassa minulle kelpaa 0 pistettä, jos joukkue vaan rupeaa näyttämään siltä, että sillä on vakaa aikomus taistella triplasta. Kärppiä vastaan en halua nähdä perinteistä taktista shakkia, jota ympäri kauden rakastan. Huomisen teema on TUNTEIDEN tiistai. Haluan nähdä palavaa tunnetta ja todellista halua haastaa Kärpät. Haluan nähdä karvausta, riskejä ja yritystä tehdä maalia vaikka väkisin. Tulos on toissijainen. Haluan nähdä sen tillilihan, jonka olen nähnyt monta kertaa ennenkin.

Seuraa heitä

Rautakorpi - Jukkaa on jälleen syytetty ympäri kauden passiivisuudesta ja uskalluksen puutteesta. Huomenna on loistava hetki lyödä meikäläiselle ja kaikille muille jauhot suuhun. Lyökää mun puolesta vaikka fläppitaulu ja nopeat tai hitaat lähtönne kolmeen osaan sahalla - ihan sama, koska huomenna ainoastaan tahto ratkaisee. Haluan nähdä tahtoa puolustaa tapparalaisuutta, tahtoa voittaa logolle. En halua nähdä taktista shakkia, jossa pyritään vähämaaliseen tasapeliin. Antaa Kärppien viedä pisteet, jos ovat parempia, mutta tärkeintä on se, että ilme kertoo siitä, ettei tämä riitä.

Peltola - kapteeni ei ole puolustanut joukkuetta vielä nyrkein. Huomenna saatetaan tarvita jopa sitä, koska sen seurauksia ei ole vielä nähty. Nyt kaivataan taas sitä Jugia, joka sytyttää joukkueensa vaikka väkisin peliin mukaan.

Kuusela - nyt on aika näyttää, että laukaus lähtee ja maalin eteen meneminen joukkueen puolesta kiinnostaa. Ei enää mitään puolikkaita ratkaisuja ja kiekkoa päätyyn vaan tuodaan se kiekko alueelle tahdolla. Tiedän, että Kuusela osaa sen ja tulee sen tekemään, nyt otetaan se koppa pois päästä. Vaikka väkisin.

Huomenna pelataan kaikki logolle ja annetaan kaikki logolle. Pelikirjat voi tunkea mun puolesta vaikka perseeseen kunhan näen sitä tunnetta ja taistelua kentällä. Jos tunne jää vajaaksi niin pelin jälkeen en halua kuulla mitään selityksiä, kuinka ei tänään sytytty ja pelattiin ihan hyvä peli.

35 tykkäystä

Pelikirja on selkänoja johon joukkue nojaa, sitä ei voi heittää mihinkään. Vai miten se meni, kuulostaako tutulta?
Oot kääntänyt kelkkas sitten ihan täysin.

Kyllä olen. Tämän yhden pelin ja yhden ennakon osalta. Katsotaan sitten torstaina, palaanko arkeen, mutta se tuntui sopivan teemaan. :slight_smile:

P.S. hain vähän @Treppu 'maista tatsia samalla.

4 tykkäystä

Tällä viikolla pitää kyllä alkaa näkymään peli-ilmeessä se että halutaan voittaa tällä kaudella jotain, vai tuleeko se sitten sormia napsauttamalla kun aika on, no ei ainakaan suosikkeja olla ihan heti.

3 tykkäystä

Olen suhteellisen varma että Tappara voittaa huomenna.
Ihan johtuen kahdesta syystä

1. Kärpillä saattaa olla treenijumia ( sitä ihan aikuisten oikeaa )
  2. Ainoastaan Tapparalla on merkitystä ottelulla

Toivottavasti näin käy ja Tappara pysyy kolmantena runkosarjan loppuun saakka.

5 tykkäystä

Nyt ollaan nelosia ja tavoitteena kolmas paikka.
Itse pelistä odotan samaa mitä koko kausi on ollut.
Yksin yrittämistä ja puskemista, ketään ei kiinnosta. Pläää

Tästä joku 11–2-voitto ja torilla tavataan tai 1–3 kuokkaan ja mikään ei muutu.

8 tykkäystä

Perustilanne on edelleen erittäin skitsofreeninen: oletus, että tietävät joukkuessa ja kentällä erittäin hyvin, mitä tekevät ja ajavat takaa. Näyttää kuitenkin siltä, etteivät tiedä ollenkaan mitä tekevät ja ajavat takaa. Hyvin outo tilanne.

Ennustaminen on vaikeaa: jonkinlainen menestys lienee mahdollista mutta täysi pannukakku voi myös olla edessä. Jos pitäisi sanoa, sanoisin, ettei kahden puolivälirätappion jälkeen nouse tämä enää ylös. Eli poffien alku sanelee.

Jotenkin on pikkuisen harhainen olo koko playoff menestyskysymystä miettiessä.

Kärpät pelaa kunniasta ja Tappara pojoista. Pitäisi olla aika selkeää. Onko, en todella enää tiedä.

2 tykkäystä

Onko Peltola muuten tapellut muutenkin kuin Smothermanin pieksi hänen taklattua polvella Saravoa? kun en muista muita.

E. kirjoitusvirhe

Ei taida olla. :smiley: Vähän joskus otti Niskalan kanssa poffeissa yhteen.

1 tykkäys

Tää pelihän pitää vetää ihan vihkoon ja näytellä ihan paskaa. Ei nyt ole vielä aika loistaa, sen aika on sitten puolivälierissä. Vedetään koko liigalta housut kinttuun ku kevät on sitten yhtä riemumarssia.

5 tykkäystä

Mitäpä jos Tappara tämän voittaa niin tuleeko se Tapparan hyvyydestä vai löydetäänkö sieltäkin se positiivisuuden vievä negatiivinen säie, että ei pelillä ollut Kärpille mitään merkitystä tms :thinking:

Eiköhän tämä peli mene vielä treenijumin merkeissä. :slight_smile: Voi silti voitto tulla.

Jumi aukeaa sitten joskus playoffeissa ja vain taivas on rajana, kun Tappara jyrää vastustajansa kerta toisensa jälkeen. :slight_smile:

1 tykkäys

Itse en pidä tulosta tästä pelistä ollenkaan tärkeänä. Yritin jopa ennakossa tuoda esille, että tulosta tärkeämpää (minulle henkilökohtaisesti) on se, mitä tapahtuu kentällä. Haluan nähdä oikeasti tunnetta ja halua, joka tarttuu yleisöön. Virkamiesläpsyttelyä on nähty tällä kaudella niin paljon, että mikään ei anna varmempaa tunnetta kuin se, että peliesityksessä on sydäntä ja tunnetta.

6 tykkäystä

Kyllä kyllä. Ei tämä mitenkään pitänyt sinulle ollakkaan henkilökohtaisesti tms :slight_smile: Kyllähän tässä kumminkin kaikki toivotaan voittavaa Tapparaa jäälle!

1 tykkäys

Tuskin mikään oleellisesti Tapparassa muuttuu huomiseen. Paitsi tietysti se, että Kärppiä ja HIFK vastaan on aina sytytty pelaan hyvin. Tiukka peli tulossa jossa voittaja selviää maksimissaan 2 maalin erolla.
Tappara reenaa siis runkosarjan loppuun asti täysillä. Näin kuulin ja se tukisi kaikkea jäällä nähtyä.

Poffeissa vasta on lupa odottaa fyysisen käsijarrun poistoa.

Tämä ei silti tarkoita, etteikö Tappara pelaisi huomenna hyvin. Odotukset eivät ole kovin korkealla, mutta aion antaa itselleni luvan yllättyä myös positiivisesti. Koska mixei.

1 tykkäys

Jos huomenna edes yritettäis pelata ja taistella pisteistä. Vaikee ainakaan enää alemmas on päästä siitä lauantain esityksestä. Luottoa löytyy vielä kuitenkin. Toivottavasti Joona ja Teemu pääsee huomenna irti.

2 tykkäystä

Tuota tukee itse asiassa ainoastaan Porin peli, mutta on erittäin vaikea ymmärtää, onko se oikeasti tuon arvoista. Pelaajien itseluottamus on pahasti pakkasella ja vaatii kyllä joukkueelta täysin absurdia omaan kykyynsä, että treenaamalla koko runkosarja ollaan just semmosella kolmen viikon aikajänteellä parhaita.

Siitä olet oikeassa, että esim. Porin esitys tukee juuri sitä ajatusta, että jotain ihmeellistä on menossa taustalla.

1 tykkäys

Tuskin täällä monikaan tietää mikä on Tapparan pelaajien henkinen tila.

14 tykkäystä

No katsopas sinne jäälle. :smiley: Jos et siitä näe, mikä on joukkueen henkinen tila niin et taida nähdä sitä koskaan. :stuck_out_tongue: Ja jos et siis näe niin sitten et kyllä haluakaan nähdä.

1 tykkäys