Teen tällä kaudella yhden ennakon - ja totean, että nyt on oikea hetki tehdä se. Pahoittelen, että täällä on parempiakin tekijöitä ennakoille ja yritän kerrankin tehdä tästä hyvin lyhyen.
Asetelma
Tappara on saapunut runkosarjan viimeisille metreille - ja on aika katsoa totuutta silmiin. Olemme kuulleet selityksiä, kuinka on ollut treenijumia ja kuinka on uusiutunut joukkue. Olemme kuulleet puheita, kuinka Tapparalle voittaminen on arkipäivää ja kaikki muu on pettymys. Ja niinhän se meneekin.
Totuus on kuitenkin se, että kärkitaistelut on tällä kaudella mennyt Tapparalta odotettua heikommin. Ollaan jääty monessa jääkiekon perusasiassa selvästi vastaantulijaksi ja viime kauden tavaramerkki; takaa ohitse on esim. loistanut poissaolollaan.
Kärpät saapuu Hakametsään varmana runkosarjan voittajana, viime kauden vaikeuksien selättäjänä. Kotijoukkue saapuu halliin haastajana ja tästä tehdään viimeiset askelmerkit kohti playoffseja.
Tappara pysyy keväälläkin syväjäässä?
Oli sitten niin tai näin, Tappara ei ole koko kauden mittakaavassa esiintynyt arvoisellaan tasolla. Pisteitä on jäänyt matkasta ja tehottomuus on vaivannut lähes koko kauden. Maalipyssyt ovat hyytyneet vastustajien edessä ja pelin kokonaisuus on näyttänyt varovaiselta riskien minimoinnilta.
Tästä pelistä alkaa kolmen pelin viimeinen rutistus. Tapparalla on kolme peliä aikaa näyttää, että se aikoo pitää kiinni valtikasta. Tampereen herruus on ainoa voitettu asia kaudella, kaikki muu on ollut tasaista tappiota. Nyt on viimeinen hetki alkaa sulaa ja näyttää, ettei me luovuta paikastamme taistelutta.
Odotukset
Huomiselle en odota sitä samaa, mitä olen odottanut monessa pelissä. Huomenna itse asiassa minulle kelpaa 0 pistettä, jos joukkue vaan rupeaa näyttämään siltä, että sillä on vakaa aikomus taistella triplasta. Kärppiä vastaan en halua nähdä perinteistä taktista shakkia, jota ympäri kauden rakastan. Huomisen teema on TUNTEIDEN tiistai. Haluan nähdä palavaa tunnetta ja todellista halua haastaa Kärpät. Haluan nähdä karvausta, riskejä ja yritystä tehdä maalia vaikka väkisin. Tulos on toissijainen. Haluan nähdä sen tillilihan, jonka olen nähnyt monta kertaa ennenkin.
Seuraa heitä
Rautakorpi - Jukkaa on jälleen syytetty ympäri kauden passiivisuudesta ja uskalluksen puutteesta. Huomenna on loistava hetki lyödä meikäläiselle ja kaikille muille jauhot suuhun. Lyökää mun puolesta vaikka fläppitaulu ja nopeat tai hitaat lähtönne kolmeen osaan sahalla - ihan sama, koska huomenna ainoastaan tahto ratkaisee. Haluan nähdä tahtoa puolustaa tapparalaisuutta, tahtoa voittaa logolle. En halua nähdä taktista shakkia, jossa pyritään vähämaaliseen tasapeliin. Antaa Kärppien viedä pisteet, jos ovat parempia, mutta tärkeintä on se, että ilme kertoo siitä, ettei tämä riitä.
Peltola - kapteeni ei ole puolustanut joukkuetta vielä nyrkein. Huomenna saatetaan tarvita jopa sitä, koska sen seurauksia ei ole vielä nähty. Nyt kaivataan taas sitä Jugia, joka sytyttää joukkueensa vaikka väkisin peliin mukaan.
Kuusela - nyt on aika näyttää, että laukaus lähtee ja maalin eteen meneminen joukkueen puolesta kiinnostaa. Ei enää mitään puolikkaita ratkaisuja ja kiekkoa päätyyn vaan tuodaan se kiekko alueelle tahdolla. Tiedän, että Kuusela osaa sen ja tulee sen tekemään, nyt otetaan se koppa pois päästä. Vaikka väkisin.
Huomenna pelataan kaikki logolle ja annetaan kaikki logolle. Pelikirjat voi tunkea mun puolesta vaikka perseeseen kunhan näen sitä tunnetta ja taistelua kentällä. Jos tunne jää vajaaksi niin pelin jälkeen en halua kuulla mitään selityksiä, kuinka ei tänään sytytty ja pelattiin ihan hyvä peli.