Itsellä molemmat. Oli pakko ostaa halpis Huawei 8” vekaran touhuille ja toisaalta pakko olla myös Android tän palstan testailuun.
Kännykät eivät itselle suuria tunteita aiheuta. En itseasiassa ymmärrä miksi niistä edelleen niin paljon kohistaan. Kulutuselektroniikkaa siinä missä leivänpaahdin tai mikroaaltouuni.
En lähde väittelemään. Tein päinvastaisen siirron juuri samasta syystä ja tyytyväinen valintaan.
Akkujen kylmänkesto on todellinen ongelma. Itselle ei ole onneksi tullut tätä eteen missään puhelimessa. Asiasta tehtiin hiljan kyselyä Pokemon Go pelaajien kesken. Huom: Otanta liian pieni ollakseen tilastollisesti merkittävä.
Apple Inc. is preparing to release a trio of new smartphones later this year: the largest iPhone ever, an upgraded handset the same size as the current iPhone X and a less expensive model with some of the flagship phone’s key features.
Makuasioita ja käyttöön liittyviä asioitahan nämä ovat.
Minulle lopulta isoin asia oli se, että Samsung voittaa mennen tullen iPhonen, kun mennään luontoon ja välillä kylmyyteen tai kosteuteen.
Alkujaan vain yritin todeta, että Samsungin saa muokattua tarvittaessa muistuttamaan iPhonea.
Mutta makuasioita, kuten jo mainitsin. Ja tarpeen mukaan.
E. @ljpp lisäsit vielä tuon tutkimuksen Pokemon pelaajiin liittyen. Kuten totesit, niin ei ehkä ole nyt ehkä ole paras tutkimus.
Ensimmäisenä tämä iski silmille:
Otimme selvitykseemme erilaisen lähestymistavan. On nimittäin yksi joukko ihmisiä, joka pitää puhelinta kädessään -20C pakkasella tunnista toiseen, näyttö päällä ja sormet näytöllä, raskas sovellus käytössä.
Kun mennään esim. rinteeseen, niin vanha iPhone sammuu aina. Samsung ei.
Kosteus: vanha iPhone sammuu aina. Samsung ei. Tilanteisiin missä puhelin ei ole kädessä.
Eli minun käyttäjäkokemukseni tukee Pokemon porukkaa. Vanhat iPhone laitteet ei kestä kylmyyttä tai kosteutta.
Jos joku vie uuden iPhonen rinteeseen tai kevään kosteuteen järvelle tai joelle, niin antakaa kommenttia.
Itsellä ollut Android käytössä 4 vuotta ja iOS 3 vuotta. Omasta mielestäni iOS on käytettävyydeltään paljon edellä Android laitteita. Vaihdoin vanhan iPhoneni Samsungin S8:iin vuodenvaihteessa enkä tosin ole sitä katunut, mutta iPhonea tuli silti ikävä. En todellakaan ymmärrä miksi ihmiset hehkuttavat näitä Androidin customointi ominaisuuksia, koska ne ovat mielestäni oikeasti todella turhia.
Olen lasketellut iPhone SE povarissa koko talven parhaimmillaan -26C. Kuljen kävellen duuniin sama luuri rintaraskussa ja soittelen kuulokkeilla jotain - pari kymppiä pakkasia ja ei ongelmia. Kalakaveri on ollut iPhone fanaatikko aikojen alusta ja iLuurin pyörineet pitkin Busteria kaikissa olosuhteissa - ei olla nähty tuota kuuluisaa ongelmaa.
En väitö ettei tuota ongelmaa olisi olemassa. Ongelma on fakta ja Apple koittanut taklata asiaa softamuutoksin.
Kokemusta on iPhone 6 ja 7. Ei pelkästään minun höpinöitä nyt tämä. Tuo pakkanen on sammuttanut nuo laitteet käytännössä kaikilta samaan aikaan rinteessä olleilta samaan porukkaan kuuluvilta.
Oikeastaan iOS:n ja Androidin peruskäytettävyyden välillä ei enää juuri olekaan niin suuria eroja, että niistä kannattaisi järjestelmäsotaa viritellä. (Vaikka itsekin kirjoitan kärkevästi varsin usein…
Android on kuitenkin niin paljon enemmän open source, että sitä voi virittää hyvin eri tasoilla. Esimerkiksi Nova Launcher riittää monelle valmistajan oman käyttöliittymän piilottamiseen, ja vaikka joku TruePhone + Hacker’s Keyboard siihen päälle. Itse taas haluan enemmän vapauksia, joten otan sopivan custom ROMin.
Jos ei siis tykkää säätää ja iPhonen toimintatapa on sopiva, niin se on ihan fine. (Toisaalta jos tykkäsit iPhonesta, googlaapa “samsung galaxy s8 iphone ui themes”…)
Ittelle ios käyttis on just passeli kun en yksinkertasesti näe mitään tarvetta, että käyttistä pitäis päästä muokkaamaan miksikään. Mut nää on just näitä, varmasti makuasioita
iPhoneja (nyt 7) on ollut viitisen vuotta mukana vähän kaikessa, eli veneessä, rinteessä, kalassa, lenkillä, torijuhlissa ja esim tänä talvena pitkillä hiihtolenkeillä esim. Kaupissa. Näissä kaikissa ja etenkin viime mainitussa on yhdistynyt kylmä ja kosteuskin.
Ongelmia? Ei minkäänlaisia. Akku tyhjentynyt? Ei, vaikka esim. Sportstracker koko ajan käytössä.
En täysin siis ymmärrä mistä nuo iPhone ongelmat joita mainitset voivat ovat peräisin.
Ainakin minusta toimivat niin luotettavasti kuin pitääkin, etten ole muuta juuri harkinnutkaan.
Ja toimivat tietenkin muutenkin esim työkäytössä juuri niin kuin pitääkin.
@Oijennus@7-Zack iPhonen akkuongelmista on niin paljon raportteja ja toisaalta Apple itsekin on niihin reagoinut,että asiaa voi pitää vahvistettuna faktana.
Yhtä selvää on, että ongelma ei ole yksiselitteinen, koska moni ei näihin koskaan törmää. Syitä voi vain arvailla. Yllä linkkaamani kyselykin toisaalta osoittaa, että ongelmia on muillakin enemmän ja vähemmän.
Me täällä emme asiassa pääse tämän lähemmäs villakoiran ydintä.
Jos akku on iän/käytön myötä heikentynyt ja lisäksi kylmä vähentää akun kykyä siirtää varausta (eli puhelin ei saa riittävästi virtaa), niin voisiko tämä olla syy puhelimen kyykkäämiselle? Ettei vain tätä ongelmaa Applekin yrittänyt taklata (ei puhelimien sammumisetkaan kovin hyvää mainosta ole…)?
Joskus kyselin kokemuksia Honor 8:sta. Ostin pojalle sen joululahjaks käytettynä. Ei hajua, kuinka köytetty puhelin akkuineen oli. Mulla vanha iPhone 6, jossa akku nähny jo elämää. Menin pojan kanssa ulkojäille, mulla akkua 57%, pojalla 76. Mää otin höntsyissä (n. -10) yhden valokuvan ja lähetin sen whatsappiin. Puhelimen akku näytti pois lähtiessä 2%. Poika näytti jossain vaiheessa käyttävän myös puhelinta, pois lähtiessä sen akkua 75%. Mää en luota yhtään tän luurin akkuun pakkasella, on toki ikää ehkä 2,5 vuotta.
Muuten oon puhelimen käyttäjänä just ku @ljpp . IPhoneen oon tosi tyytyväinen, uusinta mallia en ostais vaikka eurolotossa voittaisin. Mutta toi Honor8 esim. on oikeen hyvän näkönen ja tuntunen. Samsungeista kokemus —>
Vanha 5S kyykkää kyllä pakkasessa hyvinkin nopeasti.
Kaveri osti 5Ässän tilalle iPhone kasin ja tilanne parantui mutta ongelma ei poistunut.
Ei @Oijennus ihan hatusta noita väitteitään vedä.
Samsung S8 tuli suurempi Android v8.0 päivitys. Suurimpana muutoksena (itselle) Outlook näyttää työpöydän kuvakkeessa saapuneisen sähköpostien määrän! Eihän tätä olla odotettu kuin vasta vuosia. Whatsapp! tähän pystyi jo pitkään. Wau! sanois Tanhupallo.
Minulla oli viimeksi puhelinta hommatessa vaihtoehtona S8 ja Oneplus 5T, mutta valinta osui jälkimmäiseen siitä syystä, että Powerin S8:n tarjouserä (499€) oli yllättäen loppuunmyyty aika nopeasti… Siinä oli hyvä hinta Samsungille. Puhelimen tarvitsin heti, joten 5T:n sai samaan hintaan ja parin päivän toimitusajalla.
Jos sinulla 5T on jo nyt työkäytössä, niin eipä siihen lisättävää. Ei täysin lippulaiva, mutta oikeita asiota on painotettu (käytön nopeus+++, laturi ja akku+++, näyttö++, riittävä kamera+). Ei ole paras, mutta on tasaisesti erinomainen. (Edit. OnePlus 5T päivittyi myös Android 8:iin joku aika sitten eli hyvä lisä sekin).
Yksi Applen iso etu on useamman sukupolven etumatka mm. prosessoreissa Android -kännyköihin verrattuna. Niistä ei ole muuten omaa kokemusta, joten parempaa tietoa saat muilta.
Samsung muuten häviää taas mennen tullen iPhonelle esim. Outlook käyttäjän tai siis minun Outlook kokemussa. Varsinkin kalenteri on monta kertaa parempi iPhonessa.
Eli tällaisen peruskäyttäjän mielipiteenä sanoisin vielä yhteenvetona:
Työkäyttöön liikkuvalle työntekijälle ehdotan iPhonea, vapaa-ajalla paljon luonnossa liikkuvalle ehdotan Samsungia.
Eli toisin sanoen, itse en ole löytänyt vielä minulle sopivaa puhelinta.
Huomioiko Apple tuotekehityksessään meitä Pohjolan asukkeja?
”Oman kokemukseni mukaan uudet iPhonet eivät ikävä kyllä kestä pakkasta yhtään paremmin. Huono akunkesto on pakkassäillä enemmän Applen ominaisuus kuin vika.”
Mitkä puhelimet kestävät pakkasta Applea paremmin?
”Valmistajien välillä on pieniä eroja. Huaweita ja Samsungia tulee Applea vähemmän akun vaihtoon. Huawei on ottanut nopeasti suuren markkinaosuuden. Meille tulee paljon Honor 7-, Honor 8- ja Huawei Nexus 6P -malleja akun vaihtoon.”
Androidiinkin voit toki asentaa vaihtoehtoisen kalenterin ja löytyy Microsoftin oma Outlook sovellus. Itselläni on iPhonessa Googlen kalenteri ja mailisovellus - parempia kuin Applen omat.