Älypuhelimet ja muut mobiililaitteet

Hmmm… Mulla oli kommareista yhtä lukuunottamatta kaikki, mutta en ikinä nähnyt sitä status-esineenä vaan sillä pystyi oikeasti hoitamaankin asioita.

Yhden kommarin jätin väliin, kun otin SonyEricsson P900:n ja sitten vikan kommarin jälkeen Android-leiriin alkaen Googlen Nexus Onesta.

Laadusta ei ole käsitystä, mutta MediaTek D9000 on todella tehokas prosessori, joten sikäli varmasti ihan hyvä valinta. Softatukea 3 vuotta jäljellä, mutta eipä sen loppuminen oikeasti mikään maailmanloppu ole – sovellukset päivittyy kuitenkin.

1 tykkäys

Se oli kyllä hienoa aikaa kun puhelimet oli oikeasti persoonallisia ja niissä uniikkeja ominaisuuksia. Uusissa malleissa saattoi olla oikeasti jotain houkuttelevaa. Tylsäksi on mennyt.

1 tykkäys

Toisaalta, ihan kiva koska nyt saa hyviä ja toimivia laitteita halvalla. Esimerkiksi autoteollisuudessa muutoksen vauhti on ollut suuntaa tärkeämpää. Kunhan on koko ajan jotain uutta (ja rikkoutuvaa) hilavitkutinta ja näyttöä niin kauppa käy.

2 tykkäystä

Joo, Androidimarkkina on kiristynyt niin veriseksi taisteluksi, että sieltä tippuu isoja tekijöitä pois kun eivät saa palaa markkinoista vallattua. Samalla tuo ajaa siihen, ettei mitään kalliita riskialttiita innovaatioita nähdä, vaan kilpailussa erotutaan akun, kameroiden, näytön yms. laadulla. Kiinalaiset on tuollaisten bulkkiominaisuuksien maksimoinnissa aika hyviä.

Noi taittuvanäyttöiset luurit yrittää olla sellainen erikoisempi läpimurto, mutta se teknologia ei taida olla vielä kestävyydeltään valmis kaksinkerroin taittamiseen ja luurien hinta on huutonaurettava.

Onneksi Apple keksi alan hinnoittelun uudelleen, niin että seuraava malli on aina kalliimpi kuin edellinen ja muut ovat seuranneet perässä. OnePlus 1 maksoi 299€.

250-300€ luokkaan saa nykyään tosi hyviä kapuloita. Käyttöesine, joten silkkaa typeryyttä maksaa enempää.

Autot ovat halventuneet. Olen hakenut Peugeot 206 3-ovisen liikkeestä ja se maksoi yli 130.000 FIM. Mieti mikä kasa paskaa ja kuinka vähän ominaisuuksia. Mikä tahansa 20k€ nykyauto on Rolls-Royce siihen verrattuna.

4 tykkäystä

Muksuille katsonut jo pitkään OnePlus nord3 lite puhelinta. Laite oli BF tarjouksessa 149€, mutta sössein tuon ja sen jälkeen hyppäsi hinta 229€. Nyt se on taas tullut 199€ hintaan, mietin että joko nyt… Tappiota tulee tuosta 100€, mutta odottelu on jo palkittu 60€ arvoisesti, määrä kun on x2.

Kyse ei ole isosta, mutta harmittaa tuo turha rahan meno ja alkaa olla vähän olla jo periaatettakin mukaana.

Kuka tietää, koska seuraavaksi 149€?

Nämä menee yleensä sykleissä eli kun uuden mallin julkistus lähenee, niin edelliset myydään tarjouksilla pois.

Esim. uusin CE3 -malli nyt 199€ ja edellistä CE2 mallia saa mm. DNA:lta 129€ ja jos jossain vaiheessa CE4-julkaisu lähenee, niin CE3:n hinta tipahtaa jne…

Vanhemmissa malleissa toki on hyvä ottaa huomioon päivitysaika (ei päivityksiä saa enää niin pitkään).

Itse käytän samaa luuria yleensä noin 3v. Niin tuo päivitys lupaus 5v ja jopa enemmän aika turha allekirjoittaneelle. Tuossa kommenttia Oneplussalta asiasta:

1 tykkäys

Puhelimet ja tabletit kannattaa käyttää loppuun. Tekniikka on kehittynyt siihen suuntaan, että Android laitteessa RAM muistin määrä on merkittävämpi kuin prosessorin laskentateho. Sovellukset ja myös käyttöjärjestelmä (Play-kaupan kautta päivittyvin osin) kehittyvät yhä isommiksi ja raskaammiksi vuosien myötä. Itse laitehan on tasan yhtä suorituskykyinen uutena, kuin viiden vuoden päästä.

OnePlus suhteellinen pienenä toimijana ei halunne laittaa kehittäjäresursseja ylläpitohäntään. On pirun kallista hommaa, varsinkin jos mallisto on laaja.

Sinänsä tämän päivän keskihintaisten ja varsinkin huippumallien voi olettaa palvelevan suhteellisen hyvin ~5 vuotta. Halvemmissa kannattaa kiinnittää huomiota, että muistia on enemmän kuin 4GB.

Se on sitten vielä ihan toinen keskustelu paljonko päivittämättömyydellä on peruskäyttäjälle oikeasti merkitystä. Selain ja sovellukset ovat tärkein rajapinta ulkomaailmaan ja ne päivittyvät käyttöjärjestelmää merkittävästi pidempään.

3 tykkäystä

Nyt ollaan taas asian ytimessä.
Perstuntumalta sanoisin että Ilta Sanomien uusi sovellus vaatii puhelimesta enemmän ruutia kuin mitä vanha iPhone 8 tarjoaa.
Uutta iOSia tähän puhelimeen ei enää saa mutta vanhaan tulee päivityksiä aika taajaan.

Tämä projekti on meneillään ja en aikonut mennä puhelinkauppaan vaan sen takia kun Ilta Sanomien sovellus ei pyöri puhelimessa niin jouheasti kuin edellinen versio siitä.

Suuri osa sovelluksista on itse asiassa vain webbsivuja, sovellukseksi paketoituna. Varsinkin tällaiset mediatalojen uutispalvelut.

1. Poista IS sovellus
  2. Mene selaimella is.fi ja tee siitä kuvake työpöydälle
7 tykkäystä

Kiitos!

Eipä tullut mieleenkään kokeilla tätä vaihtoehtoa vaikka Youtuben kanssa tein tuon saman ratkaisun.
Selaimella siis toimii aivan virheettömästi.

Tarkoitus on käyttää nykyistä älypuhelinta niin kauan kuin se toimii. Yhtään sovellusta en ole siihen asentanut enkä asenna. Chrome, Google Maps ja YouTube ovat lähinnä ne valmiit sovellukset, joita käytän joskus, puheluiden ja tekstiviestien ja kellon lisäksi. Laskintakin tarvitsee satunnaisesti.

Pikakuvakkeen Kansalaisen Karttapaikkaan tein työpöydälle myös. Luontoretkellä voi katsoa kätevästi maastokartasta, missä olen.

Android-laitteissakin (tai valmistajan kötöstyksissä) on eroja. Edellisessä Lenovon tabletissa oli vain 4 GB muistia, mutta sen käyttö ei minun käytöllä koskaan mennyt yli 2,9 GB. Vaihdoin sen sampan kamppiksessa tähän Galaxy Tab S8:iin kun hyvittivät vajaan vuoden vanhasta Lenovosta likimain sen mitä itse siitä maksoin. Halusin nähdä onko high-end Androidilla käytännön eroa meikäläiselle. Vastaus on ei.
Yhtä nopsaan tällä jutut sujuu kuin Lenovollakin, mutta kun katsoo muistin käyttöä, se on koko ajan 4,X GB, eli jotain Samsungin Androidiin puukottamaa pasketta on koko ajan taustalla viemässä muistia. Eikä tässä high-end mallissa ole edes OLED-näyttöä.
En olisi ikimaailmassa maksanut tästä sitä täyttä 800€ pyyntihintaa. Kun tästä joskus aika jättää, palaan mahdollisimman puhtaalla Androidilla olevaan mid-tier tablettiin.

Android on Linux ja pyrkii käyttämään saatavilla olevan RAM muistin hyödyksi, jos sitä on tarjolla. Samsungin RAMBoostilla saa vielä virtuaalimuistin varsinaisen jatkeeksi.

Ainakaan omassa luurissani Samsungin omia kikkareita pyörii vain Galaxy Store (en ole rekisteröitynyt), Samsung Services ja Gallery. Näiden kulutus on hyvin vähäinen.

Mitä kuoria käytätte iPhonessa?

Piru on liukas ilman kuoria, ostin Lastut.

Itse olen Gear4 kuoria käyttänyt.

En omista iPhonea, mutta omissa luureissa käyttänyt vuosia Spigenin Rugged Armour sarjaa. Kumipuskuri tulee riittävästi näytön yli. Materiaali on myös laadukasta, niin ettei veny ja löysty.

Tekee myös iPhonelle suojatuotteita.

2 tykkäystä

Nudientin thin case on toiminut hyvin pitkään iPhone 12 Prossa :+1: