Älypuhelimet ja muut mobiililaitteet

Juuri laitoin Spigenin Rugged Armor kotelon ja panssarilasin, kun uusi puhelin ei ole valmiiksi iskunkestävä aiemman tapaan. Ihan uskottavan tuntuinen paketti siitä tuli.

Vaihdoin hiljattain Nothing Phone 2:een. DNA ja Elisa myy 12/256GB -versiota 599 eurolla.

Kaikkineen loistava puhelin. Akkukesto yllätti kestävyydellään ja oikeastaan kaikki muukin pelaa kuin junan vessa. Tuntuu kädessä premium-vehkeeltä, ja onkin kaikin puolin premium.

Mutta, negatiivistäkin sanottavaa löytyy:

1. Haptisen palautteen moottorin ääni (johtuu tiettävästi siitä että moottori “kolisee” runkoa vasten).
  2. Glyph-valot on hieno systeemi, mutta insinööreillä ei käynyt mielessä että olisi edes yksi led asemoitu niin että se näkyy myös puhelimen ollessa normaalisi selällään. Takakannessa olevat ledit näkyy luonnollisesti vain kun puhelin on etupuoli alaspäin :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Arvosana 4,5 / 5.

1 tykkäys

Ihan mielenkiintoiset speksit tuossa puhelimessa. Olen tykästynyt lompakkokuoriin, mutta ainakaan pikaisella haulla niitä tuohon ei löydy. Oliko sulla parempaa tietoa?

Olen pitempään etsinyt nykyiselle työpuhelimelle (Samsung A72) jatkajaa, mutta ei tunnu löytyvän hyvää hinta-laatu suhteista. Ehdottomat vaatimukset on Android järjestelmä ja laadukas kamera kuvien ja videoiden ottoa varten. Kamera ominaisuudet eivät saisi ainakaan heikentyä nykyisestä. Hintaluokka n. 500€, muistikorttipaikka helpottaa, mutta ei ole pakollinen. Saa kehua omaansa…

Mun työpuhelin Samsung Galaxy A53 5G on temppuillut parin viimeviikon aikana metkasti. Edellisviikolla ihan aamulla ei reagoinut mihinkään kosketusnäytöllä. Pari sammustuskertaa niin alkoi toimia.

Eilen aamulla ei yhteyttä verkkoon. Ei löytänyt SIM-korttia. Vaihtelin korttia henk.koht puhelimeen ja kaikki siinä ok. Mutta ei löytänyt työkänny SIM-korttia. Pari sammutusta ja taas alkoi toimia. Nyt siirsin myös henk koht puhelimen SIMin työpuhelimeen. Saas nähdä mitä seuraavaksi.

Kyllä niitä Verkkokaupassa oli:

Niin kumpi malli sulla on 2 vai 2a? Tota uutta 2a mallia itse mietin.

2, 2a:sta ei ole käytännön kokemusta.

Isoin ero (hinnan lisäksi) noissa varmaankin on SoC, Mediatek Dimensity 7200 Pro vs Snapdragon 8+ Gen1. En osaa sanoa onko tuolla minkälainen käytännön vaikutus esim. akkukestoon.

1 tykkäys

Kohta on edessä tilanne, että pitää katsella playoff-pelejä autossa. Tätä tarkoitusta varten sain lainaan Samsung Galaxy Tab A6 tabletin, joka on ~250€ vehje mestaruusvuodelta 2016. Muistia on messevät 2/16GB

Päivityksiä laite jyysti sellaiset 1,5 tuntia, jonka jälkeen päästiin vuoden 2020 tasolle.

Kun sovellukset pitää minimissä, niin yllättäin laite on täysin käyttökelpoinen. Kaikki videopalvelut pelaa ja IL etusivunkin otsikot selasi ihan ok.

Eli kyllä tuollaisellekin laitteelle voi, kevyessä käytössä, povata melkoisen pitkää elinkaarta.

1 tykkäys

Meillä on pojalla käytössä 2013 ostettu iPad. Edelleen pelaa ihan ok, mitä nyt on hidastunut. Myöskään lähellekään kaikki pelit eivät enää toimi, mutta iso osa kuitenkin. Tietoturva ja päivitykset ovat kaikkea muuta kuin ajan tasalla, mutta eipä padissa käytännössä ole juuri koskaan edes nettiä.

Meillä on iPad Air vm.2012, mutta siinä ovat monet videopalvelut lakanneet toimimasta.

Puhelimen päivitys alkaa olla ajankohtainen.
Merkki on selvä mutta mallia olen pohtinut ja en ole päässyt tuosta vielä yhteisymmärrykseen oman itseni kanssa.

Apple iPhone SE 3.gen (2022) houkuttaisi kovasti kun siinä on tuttu perinteinen kotinappi. :laughing:
Myös tämän edullinen 549€ hinta houkuttaa.

Sama 549€ hintalappu on myös iPhone 13 mallissa.
iPhone 15 maksaisi 799€. :thinking: Hintaero noihin muihin ei ole ihan älytön.
iPhone 15 Pro olisi jo 1149€ ja just nyt en keksi miksi maksaisin tuon erotuksen 799€ =>1149€.

IPhone ja 128Gt ovat vaatimukset joista en tingi.
Saa kertoa oman mielipiteensä aiheesta ja lupaan lukea kaikki ehdotukset ajatuksen kanssa. :laughing:

1 tykkäys

Iippari SE maksaa juuri nyt 449€ ja on perinteisesti ollut Applen valikoimasta järkevin valinta.

Anteroiden puolella Samsungilta on juuri alkamassa uusien A sarjalaisten myynti A35 ja A55. Jos hetken odottaa, niin hinnasta lähtee kermat päältä jo varmaan kesä-ALE:ssa.

Pääsiäisenä kannattaa olla hereillä myös, kaikkien merkkien suhteen. Usein elektroniikkaliikkeet laittaa siihen jotain.

1 tykkäys

128Gt maksaa 549€ ja tuo 128Gt on ehdoton minimi.

Lähinnä mä mietin tuon SE:n, iPhone13 ja Iphone15 elinkaarta.
Nykyinen puhelin on vanha iPhone8 ja on palvellut mua ihan helevetin monta vuotta oikein mallikkaasti.

Antero ei ole mulle vaihtoehto!

1 tykkäys

iPhonejen elinkaari on ollut hyvin vakaa (ei eroja juurikaan malleissa) ja pitkä. Elinkaaren päättymisen määrittää sisällä olevat romut, eli SE:lla on joku sukulaismalli ja tuki päättyy todennäköisesti samaan aikaan.

KVG:lla löydät mikä prosessori SE:ssa on ja sitä kautta mikä on sen sisarmalli “oikeissa” iPhoneissa.

Kaikella todennäköisyydellä 5+v on jäljellä.

1 tykkäys

Tästä tein kotiläksyt jo.
Nykyinen A11 Bionic ‑siru.
SE(2022) ja iPhone13 A15 Bionic ‑siru.
iPhone15 A16 Bionic ‑siru.

Tein hiukan enemmänkin kotiläksyjä tämän suhteen.
Kun on ns perse auki niin tarvii ottaa puhelin osarilla.
Elisa on ainoa joka tarjoaa SE 128Gt-mallia korottomalla ja kuluttomalla maksuajalla.
Elisa myös ainoa vaihtoehto joka ei anna mitään hyvitystä vanhasta. :roll_eyes:

Jos oikein tulkitsin niin DNA antaa vanhasta 45€+100€ hyvityksen?
Tällä laskutoimituksella alkaa tuo iPhone15 heiltä 799€ - 145€ = 654€ hinnalla kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta?

Ja palataanpa Android aiheeseen…kulutusesineitä ei pitäisi velaksi ostaa.

Applen “helppo käytettävyys” on suurelta osin myytti. Se on Android-maailmasta tulevalle ihan yhtä hankala kuin päinvastoin. Lisäksi iOS on käyttöjärjestelmänä tosi vanha, johon on päälleliimattu kaikenlaista härpäkettä (ns. feature creep), jonka lopputuloksena on sekavampi ja epäkäytettävämpi kuin ennen.

Itse olen mennyt Androidista Appleen ja sitten takaisin, kun uudemmat SE:t ovat mielestäni liian kalliita. Ei mitään ongelmia. Samanlailla äppit käynnistyy tökkäämällä molemmissa.

Edit: Olisi itse asiassa suotavaa, että Apple yrittäisi ajatella kännykkän UI:n jotenkin kokonaan uusiksi. Nykyinen perustuu tosi vanhaan malliin ja toiminta-ajatukseen.

1 tykkäys

Ei palata koska ei ole vaihtoehto mulle. :laughing:

Näin se vaan meillä perseaukisilla on ollut tapana.
En mä kuitenkaan ajattellut ottaa 10 vuoden maksuaikaa. :joy:

1 tykkäys

Koti-napittomuuteen tottuu todella nopeasti. 15 ja 14 Plus ovat pientä televisiota isompia ja siksi hankalia käsitellä (imo). 14 ollut nyt toista kuukautta käytössä ja toimii ei-orkkis silikonikuorien kanssa mainiosti.

128 Gt on ainoa speksi, jonka kännystä tiedän. Muu ei juurikaan kiinnosta.

2 tykkäystä

Onko kenelläkään kokemusta näistä Oukitel puhelimista? Vähän tässä harkinnut puhelimen uusimista ja näitä kun on tullut vastaan ja alkanut vähän kiinnostelemaan. Etenkin nuo massiiviset akut niissä mikä eniten herättää mielenkiintoa. Sen kokoisia akkuja on että kyllä taatusti riittää koko päivän ilman välilatauksia. Mutta onko nää muuten mistään kotoisin kuin akun keston suhteen? Hinnoiltaan olisivat ainakin ihan kilpailukykyisiä.

Esimerkiksi:

Nuo Plussatkaan ei ole mulle vaihtoehto kun en halua matkatelkkaria.:laughing:

1 tykkäys