Älypuhelimet ja muut mobiililaitteet

Verkkopankista pitää aina poistaa vanha laite ja valtuuttaa uusi tietokoneen kautta. Olen itse tehnyt viimeisimmät tiedonsiirrot piuhan välityksellä. Kaksipäinen USB C kaapeli vaan kiinni niin muutamien minuuttien homma :+1:.

Joo, näissä lähisiirroissa aina mietityttää se, että mitä se siirtää ja mitä ei.

Verkkopankki ei asiaan sinänsä liity (ei Androidin vika), mutta todetaan Dansken laittaneen taas parastaan.

Tämä on uskoakseni myös valmistaja kohtaista. Eli eri Android laitteet hoitaa tuon tietojen siirron erilailla. Kun vaihdoin Samsungista One plussaan oli melkoinen taistelu että homma lähti toimimaan. Sitten taas Oneplussan kun vaihdoin uudenpaan kaikki sujui tosi helposti. Toki molemmilla kerroilla minulla oli myös vanha puhelin vielä tallessa.

Samsung sotkee kuviota tyrkyttämällä SmartSwitch toimintoaan ja piti oikein etsiä mistä perus Google backupin saa palauttaa käyttöönottoa tehdessä.

Tais olla tuo sama toiminto minkä kanssa itse jumppasin. Kolme päivää meni itsellä. Oneplusssasta toiseen meni noin tunti.

Alkuperäisen viestini pääpointti oli, että vanha luuri kannattaa olla tallella vaihdon hetkellä.

Tämä voi aiheuttaa kommervenkkejä, jos haluaa vanhasta vaihtohyvityksen.

1 tykkäys

DNA:lla taisi olla kuukausi aikaa palauttaa vaihtolaite?

1 tykkäys

Viesti siirrettiin ketjuun: Sykemittarit, urheilu- ja älykellot

Teliallakin laitteen voi tuoda jälkikäteen, mutta hyvitys muuttuu lahjakortiksi Telian kauppaan. Tämä ei tietenkään lämmitä, ellei ole jotain muuta pakollista ostettavaa.

Toinen asia

Gigantilla oli mielenkiintoinen lisäpalvelu, johon tartuin. Myyjä tarjosi näytön suojakalvoa elinikäisellä takuulla 39€ asennettena. En innostunut, niin tarjosi uudelleen 25€ ja pistetään paikalleen. Jos irtoaa/hajoaa/rispaantuu niin missä tahansa Gigantissa saa uuden pelkän asennuksen hinnalla.

Itse en suojakalvoista oikein tykkää (kosketustarkkuus heikkenee), mutta lapsille tuo on tarpeellinen. Tuotetekstien perusteella materiaali on joku muovipohjainen - ei ns. panssarilasi.

Itsellä on välillä ollut kalvo ja välillä ei. Nyt on tässä uudessa iPhonessa ja en osaa kyllä minkäänlaista kosketustarkkuuden heikkenemistä havaita.

Onko tuo ihan joku tutkittu juttu, että tarkkuus heikkenisi nykyisillä kalvoilla?

2 tykkäystä

Ei heikkene (oma kokemus), itsellä tullut pari ilmakuplaa harmittomaan kohtaan. Ei haittaa käyttöä.

En ole huomannut minäkään mitään eroa. Hyvin toimii kosketus sormella ja S-Penillä. Nykyisessä luurissa ollut kohta kaksi vuotta Elisalla asennettu UV-valoa kiinnityksessä hyödyntävä muovikalvo, eikä edes näe mistään, että olisi irtoamassa. Erittäin tyytyväinen olen ollut tähän ja puhelinta vaihtaessa tulee hommattua samanlainen kalvoasennus. Itseasennetut ovat aina irronneet aika nopeasti. Ehkä tämä on joku parempilaatuinen kiinnitystapa?

Kerran tippui puhelin rannalla shortsien taskusta ja valui kalliolla pari metriä alaspäin. Lopputulemana ärsyttävät naarmut lasissa. Kotelo näyttöläpällä on käytettävyydeltään karsea, joten sellaiseen en koske, eli näytönsuoja jäi ainoaksi vaihtoehdoksi.

Aiemmin ollut muutamia ns iskunkestäviä puhelimia, mutta hinta/laatu suhde ei ole ollut kovin hyvä. Nyt käytössä Samsungin s sarjan puhelin, jossa panssarilasi ja tukeva kotelo. Tämä tuntuisi olevan hyvä vaihtoehto, jos haluaa vähän suojatumman puhelimen, jossa kuitenkin päivityksiä ja ominaisuuksia.

Itse en käytä suojakalvoja, koska hommaan aina silikonikuoren, jonka reuna tulee näytön korkeuden yli. Noin se yleensä suojaa tarpeeksi näyttöä putoamistilanteissa, enkä toistaiseksi ole saanut yhtään näyttöä rikottua pudottamalla puhelinta. Yleensähän kai näyttö menee paskaksi, jos puhelin putoaa kulma edellä ja se rikkoo näytön.
Tosin ne putoamiskerratkin voi laskea yhden käden sormilla, vaikka olen aika rähmäkäpälä nykyään, minkä huomaa jo kirjoitusvirheiden määrästäkin…

4 tykkäystä

Itsellä sama, joskin nyt on kalvo kun sain ilmaiseksi (enkä tykkää). Suojakuoret kunnon kumipuskurilla joka tulee näytön yli on hyvä lähestymistapa.

Mutta nuoriso pudottelee puhelimia enemmän ja myös ulkona. Yksikin jyvä hiekoitussepeliä maassa/lattialla ja näyttö on paskana, jos puhelin tippuu “naama alaspäin”.

Lisäksi puhelin pyörii koulu- ja reenirepuissa, joissa voi olla vähän hiekkaa yms. näytölle haitallista.

1 tykkäys

Samanlainen mullakin, jostain syystä se silti tuli.

Noiden suojakalvojen vaikutus on silti aika marginaalinen pudotuskestävyyteen. Isoin vaikutus saadaan kun suojakuori suojaa ja ottaa isoimman iskun vastaan (eikä näyttö).

Sama. Silikonikuoret paikkaa tilanteet melkein sataprosenttisesti. Kuorilla varustettuna kännykkä saa lennellä aika tavalla. Yhden iPhonen näytön sain rikki golfrangen parkkiksella, kun puhelin tippui autosta noustessa. ehkä puolen metrin korkeudelta näyttö edellä sepeliin.

@ljpp Viikonloppuna kun tunnin verran vietettiin aikaa Gigantissa, yksi myyjistä kuumapuhalteli noita kalvoja näyttöihin oikein urakalla.

2 tykkäystä

Tämä on totta. Entinen suomalainen kännykkävalmistaja testasi joskus, että ohutkin silikonikuori paransi ns. drop testin tulosta yli 90%.

Näyttö ei hajoa pelkästään suorasta iskusta. Myös kulmalleen putoamiset ovat ongelma, jos puhelimen nurkka painuu törmäysvoimasta yhtään sisään.

1 tykkäys

Suositelkaa Android-puhelinta, hintaluokassa ~600€ tai vähemmän.

Muutama viimesin puhelin on ollut merkiltään One+ ja oon ollut niihin tyytyväinen, mitkä lie Oneplus+ uusimmat mallit tällä hetkellä? Sinänsä en ole merkkiuskollinen, muutkin käyvät kunhan on soiva peli. Android pitää olla, ja nyt ostettavissa (eli siis mitkään ens kevään mallit ei käy).