Tämä osuu ketjun aiheeseen. Hyvää pohdiskelua.
Juoppoja on ollut aina, mutta huumeongelmat ovat lisääntyneet koko 2000-luvun ajan.
Oma näkemykseni on, että rikollisuus on isolta osalta vähentynyt, mutta raaistunut. Iso osa rikoksista on sellaisia, että syyllinen ja uhri tuntevat entuudestaan toisensa, joten sivulliset eivät ole tähtäimessä.
Nuoriso/jengirikollisuus on lisääntynyt ja sen uhreiksi päätyvät viattomat nuoret, syystä tai toisesta.
Näinhän se taitaa olla. Täysin sivullisiin kohdistuneet väkivallanteot on todella harvinaisia, narkkarit selvittelee välejään lähinnä keskenään. Samoilla nurkilla asunut kun @a1r6 eikä örveltävät juopot ja narkit saaneet mua (edellä mainitusta syystä) tuntemaan oloani turvattomaksi, ja lapsetkin uskalsi päästää pihalle. Enemmän mua keskustassa liikkuessa arveluttaa satunnaiset rähinäviinaa juoneet viikonloppukännääjät.
Kuka se täällä sivusta huutelee. En verrannut Tampereen lintukotoa mihinkään vaihtoehtoiseen kaupunkiin. Enkä väittänyt kenenkään kusseen allensa peloissaan.
Totesin ainoastaan, että kirjoitustensa perusteella näyttää siltä, että jäsenen @a1r6 toleranssi on kehittynyt.
Mitä ketjun otsikkoon tulee, aika kaluttua on. Tekijä on pipi ja yhteiskuntakelvoton. Motiivi ei kiinnosta tuosta syystä enempiä. Mustasukkaisuus, kunnia, veri. Ihan sama.
Ehkä mielenkiintoiseksi voi väittää odotuksen, näkeekö tekijä vapautumispäiväänsä koskaan.
Kenelläkään mitään sanottavaa itse ampumatapauksesta?
Ketju avattiin automaattisesti 5 tunnin kuluttua.
Ei pelkästään se että oli päiväkoti-ikäinen lapsi äidin sylissä mutta äiti oli päivällisten uutisten mukaan myös raskaana. Poliisi ei ole vahvistanut. ■■■■■■■■■■■ aika rankasti tämä tapaus.
Kattelin muutama vuosi sitten USAssa ohjelmaa missä huumehörhö oli pahoinpidellyt naisen kadulla pahasti, mutta nainen selvisi. Miehelle lätkäistiin 58 vuotta vankeutta. Suomi vois ottaa mallia tuomioiden pituuksista. Ja kuolemantuomion.
Tämä ja vastaavat tapaukset ovat ihan uskomatonta paskaa, mutta, edelleen, nuo rangaistukset eivät ole ”kosto” tehdyistä teoista, eikä rangaistusten kovuudella kai tutkimusten mukaan ole oikein mitään vaikutusta rikollisuuden määrälle.
No eikös tämä kyseinenkin ”herra” ole uusinut rikoksia. Vähenisi ainakin sillain että jos tämä istuisi kahdesta murhasta loppuikänsä, ei tulisi uusia rikoksia.
Se, että rangaistuksen kovuus toimis jonkinlaisena pelotteena, edellyttäis sitä että rikosta tehdessä suoritettais jonkinlaista harkintaa. Suurin osa suomalaisista henkirikoksista on äkkipikaistuksissaan, kännissä ja/tai huumeissa tehtyjä. Mitään dataa mulla ei ole tarjota aiheesta, mutta jotenkin vaikea kuvitella että moni miettis ennen tappotoimiin ryhtymistä että “eihän tästä istu kun viis vuotta niin taidanpa tappaa”. Toki harkittujakin tekoja tapahtuu, ja niistähän paukkuukin sitten murhatuomioita, mikäli harkinta pystytään osoittamaan toteen.
Siitä olen toki samaa mieltä, että tiettyjen kriteerien sattuessa rikoksen tekijät pitäis muiden ihmisten turvaamiseksi pidettävä lukkojen takana aina hautaan asti. Siihenkin on olemassa jo rangaistus, eli elinkautinen, tosin harvahan istuu elinkautistaan “loppuun asti”.
Tämä on kyllä totta, ja itsekin olen sitä mieltä, että ihan kaikki eivät vaan ole jotenkin kuntoutettavissa tai parannettavissa vaarattomiksi yhteiskunnan jäseniksi.
Yleinen mielipide Suomessa lienee, että näistä annetaan liian lieviä tuomiota ja tuomioiden pitäisi vastata ainakin jossain määrin myös kansan oikeustajua.
Ilmeisesti laki antaa Suomessa myöten antaa kovempiakin tuomioita, mutta jostain syystä tuomarit antavat usein tuomiot lievimmästä päästä.
Näin se on ja eihän se enemmistön oikeustajua kohtaa, jos tuo onneton pieni lapsi voi törmätä Hämeenkadulla kulkiessaan äitinsä ampujaan jo yläasteiässä uudestaan.
Juttelin mutsin kanssa, joka oli syyttäjä. Juteltiin ihan niitä näitä lapsenlapista, mutta juteltiin tästäkin, ja mielipide oli että suora elinkautinen tulee, ei tartte puolustuksen kauheasti pinnistellä-
Pitäisi olla mahdollisuus siihen ettei kyseinen roskaläjä näkisi päivänvaloa enää surkean elämänsä aikana.
Sääliksi käy sitä lasta. Äiti ja mahdollinen pikkuveli tai sisko riistetty ja sitten siihen päälle vielä elinikäiset traumat. Ei tuota mikään tuomio hyvitä mutta vähintä mitä valtio voisi tehdä on että tuo tyyppi pysyisi häkissä kuolemaansa asti.
Kyllä kalliiksi tulee jos kaikki verikoston tekijät pidätään kiven sisässä loppuelämän.
Vois olla ehkä hyvä aika puuttua juurisyihin. En tiedä kyllä miten. ![]()
No jos minä saisin päättää niin ratkaisu näille tyypeille olisi kylmästi nirri pois mutta se ei tässä maassa ole valitettavasti vaihtoehto.
Elinikäisesti häkissä olisi toiseksi paras vaihtoehto. Ei tuollaisia voi vapaaksi päästää.
Tämäkin kaveri tulee maksamaan noin 75 k€ vuodessa pitää vankilassa. Loppuiän elinkautisena se olisi ehkä noin 3,5 M€.
Rikollisten vankilassa pitäminen maksaa tällä hetkellä yhteiskunnalle noin neljännesmiljardin vuodessa. Jos rangaistuksia tiukennettaisiin, niin tämä luku suurenisi vastaavasti, ehkä enemmänkin, kun tulisi tarve rakentaa uusia vankiloita.
Lähde: