Areena: Ilveksen ottelutapahtuma ja yleisömäärät

Ajatus sinänsä ei ole mitenkään omaperäinen, kun tuota on aika ajoin ihan isoissakin mediajutuissa pohdittu ja leikitelty 1990-luvun alusta alkaen. Mutta ajankohta nyt on todellakin originaali. Aiemminhan nuo on olleet sitä kun tamperelaiset on olleet sijoilla 11 ja 13, ja kaupungin mitaleista on mennyt kymmenen vuotta jne. mutta nyt mennään suunnilleen vuosi toisensa jälkeen kahdella joukkueella mitalipeleissä.

Tänä keväänä näkyy, että markkina on saturaatiopisteessä jääkiekon osalta. Ilves selkä seinää vasten ja Tapparalla katkon mahdollisuus, niin ei mene annetuilla hinnoilla kaupaksi. Eikä tämä ole mitään lällättelyä - tapparalainekin kuluttaja lähti varovasti sarjaan ja Areenan kapasiteetti täyttyi vasta lauantaina. Pelipäivä vaikuttaa enemmän kuin panokset. Maanantai on tietysti huonoin mahdollinen.

Viime kevät antoi tästä viitteitä, mutta oli vaikea arvioida kuinka paljon Tapparan pelillinen heikkous vaikutti. Nyt nähdään, että vaikka sarja on tasainen, ei lippumarkkinan imu ole valtaisaa. Ilves on selvästi ohittanut hype-boomin vaiheen ja uuden hallin viehätys on vähentynyt.

Nyt kun vielä talous vaihteeksi/edelleen sakkaa, niin kyllä riittää konttoreilla mietittävää. Urheiluviihteen monimutkainen ongelmahan on siinä, että tuotteen laatu paranee jos asiakkaita on paljon.

6 tykkäystä

Tänään hallissa arviolta 8500 katsojaa, riippuen aitiomyynnistä.

Perinteet, mitä ne merkitsevät? Ne ovat vain kaikuja menneistä, vain nykyisyys ja tulevaisuus on mikä vaikuttaa. Nykyareena on käyttökustannuksiltaan hyvin kallis ja se mikä itseä ihmetyttää, ettei Tappara ja Ilves lähtenyt pyörittämään ravintolatoimintaa Areenassa? Joo niissä tulee lisäkustannuksia, mutta myös paljon tuottoja jää nyt muiden toimijoiden käsiin, myös ei jääkiekko tapahtumista. Aitiobisnes sentään siihen molemmat seurat lähtivät. (Toki niiden kannattavuudesta en nyt tiedä, alkuun tuottivat ainakin hyvin.) Nokia-areena voisi olla hyvin 15-18 tuhatta vetävä kaikkien muiden paitsi Liiga jääkiekon osalta. Siihen riittäisi hyvin Max 10-tuhannen Areena. Jalkapallossa sentään ei lähdetty tekemään liian isoa, vaan kokoluokka on hyvin mitoitettu, vaikka ei sitäkään ole kyllä saatu loppuunmyytyä? :thinking:

Kannattajakatsomo on yläkerran päädyssä tänään. Sinne vapautuu liput yleiseen myyntiin varmaankin puoliltapäivin, jos jäljellä

Ei. Siinä on virhe. Tapparan fanikatsomo on sama hinta kuin Ilveksen. Toki muuten lippujen hinnat on aivan liian korkeat. Toki game-6 toki on aina merkittävä, mutta pelipäivä olisi pitänyt ottaa huomioon.

1 tykkäys

Vaikuttaa se pelipäiväkin, mutta olisihan tuolla hallissa tänään 11500, jos Ilves johtaisi sarjaa 3-2. Sehän tässä eniten vaikuttaa yleisömäärään.

5 tykkäystä

“Wanhoina hyvinä aikoina” oli Tampereelta joskus viisikin seuraa silloisessa mestaruussarjassa.

Vuonna 1956 olin pikkukengissä lähes 20 asteen pakkasessa katsomassa Tapparan ja KooVee n ottelua, jonka tulos ratkaisi, minkä värisen mitalin kukin tamperelaisjoukkue saa.

Peli päättyi tasan, mikä tulos vei Tapparalta mestaruuden ja toi sen Ilvekselle. Kolmoisvoitto tuli Tampe- relaisille, sillä KooVee sai pronssin.

Silloin vaadittiin katsojiltakin peli- mannihenkeä jopa tuon Suomen ainoan tekojääradan seisomakat- somossa…

12 tykkäystä

Faktaksi tiedän, että edellisen pelin tulos vaikuttaa.. pari Ilves henkistä tuttua ovat jo luovuttaneet. Toinen antoi kausikorttinsa lainaan ja toinen sanoi, että “ekan erän katsoo..”

No sehän ei saisi vaikuttaa? Peli on pelaamatta? 6/12 tai 7/12 ei saa merkitä ennenkuin toisella on välierissä 8/12 :sweat_smile:

1 tykkäys

Kyllä yksi Tapparaa kannatava tuttavakin sanoin ettei kykene menemään paikanpäälle koska pelit ovat niin hermoja raastavia. Eli jännittää ennemmin kotona.

3 tykkäystä
1 tykkäys

Tämä ilmaisutapa Ilveksen tapahtumapäälliköltä pistää silmään:

Ehkä enemmänkin tässä pitää tunnustaa, että liput ovat suhteellisen arvokkaita, ja osa päättää ehkä sen takia jäädä television ääreen, Fihl arvioi.

Jaa että ovat liput “arvokkaita”? Eikös se ole seurat itse, jotka päättävät, kuinka “arvokkaita” liput ovat? Eli siis suomeksi sanottuna osa päättää jäädä television ääreen ehkä sen takia, että lipuista vaaditaan niin paljon rahaa.

Huom: täysin saman kritiikin voi kohdistaa Tapparaan, tässä ei ole missään tapauksessa tarkoitus kritisoida nimenomaan Ilvestä.

2 tykkäystä

Tappara vaan otti opikseen lauantain peliin ja laittoi koko sarjan halvimmat liput eetteriin.

1 tykkäys

Tänään näköjään Areenan katsomo hyvinkin keltavihreä. Osa alakatsomon tyhjistä paikoista merkattu keltaisella ja yläkatsomon tyhjät paikat vihreällä.

10 tykkäystä

Mitä Ilves on tehnyt turvatakseen tämän päivän pelissä katsojien turvallisuuden? Mitään tietoa ei ole. Ei lisättyjä turvatoimia, tarkempaa valvontaa tai suljettuja katsomoita.

Vai pyromaanitoiminta jyrkästi hyihyi tuomittu

Eikös se ole siihen areenan turvallisuudesta vastaavan tahon tehtävä? Ottaa sinne vaikka 500-järjetysmiestä jos sen katsoo sen tarvitsevan? Ilves tietysti maksaa lystin, mutta Ilves kun sen enempää Tappara ei omista turvallisuusalan yritystä, eikä näin ollen vastaa Areenan turvallisuudesta? Olenko ymmärtänyt väärin?

Nokia Areenan turvallisuudesta vastaa ensisijaisesti tapahtumajärjestäjä, joka huolehtii käytännön järjestelyistä. Areena-yhtiö (Nokia Arena) vastaa kiinteistön turvallisuudesta, ja järjestyksenvalvonnasta vastaavat koulutetut ammattilaiset. Yleisestä turvallisuudesta ja kiinteistöpalveluista vastaa myös kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö.

Näin tekoäly vastasi: Eli jos ymmärsin oikein Ilves tilaa ostopalveluna järjestyksenvalvojan? Voi siis Ilvestä syyttää jos jotain tapahtuu.

Oletko tästä täysin varma?

Hakametsän Palvelut Oy on Ilveksen ja Tapparan liigajoukkueiden omistama yhtiö, joka vastaa seurojen ottelutapahtumien turvallisuudesta niin Hakametsässä kuin jatkossa Tampereen Kannen areenalla.

Tule töihin järjestyksenvalvojaksi Ilveksen ja Tapparan tapahtumiin Tampereen Kannen areenalle! – Tampereen Ilves

On tosin viisi vuotta vanha juttu.

4 tykkäystä

Yleisömäärän luulisi tänään olevan merkittävästi suurempi, onhan tänään sentään (todennäköisesti) Ilveksen kauden viimeinen kotiottelu.

1 tykkäys

On niillä areenaan siirtymisen jälkeen aika rajusti kasvanut liikevaihto niin eiköhän se edelleen hoida hommat.

1 tykkäys