Yksi erittäin tärkeä asia mikä on jäänyt puuttumaan: Kaukalo kuuluu mikittää ja toistaa kaukalon äänet reaaliajassa ämyreistä.
Miksikö? No siksi että näitten monitoimihallien akustiikka imee äänet täysin itseensä. Ja se että äänet kaukalosta kuuluu kunnolla on muutenkin osa elämystä. NHL:ssä kaikki kaukalot taitaa olla mikitetty.
Toki ainakin itellä jäi fiilis että osa-syy on tuo led-kaukalo, josta ei paljon ääntä lähtenyt. Tottunut että kiekon osumisesta laitaan kuuluu kunnon pamaus. Nyt oli joku tuhnu?
Oletin myös että kaukalon äänet eivät kummemmin kuulu katsomoon. Eilisessä pelissä kuulu aivan selvästi katsomoon ( B5) Heljangon ohjeet, kun huuteli koska tehdään vaihto ja muutenkin ohjasi peliä.
Samoin kuulu myös Ilves pelissä, mutta luulin kuulevani omiani.
Käsittääkseni kaukalo on mikitetty jo ennen CHL peliä jonka jälkeen äänet kuuluivat hyvin.
Ylempänä tuskailtiin katsomon loivuudella… luuletteko oikeasti että katsomot voisivat olla pystysuorat jos eteen on sattunut +190cm kaveri niin huono säkä.
Ei katsomot voi pystysuorat olla ja huono tuuri jos eteen osuu pitkä henkilö, mutta kun pointti olikin, että näkyvyysongelmiin riittää kun edessä on suunnilleen saman mittainen henkilö.
Aivan ja ei paljoa tarvitse ymmärtää asiasta todetakseen, että katsomoista on tehty aivan liian loivat. Hakametsän jyrkkyydellä ei koskaan ollut mitään näkyvyysongelmia. Lisäksi loiva katsomo tappaa tunnelmaa tehokkaasti.
Hallissa on päädyissä mustat verkot. Sinänsä tyylikkäät. Hakametsässä taisi olla valkoiset tai harmaat. Itsellä musta verkko ehkä hieman häiritsee enemmän näkyvyyttä mitä vaaleampi. Suurempi kontrasti jäähän. Etenkin vastapäätyyn ei meinaa nähdä yhtä selkeästi. Muilla samoja havaintoja?
Katsomot ei liian loivat ole. Yli näkee kyllä. Etenkin päädyissä etäisyys hieman kasvaa kaukaloon millä on mielestäni suurempi vaikutus. Sivuilla en näe tätä ongelmaksi.
Kaukalon mikityksessä on vain se ongelma, minkä NHL:kin kohtasi aikanaan, että pelaajien kiroilut ja haistattelut kuuluivat lähetyksiin. Niistä tuli ihan osavaltio kohtaisia selkkauksia, kun joissakin osavaltioissa kiroilu on kielletty televisiossa. Nyt mikkejä säädellään milloin on päällä ja kuinka herkkä mikrofoni on.
Itse muistutan mitoiltaan jättiläiskilpikonnaa. Pituutta ei ole paljoa, mutta massaa on jonkin verran. Minulla ei ainakaan ole mitään isompaa valitettavaa näkyvyyden suhteen ollut. Itse istuskelen rivillä 16. Ylipäätään koko pytingistä on todella vähän pahaa sanottavaa, mutta kai se on se suomalainen tapa valittaa kaikesta valittamisen ilosta, vaikka kehuttavaa olisi melko paljon. Mutta sellaista se on.
Kehitettävää tottakai on ja niihin varmasti haetaan parannusta kokoajan. Itse olen edelleen yllättynyt, että ovet avattiin jo tämän vuoden puolella. Monesta suusta ja suunnasta on todettu, että on keskeneräisiä asioita ja niitä koitetaan kokoajan kehittää. Näkyviä ja näkymättömiä asioita.
Kehityskohteena edelleen pitäisi olla se, että tapahtuma aikana myös sisääntulokerros olisi käyttäjien käytössä. Olen tässä nyt parille keikalle hommannut liput, niin lava on aina siellä “Tapparan fanipäädyssä”. Tuolla kuitenkin parhaat tarjonnat ravintoloiden suhteen sekä myös tupakkapaikka. Tämä sijoittelu aiheuttaa väkisin keikoilla ruuhkaa käytäville, kun jengi vaeltaa lavan “taakse”. Itse näin äkkiseltään ottaisin ja laittaisin lavan toiseen päätyyn.
No, katsotaan miten todellisuudessa homma toimii. Itse pääsen vasta tämän kuun loppupuolella tsekkaamaan ensimmäisen keikan.
Alkaa kyllä jo kyllästyttää tää ”katsomot liian loivat” puhe. En tiedä miten te sitä peliä seuraatte vai mikä tässä homassa nyt on, mutta katsomot ovat 93738/5 tasoa. Piste.
Mulla on pituutta 171cm (sulka päässä) eikä pelin seuraamisessa ollut mitään ongelmia. Eli jos nyt vaan loppuu ne loivuus puheet, seisomakatsomoiden siirtelyt tai katon nostamiset
Alkaa kyllä kyllästyttää ja naurattaa kun palsta on täynnä rakennusinsinöörejä ja muita mestareita jotka olisi ite tehnyt hallin paljon paremmin
Ai niin onko kukaan sanout VIELÄKÄÄN, että ne seisomatksomot pitäis saada käyttöön?
Näinhän se on ja pitänee muistaa sekin että kyseessä monitoimiareena. Ei pelkästään jäähalli kuten Hakametsä. Kyseisessä paikassa saamme kokea monen monta erilaista juttua tulevaisuudessa.
Itse ainakin odotan kuun lopussa olevaa keikkaa, että pääsee itsekin katsastamaan uuden areenan.
Olisikohan pöly sen verran laskeutunut että uskaltaa pingata @Aapez.
Ihmettelin tätä samaa asiaa Rouen pelissä, kun minua ei erätauolla päästetty Taproom-panimoravintolaan. Tai olisi päästetty, mutta väittivät etten pääsisi lipulla enää portista takaisin.
Tämä oli tosi omituista kun panimoravintolaa on oikein mainostettu. Esimerkiksi areenan nettisivuilla todetaan aukioloajan olevan tapahtumapäivinä pidempi. Varmaan vain sisäänajon puutetta?
Ei taida onnistua, koska käynti permannolle on aulan suunnasta. Mutta on kyllä katsomotason ravintoloiden suhteen outo ratkaisu. Toivotaan, etteivät konsertit sentään sulje tyystin tuota kaarretta ja yesbox-baaria; näinkin olen useasti nähnyt tapahtuvan.
Tunnelma ja katsomoiden loivuus. Tuo yhtälö ei toimi. Ja pääasiassa tämän vuoksi alskatsomoja on moitittu liian loiviksi. Muutamalla on toki näkyvyyskin tuottanut haastetta, mutta pääasiassa tunnelman vuoksi tässä paasataan.
No vertaa nyt vaikka hallien joissa on jyrkät katsomot. Hakametsä myös loivine katsomoineen oli sinänsä tunnelman tappaja nro. 1. Yleisön pitää olla tiiviisti kaukalon ympärillä.
Juuri näin, loivempi rakenne on vähemmän suppilomainen, joka on (kannustus)äänen muodostumisen kannalta heikennys.
Lisään tähän vielä olennaisena osana parantuneen akustiikan, joka imee kannustusääntä. Lisäksi luonnollisesti tilan kokonaistilavuuden kasvu vähentää “kannustuskaikua”.
Hakametsässä oli vallihauta katsomon ja kaukalon välissä. Areenan pitkän sivun R14 tuntuu enemmän ringside paikalta kuin sama rivikorkeus Hakametsässä. Omalla kohdalla tiiviys ja läheisyys siis parani.