Areena: Keskustelua Tapparan ottelutapahtumista

Tämä kommentti on kyllä aivan paskaa! :grin: ”Areenalla on tullut nähtyä monta kehnoa alkushowta”. Nyt sitten esimerkkiä kehiin, mikä on se hyvä alkushow?

Kaikki showt olleet erilaisia ja kaikista samat naamat rääpivät päätään.

Mikään ei ilmeisesti riitä?

8 tykkäystä

Olkoon alku showsta mitä mieltä tahansa, niin viihtyvyys kasvoi merkittävästä kun äänenvoimakkuutta pienennettiin. Meinasin jo edellisen pelin jälkeen (kookoo viimeinen), että oli viimeinen alku show omalta osalta.

Kiitos.

Missä on Popeda?
Liigaklassikko pudarisarja käynnissä ja Popedaa ei soiteta. Hesan serkut kylässä maakunnassa ja heille ei tarjoilla Popedaa. Joku sanoisi, että moukkamaista. Kaikenlaista hilipatipimppania vain soitetaan. Ja vaihtakaa se ylivoiman tunnuspolkka viimeistään ensi kaudeksi!

9 tykkäystä

Väittäisin, että eilisistä asiakkaista suurin osa oli varsin tyytyväisiä tapahtumaan. Nega-niiloille sanoisin, että kannattaa käydä vähän muissakin urheilutapahtumissa ja vertailla, vaikka Ipan pelissä, jossa konsepti on käytännössä sama.

Kyllä se tapahtuma ja tunnelma syntyy pelin ja yleisön symbioosista, kaiken muun ollessa varsin pieni sivuseikka.

12 tykkäystä

Täältäkin posia! Alkushow oli lyhyt ja ytimekäs, toimi paremmin kuin täysi sillisalaatti, kuten viime vuoden poffeissa. Tarinallisuutta ja mahtipontisuutta saisi toki olla siinä lisää.

Muuten ottelutapahtuma oli hyvä, olin tällä kertaa yläkatsomossa. Kannustus kuului hienosti ja halli lähti hieman mukaan huutoihin ja taputuksiin. Yläkatsomosta näkee kentän hyvin olematta kuitenkaan liian kaukana. Toki vauhti ja sähäkkyys sinne ei välity.

Musiikki edelleen aika kovalla, mutta ei tällä kertaa ollut niin häiritsevää, kuin aiemmin runkosarjassa usein oli.

Hyvä kokonaisfiilis jäi ja toki joukkueen otteilla oli iso vaikutus. :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 tykkäystä

Kyllä! Joukkue kentällä on hyvin vieraanvarainen ja tarjoilee perinteisiä herkkuja Hesan serkuille, hämäläislukemia. Sen sijaan ämyreistä tulee jotakin Busta Rhymesia tai mitä lie vieraanvaratonta.

Mulle on kelvannut jokanen show. Tietty ois hienoo jos vartti ennen sisääntuloo halli kiehuis jo. Sisääntulossa 12000 oranssia huivia heiluis ja kauhee huutomyrsky. Mutta sehän ei olekkaan kiinni seurasta vaan yleisöstä.

Joka kerta viihdyn ja ihastelen uutta hallia ja sen systeemeitä.:+1:

14 tykkäystä

Kontrastin uuden ja vanhan hallin eroista tuli kyllä silmille, kun kävi Nordiksella. Kyllä uusi on uutta.

5 tykkäystä

Sama. Oon miettinykki, että moni näistä jotka alkushowta haukkuu
a) haaveilee jostain mikä ei oo ollenkaan realistista
b) haluais jotain, mistä ei tykkäis ku pieni marginaali

7 tykkäystä

Jep. Viikko sitten tuli käytyä muksujen kanssa. Melkein 150e lippuihin parven puolesta välistä. Nähdäkseen pelikellon piti kumartua tai nousta seisoon. Itse screenin edessä 2 tonnia kattorakenteita. Pisuaareja noin viistoista 8000:lle ihmiselle. Alkushowssa pyöri kaks Ifk logoo ja pari vilkkuvaloo. Siitä perspektiiviä. :+1:

7 tykkäystä

Meitä on moneen junaan. Popeda ei tosiaankaan musiikkina sytytä kaikkia. “Mää ja Tapparan miäs” toki on mukava traditio yleisömäärän ilmoittamisen jälkeen.

Tätä onkin jauhettu täällä aika paljon että paljon jää käyttämättä areenan mahdollisuuksia ja ominaisuuksia.

Nyt haluan tosiaan tietää mitä ne ominaisuudet on, kerta me ei niitä käytetä :nerd_face:?

1 tykkäys

Eilen tuli nähtyä livenä tämä playoffsien alkushow. Ei se nyt niin huono ollut, minkä kuvan täältä oli saanut. Itsellä jäi sellaiset neutraalit fiilikset. Mukana myös ensikertalaisia, jotka eivät ole vielä uudessa hallissa käynyt.

He kyllä tykkäsivät ja totesivat, että hyvät on puitteet ja alkushow luo myös sitä, mitä vanhemmissa halleissa ei ole mahdollista toteuttaa.

Hyvä että kokeillaan erilaisia juttuja alkoshown osalta ja kerätään kokemuksia. Eiköhän tuostakin ajan myötä saada sellainen, mikä alkaa valtaosaa miellyttämään.

3 tykkäystä

Ei varmasti sytytäkään mutta melkein väittäisin että sytyttää useamman kuin nykyinen linja.

Jos ei löydy sopivaa paikallismusiikkia niin aina voi lainata Vaasasta:
Tästä soimaan ajasta 1.01 eteenpäin. :point_down:t2:

3 tykkäystä

Okei, täältä pesee. Aikaisemmissa versioissa isoin ongelma on mielestäni ollut sillisalaattimaisuus, kun kaikkea mahdollista on tungettu päällekkäin ilman kunnollista punaista lankaa. (Esim. kaiuttimet heijasttetuna jäähän Sandstomin soidessa) Yksittäisiä hyviä elementtejä on kuitenkin aiemminkin ollut olemassa.

Nykyisessä showssa suurin ongelma mielestäni on se, että siinä ei ole ollenkaan mahtipontisuutta, eikä se herätä tunteita. (paitsi myötähäpeää)

Tässä viestissä käyn läpi nykyisen shown eri vaiheet ja kerron, mitä muutoksia tekisin. Joku voi pistää sen jälkeen pystyyn gallupin siitä, kumman version valitsisi mieluummin: Nykyisen vai minun visioimani kaltaisen.

VAIHE 1: Tapsu.

Tämä on ihan leikkisä ja hauska tapa aloittaa show. Toteutusta voisi vielä kuitenkin hienosäätää. Esimerkiksi tuomalla lisää visuaalisia elementtejä, mitkä halli mahdollistaa. Esimerkiksi jotain tyylillä Tapsu vs muiden joukkueiden maskotit, jossa Tapsu sitten veisi lopulta voiton kunniakkaalla tavalla, muita turhaan halveeramatta.

Se voisi olla esimerkiksi jotain tämänkaltaista?

OSA 2: DJ.

Tämä oli hirvein osa nykyistä showta. Ensimmäinen reaktio oli: Miksi? Seuraava reaktio oli: Koska tämä loppuu?
Itse pidän kyllä elektronisesta musiikista eli homma ei ole siitä kiinni. Ongelmana on se, että kun tässä vaiheessa esille pitäisi tuoda Tapparalaisuus niin sen sijaan keskiöön nostetaan nobody DJ, jonka taustalla sitten pari cheerleaderia pomppii teennäisesti. Ajatuksena olisi ilmeisesti saada ihmiset biletunnelmaan, mutta ainut mitä kyseinen osa sai itsessäni ja seurueessani aikaan oli vaivaantuneisuuden tunne. Seurasin myös muuta yleisöä ja joka ikinen kenet näin seurasi tätä “mahtavaa” spektaakkelia kädet puuskassa suu mutrulla. Jos haluan DJ-kokemuksen, menen keikalle tai klubille, en jääkiekkopeliin.

MITÄ TILALLE?
Tähän on helppo vastaus. Upea video, joka on valmiiksi olemassa: Tapparalaisuuden tarina

Tämän videon näkeminen tuottaa itselleni ainakin suurta ylpeyttä rakastamastani seurasta ja sen arvoista. Sukupolvien jatkumosta. Se muistuttaa minua siitä, miksi olen tullut hallille paikanpäälle satojen kilometrien päästä. Tätä videota katsellessani ajattelen: “Varmaan muiden joukkueiden fanit miettivät, että onpa Tappara perinteikäs seura, oltaispa mekin jotain noin suurta kuin Tappara on”

OSA 3: Pelaajaesittely

Tämä on nykyisellään ok, mutta kädenlämpöinen. Pitäisi saada esim. musiikkivalinnalla aikaan jotain mukaansatempaavaa meininkiä. Nykyinen on ikään kuin 3min diashow, jossa pelaajien naamat käydään läpi melko mitäänsanomattoman kappaleen soidessa taustalla. Fiilis: Plääh.

Korjausehdotukset: Tärkeimpänä musiikin vaihto. Ensi kaudelle jotakin lisäelementtejä tähänkin mielellään. Esim pelkän pään nostamisen tilalle liikkuvammat minivideot pelaajista. Tai jäälle heijastettuna pelaajan joku hieno maali tai tunnereaktio samalla, kun kuva on taululla jne.

OSA 4: Highlight video ennen pelaajien sisääntuloa

Musiikkivalinta tähän on todella kehno, vaikka räpistä pidänkin. Musiikki ei nostata ollenkaan fiilistä ja myös videoon valitut pätkät ovat aika “perusmössöä”.

Korjausehdotukset:
Tässäkin kohti highlighteissa voitaisiin nostaa esiin meidän perinteikkään ja menestyneen seuran historiaa, koettuja pettymyksiä, niistä nousemista, häviämistä, voittamista, tuskaa, iloa, unelmia, verta, hikeä ja kyyneliä. Mestaruusjuhlia. 3 minuuttiin tämä kaikki yhdesä mahtipontisen musiikin sävestämänä niin ainakin itse olisin karvat pystyssä joka ainoan kerran, kun näkisin kyseisenlaisen videon.

OSA 5: Pelaajat kentälle

Tämä on jo lähellä hyvää. Halli on hienosti sininen ja oranssi ja TAP PA RA huudot lähtevät raikumaan. Tässäkin kohti musiikkivalinta voisi olla mahtipontisempi. Yksi hyvä ralli menneiltä vuosilta tässä kohti oli Nightwishin Last Ride of the night kappale.

Sitten vielä niistä ilotulitteista. Nyt tulivat ns. puskista ja saivat aikaan reaktiot “hui” ja “oho” ja olivat jälleen kerran vähän irrallisia elemnttejä. Pommit ja ilotulitteet voisivat toimia hienosti johonkin tarinaan kytkettynä oikeaikaisesti käytettynä. Esim. Kuvitellaan, että juuri ennen peliä esitettäisiin senkaltainen video mistä ylempänä kirjoitin, mikä kävisi läpi Tapparan historiaa pettymyksineen. Niiiiin videon loppuhuipennuksessa, kun oltaisiin mestaruustunnelmien kohdalla, niin pienet paukut ja valosäihkeet alleviivaisivat osuvasti niiden hetkien ja niihin liittyvien muistojen tunnelmaa.

Ollaan urheilullisesti Euroopan huipulla, niin on selvää, että myös muilla osa-alueilla pitää pystyä nykyistä parempaan. Toimintaympäristö “Euroopan moderneimmassa hallissa” tarjoaa siihen kaikki mahdollisuudet. Nyt tarvitaan VISIOTA ja osaamista TARINANKERRONNASTA. Ei riitä, että räiskitään valoja ja ilotulitteita sinne tänne.

Jos (ja kun nähtävästi) sitä visiota ei nykyisistä tekijöistä löydy, niin tarvitaan uusia rektytointeja. Googlaus “Hyvän tarinan elementtejä” antaa tällaisia esimerkkejä:

-Keskity yhteen asiaan
-Kerro faktoja
-Käytä esimerkkejä
-Konkretisoi
-Yksinkertaista
-Luo jännitettä
-Alleviivaa
-Inhimillistä
-Vastakkainasettele

Näistä harva toteutuu meidän showssa.

39 tykkäystä

Täysin eri mieltä. Mun mielestä toi video on hyvä, siihen on löydetty hyvä synkkays musiikin ja esim. taklausten välille ja siinä käydään läpi tämän kauden ja tämän joukkueen matkaa, mukaanlukien maaleja, taklauksia ja tunteita.

1 tykkäys

Ymmärrän tämänkin näkökulman. Synkkaus on tosiaan videossa hyvä ja kertoo tämän kauden joukkueesta, mitä on varmaankin loogista korostaa.
Itselleni se ei vain toimi, ehkä sen takia, että mikään aikaisempikaan elementti nykyisessä showssa ei nosta kaipaamaani historiaa esiin, joten sielu kaipaa sitä huutaen yhä tässä kohti.

Pari asiaa mitkä on aavistuksen ruvennu itseäni ärsyttämään. Vastustajan maalin jälkeen tulevat “tämänkin munkkimaalin…” mainos ja sen jälkeen soiva Get Lucky biisi. Ne on läppinä jo hyvin väsyneitä, mutta myös hivenen epäkunnioittavia vastustajaa kohtaan. Tiedän, olen kukkahattusetä.

3 tykkäystä

Tossa pari päivää sitten mainitsin että ihan sama mitä ne sillä soittaa. Eilen tapitin tarkasti alkuorgiat ja ton DJ osuuden vois kyllä poistaa tai ainkin vaihtaa musat. Toi ns disco härvellys ei kyllä maistu. Nooh minä oon näitä dinosauruksia jokka kuuntelee vaan kunnon jyhkeitä soundeja. Noi yhen hepun ehdotelmat tossa aiemmin antaa hienoa suuntviivaa

5 tykkäystä

Kevät on sinioranssi… TAP PA RA… Toivottakaa tervetulleeksi euroopan paras seurajoukkue… TAPPARAA. Ei mahtipontisuutta?

Olen katsonut lukuisia NHL alkushowta ja kyllä, jokaisessa on tarinankerrontaa. Mm. vegas golden knights, seattle kraken. Näihin on helppoa tehdä vaikka minkälainen tarina koska esimerkiksi kraken on merihirviö ja golden knightsilla on ritareita. Meillä on kirves…

Mutta tämä on helposti tähän mennessä parhaiten toteutettu show kaikista noista edellisistä ja olen kuullut tästä pelkästään hyvää hallilla (samaa en kuullut runkosarjan showsta josta olen ihan samaa mieltä).

Olen kyllä täysin samaa mieltä siitä että esimerkiksi runkosarjan alkushowhon voisi keksiä jonkun upean tarinan esimerkiksi Tapsun ympärille tälläisellä Kraken/Golden Knights tyylillä. Mutta sen sanon että playoffeihin se ei sovi, playoffeihin halutaan sytyttää yleisöä joten mielummin tehdään jotain tämän nykyisen tyylistä.

2 tykkäystä