Areena: Keskustelua Tapparan ottelutapahtumista

Tai miten olis ”Tappara-kamera”, poimitaan kuutiolle yleisöä kenellä Tapparan logoa päällä.

Montako ottelutapahtumaa tällä kaudella oli joissa ei ollut jotain oheishärpäkettä areenalla ?
Niinpä yhden käden sormilla pystyy ne laskemaan.
Ottelutapahtuma on tänä päivänä paljon muuta kun peli. Se myös näkyy katsojamäärässä, tämä myös toimistolla ymmärretään. Ei niitä tubettajia ja artisteja sinne huvin vuoksi raahata ennen peliä esiintyyn. Tavotteena tietysti kasvattaa katsojamäärää vaikkei kaikkia edes peli kiinnostais, oheismyyntiä tulee kuitenkin.
Todennäköisesti kausikorttilaisille riittää pelkkä peli, lopuille täytyy sitten oikeasti markkinoida miksi käyttää koko ilta kiekkopelissä.

5 tykkäystä

Look a like -meininkiä olen itsekin kaipaillut. Oon vaan aatellu, et onko täällä Suomessa liikaa mielensäpahoittajia tähän. Tästä kyllä tosissani tykkäisin.

6 tykkäystä

Muistanko ihan väärin vai oliko siinä yhdessä Sport-pelissä, jossa @TapparaMies oli upeasti pukeutunut RD:ksi ja pääsi valotaululle look a like-hengessä, niin laitettiinko samassa tilanteessa pari muutakin look a like-henkilöä taululle? Se oli kyllä nimittäin hauska tempaus kaikkinensa ja jäi hyvin mieleen menneeltä kaudelta :smile:

1 tykkäys

Niin, jos miettii vaikka mun frendejä. Ne saa 1-2 Liiga-peliä kaudessa katsomaan. Ja aina tullaan Nokialle katsomaan. Jostain syystä Nokialle mielummin kuin esim Nordikselle :smiley: muuten käyvät lähinnä HJKn ja Huuhkajien matseissa.

1 tykkäys

Tiedän, kun B5 ovesta mielelläni kuljen. Monesti auki, mutta ei aina. Ja yläparven vastaavat ovet vielä harvemmin. Ruuhka syntyy rappujen alapäihin.

1 tykkäys

Ei mutta kun Tapparalla on seurahistoriaa ja tarinoita omasta takaa niin paljon että, ei tarvitsisi muilta kopioda.

Tällä kaudella Tapparan otteluiden lisäksi olen käynyt paikan päällä yhdessä naapurin isännöimässä paikallis pelissä ja Jokerien kotiottelussa Nordiksella.
Pakko on sanoa että, Tapparalla on kyllä kovin muovinen tuo ottelutapahtuma.
Kovasti yritetään vääntää “jenkkimeininkiä” eikä se kyllä yhtään lähde.

2 tykkäystä

Minusta tuossa ei mitenkään erityisen muovinen ole tänä vuonna ollut. Toki jos IFKn ”sama ottelutapahtuma vuodesta 1980” -tapahtuma on ei-muovinen, niin sitten se on niin. Hyvin ottelutapahtuma on kasassa, ja esim. Jenkeistä apinoitu maskotti ja siihen panostaminen todellakin lähtee varsinkin nuorilla katsojilla.

Muutenkin yhteisöllisyyttä ja faniryhmää huomioidaan paremmin kuin viime vuonna. Toki areenana Nokia on aika muovinen, isolla rahalla rakennettu pari vuotta vanha areena :wink:

14 tykkäystä

Oon käyny Tapparan peleissä 80-luvulta asti ja siitä tähän päivään vain ja ainoastaan pelin ja Tapparan takia.

Ymmärrän sen, että nykypäivänä pitää olla sitä, tätä ja tota, jotta satunnaisia katsojia saadaan houkuteltua useammin otteluun, jossa se itse kaukalossa tapahtuva toiminta ei välttämättä ole kaikille se tärkein juttu.

Kysyn ihan vilpittömästi ja silkasta mielenkiinnosta, että mikä tekee sinun mielestä Tapparan ottelutapahtumasta ”muovisen”?

13 tykkäystä

En oikein tiedä, että mitä sirkustemppuja tuolla pitäisi tapahtua, jotta meininki ei olisi “muovinen”.

Oma havainto on kyllä se, että ihmiset on viihtyneet Tapparan ottelutapahtumassa oikein hyvin. Varsinkin nuorempi väki.

Yleisömäärät tukee näkemystä.

15 tykkäystä

Itse näen sen nimenomaan siten, että mitä vähemmän on näitä sirkustemppuja, niin sitä vähemmän muovinen on ottelutapahtumakin. Totta kai on hyvä, että huomioidaan erilaiset ja eri ikäiset asiakkaat, mutta ihmiset pitäisi saada sitoutumaan saapumaan halliin nimenomaan Tapparan, eikä minkään ylimääräisten ohjelmanumeroiden vuoksi.

2 tykkäystä

Juu, mutta viihdettähän tämä business o. Jotta ku saat ne muutamat läpyt Tapsulta ja kasvomaalauksen ja hyvän metakan kokemuksen vaikkapa 8 vanhana niin kyllä se kivasti sitouttaa. Siitä se sit lähtee ja syvenee, nääs.
Ku o kivaa niin tullaan toistekki. Höyrynakki ja zamponi erätauolla ei enää riitä ku on muutakin tarjonta hieman eri malliin.

More is more, less is less ja jokaiselle jotain, paitsi Ipalle mestaruuksia.

11 tykkäystä

Juuri näin. Itelle on ihan se ja sama, että mitä ottelun ympärille keksitään, koska menen peliin vain pelin takia.

Kyllähän se itse tuote on sielä jäällä. Ja sehän on ollu Suomen paras jo kaksi kautta + juuri päättyneen runkosarjan.

Ja niinkuin sanoit, niin vaikee keksiä enää mitään lisää tuohon. Näin on erittäin hyvä.

No jos jotain kaipais, niin matkitaan(hehheh) Turusta ”look a like” cam.
Oli hauska😁

1 tykkäys

No ainahan porukka on käynyt nimenomaan Tapparan vuoksi hallissa. Ja yleisökeskiarvo on pyörinyt 4500-5500 välillä. Nyt on halli missä vetoisuus on 12700. Toi gäppi pitäis täyttää…

Melko turhaa kitistä siitä että kaikkia pitäisi miellyttää pelkällä jääkiekolla. Vähitellen, vuosi vuodelta sekin yleisömäärä joka seuraa vain jääkiekkoa nousee mutta ei toi areena pelkillä Tappara- tai Ilves-faneilla täyty. Siksi tarvii olla kaikkea muuta. Kuten Tapparalla ja Ilveksellä tällä hetkellä on.

17 tykkäystä

Isäni kertoi aikanaan kun Koulukadulla oli paikalliskamppailu pursusivat katsomot ihmisistä karvalakeissaan. Pikkupojat kiipeasivät puihin joista katsoa peliä. Ei kuulemma ollut silloin paitatykkiä, mutta lunta kyllä aurattiin silloinkin katkoilla. Paitatykkiä ei ollut, mutta joku onnekas saattoi saada joskus kiekon pelikiekon muistoksi. Senkin tilalle on nykyään tullut korvaava kiekko jos katsomoon lentää.

Isä kertoi myös kuinka pauhu Koulukadulta kuului maalin tullessa oikeanlaisiaaa olosuhteissa kauaksi. Tuuleton pakkasilma oli otollinen ja kohahdus saattoi kuulu jopa Petsamoon asti. Tänä päivänä areenan akustiikka pitää huolen siitä, että ääni katoaa korkeaan kattoon eikä kaikua pääse syntymään.

Omasta mielestäni Hakametsä hallina palveli hyvin, mutta onneksi kehitystä ottelutapahtumaankin on tullut. Musiikki ei toki ole omaan makuun ollut enää pariinkymmeneen vuoteen kaikkine renkutuksineen, mutta olenkin 80-luvun musiikin ystävä.

8 tykkäystä

En tiennytkään, että jo Koulukadun aikaan oli sosiaalista mediaa.

• Peruskiekkoniilot tulevat aina hallille, oli oheisohjelma mitä tahansa.
  • Pienessä kylässä ja isossa hallissa on olennaista tavoittaa muut asiakasryhmät.
4 tykkäystä

Kiitos siirrosta. Luulin kirjoittavani tänne. Jostain ketjusta varmaan painanut kirjoituksen aikana.

Kuinka sattuikaan – juuri televisiossani (Sihvonen hallilla) sanoi Jyrki Louhi suoraan, että perusjäähalliolosuhteet eivät nykyään riitä, jotta voidaan palvella ja houkuttella vapaa-aikaansa uhraavaa kuluttajaa.

6 tykkäystä

Kyllä yleensä avataan porrasovet sekä 3krs että 5krs yhtäaikaa 5A/5B

Juuri näin. Sirkushuveja tarvitaan, jotta saadaan mahdollisimman moni halliin ja myös tulemaan uudestaan. Jääkiekko on viimekädessä ”viihdebisnestä”, jota tullaan katsomaan niin kauan kun tuote (itse peli) on kunnossa ja ympärille on rakennettu sopivaa pöhinää eri kohderyhmille.

Onhan tuo Arenakin edelleen nähtävyys ja matkailukohde, vaikka Tampereella asuvalle se tuntuukin jo arkipäiväiseltä. Hakametsän kokemus saattaisi tuntua aika karulta Arenan kirkkaisiin valoihin tottuneelle.

2 tykkäystä