Asuntojen lämmitys ja ilmastointi

Sähköntarve saattaa lisääntyä mutta onhan tuota uutta kapasiteettiakin tulossa. Olkiluoto 3 ja uusia tuulivoimaloita ainakin. Lisäksi linjat on muihin Pohjoismaihin ja Venäjällekin joten omavarainen ei tarvitse aina olla.

Huippukulutus tulee yleensä talvipakkasilla, joten viilennyslaitteet eivät saa sähköverkkoa polvilleen. Eikä luultavasti ne miljoona sähköautoakaan - tuovat kuitenkin vain muutaman prosentin lisäyksen sähköntarpeeseen.

2 tykkäystä

Vuonna 2020 Suomessa kulutettiin sähköä 81 Twh. Siinä on siis tuontikin mukana. Paljonko nyt sitten olis sen yhden sähköauton keskimääräinen sähkönkulutus ajossa. Jos lasketaan 10 kwh per päivä ja vuodessa noin 4000 kwh, niin miljoona autoa kuluttais 4 Twh eli 5% kokonaiskulutuksesta.

Tässä pitää kuitenkin huomata, että akun latauksen hyötysuhde ei ole 100%. Sähköverkosta pusketaan hieman enemmän tehoa kuin mitä akusta latauksen jälkeen on käytettävissä. Mutta ei se suuruusluokkaa hetkauta, sillä olisko hyötysuhde noin 90%.

1 tykkäys

Tämmönen hirviö (myönnetään että nätimmän tästä olisi voinut tehdä). Eli laitteen oma ikkunakaulus teipattuna finfoamiin. Ilmastointiletku sitten jostain alan liikkeestä. Tuo minun on vähän isompi kuin vanha, siksi teipattuna letkulähtöihin (onnistuu koska notkea). Mutta 100x notkeampi kuin alkuperäinen jäykkäpötkö, ja tosiaan pidempi. Sisällä terässpiraali. Itsellä käytössä linkin mukainen tuote.

1 tykkäys

Virittelin eilen Kärkkäisen pussin ikkunaan

1 tykkäys

Kaikenlaisia hirviöitä sitä näkee. On se aika kikkailua noitten mölytoosien kanssa. Hyötysuhdehan noilla pömpeleillä on surkea. Kaikilla ei tietenkään muutakaan mahdollisuutta ole viilentää niin näitä tarvitaan. Itse kannatan finfoamilla eristämistä, niin pitää sitä lämpöäkin vähän poissa.

3 tykkäystä

Jep, mikäli vaan olisi mahdollista niin minulla olisi jo kerrostaloasunnossa ilp. Senverran paljon kesäisin ilp parantaa unen laatua (tuli huomattua 7 vuoden aikana).
Mutta koska ei se ole mahdollista pitää tyytyä siirrettävään laitteeseen.

3 tykkäystä

Se on sitä itseään, mutta kaikilla ei ole vaihtoehtoa. Toi mun on rivitalo ajoilta, nykyään ilmalämpöpumppu ollut 6v. Yöllä kun alkaa oleen 20⁰ lämpöä, niin olen makuuhuonetta viilentänyt tuolla ENNEN nukkumaan menoa. Muuten aika vähällä käytöllä. Kova ääninen varsinkin kun kovalla teholla.

Edit. Joka kesä en ole onneksi tarvinnut, nyt on ollut lähellä. Onneksi yölämmöt on pysynyt alhaalla.

Toimiiko tuo pussiviritys oikeasti vai vuotaako sen kautta kuumaa ilmaa takaisin sisään?

YLEllä juttu ilmalämpöpumpuista ja kerrostaloasunnoista.

3 tykkäystä

Nyt on viritetty ilmastointilaite. Ikkunan peittona 10 millistä päällystettyä vaneria jonka halkaisin Boschin starlock leikkurilla kahtia jotta sain levyn laiitettu paikalle. Jesseteipillä saranaksi ja sillä myös karmiin kiinni. Samalla laitteella tein ensin reiän tuolle suulakkeelle. Jonka jälkeen totesin että pitääpi pystysuunnassa halkaista levy kahtia.

Yllätyin että ei tuo ilmastointilaitteen ääni ole viilennystoiminnossa sen kovempi kuin noi pari tuuletinta + kattotuuletin mitkä meillä olleet käytössä.

Tyytyväinen olen :slight_smile:

3 tykkäystä

Kiitos, tuota poistoputkiviritystä mietin. Vaikuttaa järkevältä mun kohteeseen. Saattaa eristää kuumaa poistoilmaakin paremmin kuin tuo alkuperäinen jos joutuu laittamaan pidemmälle matkalle. Se orkkisputki kuumenee ja kuumentaa samalla huonetta aika lailla.

Joo ne varastoi lämpöä yllättävän paljon. Ja toi ulosmenevä ilma on kans kuumaa. Orkkis on myös painavaa, mikä aiheutti ongelmia kaatamalla välillä ikkuna virityksen. Tuo on toinen myös kevyttä joten ei samaa ongelmaa. Toki eihän se ihan ilmaista ole.

Eihän tuo viilennys muutenkaan :grinning:. Ainoa ”ilmainen” viilennystapa on kun hankittiin viimeksi rakennuttamaani taloon maalämpö ja siihen samaan viilennysyksikkö.

1 tykkäys

Alkuinvestointi tuossa on kuitenkin melko iso. No, parempi kertarykäisy kuin jatkuva kitinä. Vai mitä se vanhat ihmiset joskus sanoi. :wink:

1 tykkäys

Meikäläisen ghettojäähdytin :relaxed:. Parvekkeen ovessa :muscle:

3 tykkäystä

Yllättävän hyvä. Kankaan läpi ei tule mitään, vetoketju ei tule ihan tiukasti putken ympärille joten siinä pienen pieni rako mutta vaikutus olematon. Senkin saisin tukittua jos jaksaisi askarrella mutta kun huone kylmeni noinkin niin ei jaksa. Viilennys illalla ennen nukkumaan menoa joten ulkoilma ei enää niin lämmintä.

3 tykkäystä

Samantyyppinen pussi täällä, eikä ainakaan kädellä tunnu vuotokohtia muualla kuin juuri tuossa putken läpimenokohdan ympärillä. Senkin sai tutkittua ihan vain laittamalla pyyhkeen putken ympärille. Kyllä tuo pussi ainakin pullistuu huolella kun laitteen pistää päälle, eli ei se yhtä tyhjän kanssa ole.

2 tykkäystä

Kuinka muuten tuollainen pussi kiinnitetään oveen/ikkunaan?

Onko ns . liimattava tarranauha vai joku muu systeemi?

Juu, mukana tulee 8 metriä tarraa ja pussin reunassa on vastakappale valmiina

3 tykkäystä

Toisaalta, koska laite aiheuttaa asuntoon alipaineen, niin jostain se korvausilma tulee eikä se ole näillä helteillä viileää.

1 tykkäys