Asuntojen lämmitys ja ilmastointi

Joo ei pidä liikaa kostuttaa huoneilmaa. Sanoisin että kostutin pitäisi siirtää muualle. Nyt sulla se kosteus nousee ja tiivistyy siihen peltiin. Kostuttimille on joskus vaikea löytää hyvää paikkaa, kun ihan seinän viereenkään ei saa laittaa. Makuuhuoneessahan se hyvä olisi olla, että nukkuessa hyvä kosteus. Talvella sisällä ei saa liikaa kostuttaa. Itse en yli 40% kostuta. 30% riittää.

Et kerro kuinka korkea huoneilman kosteus on tuon ilman kostuttimen kanssa. Luulen että yli 40 kun kerta rupeaa tiivistymään kylmille pinnoille. Tuo on liikaa ja altistaa asuntosi kosteus vauriolle. Ei saisi olla lämmitys kaudella yli 40. Tässä hengitysliiton juttu aiheesta.

Makkariin ei voi pistää kun toi pitää sen verran ääntä.
Mulle 50-55% on sopiva arvo, sen alla alkaa nenä vuotaan verta ja yöllä heräilee tukehtumisen tunteeseen kun nenä on tukossa. Suositus sisäilmalle on muistaakseni 40-60%.
Yksi syy lisää diggailla kesää…

2 tykkäystä

50% pinnassa kun laitteen teho ei yötilassa riitä nostamaan tuon yli. Päivällä säädän 50% niin tuo ei käy ihan jatkuvasti.

Hanki ufox. Äänetön ja bakteeriton, kun kuumentaa veden höyryksi. Yli 50% on liian kostea pitemmän päälle talviaikaan jollei halua ottaa riskiä mikrobikasvustosta rakenteista. Kosteuttavaa nenäsuihketta hoitamaan kuivia limakalvoja.
Edit. Linkki lisätty

1 tykkäys

Mulla on itse asiassa Ufox HK2 ylimääräisenä kun ei siinä teho riittänyt. :grin:

E: ja sen vein makkariin asti kun on äänetön. Ja nenäsusmutekin löytyy, mutta sitä ei saa käyttää jatkuvasti.

80-luku ja oranssin värinen ufo. Pienenä huuli pyöreenä ihmettelin, että mikä ihmeen laite tuo on :hushed:

7 tykkäystä

Lueppa tuo linkkaamani juttu uudestaan. Eli talvella ei saa olla yli 40. Aiheutat itsellesi home kämpän jos noin kosteana paikat pidät. Vai joko mikrobikasvusto on rakenteissa ja se aiheuttaa nuo kuvaasmasi hengitystie oireet? Oletko tehnyt väärän päätelmän eli onko syy matalassa ilmankosteudesssa laisinkaan.

Jokatauksessa kehoitan laskemaan kosteuden max 40 se on huoneilman maksimi lämmityskaudella.

2 tykkäystä

En, koska oireet katoavat keväisin kun ilman luonnollinen kosteus nousee ja ilmankostutinta ei enää tarvitse. Lisäksi kämpässä ei haise home.
Elin tässä pari kolme vuotta ilman mitään apuja ja hyvin huomasi talvella kuinka lattiassa alkoi laminaatit nauraa ja narista jalan alla kun ilma kuivui. Samalla hengittäminen kävi likimain mahdottomaksi, ja tuo on oikea haitta öisin kun vaikuttaa nukkumiseen.

Mutta kokeilen miltä 40% tuntuu, viimeksi ei ainakaan kovin hyvältä kun limakalvot kuivui nenästä.

Mielenkiintoinen projekti yksittäiseltä ihmiseltä. Jos saa systeemin toimimaan niin voi kävellän vihellellen pankkiin.

4 tykkäystä

Jos joku miettii ilmalämpöpumpun hankintaa, niin ainakin Panasonicin HZ35XKE hönkii vielä lämmintä oikein mukavasti. Pakkasta tässä kohti n. -30. Hyötysuhteesta ei mitään hajua, ei ole kulutusmittausta tuossa. Tuskin paljon yli yhtä kuitenkaan.
Tallin jeesuksenaikainen Ultimaten Pro Basic 8 luovuttaa yleensä jossain -15 kohdilla, siellä on apuna Kiinan ilmawebasto mikä sitten riittää pitämään lämmön n.+15 tasolla.
Se on löpölläkin lämmittäminen halpaa verrattuna sähköön. Jossain oli laskelma, että jos sähkö maksaa kuluineen yli 15c, niin tuo löpö on halvempi keino. Täytynee alkaa suunnittelemaan sitä talonkin kohdalle…

1 tykkäys

Mitsubishi LN25 hönkii myös lämpöä vielä ihan hyvin. Sulatusjaksoja on toki noin kerta tuntiin.

3 tykkäystä

Tietokilpailukysymys. Asuinkerrostalo. Missä päin tahansa Suomenniemeä. Kaukolämmössä.
Mikä on huoneisojen keskilämpötila lämmityskaudella?
(se paljonko vatkaat niitä pattereiden termareita eestaas, ei muuta juuri mitään)

Keskilämpötila on
  • 19-20
  • 21-22
  • 22-23
  • 23-24
  • 25-26
0 äänestäjää

Otanta jäi pieneksi, mutta kuvastaa oletusta kyllä.

Keskilämpötila kohteessa, jossa ei ole älykästä lämmityksen ohjausta, surffailee jossain 23 asteen molemmin puolin. Yleensä ylärekisterissä. Osa huoneistoista huitelee 24 asteen yläpuolella.

No, väliäkö sillä. Kun menet aamulla suihkuun ja peseskelet kuparinruskeaa pantterinvartaloasi, muista tehdä se pitkään ja hartaudella. Eihän se sinulle maksa mitään. Väärin. Sinä ja naapurisi teette tämän auvoisen rituaalin suht samaan aikaan. Joka päivä. Siinä kohtaa kaukolämpöyhtiö kiittää. Kaukolämmön perusmaksu määräytyy tehohuippujen perusteella. Mitä sitten, miten se minulle kuuluuu? Ei mitenkään. No kyllä se itse asiassa kuuluu. Energia > kustannus > vastike.

Tässä tällainen kevennys loppiaiseen. Huggies.

3 tykkäystä

Aivan liikaa se on ja ylitse Motivan suositusten.

6 tykkäystä

Kuullostaa hienolta, mutta löytyisikö jotain kontaktia itse aiheeseen?

Tässä 60-luvun sovhoosissa laskee lämpö näillä pakkasilla 18-19 tienoolle.

Riittääkö että muokkaan viestin itselläni olevan ilmalämpöpumppu niin ei sinuakaan enää ahdista. :smiling_face_with_tear:

Ei ahdista ollenkaan. Eikä ollut tarkoitus keljuilla.:man_shrugging:

Aika vilpoisessa ihmiset oleilee. Sen olen huomannut, kun on ollut juttua muualla asuvien kanssa. Meillä patterit ei ole täysillä (4/6) ja koko talvena ei lämpötila ole käynyt alle +22 C:n. Nytkin 3 eri mittarista eri huoneissa katsottuna +22.6 … +23.2 C. Kosteusprosentti 20…22.

Makuuhuone ei kyllä ole tuossa mukana, koska siellä ei pysyvästi ole mittaria. Se on ainoa huone nyt, jossa patteri on viileä. Siirsin sinne yhden mittareista, ihme jos siellä ei olisi hieman viileämpää. Katsotaan nyt. Kaukolämmössä siis ollaan, jos tuo nyt kiinnostaa.

2 tykkäystä