Asuntojen lämmitys ja ilmastointi

Myyjäliike myös tietää maahantuojan, ja tätä kautta huoltoliikkeen kyseiselle merkille.

1 tykkäys

Myyjäliike on Italiassa, mutta kiitos silti - pitää tutkia mikä on Olimpia-Splendid edustus Suomessa.

1 tykkäys

Onkos täällä ilmalämpöpumppujen osaajia?

Itse ostin 15 vuotta sitten Toshiba merkkisen ilmalämpöpumpun.
En muista standardia millä vertailu eri merkkien välillä tehtiin, mutta silloin yksi vertailukelpoinen parametri oli ulkolämpötila (7℃) hyötykertoimelle. Itsellä se oli 5,5.
Missä lukemissa kertoimet pyörivät nykyään?

Osaajista niin tiedä mutta meillä pyörinyt kymmenkuntavuotta, ensin lippulaivana ollut mitsubishi ja nykyään kiinalainen vivax joka on ollut kyllä huippupeli. Yleensäkin ilpit on lisälämmönlähteitä mutta meillä päälämmönlähde sen tehokkuuden takia. Enkä pois antais.

1 tykkäys

Oikeastaan tuosta haluaisin keskustelua. Saisin kohtuu edullisesti pumpun eräästä LVI alan liikkeestä. Tarve lämmittää noin 50-60 m2. Ja ei viitsisi maksaa liikaa, kun jossain vaiheessa pitää vähän remonttia tehdä ko. tilaan. Eli onko noista halvemmista mihinkään? Vai onko tässä sama ilmiö kuin esim. pakastimien kanssa, että merkki maksaa ja itse laitteet valmistetaan samoilla tehtailla?

Saat hyvin tietoa pumpuista lämpöpumput. info-sivustolta kun olet valkkaamassa sopivaa pumppua kohteeseesi. Huokeella hinnalla saat ihan hyviä pumppuja ja ne tekee paljon muutaki ku lämmittää ja jäähdyttää joten ovat oikeen monitoimivehkeitä.

Mulla on halpamerkeistä kotona Midea, mökillä Gree.

Toisella mökillä on 2 kpl Mitsubishin jotain “parempia”.

Nuo Mitsubishit on reilu 10 vuotta vanhoja, kotona oleva Midea 3-4 vuotta ja mökin Gree ollut syksystä lähtien.

Mulla ei ainakaan noista halpamerkeistä ole oikeastaan mitään pahaa sanottavaa, tuon Midean joutuu 1-2 kertaa vuodessa sammuttamaan pääkytkimestä pois kun alkaa puhaltamaan vähä miten sattuu. Tosin kun aloin kiinnittämään asiaan huomiota niin olen tehnyt saman myös Mitsubisheille ja mutu-tuntumalla myös ne on alkanut toimimaan “älykkäämmin” kun mittaa lämpötilaa ja sen mukaan määrittelee puhallettavan ilman lämpötilan.
Mitsubishit tuli paikalliselta myyjältä asennuksineen, Midean hain Onniselta ja sen kävi paikallinen asentaja asentamassa, Gree tuli ultimatemarketista ja sitä kautta tuli myös asennus. Jos itsellä tarve olisi niin Ultimatemarkettiin olisin yhteydessä.

Edit. Kotona Midealla tukilämmitettäväna alakerrassa noin 80m2. Gree lämmittää niin 40m2 alaa, mitsut toinen noin 40m2 ja toinen noin 50m2.

2 tykkäystä

Mulla Mitsu ja kohtuullisen kestävä ollu. Mutta Ultimatemarketista en ostais ikinä mitään, koska kokemus sieltä on aika kammottava. Tilasin näet joskus nosto-ovet mutsin talliin ja sain rikkinäistä tavaraa, jonka vaihto ehjään oli aivan järkyttävä prosessi.

Itse hankin muutama vuosi sitten Mitsubishin. En oikeastaan muita harkinnutkaan kun asiaan olin perehtynyt ja asentaja suositteli. En ole pettynyt, sillä hyvin on pelannut. Jääkuutioita tekee hyvin. Kuivat tilat hoitaa, vaikka kämppä sokkeloinen. Ovet pitää tietysti olla auki, jotta lämmin ilma pääsee huoneeseen. Pakkaskeleillä lämmittelen lisäksi takkaa, pumppu sitten levittelee sitä takan lämpöäkin. Kovemmat yli -20 pakkaset menee tietysti jo heikolla hyötysuhteella, mutta lauhalla tekee kyllä halvalla lämpöä.

1 tykkäys

Ei täällä muuten sattus kenelläkään olla kokemuksia vesikiertoisista takoista. Itellä sellainen käytössä ja olis kiva kuulla kokemuksia ja ehkä heitä joku kysymyskin. Esim. että mikä auttaisi siihen, kun kyseinen laite on kohtuu kova nokeemaan lasinsa.

Hyviä ja laadukkaita ilmalämpöpumppu suosituksia otetaan vastaan. Onko kokemuksia Daikinista? Plussina erityisesti hiljaisuus ja energia tehokkuus.

Lg ja ultimatemarketin pumput eivät ole vaihtoehtoja.

Jaa mulla olis ultimate halvalla myynnissä. Tehtaan paketissa.

Minua kiinnostaisi tuo Alpicair kone, jota ainakin Wabek myy. Onko siitä kokemusta?

Sen verran sai vanhempien asunnossa tuon merkin ja takuun kanssa tapella etten halua aikaani sellaiseen käyttää.

2 tykkäystä

Mitsubishi MSZ-LN - huipputasoinen lämpöpumppu maahantuojalta malli 35 on toiminut hyvin reilu 150 m2 talossa.

1 tykkäys

LN-25 meillä hyvin pelannut.

1 tykkäys

Ultimate on mikä on mutta myy monen merkkisiä pumppuja. Gree ainaki pitäs olla ihan jhyvä

Vivax on huippulaite, markkinoiden tehokkain.

Ei ole, mutta onko vedot kohdillaan jos lasi nokeentuu? Pidätkö sytytysvaiheessa esim ikkunaa raollaan? Jos ei saa happea niin se pyrkii imemään sitä sisäilmasta. Näin ainakin tavallinen takka tekee.

Edit ja kannat puut jo edellisenä iltana?