Ensi viikon lopulla lauhtuu ja päivälämpö voi mennä plussalle. Tietää putkihenkilöille kiirusta.
Onko luvassa kylmiä jaksoja myös helmi- ja maaliskuulle Suomeen… yhden pitkän ennustemallin ennustusta:
Mika Rantasalta pidempi twiittiketju Suomen päällä olevasta kylmän ilman kuplasta ja miksi tämä talvi on paikallisesti täällä kylmä ja muualla lämmintä… ensi talvi voi olla jo erilainen:
Voisiko Eli Nino vaikuttaa näin?
Kiitos, varsin hyvä 13 viestin ketju aiheesta kylmyys Suomessa juuti nyt.
Uusia pakkasennätyksiä tullut vielä sittenkin pohjoisessa:
Puoli kahdeksan aikaan aamulla Enontekiöllä mitattiin –42,1 astetta, kertoo STT. On mahdollista, että pakkanen kiristyy aamun aikana vielä tuostakin lukemasta.
Ja ensi viikon lopulle povataan plusasteita päivisin (joka tosiin otetaan ilomielin vastaan).
Hieman kuitenkin pelottaa tämä nopea lämpeneminen Yleensä nopean lauhtumisen myötä teiden pinnat muuttuvat todella liukkaiksi, päivän plussa ja yön pakkanen jäädyttävät auratut alueet peilijäähän ja vesiputkistoille nopea sulaminen tietää vaikeuksia. Kannattaa varautua hiekoitustarpeeseen ja nastakenkiin ajoissa.
Kaikki muut on paljon parempi asia kuin tällainen helvetinmoinen pakkanen, ei ikinä voi olla tasaista talvee vaan jossei oo 5 astetta lämmintä ni on 40 astetta pakkasta.
Toisaalta Suomen korkeudella voisi olla asiat talvella heikomminkin ilman mm. Golf -virran vaikutusta - tuskin olisi tällöin Tamperekaan Pohjoismaiden suurin sisämaakaupunki…
Nautitaan näistä neljästä vuodenajasta vielä kun voi - vaikka pakkasista.
Ilmastonmuutoskaan ei tarkoita pelkästään ilmaston lämpenemistä vaan säätilan muutoksia ja sitä, että äärisäät lisääntyvät (myrskyt, säätilan vaihtelut jne).
Mut hei. Ei o lumitöitä ollut hetkeen. Ens viikolla pääset sinäkin taas kolaileen. ![]()
Aivan
jotenkin sitä luntaki voi taas kolailla kunhan ei niin perkeleesti tuu et ruppee työstä käymään ![]()
Saattaa kylmät kelit jatkua mahdollisesti jo tammikuun puolivälin jälkeen - mikäli ennustemalleihin uskominen:
Edit.
SYYT kylmille ilmoille ovat vanhat tutut.
– Ilmavirtaus kääntyy itään ja Venäjän yllä on koko ajan kylmää ilmamassaa, joka virtaa sitten Suomeen.
Saa tunturimittarin munat kyytiä (kuolevat -36c)
Kyllä tuossa kylmyydessä alkaa Aslakinkin munat mennä epäkuntoon.
Onneksi parin päivän päästä lämpenee muutaman kymmenen astetta.
Ainakin ensi viikolla Föhn -tuulet puhaltavat hetkeksi lämmintä ilmaa, mutta sitten saattaa kääntyä taas Siperian pakkasiin kuun puolivälistä aikaisten ennusteiden mukaan. Ei kuitenkaan niin kylmää luvassa, kuin kuluneella viikolla.
Ennuste on toki vielä aikainen ja voi muuttua.
Lauhtumisen mahdollistava sääkuvio ei kuitenkaan näyttäisi kauaa kestävän. Näillä näkymin lauhtuminen jää muutaman päivän mittaiseksi ja sen jälkeen on jälleen uhkana, että Suomeen leviää idästä erittäin kylmää ilmamassaa.
Tiukasta pakkasesta voi löytää myös hyviä puolia. ![]()
Naukkarinen ennustaa, että kuluvan viikon kovilla pakkasilla voi olla ratkaiseva vaikutus Tamperetta jo useamman vuoden piinanneen rottakannan romahtamiseen. ”Kova pakkastalvi on rotille tappava, koska niillä ei ole kunnon turkkia tai suojaavaa rasvakerrosta. Jos ihmiset eivät anna rotille ravintoa, kanta voi romahtaa Tampereella nyt jopa 90 prosenttia.”
Kaupunki ei voi kieltää lintujen tai muiden eläinten talviruokintaa yksityispihoilla, mutta Naukkarisen mukaan suositus on, että lintuja ei ruokittaisi, jos omalla asuinalueella on rottaongelma. ”Rotat ovat aikamoisia akrobaatteja. Ne pystyvät kiipeämään lintulaudoille esimerkiksi puuhun.”
Tavallisen kaupunkilaisen kannattaa myös katsoa, ettei oman talon nurkilta löydy rotille suojapaikoiksi sopivia kasoja. ”Hankeakin voi vähän tampata, jos arvelee, että siellä on rottien käytäviä.”
Loppu jutusta maksumuurin takana.
Ping @Rixa
Jep, päivän paperisesta aviisista luin saman jutun. Pakkastalvi tekee tehtävänsä ja noh onneksi on lunta sillä se samalla suojaa pensaita ja normaalia luontoa (mihin rotat kyllä kuuluu…).
Ensi viikolla käytäisiin plussalla ja sitten myöhemmin taas pakkasta ennusteissa 10-15 astetta. Nähtäväksi jää kylmeneekö tuosta vielä lisää myöhemmin, pitkänajan ennusteet sitä vähän kertoilevat.
Kuluneen talven kylmyysennätys muistiin:
Tammikuun puolivälin ennustetta:
Ja ennakkovaroituksena ensi viikosta Pirkanmaalle : nopea lauhtuminen ja kolmena vuorokautena päivälämmöt plussalla ja yöt pakkasella.
Toisin sanoen ;
- paljon vesi-infrarikkoja
- kävelytiet ja pihat petollisen jäisiä
- autoteiden pinnat erittäin liukkaita nollarajassa ja aamuin illoin.
Kannattaa taas kaivaa nastakengät, silikonit autojen tiivisteisiin ja hiekkaa kotipihoille.
Jännä nähdä kuinka moni kaupungin vesijohto sanoo poks.
Jännää siihen asti kun osuu omalle kohdalle. ![]()
Yöllä oli vielä kylmää, mutta nyt pitäisi lauhtua ainakin hetkeksi:
Mittari laski yli 27 pakkasasteeseen Tampereella sunnuntaiyönä – näin sää alkaa nyt lauhtua:
SUNNUNTAIN vastaisena yönä Tampereen Härmälän mittausasemalla pakkasta oli kylmimmillään -27,5 astetta, ja vielä sunnuntaina aamupäivällä Pirkanmaalla oli voimassa pakkasvaroitus.