No jo oli aikakin vähä lauhtua, ei tääkään pidemmänpäälle kivaa oo. Tulis jo kesä ![]()
Nyt on lähtenyt keli lämpenemään. Kymmenys kerrallaan digimittari menee horrorista pois päin.
Ainakin hetken helpotus tulee.
Föhn -tuuli puhaltaa tiistaina ja keskiviikkona ja saa kelin plussan puolelle.
Toivottavasti se saa myllytkin pyörimään ja jauhamaan lisää sähköä:…
Torstaina sitten korkeapaineen selänne palauttaa pakkaset takaisin koko maahan, mutta ilmeisesti Föhn -tuulet alkavat uudelleen viikonlopun tienoilla?
Aamuun verrattuna kun oli vielä -26c ja nyt noin -15c oli melkoinen ihmetyksen aihe kun koiralenkillä kävin. Molemmilla kerroilla 2km lenkki ja nyt ei tullut naamasta (eikä rillien sangoista) kylmä laisinkaan. Tuolla on jo varsin siedettävä ilma ja noh lämpimämpään mennään.
En kaipaa noita -27c asteen ilmoja, täytyy tehdä iso säätö vaatteiden kanssa kun pihalle lähtee ja sama setuppi koiralle, mantteli päälle ja tossut jalkaan. Aikaa palaa kun kerrospukeutuu.
Kaikki sääpalvelut sanoo että meillä on -17’C mutta mittari sanoo -26’C ja laskee ![]()
Noh meillä on muutenkin sää “Muualla sataa lunta 10cm, meillä tulee 20cm”
Hyvin näkyy Suomen lämpeneminen tältä kartalta:
Kylmää ilmaa puskee vielä Venäjän suunnalta noin Latvian korkeudelle - tästä pohjoisen suuntaan lauhtuu…
Nyt on julkaistu pitkää ennustetta lopputalven säätilasta:
Alkaako taas kylmempi jakso tammikuun puolen välin tienoilla?
Tällä hetkellä näyttää, että kuukausiennuste on yllättävän helppo ennustaa jopa puolentoista kuukauden päähän, ja se lupaa kylmää.
– Meillä on jatkuva Siperia-Venäjä-osaston ilma.
Tyypillisesti Suomi on kahden ilmamassan rajalla, mutta tänä talvena Suomi on vahvasti idästä tuleva ilmamassa.
Tammikuun 15. päivä alkavalla viikolla sää voi muuttua Pohjois-Euroopassa jälleen selvästi tavanomaista kylmemmäksi. Kuukausiennusteen kartalla viikon keskilämpötilat ovat Suomessa lähes koko maassa 6–10 astetta keskimääräistä kylmempiä.
Helmi- huhtikuun ennusteet vielä epävarmoja - muuttujia on vielä paljon:
– Vaikka kolmen kuukauden jaksossa sää näyttää verrattain keskimääräiseltä, on näillä huomioilla mielestäni tavanomaista kylmemmän sään mahdollisuus koholla Pohjois-Euroopassa ainakin helmikuussa, Joonas Koskela sanoo.
Edit.
Kylmä tammikuun alku Suomessa on toistunut myös El Nino vuosina 1987 ja 2003:
Sää | Tammikuun alku oli Helsingissä yksi mittaushistorian kylmimmistä – ennätysvuosina toistui sama merivesi-ilmiö:
”El Niño -ilmiön vaikutuksia eri puolella maapalloa on tutkittu paljon. Tutkimusten mukaan [El Niño -vuoden] talvet saattavat olla Atlantin tällä puolen keskimääräisesti kylmempiä, ja juuri näin on tänäkin vuonna. Voisi kuvitella, että ilmiöllä on jokin pieni vaikutus Suomen säähän”, Rantanen sanoo.
Polaaripyörteen vaikutuksesta Suomen ja Euroopan säähän hyvä juttu Ylen toimesta:
Tuoretta tietoa: mikäli matalapaine muodostuu Islannin ja Grönlannin tienoille, niin olisi hyvä uutinen sähköllä lämmittäjille. Idästä puskevat pakkaset jäisivät vyörymästä Suomeen tällöin tässä tapauksessa…
Joo, joo. Niin, niin. Ränneissä ropisee vesi ja jossain lukee, että +3 on ulkona. Huomiseksi mennään taas kuulemma miinukselle. Voi ![]()
Maasta hohtaa kylmää ja maa on ollut koko ajan pakkasen puolella. Ei mennyt jalkakäytävät liukkaiksi edes, hyvä tuolla on talsia ilman nastakenkiä.
Näillä mennään - pipa päähän ja kylmää kohti:
Kelivaroitus:
Koko Pirkanmaalle varoitus erittäin huonosta ajokelistä –Onnettomuusriski on huomattava:
Suomi vs muu maailma - voiko kylmän ilman kupla syntyä tänne pohjoiseen El Ninon vaikutuksesta?
Alla Twitter -ketjussa pohdintaa aiheesta:
Ennustaminen on nykyään mahdotonta - saattaakin eteläiseen osaan Suomea iskeä jopa vesikelit kohta:
Pouta arvioi, että jo sunnuntaina Etelä-Suomessa saattaa sataa vettä.
– Etelä- ja Länsi-Suomessa on ensi viikolla iso riski kunnon vesisateelle. Siinä vaiheessa ihmiset alkavat varmaan haikailla tätä viikkoa
Edit.
Tämä viikko mennään muuten vielä rapsakassa pakkasessa ja mahdollisissa lumisateissa:
Tammikuun 15. päivä alkava viikko kuluu Suomessa pääasiassa pakkassäässä ja lumisateita tulee useimpina päivinä aina jossakin päin maata. Viikonloppuna sää saattaa jo lauhtua.
Ihanaa saatana!
On tässä tarpeeks villahousuja jalassa jo pidettykin ![]()
Just näin, vettä ja +5-10, alkaa nää pakkaset jo riittään.
Viikon plussajakso ja hieman kylkeen vettä, niin nuo lumet painuisi hieman kasaan. Sitten voisi tulla pikkupakkaset, niin helpottaisi elämää näin omakotitalossa asuvana.
Juu kyllä sitä luntakin on jo ihan tarpeeks että himohiihtäjät jo ladulle pääsee. Oi sitä onnen aikaa ku kevät koittaa ja räystäät putoilee ![]()
Näyttäisi edelleen siltä, että kunnon pakkasia on vielä hetki, mutta viikonloppuna tilanne muuttuu:
Tiistain kylmin lukema kello 15 mennessä on Utsjoella mitattu −38,2 astetta. Ylivieskassa on ollut −37,6 astetta, Inarissa −35,8 ja Toholammilla −35,6 astetta.
– Ilmamassa on Suomessa tällä hetkellä hyvinkin kylmää, laajalti jopa arktista, toteaa Forecan meteorologi Joanna Rinne.
Keskiviikon ja torstain tienoilla odotettavissa lumipyryjä ja merellä voi olla jopa myrskylukemia tuulen puuskassa:
Lämmintä ilmaa hyökyy ensi viikolla Suomea kohti sunnuntain tienoilla ja samalla kylmän ilman kupla poistuu Suomen päältä
Muutos tämä viikko vs ensi viikon ennuste:
Kuukausiennuste ja varoitus liukkaudesta tulevalla viikolla:
– Ensi viikoksi sää muuttuu täysin. Muutos johtuu siitä, että eteläisen Euroopan ylle vahvistuu korkeapaine, joka muuttaa matalapaineiden ja lauhan ilman reittejä Euroopassa. Suomeen virtaa lauhaa ja sateista ilmaa Atlantin suunnalta. Päivittäisennusteet näyttävät Suomeen laajalle alueelle plusasteita ja sateet tulevat osassa maata vetenä. Kylmemmän jakson jälkeen on odotettavissa hyvinkin liukkaita keliolosuhteita, kun lumi- ja jääkerroksen päälle kertyy vettä, Joanna Rinne sanoo.
Edit.
Pekka Pouta selittää videolla mistä harvinaisen voimakas lämpeneminen johtuu ja miksi aikaissmmat kuukausiennusteet eivät pitäneet paikkaansa:
“Näin isoa kuukausisään äkillistä muutosta en äkkiseltään muista”.
Kova on muutos on taas tulossa säähän, juuri nyt on vielä -26 mittarissa.