Aurinko paistaa ja vettä sataa - sään taivasteluketju

Lumena vai vetenä tai vettähän lumikin on…

2 tykkäystä

Seinäjoella ollut melko nopea muutos lämpötilassa:

Esimerkiksi Seinäjoen Pelmaan havaintoasemalla lämpötila kohosi lauantai-iltana klo 22 ja klo 22:20 välillä huimat 12,1 astetta. Lämpötila kohosi 20 minuutissa –20 asteesta –7,9 asteeseen, eli suunnilleen 0,6 astetta minuutissa.

2 tykkäystä

Heikkoa ajokeliä luvassa:

Sää | Maanantaina kehnolta keliltä ei voi välttyä yhdessäkään Suomen kolkassa:

Lauhaa, jäätävää tihkua, talvimyrskyjä, pakkasia tai sitten ei pakkasia - ennusteita on monenlaisia tammikuun loppuun:

Britteinsaaria sunnuntaina ja maanantaiyönä moukaroiva syvä matalapaine vaikuttaa alkuviikolla myös Suomen säähän. Odotettavissa on voimakkaita tuulia, runsaita lumi-, räntä-, ja vesisateita sekä lauhoja lämpötiloja.

Ensi viikonloppuna edessä on kahden ilmamassan taistelu Suomen yllä.

– Tuleeko lauha ilma lännestä vai kylmä ilma idästä?

Viikonlopun jälkeen Salminen arvioi, että lännen lauhat ilmavirrat saattavat dominoida Suomessa. Lämpötila saattaa olla keskimääräistä lämpimämpi.

Helmikuu tuo kuitenkin tullessaan myös kylmempää ilmaa.


Viesti siirrettiin ketjuun: Matkailu ja matkustaminen

Harvinaisen nopeasta sään lauhtumisesta vielä yksi juttu… kyseessä oli inversio (…sopivasti tietenkin sunnuntaille, kun lauantaina oli se pelikaanikin turbiinissa):

Ilmatieteen laitoksen meteorologi Jani Parviaisen mukaan äkillisen lauhtumisen syynä on inversio, jolloin lämmin ilma on yläilmakehässä ja kylmä ilma pakkautuu ilmakehän alaosiin maanpinnan lähelle.

3 tykkäystä

Ruotsissa sääkaaos - Suomi välttyi pahimmalta:


Tällä viikolla lauhaa ja pakkasta:


Jatkossa lauhtumista ja sateita odotettavissa - vetenä ja lumena:

Sään kuukausiennuste ennakoi meille nyt kahta normaalia lauhempaa ja sateisempaa viikkoa. Lauhtumisesta huolimatta valtaosa sateista näyttäisi tulevan maan keski- ja pohjoisosassa silkkana lumena, ja niinpä onkin mielenkiintoista nähdä, minkälaisia lumensyvyyksiä pian mitataan.

Vaikka sään ennustetaan olevan pitkän ajan keskiarvoa lämpimämpää, lauhtuminen ei tällä erää näytä niin voimakkaalta, että se uhkaisi sulattaa lumia, vaan päinvastoin. Lumitöitä on kuluvana talvena saanut paiskia kautta maan, eikä loppua näy. Lähinnä eteläisessä ja lounaisessa Suomessa sateet ovat ajoittain räntää ja vettä, mutta lumityöt eivät ole loppumassa etelästäkään.

2 tykkäystä

Lumitöitä on ilmeisesti riittänyt ympäri maata ihan kyllästymiseen asti. Tällaisen härpäkkeen suosiota ei muuten voi selittää.

Akkulumilapio on käytännössä minikokoinen lumilinko.

Lämpimän virtauksen mukana saadaan hiekkaa Saharasta.

2 tykkäystä

Vihdoin selvisi, miksi vanhemmat neuvoivat, ettei saa syödä keltaista lunta: siinä oleva hiekka voi vahingoittaa hammaskiillettä. :rofl:

6 tykkäystä

Vaalipäivänä ja alkuviista on lämmintä tanmikuuksi, maanantaina saattaa olla tuulista ja Saharasta asti saattaa kulkeutua hiekkaa Suomeen, kuten edelöäkin mainittu:

Sää lauhtuu voimakkaasti viikonlopun aikana ja vaalipäivänä sunnuntaina lämpöasteita mitataan maan etelä- ja keskiosassa. Alkavalla viikolla voidaan rikkoa jopa viiden asteen raja, kun lämmintä ilmaa virtaa aina Pohjois-Afrikasta asti. Voimakas virtaus Saharasta kuljettaa Suomeen myös hiekkapölyä.


Espanjassa ollut ajankohtaan nähden poikkeuksellisen lämmintä Saharasta virtaavan ilman vaikutuksesta:

1 tykkäys

Oikein hyvä. Hiekoittuvat liukkaat kulkuväylät siinä samalla. :slight_smile:

6 tykkäystä

Tässäpä vielä satelliittikuvaa tulevasta “hiekkamyrskystä”:


Edit.

Alkuviikosta on lämmintä Lapissa asti - miltei keväisiä lukemia tiedossa:

Maanantaina on luvassa monta erikoista säätapahtumaa, kun läntisen Euroopan yllä oleva laaja lauhan ilman kieleke kurottaa Suomeen. Puuskaisten tuulien ja lauhan sään lisäksi korkealle Suomen ylle on odotettavissa Saharan hiekkaa.

Lämpötila nousee maanantaina Suomessa koko maassa laajalti +1…+5 asteeseen. Vastaavat lukemat ovat tavanomaisia maan eteläosassa vasta huhtikuun alussa, ja pohjoisessa Lapissa peräti huhtikuun puolenvälin jälkeen.

5 tykkäystä

Lämpöennätyksiä tullut Euroopassa:

Britanniassa tehtiin sunnuntaina tammikuun uusi lämpöennätys, kun mittarilukemat nousivat 19,9 asteeseen.

Espanjassa mitattiin tätäkin hurjempia lukuja, Valenciassa Chelvan kaupungissa mitattiin torstaina ennätyslämpötila 29,6 astetta.

Suomessa jäätiin vielä kauas tammikuun lämpöennätyksestä, vaikka huomattavasti ajankohtaan nähden lämpimämpää on ollut:

Puoli kahdeksaan mennessä maanantai-iltana korkein lukema oli Forecan mukaan mitattu Porissa, jossa lämpötila oli aamulla 5,4 astetta. Jopa Lapissa päivä on ollut tavanomaista selvästi lämpimämpi, Kilpisjärvellä lämpötila oli maanantaina ylimmillään 4,1 astetta ja Utsjoella 3,6 astetta.

Ennätys:

  1. tammikuuta 1973 Jomalassa Maarianhaminassa, kun mittari näytti 10,9 astetta.

Edit.

Tänään Pohjois-Norjassa on ollut myrskytuulia:

Norjaan saattaa tämän hetkisten ennusteiden mukaan iskeä uusi erittäin voimakas myrsky viikon puolivälin jälkeen - ennusteet voivat vielä muuttua:

1 tykkäys

Ei tässä mitään ihmeellistä ole,mutta eihän tälläistä tule miettineeksi.

2 tykkäystä

Helmikuu ja pakkaset, jipii saa taas kerrospukeutua koiralenkeille (myös koiran).

1 tykkäys

Me ollaan kartalla ihan väärässä paikassa säätieteellisesti, pitäis tossa liettuan kohdalla olla ni menis kylymän ja lämpösen raja yläpuolelta.

Heh. Norjassa rannikkolla työ hommissa. Merelle luvattu 50m/s tuulia keskiviikko - torstai aila välille. Taitaa mennä työmaa toppiin noilla tuulilla.

1 tykkäys

Tuossa siitä oli vähän ylempänä ennustekuva - vielä eilen ei ollut täysin varmaa kuinka voimakkaana lopulta iskee, mutta ennustemallit näytti 50m/s…

Mm. Windy -palvelusta on helppo seurata myrskyn kehittymistä reaaliajassa ja kun pistää alhaalta ennusteanimaation pyörimään, niin näkee kuinka nykyisen ennusteen mukaan myrskyn kehittyy Norjan rannikolla keskiviikko-torstain välisenä yönä alkaen noin Trondheimin -tienoilta (iso valkoinen alue):


Edit.

Norjaan iskevä myrsky on nyt nimetty “Ingunn” -myrskyksi’.

Pahimmilla alueilla rannikolla myrskypuuskat saattavat yltää 40-50 m/s…

Myrskyn rippeitä saattaa iskeä torstain aikana osaan Suomeakin:

Myrskyn jälkeen… on… :notes: :ear: :worm:

Voimakkaan myrskyn lähestyminen tuntuu muuallakin Suomessa. Ensi yönä tuuli pauhaa oikeastaan kaikkialla sisämaassa. Etelä- ja Keski-Suomessakin on kovia tuulenpuuskia.

Ps.

Palstan myrskybongari @Hippa on viestien mukaan Norjassa jo etulinjassa odottamassa puhuria… pistä viestiä millainen myteri oli :tornado: :ocean:

Ingunn - myrsky suuntasi Skotlannista kohti Norjaa:

Gusts of 74mph were recorded in Lerwick amid a yellow weather warning leading to the closure of nurseries and schools in the Western Isles.

Lofooteilla säävaroitukset muuttuivat keskiviikkona oranssista punaiseksi. Sinne on odotettavissa jopa 50 m/s hirmupuuskia. Torstain vastaisena yönä aaltojen odotetaan kasvavan yli 20 metrin korkuisiksi.

Mitattu tuulen nopeus: 51,5 m/s (Sklinna majakka):

– På målestasjonen på Sklinna fyr har vi måling på 51,5 meter per sekund i kasta. Det er den høgste av de offisielle

Edit.

Ruotsin ennätys tuulen nopeudessa nyt 51,8 m/s (Ingunn -myrsky, Stekenjokk)

Edit.

INGUNN-MYSKY runteli Norjan keski- ja pohjoisosia keskiviikkona ja torstaina. Ingunnia on luonnehdittu Norjan pahimmaksi myrskyksi 30 vuoteen ja verrattu vuoden 1992 tuhoisaan uudenvuoden hirmumyrskyyn.