Tammikuu oli tavanomaista kylmempi ja tammi-helmikuun vaihteessa oli tavanomaista lämpimämpää.
Tammikuun alussa oli paukkupakkasia, mutta kuun aikana oli myös föhn-tuulta ja lauhoja hetkiä. Kuukauden keskilämpötila oli laajalti 3–6 astetta pitkän ajan keskiarvoja kylmempi.
Helmikuun alku on normaalisti historiassa ollut talven kylmintä aikaa.
Tuoreiden ennusteiden mukaan kohta taas pakastaa, mikäli ennusteisiin on uskomista:
Lauha ja loskainen helmikuun alku saa pian täyskäännöksen, kun Suomeen alkaa virrata 5. helmikuuta alkavalla viikolla arktisen kylmää ilmamassaa Siperian suunnalta.
Viikonlopun sää on vaihtelevaa ja tuulista. Suomen yli kulkee lumi-, räntä- ja vesisateita, mutta myös aurinkoa nähdään. Lauantaina föhn-tuuli tuo maan etelä- ja keskiosaan lauhaa ilmaa ja etelään jopa 5 plusasteen lukemia. Sunnuntain ja alkuviikon mittaan sää kylmenee. Ensi viikon edetessä maan eteläosassakin voi olla paikoin yli 20 pakkasastetta, pohjoisessa jopa 30–35 pakkasastetta.
Edit.
Ennen kuin kylmä ilma jämähtää Suomen ylle, tuuli on vielä monin paikoin voimakasta. Ensi yönä länsirannikolla tuulee kovaa, puuskissa jopa yli 20 metriä sekunnissa.
Vähitellen tuulet heikkenevät, ja samalla myös pakkanen kiristyy. Jo maanantaina koko maassa mittarit näyttävät miinuslukemia.
Vastailen tänne sääketjuun, pakkaset ovat kiristymässä ja taitaa viikon kylmin päivä olla torstai. Nykyisellä ennusteella Tampereellekkin tarjotaan -22c (aamu klo 9) lämpötiloja. Päivällä vähän lauhtuu -18c tuntumaan.
Toki noi voi vielä muuttua, mutta pakkasilla mennään seuraavat 15 päivää tuossa -10c tuntumissa (päivällä lauhempaa ja yöllä kylmempää).
Että juu, ei ole paukkupakkasia muutakuin muutamalle päivälle.
Tuleeko kylmä kevättalvi - Suomi jäämässä taas suihkuvirtauksen “väärälle” puolelle?
Blogitekstin alussa viittasin, että sääasetelma on Pohjois-Euroopassa palaamassa siihen samaan, mitä koettiin tammikuun alussa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Suomi on jälleen putoamassa kenties pitkäksikin aikaa ilmamassoja jakavan suihkuvirtauksen kylmemmälle puolelle, mikä mahdollistaa arktisen ilmamassan purkaukset idän ja pohjoisen suunnalta.
Voisi todeta, että sää on kuluvan viikon loppupuolella niin kylmää kuin se vain voi olla tähän aikaan vuodesta nykyilmastossa.
Lupasivat alkuviikosta tänne Pyhälle huomiseksi -39 keliä, melko rapsakka pakkanen. Nyt on kuitenkin ennustus muuttunut ja pakkanen putoaa reilut kymmenen astetta. Tässä kelissä rinteessä ja ladulla kyllä pärjää hyvin, etenkin kun tunturin huipulla on alle -20 astetta pakkasta.
Kovimmat pakkaset ovat jääneet Pohjois-Karjalan - Pohjois-Pohjanmaan tienoille:
Aamun aikana pakkanen kiristyi Kuhmon Kalliojoen havaintoasemalla 35,5 asteeseen.
Kylmintä on ollut Pohjois-Karjalasta kohti Pohjois-Pohjanmaata yltävällä alueella, missä lämpötila on useammalla havaintoasemalla laskenut –30 asteen alapuolelle.
Hienosti näkee Forecan käppyröitäkin katsomalla loppu viikon osalta kuinka ilmat lämpiää iltapäivisin kun pitäisi olla aurinkoista. Sieltä se kevät pikku hiljaa hiipii.
Pakkanen ei muuten aiheuta paukkumista, esim. puutalossa, silloin, kun pakkasta on paljon. Rakenteet paukahtelevat, kun lämpötila muuttuu nopeasti. Muistan lapsuudestani pitkiä kylmiä pakkasjaksoja ilman pauketta, kun pakkanen kiristyi hiljalleen.
Edellisessä työpaikassa tätä tapahtui ja se pauke ei ollut ihan pientä.
Äkkiä siihenkin kyllä tottui mutta ekoilla kerroilla reaktiot olivat että mitä ■■■■■■ nyt tapahtuu.
– Suomi kuuluu korkeapaineeseen ja erittäin kylmään pakkasilmamassaan. Pakkanen kiristyy entisestään. Päivisin pakkasta on lähipäivinä maan etelä- ja länsiosassa 10–15 astetta, idässä ja pohjoisessa enimmäkseen 15–25 astetta. Öisin on selvästi kylmempää, pakkasta on selkeillä alueilla etelässä 20–25 astetta ja maan keski- ja pohjoisosassa 25–35 astetta – perjantaiaamuna pohjoisessa voi olla paikoin jopa 40 pakkasastetta. Näyttää siltä, että kylmä pakkasilma pitää pintansa pitkälle ensi viikkoon, toteaa Forecan meteorologi Kristian Roine .
Edit.
Suomen useamman kuukauden kestäneestä paikallisesta kylmän ilman kuplasta tilastoa:
Muuten globaalisti tammikuu on ollut mittaushistorian kuumin:
Pohjois-Euroopassa sen sijaan on vallinnut tavallista kylmempi ilma, ja Suomessa hytistiin alkuvuodesta kovissa pakkaslukemissa. Keskiarvoa viileämpiä lämpötiloja on mitattu lisäksi Länsi-Kanadassa ja Yhdysvaltojen keskiosassa.
Menneiden ennätyskuukausien aikana sään ääri-ilmiöitä on havaittu ympäri maapalloa. Kuivuus on valtaamassa Amazonin allasta, helteiset talvilämpötilat ovat kurittaneet Etelä-Eurooppaa, tappavat maastopalot ovat aiheuttaneet tuhoa Etelä-Amerikassa ja Kaliforniassa on nähty ennätyssateita.
Aamulla mitattiin helmikuun kylmyysennätys: liki 40 pakkasastetta:
Kylmintä on ollut Savukoskella Itä-Lapissa. Siellä mitattiin aamun aikana 39,7 pakkasastetta. Kyseessä on Ilmatieteen laitoksen mukaan kuluvan helmikuun pakkasennätys.
Tampereen Härmälän mittausasemalla pakkanen kävi aamulla kylmimmillään 26,9 pakkasasteessa.
Polaaripyörteen hajoaminen saattaa jatkaa Suomen “kylmän ilman kuplaa” pitkälle kevääseen (…tämän hetkisen ennusteen mukaan)?
Kuinka polaaripyörre hajoaa ja mitä vaikutuksia sillä on - asiaa selvitetty Forecan jutussa:
Takanamme on neljä tavanomaista kylmempää kuukautta, eikä helmikuukaan näytä tekevän poikkeusta. Pohjoisen napa-alueen ja Siperian yllä koetaan pian voimakas stratosfäärin lämpeneminen, mikä johtaa todennäköisesti polaaripyörteen hajoamiseen helmikuun puolivälin jälkeen. Hyytävät säät voivat jatkua vastaisuudessakin, eikä aikaista kevään alkamista kannata odotella. Tästä talvesta näyttäisi muotoutuvan pitkä ja kylmä.
Edit.
Pohjoisen kylmän ilman kuplasta hyvä kuvasarja (samaan aikaan kaikkialla muualla ollut tavanomaista lämpimämpää):