Aurinko paistaa ja vettä sataa - sään taivasteluketju

Sadekarttaan on merkittynä ainakin alijäähtynyttä vettä ripottelevan - taitaa jäädä isoimmat sateet rannikolle?

FMI toistaiseksi ennustelee Pirkanmaalle myös isoja sadekertymiä, mutta vielähän tuo ehtii muuttumaan. Katselen siis Härmälän mittauspisteen 10 vrk ennusteen pe & la vuorokausia.

Alkaisi olla hiljalleen oma talvikiintiö täynnä. Saisi jo kevät tulla.

4 tykkäystä

Se olis paras ettei satas mitään mut jos tulee ni vetenä kiitos :pray:

2 tykkäystä

Näkee sitten missä kohdin raja menee :thinking:

Suomeen on tulossa uusi ja voimakas lumipyry perjantain ja lauantain aikana. Ennusteen mukaan maan keskiosaan lunta voi sataa paikoin jopa noin 30 senttimetriä, mutta ennusteessa on vielä epävarmuutta. Etelässä ja mahdollisesti paikoin maan keskiosassakin osa loppuviikon sateista on vettä. Myös jäätävät sateet ovat mahdollisia viikon mittaan.

Mikäli olette huomenna liikenteessä, olkaahan valppaina ja huomioikaa päivän mittaan huononeva keli.

On kyllä melkoista keliä luvassa huomiseksi Tampereellakin…

Ensin reilusti lunta ja alijäähtyneen veden kautta kaatosateeksi, jos ennuste pitää paikkansa:

Sää: Tampere

Sadetta saadaan monissa eri olomuodoissa: sade alkaa lumena, mutta muuttuu varsinkin maan eteläosassa nopeasti vedeksi. Varsinkin perjantai-iltana esiintyy monin paikoin myös jäätävää vesisadetta. Maan keskiosassa lunta voi kertyä lauantai-iltaan mennessä paikoin yli 20 senttimetriä.

2 tykkäystä

Lunta tulee nyt paljon. Ensi yönä saa kuunnella aurauskaluston ääniä. Jostain syystä, kun lunta on tullut, noin puolet tämän kaupungin lumen auraajista kokoontuu näille kulmille, joilla asun. Mutta ei se enää vie yöunia, kun olen siihen tottunut.

1 tykkäys

Tompereella tuli päivällä lunta ihan maahan asti ja muuttui sitten vesisateeksi.
Mielenkiinnolla odotan minkälainen keli huomenna on.

2 tykkäystä

Mä oon tänään vasta 2x kastunut päälivaatteista aivan märäksi. (3,5km ja 2km koiralenkit) Onneksi on useammat ulkovaatteet, aika noheva tuuli tuolla lisäksi. Huomenna aamulla sitten tuleekin lumisateet. Alkoi tuo Hervannan Baana olemaan jo liukas kun oli aurattu muttei hiekotettu.

Nähtäväksi jää minkä verran sitä lunta tulee että saadaanko liukasta vai viekö lumi liukkauden.

4 tykkäystä

Paikalliset uutiset kertoo että täällämain ajettu jonkinlaisia onnettomuuksia useempiakian tämän päivän aikana. Ainakin näistä kaksi valtatiellä 12 jolla oli kyllä ihan normaali keli, kun tuosta toisen onnettomuuskohdan ohi ajoin iltapäivällä. Vettä tiellä kyllä oli paljon että jos siinä oikein kauheesti päästää niin vesiliirtoon kyllä varmasti pääsee ja keskellä jonkinlainen polanne että jos ihan pakko on ollut ohittaa niin siinäkin on hyvä mahdollisuus ollut tarjolla päästä pöpelikköön. Mutta rajoituksien mukaan ajellessa ilman typeriä ohituksia tuolla tiellä ainakin on ollut varsin turvallinen ja tavallinen ajokeli tänään iltapäivästä. Ja kun tässä vettä satanut on kokoajan niin tuskin tuo siittä ainakaan huonommaksi on menny.

1 tykkäys

Tässä Aamulehden juttu ja kannattaa lauantainakin olla liukkauden varalta tarkkana:

PIRKANMAALLA on voimassa erittäin huonon ajokelin varoitus. Ilmatieteen laitoksen antama varoitus on voimassa tällä tietoa lauantain puoleenpäivään asti. Varoituksen syynä on jäätävä vesisade ja lumi- tai räntäsade. Liikenteessä on mahdollisesti suuria häiriöitä, ja onnettomuusriski on huomattava.

Anttosen mukaan perjantain aikana on tapahtunut kolareiden lisäksi pieniä ojaan ajoja ja muita pienempiä kommelluksia, jotka eivät ole vaatineet jatkotoimenpiteitä.

Hän arvioi, että syynä perjantain onnettomuuksille ovat suurimmassa osassa tapauksia olleet liian korkeat tilannenopeudet.

“Silloin kun tie on jäässä, tai on muutoin surkea ajokeli, vauhti pitäisi sovittaa tilanteen mukaan.”


Sunnuntaita kohti pakkanen kiristyy jälleen ja vesilammikot ja sohjo jäätyy…

Lämpötila painuu jälleen pakkaselle lauantaina puolilta päivin, povaa Ilmatieteen laitoksen päivystävä meteorologi Jani Parviainen.

”Sunnuntai on sään puolesta ihan mukava päivä. Saa nähdä, missä kunnossa jalankulkukäytävät sitten ovat. Niille on tullut vettä, ja kun lämpötila painuu pakkaselle, tiet jäätyvät liukkaiksi.”

1 tykkäys

Ajokeli oli tänään kyllä karmea. Isoja lätäköitä motarilla ja pikkuteillä. Varovainen kannattaa olla jos tienpäällä liikkuu.

1 tykkäys

Pienen pakkasjakson jälkeen sohjokelit jatkuvat:

Aurinkoisen sunnuntain jälkeen Suomessa saadaan taas tottua pilvisempään säähän, kun ilmavirtaus kääntyy puhaltamaan meillä etelästä. Kokonaisuutena viikko näyttäytyy pilvisenä ja varsin sateisena, vaikka paikoin esiintyy aurinkoisiakin hetkiä.

Loppuviikon vesisateet ja lauha aalto osuvat lähelle hiihtoloman paluuliikennepäiviä, joten matkailuun kannattaa ajokelin heikkenemisen takia varata riittävästi aikaa.


Edit.

Säätila muuttuu keskimääräistä lämpimämmäksi helmi- maaliskuussa:

Tuore kuukausiennuste näyttää Suomeen tavanomaista lauhempaa helmikuun loppua ja maaliskuun alkupuoliskoa. Plusasteita mitataan tämän viikon edetessä Lapissa asti. Sateita tulee tällä viikolla niin lumena kuin vetenäkin.

1 tykkäys

Ensin keskimääräistä lämpimämpää, mutta hajoaako polaaripyörre jälleen ja tuo keskimääräistä kylmemmän maaliskuun lopun Suomeen?

Lauha sää jatkunee maaliskuun alussa, mutta tämän kuukausiennusteen mukaan säätyyppi alkaa muuttua maaliskuun puolivälin lähestyessä. Tilanne saattaa keikahtaa takaisin keskimääräistä kylmemmän sään puolelle maaliskuun jälkipuolella. Ainakin osasyy tähän on, jälleen kerran, polaaripyörre, toteaa Forecan meteorologi Anna Latvala .


Edit.

Edelleenkin merkkejä ilmassa tämän lämpimmän jakson jälkeen tulevasta kylmemmästä jaksosta:

– Ensi viikolla stratosfäärin polaaripyörre heikkenee jälleen, mutta tällä kertaa rajummin kuin aiemmin tänä talvena. Osassa ennusteita tästä seuraa sen jokakeväinen hajoaminen – eli saattaa olla, että polaaripyörteelle jätetään pian hyvästit kesäkaudeksi. Tarkemmin tämä kuitenkin tiedetään muutaman viikon päästä, Anna Latvala sanoo.

Pohjoista napa-aluetta kiertävä polaaripyörre pitää vahvana ollessaan kylmän ilman sisällään, mutta polaaripyörteen heikkeneminen tai hajoaminen mahdollistaa kylmän ilman pääsyn napa-alueelta etelämmäs. Polaaripyörteen heikkenemisen vaikutukset näkyvät viiveellä maanpinnalla.

– Yleensä tällaisessa tilanteessa kylmän sään todennäköisyys kasvaa.


Edit.

Mahdollisuus aikaiseen kevääseen:

Eurooppalainen sääennuste väläyttelee mahdollisuutta liki 10 asteen päivälämpötiloille maan etelä- ja länsiosassa maaliskuun alussa, joten nytkö se kevät alkaa?

Jos terminen kevät pääsisi jo nyt starttaamaan, tarkoittaisi se sitä, että kevät tulisi kuukauden tai reilun kuukauden etuajassa.

…paitsi jos polaaripyörteen aikainen hajoaminen puuttuu peliin:

Yhdysvaltalainen GFS-malli ennakoi polaaripyörteen jakautuvan kahdeksi kylmän ilmamassan alueeksi maaliskuun alussa. Toinen näistä polaaripyörteen “pussukoista” näyttää ennusteessa jäävän kiertämään Kanadan itäisiin osiin ja toinen näyttäisi jämähtävän Keski- ja Pohjois-Euroopan päälle. Näillä alueilla talvisen ja kylmän sään todennäköisyys kasvaa tämän ennusteen valossa

On kyllä synkeää toi sohjossa tarpominen. Kävin sunnuntaina vetämässä kunnon lenkin, ja sen loppupuolella alkoi kunnolla ■■■■■■■■■■■ tuo kaksi askelta eteen ja yksi -taakse touhu. Ja kengät on kunnossa, ettei jää edes välineistä kiinni.

Nopeeta sitä aurinkoa tai jäätä, että tästä välikelistä päästään eroon!

4 tykkäystä

Nimenomaan. Aikainen kevät on paskinta ikinä. Aurinko ei ole vielä tarpeeksi korkealla, joten loskamoska ei katoa mihinkään, talvilajien harrastus kärsii jne. Oma fiilis on vielä sellainen, että aikaiset keväät tuppaavat myös jatkumaan pitkään.

Paras olisi pakkasta huhtikuun puoleen väliin asti, niin lumet vain haihtuisivat pois.

5 tykkäystä

Yöpakkasia tulossa?

Viikonlopun sää on melko lauhaa, lännessä ja lounaassa ylimmät lämpötilat ovat paikoin 5 plusasteen tienoilla. Ensi viikon mittaan sää hieman kylmenee – öisin lämpötilat voivat olla eteläisessä Suomessa asti 15 pakkasasteen molemmin puolin, pohjoisessa puolestaan kylmimmillään 20–25 pakkasastetta.


Edit.

Kuluneen talven tilastoja:


Edit.

Lisää tilastoja:

Lumi sulaa:

1 tykkäys

Ennustetta kevään alkuun:

Tuoreen kuukausiennusteen mukaan maaliskuu etenee ja huhtikuu alkaa Suomessa laajalti ajankohdan keskimääräisiä lukemia kylmemmässä säässä. Edessä on yhä 5–20 asteen pakkasia öisin.

– Suomeen leviää kylmää ilmaa pohjoisesta. Suursäätilassa ei ole suurempia muutoksia maaliskuun viimeisellä viikolla tai vielä huhtikuun alussakaan. Osasyynä tavanomaista kylmempään säähän on pohjoista napa-aluetta kiertävän polaaripyörteen heikkeneminen. Tällaisessa tilanteessa Suomessa kylmän sään todennäköisyys kasvaa, Anna Latvala kertoo.

1 tykkäys

Ei onneksi itseä haittaa noi kylmät yöt, illat ei enää nii kylmiä että olisi nihkeyksiä koiralenkillä.

Kyllä se kevät sieltä pikkuhiljaa tulee, hyvä kun on jo pitkään valoisaa.

4 tykkäystä