Matkailu ja matkustaminen

Toisen otsikon alle ei kelvannut kokemukseni Siperian kylmyydestä mutta jospa tänne.

Joo jakutskiin ei sähköautot tosiaan ihan heti taida rantautua. Olen ollut siellä muutama vuosi sitten yhden yön verran Helmikuussa ohikulkumatkalla vielä vähän pohjoisempaan. Silloin ei ollut kuin joku -30c mutta kun siihen laitetaan päälle reilu tuuli missä lumi sataa vaakasuoraan niin kyyyllä oli holotna. Neljä kerrosta vaatetta on liian vähän.

Kohteessa asuin viikon verran isossa kerrostalossa joita oli samanlaisia monta vierekkäin. Huoneistossa oli patterit täysillä niin kuumana että hipaisukin tuntu polttavalta eikä niistä löytynyt säädintä. Huoneistossa oli sellanen 27 astetta. Ainoa keino säätää lämpöä oli avata parvekkeen ovi.
Huvittavinta ja taas ei niinkään, oli se kun aamuisin lähettiin työmaalle ja odotettiin bussia pysäkillä josta näki noiden kerrostalojen parvekkeet. Lähes kaikissa huoneistoissa oli meidän huoneistoa vastaava lämmönsäädin, ja se oli säädetty kylmälle. Oli isoja jääpuikkoja parvekkeilla.
Tämä tarina ei ole palturia.

Me täällä lajitellaan muovia ja ajetaan sähköllä, laitetaan lämpöä taloissa pienemmälle että maapallo parka eläis vielä hetken. Niin vieressä meillä on monikymmenkertaisen asukasluvun maa jossa vähät välitetään mistään. Jos öljy-tai kaasuputki jossain vuotaa niin laitetaan putkistoon painetta lisää että riittää. Puhumattakaan nyt tietenkään sodasta. Mitä lie vaikkapa panssarivaunun CO2 päästöt per kilometri

7 tykkäystä