Matkailu ja matkustaminen

Kiitos mutta ei kiitos :smiley:
En ole aasialaisen keittiön vankkumaton kannattaja ja tänään vielä vähemmän.
Kävin paikallisella torilla,Food Market joka kaiketi 8* Itäkeskuksen kokoinen ja kalatiskillä katselin touhua myös mustekalan myyntiä.
Is it fresh? Ukko paiskasi elävän mustekalan seinään joka jämähti siihen, ” very fresh” :flushed:
Eli tuoreus ei sittenkään mun juttu ja kun tuolla 2h kiertelin niin taidan paastota lopun elämääni :joy:

6 tykkäystä

Islantiin piti lentoliput ja majoitukset ostella kesän tienoille. Nyt on vähän odottavalla kannalla noiden maanjäristysten ja tulivuorten aktiivisuuden vuoksi.

Etelä-Kiinassa Guangzoun seutuvilla, siis se myös Kantonina tunnettu, on sanottu syötävän mm. kaikki nelijalkaiset paitsi pöytiä. Siellä oli ravintoloissa elävänä vitriineissä ja akvaarioissa odottamassa monenlaista kokattavaa. Ei kyllä itseäni innostanut, mutta kyllä sieltä joku kerta komea käärme tms. kaivettiin ruuaksi. Aina ei paikallisten tarjoamalla illallisella rohjennut kysyä mitä syötiin. Rottaa, kissaa, koiraa? Vie kyllä meikäläiseltäkin ruokahalun tyystin, jos tuon tietäisi. Niitä tiukempia juomia, joissa oli pulloon säilöttynä käärme tai skorpioni tms. en sen sijaan juurikaan kammonnut. Mutta yleensä yksi annos sai riittää, lisää en pyydellyt.

No nyt on meidän ryhmälle lennotkin Prahaan hoidettu.
Yksittäiset liput otteluihin tulevat myyntiin 16 tammikuuta jos haluat niitä ennakkoon ostaa, avausotteluun Tsekkiä vastaan niitä ei varmaankaan myyntiin tule mutta kaupungilta löytyy varmaan useampiakin screenejä mistä tuon voi seurata jos olette jo silloin Prahassa.

3 tykkäystä

Nyt olis hyvät vinkit tervetulleita! Tultiin ystävän kanssa Valenciaan ihan extempore, eikä hajuakaan mitä täällä kannattaa tehdä/nähdä. Huomiseen Valencia-Barca peliin luonnollisesti on liput jo hankittu, mut kaikki muu on avoinna.

1 tykkäys

Onhan Valencia hieno kaupunki. Aika kuluu ihan arkkitehtuuria ihailemalla, vapaasti kaupunkia kiertämällä. Mutta ykkösvinkkinä upea tiedemuseo ja akvaario: Ciudad de las Artes y las Ciencias.

2 tykkäystä

Olette paellan syntyseuduilla niin ruoka testiin.

Toisen otsikon alle ei kelvannut kokemukseni Siperian kylmyydestä mutta jospa tänne.

Joo jakutskiin ei sähköautot tosiaan ihan heti taida rantautua. Olen ollut siellä muutama vuosi sitten yhden yön verran Helmikuussa ohikulkumatkalla vielä vähän pohjoisempaan. Silloin ei ollut kuin joku -30c mutta kun siihen laitetaan päälle reilu tuuli missä lumi sataa vaakasuoraan niin kyyyllä oli holotna. Neljä kerrosta vaatetta on liian vähän.

Kohteessa asuin viikon verran isossa kerrostalossa joita oli samanlaisia monta vierekkäin. Huoneistossa oli patterit täysillä niin kuumana että hipaisukin tuntu polttavalta eikä niistä löytynyt säädintä. Huoneistossa oli sellanen 27 astetta. Ainoa keino säätää lämpöä oli avata parvekkeen ovi.
Huvittavinta ja taas ei niinkään, oli se kun aamuisin lähettiin työmaalle ja odotettiin bussia pysäkillä josta näki noiden kerrostalojen parvekkeet. Lähes kaikissa huoneistoissa oli meidän huoneistoa vastaava lämmönsäädin, ja se oli säädetty kylmälle. Oli isoja jääpuikkoja parvekkeilla.
Tämä tarina ei ole palturia.

Me täällä lajitellaan muovia ja ajetaan sähköllä, laitetaan lämpöä taloissa pienemmälle että maapallo parka eläis vielä hetken. Niin vieressä meillä on monikymmenkertaisen asukasluvun maa jossa vähät välitetään mistään. Jos öljy-tai kaasuputki jossain vuotaa niin laitetaan putkistoon painetta lisää että riittää. Puhumattakaan nyt tietenkään sodasta. Mitä lie vaikkapa panssarivaunun CO2 päästöt per kilometri

7 tykkäystä

Koetin vastailla sun aiempaan ja sama hylsy ropisi tänne …

Kyllä nämä on reissukohteina eksoottisia ja avartavia. Ikiroudan alueella ei edes kesällä mennä plussalle.

1 tykkäys

Avartavia tosiaankin. Yksi asia mikä kävi hyvin selväksi siellä oli että jos johonkin on kirjoitettu jotain, se ei missään tapauksessa pidä paikkaansa. Aukioloajat esim. enemmänkin viitteellisiä.
Myös se että oikopolku tehtaalta oli yks päivä suljettu. Punasessa kyltissä oli karhun kuva. Ymmärrettiin. Mentiin bussilla ja itse asiassa sen jälkeen joka kerta.

2 tykkäystä

Joskus näitä ohjeita (jopa Venäjällä) kannattaa noudattaa.

Tuttuni oli aikanaan kaveriporukalla USAssa ja pitkän ajopäivän päätteeksi jäivät maantiemotelliin yöksi. Tulivat illalla ja oli nälkä. Motellista ei saanut enää sapuskaa, mutta highwayn toisella puolella oli hampparipaikka, jota motellin pitäjä suositteli. Siispä sinne.

Pitkän ajopäivän päätteeksi reippailu teki hyvää ja poijjaat päätti kävellä. Tien puoliskoiden välissä oli 50-70 m pensasalue, joten siitä oikaisemaan, vastapuolen tien ylitys ja hamppareille. Muutaman olusen ja sapuskan jälkeen takaisin majapaikkaan ja yöpuulle.

Aamulla motellin pitäjä kyseli kävikö pojat hampparilla. Myöntävä vastaus ja kehuivat, että oli kiva reippailla autossa istumisen päätteeksi. Omistaja oli mennyt vakavaksi - kävelittekö sinne ?

  • Joo
  • Ei helvetti, siinä välialueella on kalkkarokäärmeitä.

Poikien aamupalan syönti pysähtyi hetkeksi :scream:

7 tykkäystä

Venäjän reissuista yksi juttu. Entinen naapuri teki työreissuja Venäjälle melko aktiivisesti. Yhdellä reissulla ajoivat ladalla Moskovasta mustalle merelle. Kaverini ihmetteli miten kymmenien kilometrien pätkällä lähes kaikki oli käytännössä palanut poroksi silmänkantamattomiin.

Hänelle selitettiin, että salama sytyttää kuivalla kaudella metsäpalot, jotka sitten syksyn sateet useimmiten sammuttavat. Meillä jurputetaan sytytetäänkö takka päältä vai alta.:wink:

Jännitystä reissulle toi, kun kaverille annettiin pesäpallomaila, kun majoittuivat hotellihuoneisiin. Ohje oli että kajautat mailalla heti, jos joku pyrkii sisälle.

Naapuri oli aina Venäjän myyntimatkojen päätteeksi pari päivää tuhannen päissään ja vannoi että oli viimeinen reissu Venäjälle.

7 tykkäystä

Automatkailuvinkki. Eipä tällaistakaan ole tullut huomattua.

9 tykkäystä

Lyhyelle spring breakille lennot otettu. Tarkoituksena olisi mennä katsomaan West Ham - Liverpool, mutta liput tulevat myyntiin ties koska niin saa nähdä.

7 tykkäystä

Helmikuun lopulla Gran Canarialle viikoksi mutta ei sovi La Ligan ottelu tämän(kään) matkan kohdalle, hieman veetuttaa.

1 tykkäys

Helmikuun lopulla pikavisiitti Köpikseen ja siinä samassa tulee pistäydyttyä Malmön arenalla paikallisotteluun Malmö-Rögle. SHL ensimmäistä kertaa paikan päällä mielenkiintoinen kokemus.

5 tykkäystä

Mä luulen että tämä reitti pitää joko ens kesänä tai myöhemmin ajella, muutaman yön pysähdystaktiikalla.

MUTTA elo-syyskuun vaihteessa lomareissu Kreetalle.

JA lauantaina starttaamme viikoksi lomaosakkeeseemme Vuokattiin.

1 tykkäys

Lomalla Teneriffalla. Kirjauduttiin vastaanottoon hotellilla. Ottivat meidän passit haltuun.
Väsyneenä luovutettiin passit.

Päiväunien jälkeen rupesin miettiin, et miks mun pitäis passista luopua?

Aamusella käyn hakeen omaan haltuun.

3 tykkäystä

Ei sinänsä outo tapaus. Mutta yleensä tällöin sanovat milloin passit saa noutaa takaisin, seuraavana päivänä tms. Vissiin vaan tsekkaavat henkilötiedot, ei hotelli sen kummemmin käsittääkseni passeja halua jemmailla.

Ainakin meillä on aina mukana myös kopiot passeista ihan varmuuden vuoksi. Voihan niitä joskus tarvita johonkin. :slight_smile:

2 tykkäystä

Käy ottamassa takaisin ja pyydä heitä nappaamaan valokopio jos todella vaativat. Tosin tuota kopiotakaan en haluaisi antaa.

Pidän kännykässä kuvakansiota, jossa on tietyistä tärkeistä dokuista kuvat (passi, koronatodistus, kela, henkkari, ajokortti). Tietoturvaan panostettava. Dokumenttien kadotessa näistä saattaa olla apua mm konsulaatissa.

2 tykkäystä