Tekevät omat lain vaatimat kirjaamisesta rekistereihin passin tiedoilla. Nopeuttaa prosessia ja sinun ei tarvitse odotella respassa ilmoituksen tekoa. Saat tietysti passin heti kun vain haet.
Rapsakka kuukausi ja lähdetään pikkusen myöhästyneellä honeymoonille puoliskon kanssa Teneriffalle. Oltiin saarella häämatkalla 35 vuotta sitten.
Vaimolla menee kuuppa sekasin isosta aikaerosta. Muutama tunti ei isommin haittaa.
Mauritiukselle mennään joku kaunis päivä. Naapuri oli siellä ja kehui paikkaa. Lentomatka on tietysti pitkä. Kalamiehenä oli ollut päivän kalastusretkellä. Oli tullut mystisen näköisiä, mutta hyvän makuisia kaloja.
Kesän tienoilla olisi tarkoitus mennä Portugaliin takaisin, kun ei oikein vajaassa viikossa ehtinyt paljoa nähdä viimeksi.
Alunperin piti tänä vuonna lähteä samoihin aikoihin Islantiin, mutta on nyt sinne menot hetkessä paussilla sattuneesta syystä. Japaniin on pitkän aikaa ollut ajatuksena lähteä myös. Tuossa laskeskelin, että n. 6000€ kassalla sinne pitäisi lähteä, joten vaatii melkein vähän isomman varautumisen.
Ilmeisesti pidit Portugalista kun kerran olet toisenkin kerran menossa. Vuokrasitko auton ja kiertelit?
Monesti itse miettinyt Portugalissa käyntiä mutta aina jotenkin kohde vaihtunut johonkin muualla euroopassa.
Kerran käynyt Islannissa ja menen kyllä uudelleen, huikea paikka.
Meillä oli neljä päivää kuski, joka kuljettele ympäri saarta tutustumaan nähtävyyksiin. Sanoi meille retken päätteeksi, että saatte aivan väärän kuvan saaren ilmastosta, kun kolme päivää paisto aurinko ja lämpöä oli pitkälti yli 20 astetta. Sattui kesän aurinkoisimmat päivät meidän reissulle.
Semmoinen kummallisuus jäi mieleen, kun olimme baarissa, jossa oli Irlantilainen trubaduuri soittamassa. Annettiin aina biisin jälkeen ablodit kun soitteli tosi hienosti. Paikallinen kaveri viereisestä pöydästä kysyi miksi taputatte, paikalliset eivät tosiaankaan antaneet ablodeja ollenkaan?
Sekä Islanti että Portugali saavat suosituksen. Käynyt n 60 maassa ja Islanti on omaan silmään ykkönen. Luontokohteena huima. Välillä olo kuin Marsin pinnalla ajelisi.
Portugali on heino maa. Edelleen kohtuu edullinen, hyvä ruoka ja hyviä viinejä. Porto ja Lissabon upeita kaupunkeja ja futisfanille huippukohteita. Mukavia hiekkarantoja Portugalissa, mutta Atlantin kylmä vesi karsii osin rantelämää.
Pidettiin paljon ja tuli kierreltyä jonkun verran autolla (esim. Alqueva ja etelässä eri paikoissa). Maassa pääsee hyvin paikasta toiseen tulliteitä pitkin.
Portugalissa muuten tullitiet ovat aika harvalla käytöllä. Ajellut Porto-Lissabon -väliä ja yllättävän hiljaista ollut aika ajoin. Onneksi EU:n tukikyltit kiiltävät tien varrella
Nykyään kännykästäkin löytyy jotain, mutta edelleen vanhan tapaan meillä on ihan paperikopiot mukana passeista. Sen verran tullut nähtyä kadonneita tai hajonneita kännyköitä, että ei ihan kaikkea uskalla sen varaan rakentaa.
Ja tämä nro kannattaa tallettaa kännykkään ja paperille Ulkoministeriön päivystysnumero 24/7: +358 9 1605 5555 (puhelut tallennetaan)
Työni puolesta olen 25 vuotta käyttänyt, samoin SOS Internationalin For you | SOS International viestipalvelua (luultavasti maksullinen yksityishenkilöille). Hyvin saa kohdennetut ilmoitukset hulinoista, lakoista, terrori-iskuista yms. Jopa Ruotsiin kannattaa naputella (kiitos lisääntyvän jengiväkivallan tietyillä alueilla).
Vissiin jossain saaren eteläosassa? Eli taitaa olla turha kysellä, onko “Nelson” vielä voimissaan. Jardin Sitio Litre/Puerto de la Cruz on paikka johon tuo liittyy. Hieman semmoinen sisäpiirijuttu, jonka joku paikallinen minulle joskus kertoi. Siitä lähtien on kuitenkin yleensä käyty “Nelson” tsekkaamassa ja onhan tuo Jardin Sitio Litre ihan kiva paikka poiketa, kun sillä on vielä se Agatha Christie -yhteyskin.
Kuun lopussa kolmen ja puolen päivän reissu Venetsiaan, aika kuluu fiilistellessä ympäri kaupunkia, juoden spriziä jollakin kaupungin kymmenistä campoista, kaikkea vanhaa ihastellen
Mitähän Piazza San Marcolla nykyään maksaa kahvit siellä orkesteriterassilla? Saattaa olla lämmittimet käytössä, eikös nyt ole vielä aika vilpoiset kelit siellä. Toisaalta ihan hyvä, sillä Venetsiasta tulee helposti mieleen aikamoiset turistimassat ja lippua/päivänvarjoa heiluttelevat matkanjohtajat. Nyt ei tosin taida olla mikään vilkkain turistikausi. Tosin kyllä sieltä aina rauhallisiakin kortteleita löytyy.
No, onneksi on jo aikoinaan ihan vaimon kanssa gondoliajelut tehty jne. Campanilen tornista torin laidalta on muuten aika komeat näköalat. Onhan torni noin 100m korkea. Ylös asti on onneksi helpottava hissi. Jossei halua joka käänteessä harrastaa kuntoilua.
Täytynee nostaa visan luottorajaa, jos haluan kahvit juoda siinä Florianin terassilla, samalla kuin valkosmokkinen Dallapee laittaa menemään
Olen asunut puolitoista vuotta Venetsiassa tuossa 2000-luvun taitteessa, eli nyt vain fiilistelemään vanhoja hoodeja - saas nähdä miten hyvin muistaa ne kuja ja kanaaliverkostot, mikä silta vie millekin fondamentalle tai callelle jne
Campanilen näköalat ovat kyllä hienot, muuta viereisen San Giorgon kellotornista ehkä vielä paremmat, ja sinne ei ole jonoja
Menen pari viikkoa karnevaalien jälkeen,joten turistimassojakaan ei pitäisi pahemmin olla
Tuo on jo aika hyvä suoritus! Aloin vaan heti miettimään, että et varmaankaan ole ihan siinä Ison Torin laidalla asunut. Mutta puhutko nyt Venetsian kaupungista vai maakunnasta? Eikös siellä ole laajempikin sen niminen alue? En kyllä mitenkään erityisen hyvin tunne ko. aluetta laajemmin. Trieste taitaa olla jo oma alueensa. Siellä kyllä tiedän joidenkin viipyneen pitempäänkin työasioissa.
No, ainakin sinulla on italian kieli luultavasti jotenkin hallussa. Itse vapaa-ajan harrastuksena opiskelen nyt kolmatta vuotta italiaa. Olis helppoa, jollei alla olis viis vuotta espanjaa. Tahtoo hieman kielet mennä sekaisin. En oikein suosittele molempia. Ainakin minulla teettää töitä pitää kielet erossa. Espanja pyrkii hallitsemaan.
No en minä ihan siinä Ison Kirkon ja Pyhän Markuksen Torin kupeessa ollut, mutta en nyt niin kovin kaukana, Canal Granden länsipuolella, aivan siinä Gugenheim Museon ja Canal Granden suulla olevan suuren kupolikirkon Santa Maria Della Saluten vieressä kylläkin. Osan ajasta asuin myös Lidolla tai espanjalaisen friidun luona, jonka kanssa tuli styylattua silloin nuorena miehenä
Venetsia on osa Veneton maakuntaa, ja Trieste on jo eri provissia, sillä se sijaistee Friuli Venezia-Giuliassa.
Italia tuli jo kirjoittettua ylppäreissä, ja jatkoin sen opiskelua sitten yliopistossa. Edelleenkin olen kyllä kohtuu hyvä siinä, mutta kieli toki passivoituu ajan myötä.
Pari kertaa olen Kanarian suunnalla käynyt, mutta ehkä jää kolmas kerta käymättä. Liikarturismi vaivaa Kanarian lisäksi monia muitakin paikkoja, kuten Bali, Thaimaan Phuket, Kreikan saaret, Kroatian Dubrovnik, Espanjassa Barcelona ja Malagan seutu sekä aurinkorannikko (talvella myös Rovaniemi).
Kanariansaarilla vieraili viime vuonna 13,8 miljoonaa turistia.
Ympäristöjärjestöt ovat varoittaneet, että liikenne, saastuminen ja jätehuolto-ongelmat aiheuttavat tällä hetkellä peruuttamatonta vahinkoa luonnolle. Nyt myös asukkaiden tyytymättömyys on nousemassa esiin.
Matkailualalla työskennellyt Cristina González kertoo kuinka heidän on säännösteltävä vettä, sillä sitä ei riitä saarella tarpeeksi. Samaan aikaan meillä on yhä enemmän golf-kenttiä ja uima-altaita. Poliitikkojen pitäisi ymmärtää se, he elävät saarella samaa arkea kuin me.
Edit: Lisätään toinenkin linkki (juttu 15.1.2024):