Matkailu ja matkustaminen

Kreikan Rodoksella tuli viime kesänä käytyä ja asuttiin melko lähellä lentokenttää. Lentoja tuli ja meni omaan silmään runsaasti ja asiasta keskustelin matkatoimiston edustajan kanssa, niin mainitsi, että 7000-8000 lentoa käy kentällä heinäkuun aikana. Siitä kertyy aika monta lentoa per päivä…

2 tykkäystä

Onko kellään kokemuksia Karibian risteilyistä nyt lähi aikoina? Oootteko mennyt millä systeemillä risteileen,eli ostanut jo suomesta risteilyn jonkun esim. Elämys Cruisesin kautta vai oma toimisesti vähän niinkun matkan varrella pysähtynyt Miamissa ja mennyt satamaan ostaan risteilyn? Saako siältä ostettua esim saman päivän lähdöille risteilyn edullisemmin,jos on laivalla tilaa?

Gran Canarialle olisi maaliskuun alkupuolella lähtö vaimon ja lasten kanssa. Tällä kertaa tuli hankittua lennot ja hotelli erikseen ja näin järjestyi hieman normaalia pidempi loma, 10 päivää :slight_smile:

Onko muilla Norwegianin lennot pysyneet aikataulussa? Aika paljon tullut luettua että päivä lennot Norwegianilla muuttuneet yölennoiksi jne.

Kyllähän siinä lentokonetta tulee ja menee ja riippuu tietysti lentokentän koosta, onko määrä juuri sille kentälle iso.
Vertailuna vaikka Helsinki-Vantaa, jossa kävi vuonna 2022 yhteensä 129 278 kaupallista lentoa, eli noin 10800 kaupallista lentoa joka kuussa.

1 tykkäys

Joo se ero tuossa on, että Helsingin kenttä sisältää runsaasti kauttakulkua. Rodoksen kautta tuskin monikaan lentää mihinkään, vaan sinne lennetään pääosin lomailemaan.

1 tykkäys

Alkuvuodesta 2023 yks tuttu kävi loistopaatilla “kiertämässä Kuuban” eli Miamista lähtö ja Karibia kierrettiin, mutta Kuubassa ei käyty. Osti reissun kyllä hyvissä ajoin täältä Suomesta.

Kävi sitten samalla reissulla Miamista pakolliset nähtävyydet Space Centeriä ja Disney-juttuja myöten. Tarvittaessa voin kysellä lisää, mutta reissuhan oli tottakai hieno.

Mutta aika haipakkaa siellä Karibialla mentiin, päivä siellä, toinen täällä. No, voipa sanoa pistäytyneensä Jamaikalla jne.

Edit. Oli näköjään tämmöinen Norwegianin reissu, jolla tuttu pariskunta oli. Erittäin tyytyväisiä olivat, hieno paatti, hyvä palvelu.

https://www.ncl.com/fr/en/cruise-ship/prima?fbclid=IwAR15a7o-t6kTPTJeytrBus38-_jb7r5DUJwMj5zaxZKQa910Qt0Udd_ak8A

1 tykkäys

Ensimmäistä kertaa Lappeenrannassa käymässä tänään. Illalla katsomaan SaiPa - TPS peliä ja tässä päivällä tietty maistamaan Vetyä torille.

9 tykkäystä

Kunhan valitset vedyksi Peitsoman koju niin kaikki kunnossa :grinning:

1 tykkäys

En tiedä miten nykyään, mutta joskus oli suosittua tehdä ns. A+C loma tai ABC – eli Aruba, Curacao, Bonaire.

Ei risteilynä, vaan niin että majoittuu X yötä per saari ja vaihtaa välillä. Risteilyistä ei kokemusta, mutta Aruballa ja Curacaolla olen kauan sitten käynyt. Laivat työnsivät valkotukkaista jenkkimummoa satamaan päivittäin. Muutoin ihan törkeän hienoja paikkoja.

2 tykkäystä

Noi ABC-saaret on täällä pitkään olleet kiikarissa. Hollannille kun kuuluvat niin KLM lentää aika näppärästi tuonne ilman koukkausta jenkkien mantereella.

Ja siellä ainakin oli eurooppalaisen tason infra ja erikoisuutena maailman puhtaimmaksi kehuttu juomavesi. Tehdään tislaamalla merivedestä.

P.s. Jos menette, niin kannattaa paikan päällä aina tehdä selväksi että ette ole hollantilaisia. Siirtomaariistäjästä ei oikein tykätä - muille ovat hyvin ystävällisiä.

3 tykkäystä

Tämä on muuten hyvä huomio muuallakin, monesti kannattaa tuoda esille että on Suomesta. Alpeilla on päästy muutaman kerran ”täyteen” ravintolaan sisään, kun selvisi ettei olla ruotsalaisia.

Kun Persian sota alkoi Ruotsalaisbussi oli levikkeellä kaikki laukut auki ja matkustajat myös tutkittiin. Me kurvattiin paikalle, virkailijalle näytettiin Suomen passia ja sitten jatkoimme matkaa.

Kerran hissipoika avasi hissin vain meille, sanoi että tiedätte milloin on kylmä. Jenkkiporukka jäi purnaamaan sitä kun joku päästetään huipulle ja heitä ei.

Tämä oli suunnitelmana. Oli varsin hyvä kokonaisuus.

Toisaalta pienempi kuin ajattelin. Mikä oli sinänsä hyvä, että sitten mahtui paremmin jälkiruoka vatsaan Lehmus Roasteryn kahvilassa.

1 tykkäys

Tapparan megamatkalla ollaan hengessä mukana. Meillä on 35-vuotis hääpäivä ja en edes ajatellut ehdottaa matkaa Turkuun Tapparan peliin.:grin: Jotain on oppinut sentään matkan varrella.

Palataan rikospaikalle nostagiahengessä. Menemme siis Teneriffalle jossa olimme 35 vuotta sitten häämatkalla. Voi olla, että lainelauta kokeilut jää tällä reissulla väliin, tai mistä näistä tietää kun lähtee puuhastelemaan.

3 tykkäystä

Tuota on helppo venyttää D:llä: Dominica, Dominikaaninen tasavalta. E ei Karibialta enää niin helposti taida onnistua.

Nappaat vielä Kesämäen leipomosta Kourulasta lihikset kotimatkalle mukaan, näin itse toimin ja ensimmäinen evästauko Luumäellä :grinning:

1 tykkäys

2019 lomat Madrid, Riika, Köpis, pari kertaa länsinaapurissa ja joulu Wienissä. Sen jälkeen ollutkin hiljaisempaa, eikä ole tullut lennettyä minnekään.

Nyt pitkää pidempi viikonloppu. Asemapaikkana Marbella ja aikomuksena autoilla rannikkoa. Gibraltar ainakin. Golfkamat kotona autotallissa, mutta Valderraman klubilla täytyy käydä verestämässä vanhoja muistoja lounaan verran.

Kentällä pärjää näköjään vanhasta muistista hyvin, kun turvatarkastuksen uudet säännöt ovat vanhoja, Musta kahvi on edelleen mustaa ja tuplakonjakki on edelleen tuplakonjakki.

4 tykkäystä

Eikös James Bond myös käynyt Gibraltarilla joskus? Kiipeilemässä ja sen jälkeen hurja takaa-ajokohtaus alas vuoren rinnettä.

2 tykkäystä

Ei päästy klubiravintolaan, kun ei ollut tiiaikaa varattuna. Porteista päästiin kyllä sisälle. Kääntämään auto poistumista varten. Minun farkut eivät olleet pääsylippu koko klubille :joy:

1 tykkäys

Meillä nuo risteilyt jättilaivoilla ovat vastatuulessa. Minut ehkä saisi houkuteltua mukaan - se ei yleensä ole vaikeaa - mutta sille paremmalle puoliskolle nuo laivat ovat kokolailla “No, no!” . Ei edes oikein tahdo auttaa, vaikka lupaisin hoitaa maksupuolen. :slight_smile:

Varmaan on liikaa lukenut oheisen jutun tapaisista tapahtumista. Aivan marginaalisia juttuja tietysti. Mutta samoin kuin jotkut pelkää vanhoja veräjähissejä tai korkeita paikkoja, niin tämmöiset luxusristeilyt eivät käy. Jumissa laivalla voi kuulostaa hienolta, mutta jos monella siellä on p-tauti, pönttö sekaisin, niin ehkei sittenkään niin mukavaa.

Muuten kyllä laivat kelpaa, huhtikuun lopulla pitäis mennä Finnlinesin Ropaxilla Saksaa kiertämään ja Visbyn reissustakin on kesällä puhuttu. Näissä on ihan satalasissa mukana.

1 tykkäys