Matkailu ja matkustaminen

Espanjassa on tullut vähemmän matkailtua viime vuosina, mutta nyt muistin täällä, että barraquito juoma jälkiruokana ja muutenkin on hyvä.

Kahvipohja, liköörit, kermaa ja mausteita kerroksittain rakennettuna kruunasi päivällisen. Jos ei ole tuttu juoma niin kannattaa laittaa muistiin. Tasokkaassa ravintolassa jälkiruokajuomana hinta 3,85 euroa, ei paha.

Mielenkiinnolla odotan, tuleeko ensi kesänä enemmän juttua ilmastomatkaajista. Eli Euroopasta suunnataan Suomeen kesäksi, kiitos miellyttävämpien lämpötilojen.

Pari juttua viime vuosilta:

4 tykkäystä

Vähän on tullut reissailtua edes euroopassa, mutta ensi viikolla Amsterdam kutsuu. Olisiko jotain vinkkejä reissaajalle mitä kannattaa käydä tsekkaamassa?

Nyt on vahva veikkaus ettö suositukset riippuvat ihan siitä millainen ryhmä on liikenteessä? :roll_eyes: :roll_eyes:

3 tykkäystä

Kanaali risteily on aika must juttu Amsterdamissa. Risteilyllä saa mukavasti kuvan kaupungista. Aina kun olen kaupungissa ollut siellä on ollut monenlaisia toreja. Kukkatori on aika kiva nähtävyys ja niitä taitaa olla ympäri vuoden. Toreilta on tarttunut mukaan monenlaisia matkamuistoja.

Siellä on myös semmoinen vekkuli lyhty alue. Negatiivisena puolena voi sanoa että zombeja saattaa tulla vastaan keskellä päivää, vapaan huumepolitiikan ansiosta.

Kokonaisuutena kyllä mukava kaupunki tutustua.

3 tykkäystä

Jos maalaustaide ja taidegalleriat yhtään nappaa, niin van Gogh museo tietysti. Omasta vierailusta tosin 15 vuotta joten ei ihan tuoretta kokemusta, mutta itse päätaiteilijan teokset eivät luultavimmin ole kovasti muuttuneet :slight_smile:

3 tykkäystä

23tunnin päästä lentokone on kiitoradan päässä odottamassa lupaa nousta kohti Thaimaan lämpöä päässäni tietysti meidän joukkueen lippalakki,koko loman ajan. Jotain oranssia ja sinistä on myös matkalaukkuun pakattu. Tätä lomaa o odettu yhtä kiihkeästi,kun meneillä olevia playoffeja. Toivottavasti pojat ei lähe lomille meidän loman aikana. Hyvää matkaa mulle :wink:

2 tykkäystä

Aivan mahdoton kysymys, kun ei yhtään tunne kysyjän harrastuksia. :wink: Ja paljonko on aikaa käytettävissä. Taidemuseoita on monia (ykkönen ja suurin tietysti Rijksmuseum) ja merenkulkumuseo on yksi maailman merkittävimmistä. Mutta oliko tuo merimuseo nyt juuri suljettuna, kannattaa varmistaa.

Rembrandtin kotimuseossa Rembrandthuisissa on tullut käytyä jopa useamman kerran.

Varmaan sinakin 10 kertaa tullut käytyä Amsterdamissa, kun joskus oleskelin maassa hiukan pitempään tehdessäni hommia Delftin yliopistolla. Viimeksi kun oltiin sitten vaimon kanssa A’damissa, muistin etten koskaan ollut käynyt Oude Kerkissä, jonka lattian alle Rembrandtin vaimo Saskia on haudattu. Käytiinpä sitten siellä, mutta olipa vaikea löytää isosta kirkosta se lattialaatta, jonka alla Saskia on. Piti ihan kysyä ja onneksi viimein löytyi tietäjä. Vaatimaton hauta, mutta Saskia on Saskia.

In de Waag ravintolassa pistäytymiselle on hyvä syy: Rembrandtin maalausta Tohtori Tulpin anatomian luento ei Amsterdamissa näe, sehän löytyy Haagista. Mutta jos taulu historiallisesti kiinnostaa, niin se maalattiin In de Waag:n rakennuksessa, jossa tuolloin 1600 -luvulla kirurgikilta kokoontui. Rakennuksessa on nytkin löydettävissä se torni, jossa Tohtori Tulp tuon ruumiinavauksen suoritti ja Rembrandt ikuisti kankaalle.

Tiedemuseo NEMO on sellaisesta kiinnostuneelle upea paikka. Ja tottai edelleen Anne Frankin kotimuseo on valtavan suosittu. Siellä on varmasti tungosta! Turisteja riittää, mutta onhan se tietynlainen kulttipaikka monelle.

Kanaalikierroksellakin on oltu. Parhaimmillaan semmoinen on tietysti, kun on kesäisempää ja aurinko paistaa.

Tuossa nyt oli jokunen poiminta. Mutta sillehän ei mitään mahda, että Hollannissa minun ajatuksieni kohteena on aina Delft. Se on kiva kaupunki, jossa on paljon historiaa. :wink:

4 tykkäystä

Ei ole pitkään aikaan tullut PIrkkalasta lennettyä eikä koskaan Air Balticilla niin kuinka kauan ennen lentoa tuolla pitäisi olla?

Muistaakseni kolmevarttia riittää hyvin @a1r6

4 tykkäystä

Laivassa Vuosaaren satamassa odottelemassa laivan lähtöä. Rahtilaiva jolla pari sataa hyttiä. Johan tässä on viisi vuotta vierähtänyt edellisestä vastaavasta reissusta. Vappua ei siis nyt vietetäkään Tammerkosken rantamilla.

Laivalla siis Travemündeen, eka yö Lyypekissä. Sieltä junalla Dresdeniin, jossa koetan tavata muutamia tuttuja vuosikymmenten takaa. Dresdenin jälkeen paluumatkalla pari päivää Berliinissä. Viikko tässä reissussa vierähtää. Aika kesäistä säätä odotettavissa, vaikka pikkuisen viileneekin. Tänäänhän oli luvassa +28 C sekä Berliinissä että Dresdenissä.

1 tykkäys

Ensi yönä matka kohti Singaporea alkaa. Seitsemän tunnin ventta ja Filippiineille. Ennättä hyvin käydä Singaporen keskustassa.
Kaveri laittoi juuri kuvan, jossa viranomaiset varoittelivat kuumuudesta Taclobanissa, +47 celsiusta. Tarkenee.
Filippiineiltä Malesiaan ja Kuala Lumpuriin. Siellä en ole ennen käynytkään.
Hyvää vappua kaikille!

8 tykkäystä

Tuo on aika kova. Oltiin loppukesästä Portlandissa ja sielä oli kovan helteen varoitus, +43C. Näkyi kyllä katukuvassa, paikalliset oli jääneet kotiin ja liikkeellä oli vain turisteja ja kodittomia.

1 tykkäys

15min käytännössä

Nyt täällä Taclobanissa, mistä kaveri laittoi varoituksen. Enää ei ole ”kuin” neljänkympin tienoissa lämmintä. Jos ymmärsin oikein, koululaisten ei tarvitse mennä kouluun, jos on yli +42 astetta lämmintä. Täällä kouluissa ei ole ilmastointia, joten tilanne on ymmärrettävä.

MacArthurin maihinnousu paikalla vierailtu, hieno paikka. Myöhästyin vain museossa vierailusta. Jospa sitten tänään ( kello täällä 02:22 ) kävisi siellä.

4 tykkäystä

Eurooppa ja massaturismin lieveilmiöitä:

Turismi | Euroopassa on kyllästytty massaturismiin:

(Maksumuuri)

”MENKÄÄ ■■■■■ kotiin.”

Málagan kaduilla kulkiessa ei tarvitse arvailla, mitä turisteista ajatellaan. Tulijat tervemenneeksi toivottavia tarroja näkee Euronewsin mukaan kaikkialla. Osa niistä tyytyy toteamaan, että kaupunki oli ennen koti. Osa taas on yllä kuvatun kaltaisia haistatteluja.

MONISSA massaturismin haittavaikutuksista kärsivissä kohteissa ongelmat tuntuvat olevan samanlaisia. Turismi itsessään ei haittaa ketään, mutta tulijavirrat yhdistettynä sääntelemättömiin markkinoihin tekevät paikallisten elämästä tukalaa.

YK:n alainen Maailman matkailujärjestö UNWTO ennustaa, että tänä vuonna matkailu palaa pandemiaa edeltäneelle tasolle ja jopa ylittää sen.

Tampereen suosio matkailussa näkyy hotellien hinnoissa ja varausasteessa:

2 tykkäystä

Tampere on Suomen kaupungeista ainoa, jossa majoitushinnat viikonloppuisin ovat kautta aikojen olleet hyvinkin usein korkeammat kuin arkisin työmatkustushinnat. Hotellihuoneita on ollut rajallinen määrä ja kaupunki on aina ollut suosittu kulttuuri- / urheilumatkustuskohde. Ei ole uusi ilmiö tämä.

2 tykkäystä

Ilmeisesti kiinnostus vain kasvanut koronavuosina (toki silloin oli MM-kisojakin) ja hotelleja voisi olla enemmänkin:

Korona-aikaan Tampereesta tuli Jokelan mukaan jopa vähän suositumpi matkailukohde kuin Helsingistä. Viime vuonna Tampereen majoituksissa syntyi sadan miljoonan euron ennätys.

Tampereella on useita hotellihankkeita käynnissä. Arvion mukaan kaupungiin mahtuisi jopa kymmenen uutta hotellia.

1 tykkäys

Itse olen aina ihmetellyt, miksi joku tulee turistiksi Tampereelle. Toki MM-kisat on hyvä syy, mutta jos tulee muuten vaan.