Autot

Mä en ole kohta kahteenkymmeneen vuoteen omistanut autoa…

1 tykkäys

Ajelin mäkin 12 vuotta vapaalla autoedulla, mutta niissäkin oli kriteerinä että ei saa vituttaa parkkiksella.

1 tykkäys

Hyvin on aina lähtenyt auto parkkipaikalla käyntiin.

3 tykkäystä

Ei kait se ole sulta pois jos joku haluaa ajaa ns. Paremmalla autolla. Toiset polttaa tupakkaa, toiset kiskoo viinaa jne. Jos haluaa ajaa “paremmalla autolla”, niin ajakoot.

3 tykkäystä

Enhän minä tuollaista ole väittänyt. Jos 300hp auto tarkoittaa automaattisesti sinun mielestäsi parempaa autoa, niin turha keskustella aiheesta.

E. @Wrathchild en jaksa vääntää. Tuo heittoni auton käyntiin lähtemisestä lienee sellainen, että kaikki ei ihan ymmärrä. Selkeästi.

1 tykkäys

Minäkään en ole väittänyt että 300hp on sellainen kriteeri, tyypillinen reaktio sinulta.

Eikä kukaan varmaan ole väittänyt ettei halvempi auto lähde käyntiin.

Otetaan tähän jouluaiheihen kevennys… Kuinka monella meistä on ollut Lada? (gallupin voi tehdä ken osaa).
Sen ostin aikanaan osittain huvittuneena, isittain siksi kun siinä oli jouluvalot.

Loppuvaiheessa ei ollut enää mitään valoja.

4 tykkäystä

Lujaa laatua Lada​:+1::grin:
Hassua pikku mekkailua poikain kesken kellä löytyy tehoja. Tituushan on että teho luo turvaa joten kyllä pöntössä pitää olla potkua. Taloudellisuudella ei niinkään väliä. Tämä kaikki lukijan vastuulla💪

Tuossakin on se, että pitääkö olla myös muiden silmissä. Tunnetusti toisten itsetunto tarvitsee enemmän pönkitystä kuin toisten. No, tuo on semmoinen juttu jota jokainen voi itsekseen miettiä tai olla miettimättä. Oma asiahan se on samoin kuin vaikka merkkilenkkarit tms.

Jälkeenpäin ajatellen kahdessa ensimmäisessä autossani oli “sanomista”. Varsinkin ensimmäisessä oli vikoja enemmän kuin ihminen kestää. Toisessakin oli jotain, ei kylläkään enää jättänyt tielle. Molemmissa olis saanut olla potkua hieman enemmän. Väännöstä ei kauheasti voinut puhua. Varsinkin kun eka oli Fiat 127. Siinä oli kyllä urheilullinen pörinä ja sorateillä kiva luukuttaa. :wink:

Kolmannessa kärryssäni, joka oli manuaalivaihteinen Mazda 626 2.0 oli sitten aivan riittävät tehot meidän oloihin. Joku saattaa nykyään hymähtää 102 hevosvoimalle, mutta kyllä 1020-kiloinen auto sillä liikkui ihan hyvin. Kuitenkin 10.2 0-100 km/h ja kyllä sillä matkanopeus ja huiput riitti näihin oloihin ihan hyvin. Onneksi silloin peltipoliisit olivat vielä tuntematon käsite. Koskaan en autoani ole tarvinnut hävetä, mutta tuo Mazda oli ensimmäinen, joka itsestä vielä nytkin tuntuu tosi hyvältä autolta. :wink:

Itselläni on 3 viimeistä autoa olleet sellaisia “sleepereitä”. Ulkoapäin ei erota 4-pyttyisestä vastaavasta (40% hinnaltaan) mallista kuin merkkiasiantuntija, mutta auto on ajettavuudeltaan täysi erilainen moottorista, varusteista ja alustasta johtuen. Kaikki mallimerkinnät yms. siis pois takaluukusta.

Toki coupé -kori vähän huomiota saattaa herättää.

Sellaista GTI / RSI / RS / tms. x 10 -merkein varustettua vankkuria ei kyllä mielellään ajelisi. Se nolottaisi.

1 tykkäys

Edelleenkään tehot ei ole mittari paremmalle autolle, Oijennus ymmärsi väärin kuten ilmeisesti sinäkin.

Taapertaja puhui tehoista.

Itse kommentoin tähän. Kaikilla on ns. Paheita, jotain iloa kai elämässä saa olla. Se että jos joku haluaa ajella paremmalla autolla, olkoonkin vaikka 1l koneella, niin se heille suotakoon. Hyvähän se jos kaikki ei aja samanlaisella, löytyy oma auto parkkikselta paremmin.

3 tykkäystä

No en ymmärtänyt väärin. Sinä et tainnut ymmärtää minun viestiäni @a1r6 :lle. Minä en ole “omistanut” autoa yli 16-vuoteen ja se ei automaattisesti tarkoita sitä, että en ole ns. “hallinnoinut” autoa. Minulla on nyt ensimmäistä kertaa tuona aikana sellainen tilanne, että ajan samalla autolla kokonaista neljä vuotta. Muuten on vaihtunut kolmen vuoden välein aina auto uuteen.

Eiköhän suurin osa halua ajaa paremmalla autolla, useimmiten se on vaan rahasta kiinni.

Myös tuo mainittu asia miltä näyttää muiden silmissä vaikuttaa joskus. Arvioisin, että sosiaalisesti hyväksyttävä hintaväli ennen kuin alkaa saada paheksuvia katseita, on n. 30-50keur. Tähän liittyen kerran autokaupoilla myyjä ehdotti autoon pientä rahoitusta jota ei edes maksaisi pois, jotta ihmiset eivät olisi niin kateellisia, kun tarkistaessaan rekkaria huomaavat omistajana olevankin rahoituslaitoksen.

2 tykkäystä

Minkäs takia sitten vastasit minulle näin?

Siitä samaa mieltä että turha keskustelu, kuten moni on sanonut aiemmin olet aika kärkäs jos joku sanoo eriävän mielipiteen. Se nähdään taas.

1 tykkäys

Tämän luettuani ymmärrän huomattavasti paremmin miksi se Toyota Corolla tuntuu parhaalta mitä rahalla saa :joy:

2 tykkäystä

Mua ei nolota pätkääkään ajaa vankkuria missä on paljon merkintöjä! Ikinä ei oo kiinnostanut mitä siinä perässä lukee vai lukeeko mitään, uudethan saa tilattua myös ilman merkintöjä mutta omissa on aina ollut merkinnät.
Jos joku ajaa autolla mikä on arvokkaampi malliltaan (merkinnät kai kielii moottorista ja/tai varustetasosta) niin ei oo tavannut paljon pöyhiä, ei oo ollut ikinä kenenkään vieraan autoilut mun pussista pois :joy: ja onhan se niinkin että kateus ansaitaan jos se auto jotain oikein korpeaa :joy:

3 tykkäystä

Tämä oli sinun oletuksesi. Eikä siinä mitään pahaa. :wink: Siitäkin on erilaisia käsityksiä, mikä on se “parempi auto”. Joillekin se on mikä tahansa premiummerkki, joillekin jotain muuta. Tästä vois ihan jonkun tutkimuksen tehdä ja eiköhän niitä ole tehtykin. Voi olla jotain kulttuurisidonnaisuuttakin jopa. Meinaan jos koko maailmaa aletaan tarkastelemasn.

Eihän ollut, en puhunut ollenkaan auton tehoista. ++Hakkuri :wink:

Hah hah, nauran oikeasti ääneen! Pelastit päiväni. :wink: Ja voitko kuvitella, että meidän pihoilla tämmöisestä ollaan jopa kateellisia. Vähemmällä olisin päässyt, jos olisin ostanut sen litraisen Kamiqin, joka mulla oli koeajossa.

Yksi reaktioita aiheuttava tekijä kyllä nykyään on se, jos auto on sähköauto tai edes hybridi. Montaa kertaa tullut jo kuultua se, että “kyllä meillä on varaa ostaa se bensa mitä menee”. Ilmeisesti itselläni ei sitten ole. :wink: Ihmeellisiä tunteenomaisia reaktioita.Kalliimmaksi se uuden auton hankinta tulee, ei sitä pientä säästöä polttoaineessa koskaan kiinni saa. Paitsi Tappara, niin myös auto menee tunteisiin. Ekan ymmärrän hyvin, jälkimmäinen on vaan fakta.

3 tykkäystä

Mullekki hyvä auto on semmonen, missä on ihan mukava olla, on luotettava, ei mikään sikaruma ja pääsee suht asiallisesti rekan ohi tarvittaessa. Haarukkaan sopii autoja vaikka ja minkälaisia. Joskus mietiskelen sitä, että jos olis millä mällätä, ni mikä olis semmonen auto, minkä haluais vähä niinku pröystäilymielessä. Karppia ku kattelin, ni ajattelin, että ehkä se olis joku tämmönen:

1 tykkäys