Autot

Nuo vaikuttaa omaan silmään ihan fiksuilta jutuilta.

Messi on BMW-mies. Mahtavaa.
Sitten meitä on täällä ainakin kaksi.
Tunnustan kyllä hairahtaneeni kolmeksi vuodeksi Volvoon 2000-luvun alussa. Nelivetoinen V70 AWD R oli vaan niin herkku siihen aikaan ettei pystynyt vastustamaan kiusausta. Huono puoli oli että oli varmasti janoisin auto markkinoilla.
Mutta muuten meidän perheessä ei vaimolla ja minulla ole ollut kuin bayerilaisen moottoripajan tuotteita.
Seuraava lienee Saksasta haettu reilu 5 vuotta vanha diesel X6.

Nimim. BMW vuodesta 1988 ( ensimmäinen oli 316i, maailman huonoin talviauto )

1 tykkäys

Hei, tosiaan olen päättänyt minkä auton ostan. Tulin siihen tulemaan, kun etsin pieniruokaista, että laitan BMW 116 Dieselin. Oli hyvä ajettava. Kävin koeajamassa Audi A3 sekä Mersu 180, sekä jonkun katumaasturin, josta en viitsi sen enempää :D.
Tämä bemari oli paras ajettava ja pääsen sillä kaupungissakin alle 6 litran kulutukseen. Sulatan tuon pienemmän auton tuon kulutuksen vuoksi, vaikka olen ajanut tosi kauan 520-sarjalaisilla, tosin en muutamaan vuoteen, koska työsuhdeautona on ollut Volksvagen Icebox. :smiley: Haen auton vuodenvaihteessa.

2 tykkäystä

Merkkeihin liittyvät myytit ja stereotypiat ovat kyllä hauskoja ja kummallisia. Itse aloitin saksalaisvalmisteisilla autoilla joita ajoin Opelista Mersuihin. Sitten yhtäkkiä noin 20 v sitten kerran kesken automatkan (saksalaisella autolla) iski päähän ihan tyhjästä, että nyt mun pitää hommata sellainen Citikan Isokissa. Noh sellainen tuli hommattua ja sillä tuli ajeltua viitisen vuotta, kunnes alkoi kyllästyttää auton saama huomio (noh sen huikean coolin ulkonäön takiahan mä sen hommasin) ja se, että keskimäärin joka neljännellä reissulla sai n. 3-10 min vastata samoihin kysymyksiin ja kuulla samat jutut täysin tuntemattomilta ihmisiltä lapsista senioreihin sukupuolesta riippumatta. Tässä Jay Lenon Citroën DS, joka on samanlainen kuin mulla aikoinaan oli:

Mutta tuolloin kun siitä historia-Citikasta tuli luovuttua, niin sitten tuli siirryttyä kokonaan saksalaisista autoista nykyaikaisiin C5 Citroëneihin ja täytyy sanoa, että kyseessä on kaikkein viattomimmat autot joita tiedän (ja kun kuuntelen tuttujen ongelmia muiden automerkkien kanssa) ja myös parhaiten Suomen keliolosuhteisiin sopivimmat autot, kunhan muistaa talvisin käyttää viimasuojaa.

Mutta edelleen 60-80-lukujen ranskalaisautostereotypiat elää vahvana, toisaalta se ei haittaa, kun hyviä kulkupelejä saa suht halvalla. :yum:

Mutta täytyy kyllä toisaalta sanoa, että välillä houkuttaa joskus hommata sellainen kunnon 70-80-luvun Mersu kakkosautoksi.

6 tykkäystä

Noissa vanhoissa sitikoissa oli kyllä sellaista tekniikkaa, ettei ole näillä lakeuksilla noiden jälkeen nähty!
Olikos toi DS juuri se, missä pyöritettiin hydrauliikkaa moottorin edessä suoraan kampiakselilta?

Kaverin porukoilla oli tuon seuraaja joskus 90-luvulla ja siinä oli niin pehmeät takapenkit, että niihin upposi. Autopesussa tuli myös joka kerran jotain ongelmaa kun laitteet eivät oikein sulattaneet auton muotoa.
Se vaakasuuntaan pyörivä rullan mallinen nopeusmittari oli cool.

1 tykkäys

Tämä ei ole pelkästään huono asia.:grin:

Vain ranskalainen voi keksiä että tehdääs laturin hihnaan 90 asteen mutka ja sijoitetaan laturi tuonne nurkan taakse.:laughing:
Tämä ratkaisu oli muistaakseni jossain Peugeotissa.

1 tykkäys

Papalla oli juuri tuollainen “iso kissa”.

Jousitus oli huikea ja renkaan vaihto oli ainakin helppoa. Muutakin aikaansa edellä olevaa tekniikkaa oli niissä :smile:

Oliko jopa niin, että luksusmallit tuottivat tehtaalle tappiota.

3 tykkäystä

Joo no, pösöt nyt on vaan sellasia Pariisin kehätien romurallitölkkejä. 307:ssa tais olla vakiovarusteena irtoavat ovet…

Noi sitikan innovaatiot on sentään mielenkiintoisia. :slight_smile:

Äläs nyt…
Mulla oli kölvinä 205 GTI Pösö ja se oli yksi parhaista autoista ajaa mitä mulla on ollut.
Tosin, aika varmasti kultaa muistot mutta se taitaa olla myös ainut auto jonka olen saanut hyppämään ilmaan asti.
Oli hiukan liian suuri tilannenopeus vanhalla Hervannan tiellä.:grin:

2 tykkäystä

No 205 GTI olikin pösön kirkkain helmi. :smiley:

1 tykkäys

Mulla on ollut kaksi Pösöä (307 ja 308). Kummassakaan ei ollut minun aikanani mitään (normaaleja kuluvia osia) isompia vikoja. Lisäksi huollot ja varaosat olivat edullisia. Ei tietty mitään luksuskyytiä tarjonneet, mut kyl noissa oli hinta/laatu kohdillaan kun saat muutaman vuoden ikäisen jo puoleen hintaan. Lisäksi noi tuntuu olevan ihmeen kestäviä.

Ps. Mulla on ollut myös pari Bemaria. Ne tulivat kalliiksi ja hajosivat monesta kohtaa. Kyyti oli toki kivaa.

1 tykkäys

Voin allekirjoittaa Rassen kommentit 2x406-omistuksella (10 vuotta, jatkuu edelleen).

Aina välillä Peugeot tosin lähtee korpivaellukselle ja hylkää perusperiaatteensa. Esim. 504/406 ovat “tilavia ja luotettavia työhevosia”, 205/206 taas “päteviä pikkuautoja myös rallipoluilla”. 407 yritti hylätä “tylsän” farmari-imagon ja metsäänhän se meni. Nyt taas näyttää paremmalta 308/508 (+lisänollat)-sektorissa.

Ranskalaisten huono maine selittyy osittain huonoilla yksilöillä, jotka ovat pudonneet huolto-ohjelmista eikä niitä ole pitkään aikaan huollettu asianmukaisesti tai hyvillä osilla. Halpa hinta kai houkuttelee säästömiehiä? Toisaalta pienellä panostuksella voi löytää hyvän yksilön, mutta sen jälkeen kannattaa kiertää essonpaarit kaukaa :smiley:

Tuossa on varmasti vinha perä, mutta kyllä jotkut ranskalaisten ratkaisut ovat menneet metsään jo suunnittelupöydälläkin.
Esimerkkinä myös Peugeot 406 löytyvä taka-akeliston ratkaisu.:wink:

405 :wink: 406:n rasittavin feature on takajarrut, jotka kaipaavat huomiota parin vuoden välein.

On toki totta, että ranskalaisissa on joko todella hyviä tai todella huonoja patentteja. Haynesistä tai foorumilta näkee, kannattaako juuri sitä korjausta itse yrittää :slight_smile:

Jep. Kiitos korjauksesta meni 405 ja 406 sekaisin.
Oliko 405 jossa ne huohottimet jäätyivät aiheuttaen mahdollisesti jopa moottoririkon?

Täällähän on mielenkiintoista Citikka/DS/C5 tarinaa… Vaikka Audilla nyt ajankin, on ollut välillä mm. C5 (oikein tyytyväinen olin) ja isällä edelleen tallissa kunnostettu DS jolla ei ole juuri ajettu lähikesinä eikä varsinkaan talvella. Pösökin (309 XL Style) ollut -90 luvulla ja tänä päivänä tyttärellä -89 Peugeot 205 XR joka toimii hienosti, mitä nyt juuri tänään piti käydä antamassa virtaa kun akku alkanut temppuileen.

Totta, tämähän oli alkupään 406:ssa. Jäähdyttimen taakse, öljypohjan eteen oli laitettu ohut putki, todennäköisesti öljysellainen. Eräänlainen köyhän miehen intercooler, ja lämpimissä oloissa varmasti tarpeen. Se olisi varmaan kannattanut myös talvitestata :smile: Omassani se oli jo korjattu sähkövastuksella ja putken lisäeristyksellä. Ostin vielä viimasuojan, niin ei ollut mitään talviongelmia.

On nämä PSA:t vähän insinööriautoja kyllä. Pitää olla kiinnostusta tekniikkaan ja tiettyä suurpiirteisyyttä (*), mutta osat ja työ on yleensä halpoja, ellei osta jotain 3-litraista V6:sta.

(*) esimerkiksi nopeusmittari putoaa nollaan 2-15 s ajaksi hyvin satunnaisesti. Todennäköisesti anturivika, mutta se on hankalassa paikassa ja katson nopeuden navigaattorista, joten olkoon toistaiseksi

1 tykkäys

Laitetaan NYI-WPG -erätauon ratoksi vielä käytetyn 406:n hehkutusta Britanniasta:

406/407 -mallivaihdoksen design-mokasta osuvasti em.kirjoituksen kommentissa:
“[…] A conservative Peugeot-customer wants a car with the classic virtues (space, comfort, quality) and not a Estate Car with a senselessly emotional styling or a Coupe without any emotions.”

…onhan sitä maailmassa kiinnostavia farmareita kuten Volvo V90, Jaguar XF Sportbrake, Renault Talisman, Skoda Superb, Opel Insignia jne. , mutta luulisin että seuraava on silti 508 tai C5. Pihiys ja tottumus kuitenkin iskee.

Kyllä muuten eilen hymyilytti, kun ei joudu ajamaan vajaavetoisella. Goodyearin kitkatkin pitävät kuin tauti kaikilla mahdollisilla pinnoilla mitä Suomen talvi voi tarjota.

1 tykkäys

Pirkanmaalla rekisteröitiin vuoden 2017 aikana 57 erikoiskilpeä. Omaan ajoneuvoon voi hakea itse valittua yksilöllistä rekisteritunnusta Trafilta.

Persoonallinen rekisteritunnus maksaa 850 euroa. Esimerkiksi Lempäälässä rekisteröitiin kilpi, jossa lukee APU-247, ja Tampereella ajelee tätä nykyä IPA-76 -kilvillä varustettu Mercedes-Benz.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/mersulle-tamperelaisen-jaakiekkojoukkueen-lempinimi-audi-kuskilta-hauska-sanaleikki-tallaisista-rekisterikilvista-autoilijat-pulittivat-viime-vuonna-850-euroa-200636978/