Suzukilta olisi myös sisarmalli Corollaan ja Rav neloseen, edullisemmin ja pieniä eroja joissain asioissa.
Paljonko on hybridi-Corollan arvon alenema kolmessa vuodessa?
Tuohon en osaa vastata, mutta C-HR:ssä oli noin 14000€ kolmessa vuodessa.
Eli noin 390€/kk plus muut kulut (huollot, vakuutus, verot, kuluvat osat). Tästä saa vertailulaskelman yksityis-liisarille.
Oliko paljon ajettu tuo C-HR?
Netistä kun koetin katsoa, niin vm.2019 vähän ajetuissa pyynnit voi olla luokkaa 23- jopa 27 tuhatta. Tuo ylin on Tammer-Autossa Touring Sports Active 1.8 hybrid, 55 tkm. Aika kova pyynti “perusmallille”, pitävät lähes uuden veroisena. Pitkät toimitusajat voi tehdä sen, että tuo auto liikahtaa aika kalliilla. Käviskö joku kokeilemassa 25k:n hintaa.
Ajomäärä vaikuttaa paljon. 200 tkm ja 2019, silloin puhutaan aika usein 17000 euron tasosta. Mutta onhan nuo aikamoisia rampparullia olleet. Itselläni tulee 3 vuodessa tätä menoa 30tkm, joten ehkä autolla on joku arvo vielä. Varsinkin jos merkissä pysyy.
Jep. Käytettyjen hinnat ovat nousseet, oma 1,5 vuotta ollut käytetty ei ole paljoa hintaansa pudottanut. Outo tilanne, mutta johtuu tosiaan uusien toimitus ongelmista.
Aika jännä miten ne asettelee Crossissa tehoja tuosta 2.0-bensa ja sähkömoottori yhdistelmästä. Katsoo vaan tehoja 2- ja 4- vetoisenkin osalta. 2-vetoisen bensakoneen tehot aikalailla isommat (171 vs. 152). Nelivedossa lisäksi vielä extrana yksi sähkömoottori lisää. Kokonaisteho kuitenkin aina tuo max. 197hp. Ja sekin vielä, että nelivedossa tuo toinen sähkömoottori ei edes aina ole toiminnassa. Mielenkiintoinen yhdistelmä!
Hieman samaa olen ihmetellyt omassa autossani. Ainoa mikä näyttää olevan vakio, on max. teho 184hp. Muutenhan tehot erikseen on yllättäen samat kuin tuossa nelivedossa ilman takasähkömoottoria, joka toimii olettaakseni. vain luistotilanteissa. Siis kun omaani ostin, myyjän tietojen mukaan tehot olivat 155 + 110, mutta kun vin-koodin avulla autoa jäljittelin, niin näyttäis olevan just nuo nelivetoisen 152 +113. Jännästi siis nuo lukemat “elää”. Sinänsähän tuolla ei merkitystä ole, mutta varsinkin tuon Crossin osalta uteliaisuus otti hieman heräsi.
Siis siinä tulevassa Corolla Crossissa on kokonaan uuden sukupolven kone ja hybridi järjestelmä. Joka nostaa yhteistehon 197 hevosvoimaan.
Vanhempi on 184hv ja 1,8 vanhempi tekniikka 3. sukupolvi 136 hv
Myyjä kertoili että tässä akun kapasiteetti tai joku muu on yli 4 jotain yksikköä ja vanhassa kun oli 1,8. eli tuokin kehittynyt yli tuplat.
Joten voisi kuvitella että sähköllä kuljettu matka ja aika vaan paranee ja kulutus laskee eikä tarvi vääntää jäykkien ja paskasten latauskaapeleiden kanssa.
Ei jäänyt nuo yksiköt mieleen kun ei niin paljoa kiinnosta jos vaan kulkee eikä tarvi paljon bensaa ostaa.
Ulkomaan kieltä savolaisella tai jollain muulla aksentilla?
Nyt on tosiaan merkillinen tilanne, sillä käytetyt autot eivät ole menettäneet arvoaan yhtään 1,5 vuoteen. Tuo kyllä muuttuu, kun sirupula hellittää. 20% on ensirekisteröinnit tippuneet covidin ja sirupulan takia, joten paljon uusia autoja puuttuu vaihtoautomarkkinoilta.
Toyota on aina varma valinta ja 10v relax turva on kova myyntivaltti. Kertoo Toyotan luotosta siihen, että autot eivät hajoa. Toyotan sähköautoa odotellessa, hybridi-Corolla taitaa talvella sekalaisessa ajossa viedä noin 6,5l satasella, joten kyllä sitä mielummin sähköllä ajaisi neljä kertaa halvemmalla.
Kovia kulutuksia on monilla hybrideillä, kun oma 2 litrainen diesel vie sen 5,5 litraa.
Kaupunkiajossa itselataavan hybridin säästö syntyy. Jopa kolme kertaa vähemmän kulutusta kuin ilman hybridiä. Maantieajossa ei juuri eroa.
Mulla on keskikulutus ollut noin 5,3-5,6 litraa satasella ja ehkä vielä tuosta saisi helpolla litran kaks pois jos oikein yrittäisi mutta en nyt siihen katkee kuhan alle kympissä pysyy.
Dieselissä pitää laskea mukaan myös dieselvero.
Kulutuksesta tässä nyt vain puhuin, onhan se bensa sitten vastaavasti dieseliä kalliimpaa. Ajomäärät sitten ratkaisee mikä kannattaa, mutta ei nuo hybridien kulutukset kovin pieniltä kuulosta, vaikka aina se pienikin säästö on kotiin päin.
Aikalailla samoissa polttoaineiden hinnat ovat mutta jos mökkilöpöllä painaa meneen niin sitten on selkeesti edukkaampaa?
Toyotan 1.sähköauto bZ4X on tulossa kesällä.
Tää on kyllä ehdottomasti mielenkiintoine auto, joka menee varmasti yhdeksi vaihtoehdoksi, kun nykyistä Golffia päivitetään. Ompa Toyota saanut tähän sentään jo täysin digiä olevan mittaristonkin. Hintoja odotellessa…
Itse olen skeptinen tähän sähköautoon ja lähinnä sen jälleen myyntiarvoon. Optimi olosuhteissa nykyisellään akun kesto esim. yllä olevassa Toyotasta n.450km. Akku hiipuu iän myötä ja 10v. päästä 90% eli n.400km. Käytännössä Suomen olosuhteissa lähemmäs 300km.
Itse en ainakaan ostais yli 5-vuoden ikäistä sähköautoa juuri näistä syistä.
Jännä olis nähdä esim. 10-vuoden päähän mikä on nykyisten autojen kohtalo.
Pitää muistaa että Toyotan hybridissä kaikkki energia tuotetaan polttomoottorissa. Hybridijärjestelmä vain kierrättää liike-energiaa ja sen avulla on optimoitu vääntökäyriä. Eli polttomoottorin hyötysuhde paranee, mutta koska latauspiuhasta ei tuoda lisää energiaa, ei tuolla menetelmällä voi mahdottomia saavuttaa.
Polttoaineena dieselissä on enemmän energiaa kuin bensassa ja Toyotan hybridien moottorit käyvät bensalla.
Avaatko tuon laskuyhtälön käyttämilläsi arvoilla minulle. Olen nyt useaan kertaan yrittänyt laskea täyssähkön hyötyä, varsinkin tänä talvena en ole päässyt millään risteykseen jossa sähkö on halvempaa. Yleensä päädyn siihen että täys sähköllä pitää ajaa noin 200tkm ennen kuin se kääntyy halvemmaksi.
Kiitos muuten avusta tänne, xc60 kotiutettu, joskin eri auto kuin linkkaamani.
Mulla kaupunkipainotteisessa ajossa 2-litrainen vei lokakuussa keskimäärin 5.1 litraa satasella. Nyt pakkasilla litran enemmän. En aja ecomoodilla, vaan lämpöä otetaan kabiiniin reilusti. Ajomoodi “normal”, lämmitys “auto + fast” ja lämpötila ekaksi +25 C, jotta lämpiää nopeasti. Myöhemmin —> +21 C.
Olin siis vielä ostaa bensa-auton, mietin tavallisia kevythybridejä, mutta sitten havaitsin tuommoisen itselataavan hieman “raskaamman” hybridin itselleni sopivaksi. Ei tämmöinen auto nyt itselleni mikään “maailmantappi” ole, mutta ok matkalla kohti PHEV-kärryä. Semmoinen vois olla mulle seuraava looginen vaihtoehto.
Mutta jos rehellisesti sanon, niin onhan tuo oma kärry 2-litran koneella aika maukas ajettava. Moottorit toimii ihailtavasti yhteen, e-CVT aiheutti turhaa epäilyä, sehän on mitä mainioin automaatti. Ja 2-litran versiossa on ihan sopivasti tehoa, ehkä olisin tullut toimeen 1.8:llakin. Mutta nyt ei todellakaan ahdista, eikä moottori huuda. Rallit ja rata-ajot on ihan eri juttu. Ne on eri miehille ja eri autoille.
Jännä kun en esim. Mazdan nimellisesti samantehoiseen Skyactiveen ihastunut yhtäläisesti. Se on vissiin siinä, kun Mazdan paljon pienempi sähkömoottori ei ajossa avita juurikaan. Kaikki on bensakoneen varassa. Äänet sieltä kyllä kuuluu ja autokin liikahtaa, mutta se on jotenkin vaivattomampaa Toyotalla, kun Mazdan kaltaista surrausta ei ole. Makunsa kullakin, ehkä joku taas tykkää äänistä jo pienemmästäkin kaasunpolkaisusta.
Omasta mielestä tuo Mazda oli myös SUV:nä selvästi hutjakampi. TS:ssä on painopiste matalammalla ja ainakin itsestäni se tuntui tukevammalta ajaa. Mullahan on pitkä historia Mazdojen kanssa, mutta ei se vaan nyt riittänyt loppuun asti. Corolla oli selvä valinta ennen CX-30:ä. Yleisesti ottaen kaikki uudet autot kyllä tuntuvat nykyään varsin ajettavilta. Tulee ne sitten vaikka Koreasta tms. Eurooppalaista osaamista kuitenkin aina mukana. Kiinalaisia en ole vielä päässyt itse kokeilemaan. Ehkä joskus.