Autot

Täh? Onko toi nyt joku kompa vai mitä haet takaa?

1 tykkäys

Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. :laughing:
Mä väitän kivenkovaan että aikanaan kun sai vielä 92 oktaanista bensaa, niin sitä tankattiin V8-moottorisiin Jenkkivehkeisiin.
Sitten kun se moottori laitetaan uusiin puihin ja puristussuhde muuttuu niin tilanne on ihan eri.

99 Saappi ei toiminut 92 oktaanisella vaan vaati 99 oktaanista.
Nakutti ja kävi jälkikäyntiä. :hear_no_evil:

Tässä tapauksessa tankkaat 10% sijasta enää vain 5% etanolia.
Nyt sitten vaan tekemään laskutoimitusta, paljonko pitäisi vaikuttaa kulutukseen ja mikä on hintaero.

Mielenkiintoinen väite Nesteen 98 bensasta.

Se säilyy huippulaatuisena tankissa jopa neljä kertaa tavanomaista bensiiniä pidempään ja suojaa aktiivisesti korroosiolta.

@a1r6 tätä jo sivusikin edellä moottoripyörien osalta.Myös @Hippa mainitsi samasta asiasta.

2 tykkäystä

Tuli tosta bensasta mieleen, että kun omistin vielä moottorpyörän, niin kyllä kevään eka lenkki oli aika pauketta ja röpötystä. Konekkin tuntui lämpenevän enemmän. Tuntu että se asia vain paheni näiden uusien lyijyttömien ja etanolipitoisempien bensojen myötä.
Ja muistelin ihan samaa, kun täällä puhutiin oktaaneista, että mulla oli aikanaan Chevy Impala ja siinä oli pikkulohko 350 (5,7 l). Sillon sai vielä alempiakin oktaanilaatuja ja kaikki sille kelpas. Sellaset puristussuhteet niissä loplottimissa on alkujaan, että ne olis käyny varmaan voinapeillakin.

3 tykkäystä

Nyt ei tarvi enää arvailla.
Hain lisää uutta bensaa ja laitoin bensapumpun imupuolelta letkun kannuun, ei vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Samalla pyörittelin vielä kerran mooottoria pari kierrosta ympäri ja varmistin että jakaja on varmasti oikein pudotettu paikalleen. Samalla tsekkasin vielä kolmanteen kertaan kaikki kytkennät ja tulpanjohdot.
Lopputulema on että vian on oltava kaasarissa vaikka tuntuu ihan sytytysongelmalta.

3 tykkäystä

Sama homma. Lisäksi jos uskoo omistamani Tšekkoslovakian ihmeen ajotietokoneen lukemia, niin 95 kuluu sen verran enemmän, että 98 tankkaaminen on selviö.

2 tykkäystä

Enemmän etanolia, suurempi kulutus.

Etanoli ei kuitenkaan ole ihan yhtä tyhjän kanssa. Sen energia-arvo vaan on bensaa sen verran heikompi, että sitä tarvitaan 25-30% enemmän.

Siispä oletin, että 0.1 litraa etanolia vastaa 0.07 litraa bensaa. Pyöristysvirheitä ja epätarkkuuksia kun varmasti on, niin otin etanolin kannalta huonomman lähtökohdan. 95 okt.ja 98 okt. olen ottanut samanveroisiksi, ne ovat vain “bensaa”.

1 litra 95E10 = 0.9 + 0.07 = 0.97 litraa bensaa.
1 litra 98E5 = 0.95 + 0.035 = 0.985 litraa bensaa.

Paljonko sitten 98E5:stä kannattaa maksa energiatehokkuuden nimissä 95E10:iin verrattuna? 0.985 / 0.97 = 1.0155
Siis jos 95E10 maksaa 1.60€/l, niin 98E5 sais maksaa vain max. 1.63€/l. Näköjään pitää arvostaa oktaaneja ja suutinten puhtautta, pelkkä energialisä ei oikeuta juurikaan korkeampaa litrahintaa.

Tarkistakaas nyt matikkanerot, mikä tuossa mättää. En äkkiseltään ollut uskoa todeksi. :wink:

1 tykkäys

Kelpaskohan tälle Stalinille nimetyn tehtaan tuotteelle joku 70 okt. menovedeksi? Tämmöinen taitaa löytyä Vehoniemeltä. Olisko siellä tietoa, jos alkaa enemmän kiinnostamaan. En muuten muistanutkaan, että on Packardin perua… Kuorma-autojen suhteenhan USA avitti Stalinin sotaponnisteluja, mutta meni siinä sitten muutakin.

1 tykkäys

Nyt ei oo kyllä tietoa, mutta eiköhän se aikansa oktaaneilla käynyt. Kovasti matalapuristeisiahan nuo autot tuppasivat alkuun oleen ja litratilavuutta nostamalla haettiin tehoa.

2 tykkäystä

Eikös naapurimaassa ollut vielä hiljattain bensa-asemilla 78 okt. tarjolla? Juuri nyt ei ole itsellä tietoa, mutta ainakin tällä vuosituhannella olen nähnyt meikäläisittäin todella outoja lukemia siellä.

Nykyiset moottorit osaa myös säätää mm. sytytysennakkoa nakutuksen jne. mukaan. Saattaa vaikuttaa myös koneen hyötysuhteeseen ja kulutukseen.
Monet väittävät että ovat testanneet noita 95e ja 98e bensoja ja päässeet 98e bensalla jopa 1.5l pienempään kulutukseen. Muistaakseni Tekniikan maailmakin noita joskus testasi, en muista mikä oli tulos.

1 tykkäys

Mulla edellinen mopo oli SuperDuke Akran kokoputkistolla (dynossa säädetty ja poistettu kaikki saasteenestot), se moottorijarruissa paukutti ihan kivasti bensalla kuin bensalla :slight_smile:

3 tykkäystä

Mulla oli takavuosina 60-luvun Voortti V8-moottorilla ja tuli ihan itse nikkaroitua siihen pakoputkistoa. :hear_no_evil: Laitoin läpivirtaavat rosteripöntöt ja ääni oli sitten sen mukainen. Kun kelpasi katsastusmiehellekin niin annoin olla kiinni.
Asuin siihen aikaan kerrostalossa ja tuli kerran jos toisenkin häirittyä myös naapureita.
Risteyksestä reipas kiihdytys ensin ykkösellä ja kakkosella kaasu pohjassa, sitten moottorijarrutus. :boom: :boom: :boom: :boom: Taisi aavistuksen verran myös paukkua siellä kerrostalojen välissä?? :roll_eyes:
Yläkerran naapuri joskus kiitteli auton ääniä ja totesi että melkein voi aamuisin kellon tarkistaa kun mun auto pamahti pihalta käyntiin. :blush:

Tarinan opetus?
Loud Pipes Save Lives

7 tykkäystä

Mä en ole koskaan ymmärtänyt mikä katumaastureiden idea on. Voisko joku avata?

Olen laittanut merkille, että niiden maavaraa ei edes hyödynnetä millään tapaa juurikaan. Ihan pienen pienistäkin töppäreistä maaaadeeellaaaaan ylitse, kun pakulla riittää pieni kaasun hölläys.

4 tykkäystä

Helppo istua penkille. Kun ikää tulee ja lonkat ja selkä jäykistyy alkaa arvostamaan.

4 tykkäystä

Ei niissä mitään ideata olekaan. Itsellä on 260hp bensakoneella oleva katumaasturi, joka kuluttaa niin paljon kun nilkka on suorana, mutta hauska vekotin :slight_smile:

1 tykkäys

Jos pankkitilillä on ylimääräistä painetta, nii eikö olisi hauskempaa hankkia vaikka Ferrari? :grin: Yhtä hyödyllisiä molemmat! :wink:

1 tykkäys

Ihan niin paljoa ei ole niin tarttee tyytyä tuommoiseen :slight_smile: Mutta, ymmärrän kyllä että tuo on täysin turhake, mutta kun tykkään autoista ja mopoista niin maksan sitten erilaisten verojen muodossa extraa niillä ajelusta. Tuosta autostakin lähtee ajoneuvoveroa valtiolle yli 400€ vuodessa puhumattakaan bensaverosta.

2 tykkäystä

Halpaa kuin saippua.
Ei tarvitse olla kuin ihan perus Volvo V70 niin ajoneuvovero on 450€.
Tämä siis bensa-auto. Sitten jos on diesel niin ollaan karvan alle 800 euron ajoneuvoverossa.

Ihan oikeat maasturit diesel-moottorilla menevät varmasti pitkälle toiselle tuhannelle?

1 tykkäys

Dieseleissä täytyy tietenkin muistaa, että niillä ajoneuvoveroon kuuluu käyttövoimavero.

Naapurilla on ihan käyttöautona Jeep Grand Cherokee bensa-V8:lla, siinä voi olla aika rapea ajoneuvovero ja kulutus.

1 tykkäys