Autot

Minäkin vähän haastan.
-suurimmassa osassa farmari autoja on paljon paremmat tavaratilat kuin SUV autoissa. Johtuen tavaratilan muotoilusta.
-Vaarini osti Skoda Yetin ollessaan 80v. Perusteluna oli että sinne on helpompi Mummun kulkea. Vuoden jälkeen vaihtoi Octavian kun ei vanhojen ihmisten jalat noussut tarpeeksi että olisivat sujuvasti päässeet kulkemaan Yetiin sisään ja ulos.
-Tampereella tai missään muuallakaan taajama alueella ei ole ikinä niin paljon lunta ettei normi henkilöautolla pääsisi liikkumaan sujuvasti. Koska olet viimeksi nähnyt että autoa olisi jouduttu tiellä työntämään lumen takia? Ojaan ajoja ei lasketa.
-Itse ajan vuodessa 10000km pikkuteitä. Ja siitä ainakin 5000km hiekkatietä. En ole kokenut etuveto autoa ongelmaksi. Samalla tavalla olen päässyt liikkumaan kuin nelivedolla. (aikaisemmin oli neliveto)
-Ja niin kuin aikaisemmassa viestissä sanoin puolet jos ei jopa enemmänkin SUV autoista joita Suomessa myydään on etuvetoisia.

3 tykkäystä

Kysy minun naapurilta, jonka Auris jäi kiinni. CO2 syistä monet perusautot on tänä päivänä tosi matalia (ilmanvastus).

Minulla oli aikoinaan Golf ja sen eco-mallissa oli vielä siipaistu sentti tai pari maavarasta pois. Tulin monena aamuna peruuttelemalla pihatien ylös.

1 tykkäys

Perus Octavian maavara on 140mm. Esim Qashqain 180mm. Kyllä tuon Octavian maavaran pitää riittää perus autoilijalle. Jos ei riitä niin silloin kannattaa hommata joku oikea maasturi.

1 tykkäys

Ei riitä kun auraaja tekee joka risteykseen ja tonttiliittymään vallin. Vakavasti harkinnassa katumaasturi tai maasturi, asun aivan kaupungin keskustassa. Aika monena aamuna tänäkin talvenakin taloyhtiön tallilta lapioinu auravallia matalaksi. Kun ei koskaan tiedä mitä kokkaretta siinä vallissa on. Maaseudulla ei o mitään hätää, siellä osataan vielä aurata ja pärjää tavallisella henkilöautolla!

Asun siis kyllä ihan Lielahdessa. Valleja tulee meilläkin joskus portin eteen. Se on huoltoyhtiön asia. En minä ainakaan niistä valleista uskaltaisi ajaa katumaasturillakaan läpi. Se 4 cm lisäys maavaraan ei paljon auta. Sitä varten on lapio autossa.

Kyllähän ne on. Katujen kunnossapito laskenut todella paljon viime vuosina. Omakotitalo alueella meidän katua ei aurattu ensimmäisenä talvena max. 2krt kun alue vasta alkoi rakentumaan. Tänäkin talvena mennyt monesti se paripäivää että katu on aurattu vaikka lunta tullut sen 20cm. Aamulla mukava lähteä töihin kun ei tarvitse alkaa liittymän kohtaa kolaamaan kun on vähän enemmän maavaraa. Viimeiset 10v ollut neliveto “citymaasturi” ja eipä voi kuvitella enään siirtyvänsä esim. etuvetoiseen autoon

2 tykkäystä

Ensin 3 kpl ykköskorista mallia, nyt ns. kakkoskorin malli. D5 diesel 2,4 L 5 syl, josta todella pidin, vaihtui nyt nelisylinteriseen 2,0 litraiseen B5:seen, eli MHEV kevythybridiin. Alkuun vähän ihmetytti, mutta nyt ymmärrän miksi D5 lopetettiin, B5: ssa tehot lisääntyi ja kulutus putosi.
E: aika mukava kombo tuo dieselhybridi.

1 tykkäys

Tänäkin talvena työntänyt naapurin Bemaria kun ei päässyt pientämyötälettä ylös. Takavetoinen tosin.

Taksimiesten (:face_with_hand_over_mouth:) mielipide on nelivedon kannalla, ainakin noissa maakunnissa neliveto, ja yllättäen myös nastarenkaat, on ehdoton kombo jos meinaa ongelmitta liikkua.

Ei etuvetoinen auto mikään ongelma ole, mutta samaan kuin nelivetoinen se ei pysty.

Etuvetoisiin katumaastureihin en sotkeutuisi. Koko idea kärsii.

3 tykkäystä

Volvosta luovuin aikanaan kun Ford yhteistyön “hedelmät” tuli kalliiksi. Nykyään tuo kiinalaisten omistukseen meno pitää minut kaukana Volvosta.

XC60 mikä nyt on alla on valmistettu Göteborgin tehtaalla. Oli omistajan lompakko missä tahansa, niin kehitys ja valmistus on aika perinteisellä pohjalla.

2 tykkäystä

Nyt olet asian ytimessä. Tätä minäkin siis katumaastureissa kritisoin. Miksi ostaa etuvetoinen katumaasturi? Kuitenkin noin puolet katumaastureista on sellaisia? Jos ei ole neliveto niin farmari parempi vaihtoehto.

2 tykkäystä

En niinkään laatua epäile. Eettisistä syistä en ostaisi.

Varmaan sen vuoksi että jos sinne on helpompi liikkua eikä ole tarvetta nelivedolla? Tosin itse en ymmärrä ollenkaan sitä miten joku varta vasten haluaa 2-vetoisen auton :joy:

Meillä on töissä ehkä 10-15 volvoa ja parisenkymmentä VW konsernin tuotosta ja 1 Mondeo. Mondeoon vaihdettiin vaihdelaatikko just.
Eipä noissa Volvoissa tai VW konsernin vehkeissä juuri mitään ole ollut, ehkä viimeisin romu on ollut -13 mallin V70 mikä mulla oli.

Autoon sisään ja ulos liikkumisen helppous ylikorostuu tässä keskustelussa. Kuinka monella on oikeasti vaikeuksia liikkua normaaliin henkilöautoon?

Ei ole tullut vastaan tilannetta ettei kaksvetosella pärjäisi. Hyvät renkaat on kaiken aa ja oo. Etuvedossa pienempi kulutus.

Ei mulla vaikeuksia ole, mutta silti pidän tuohon XC60 nousua helpompana kuin V90:seen. Eikä ne puntit likaannu yhtä helposti. Ehkä se on se mukavuus asia tuossa mitä haetaan, ei aina tartte olla jotain vikaa jos parannuksia haluaa.

2 tykkäystä

Varmasti pärjää. Kulutuksissa tuskin isoja eroja on kun tänä päivänä suurin osa nelivedoista taitaa olla älykkäitä ja kytkeytyy päälle vain tarpeen tullessa.
Ajelen ympäri Suomea Hangosta Leville, ja Olkiluodosta ilomantsiin. Noilla matkoilla näkee kaikenlaisia teitä ja kelejä.
Nelivedon etuja on risteyksestä lähtö (kun ne on hinkattu kiiltäväksi jääksi ensin niillä etuvetoisilla). Meno on vakaampaa eikä se vetele ollenkaan samallalailla jos on lunta tai jäätä tiellä.
Toisinaan kun ajelee tuolla maaseudulla ja lunta on tiellä 5-10 senttiä niin se nelivedon suutavakaus on jotain ihan muuta kuin 2-vetoisella.

2 tykkäystä

Ei kait sen tarvitse olla hankalaa, jos se on mukavempaa toisten mielestä. On mullakin ollut auto josta ei ollut kiva nousta pois. W203 MB sport Edition, 183cm 110kg.

Antaa niiden ajaa katumaastureilla yms jos tykkää, mitä niistä mieltymyksistä kiistelee. Jos keittiön pöydän ääressä on pikkujakkara ja keittiöntuoli, kummalle istut? HUOM kärjistetty esimerkki! :wink:

Siis kyllähän kaiken maailman autoilla pärjää. Minulla on ollut Golf, Octavia ja Yaris TS tässä samassa osoitteessa ennen maastureihin (210mm, AWD) siirtymistä. Yhtä lailla niillä on painettu Lapit ja Norjan vuoristot (paitsi Tojolla). Kitkarenkailla.

Mukavuustekijä.

1 tykkäys