Erikoista kun joitain ärsyttää moinen asia, citymaasturi ja etuveto… yhtä järjetön asia kuin se etten osta itäautoo mistään hinnasta(esim sokota) ja kyse on periaatteesta.
Jos tarkoitit minua tuolla etuveto-kommentilla niin ei mua ärsytä jos joku haluaa ajaa etu- tai takavedolla. Sehän on kaikkien oma henkilökohtainen valinta minkälaisella autolla ajaa. Ei ärsytä maasturit, pakut, citymaasturit, farkut tai “koppimopotkaan”.
Itse haluan (ja niin varmaan moni muukin) tehdä omia valintoja auton suhteen ja ne tuskin kaikkien ymmärrystä saa, yhtenä “must” varusteena myös mulla on tulevaisuudessa kaikissa autoissa adaptiivinen vakionopeudensäädi, sekään tuskin kaikkien ymmärrystä saa.
Eikä mua kiinnosta ajaako joku 2000€ vai 200.000€ autolla, kaveripiirissä on kummankin hintaluokan autoja. Ihan sama millä kukakin ajaa, mutta se ei tarkoita sitä että mun täytyy ymmärtää toisen valintoja tai jonkun toisen tarvii ymmärtää mun valintoja.
Äidilleni ostin katumaasturin että hän pääsee mukavasti kyytiin istumaan. Nelivetoa yritin kovasti tyrkyttää mutta isäni sanoi että turhaa ja menee vaan niin paljon bensaa?? Noh ajattelin ettei tästä kannata sen enempää väitellä ja etuvetoinen katumaasturi ostettiin.
No en tarkottanu sua vaan yleisesti että on turhaa niistä vääntää, on vaan hyvä että on kaikille omaan tarkoitukseen sopivia välineitä. Kaikki puoltaa paikkaansa.
Skoda itäauto? VW konsernia joka aika länsimainen kai on? Maantieteellisesti Tsekki ei ole idässä. Neuvostoliiton vaikutuksen alla ei ole ollut vuosikymmeniin. Esim. Volvoa pidän enemmän itäautona kiinalaisen omistuksen takia. Onko japsit ja korealaiset Nou, Nou?
Merkki tuo sen leiman mut oli tähän kohtaan vaan tällanen heitto ku keskusteltiin etuvetoisten citymaastureiden turhuudesta et yks tykkää äireestä ja toinen tyttärestä.
Mulla oli edellinen auto Cayenne. Sitä ennen oli etuvetoinen XC60, mikä oli vajaavetoisena tiettyissä olosuhteissa hölmö. Enää en osta vajaavetoista autoa Suomeen.
Miksi katumaasturi? Cayennessa oli ilmajouset ja alusta säädettävissä. Tykkäsin istua siihen nojatuoliin ja säätää istuinkorkeuden niin, että näkee paremmin ympärilleen. Tai kun painoi sport-nappia, alusta laski ja kaikkea muutakin kivaa tuli käyttöön. Ja sai sitä urheilullista tunnelmaa. Maastoon (mökkiteille) taasen alustan sai todella ylös.
Miksi hidastin töyssyihin? En alustan vuoksi vaan siksi, että alla oli 21” kumipäällysteiset vanteet. En muista profiilia, mutta kolahti eri lailla kuin vaikkapa normi henkilöauton saati pakettiauton korkean profiilin renkailla. Sitä en tiedä, miksi jollain Qashqailla ajetaan töyssyihin niin hiljaa, periaatteesta kai.
Tykkään ajaa isohkoilla autoilla, kun en kovin lyhyt ole. Tulaa saa olla sidälläkin siis. Tykkään, kun korkeammalta näkee paremmin. Siksi katumaasturi. Nytkin alla on kai sellaiseksi luokiteltava coupe.
Eikös ne töyssyt siellä juuri sen takia ole että hidastetaan?
Itsellä tuo tarpeettoman tehokas 4-veto-SUV on turhake paitsi talvina, joilloin sattuu olemaan lunta, pääsee Hakametsän parkkikselta Hervannan valtaväylälle ilman sutimista.
Eiköhän suurin osa nelivedon ostaisi, jos olisi varaa. Etu/takavetoinen katumaasturi/Suv on vaan uutena selvästi halvempi ja harva on valmis maksamaan erotusta, jos ei sitä välttämättä tarvi. Suomessa pärjää vajaavedolla ihan hyvin, vaikkakin neliveto on mukavampi.
Noniin.
Nyt on kaasari avattu, puhdistettu ja kasattu uudestaan.
Suuttimet eivät olleet tukossa eikä kyllä ihan äkkiä menekään, sen verran on kokoa.
Ensiöpuoli oli lähes puhdas mutta toisiopuolella oli putsin tarvetta.
Suuttimet olivat sielläkin auki mutta kavavissa oli jotain ruskeaa moskaa.
Laiska pääsee aina vähän vähemmällä.
Se 15 litraa uutta bensaa sai riittää.
Murheellisin asia oli että kaasarin puhdistuksen jälkeen ei tullut mitään parannusta.
Samalla vaihdoin pätkän uutta polttoaineletkua ja suodattimen.
Kun auto ei vieläkään suostunut käymään niin palattiin taas alkupisteeseen.
Jälleen kerran tsekattiin että jakaja ei ole pykälällä tai 180 astetta pielessä.
Ei ollut vieläkään, eikä tulpanjohdotkaan olleet menneet itsestään väärään järjestykseen.
Sitten otettiin jo teknisiä apuvälineitä esille ja hiukan mittailemaan.
Juu, sähkö on sinistä ja sattuu, mutta onhan se ■■■■■ paljon viisaamman näköistä kun teknisiä apuvälineitä.
Kyllä se vikakin sitten löytyi.
Puolalle meni virta ihan oikein virtalukon kautta, mutta jo pelkkä jännite oli sytytysvirta kytkettynä alle 12 volttia ja startatessa vielä vähemmän. Puolalle vaan virta toisesta kohdasta ja auto heräsi kerrasta.
Nyt käy niin kuin pitääkin.
Ping @TAP
Tarinalla pitää olla opetus.
Tälläkin tarinalla sellainen on.
Älkää ■■■■■ menkö tekemään omia sähkökytkentöjä autoihin.
Tämän tarinan loppukaneettina kerrottakoon että auto ei ole minun ja sen myötä ne sähkökytkennätkään eivät olleet mun tekemiä.
Nelivedon ja automaatin. Valitettavasti näiden yhdistelmä pompsauttaa hintaa. Toisen saa vielä kohtuullisesti. Nyt on olen preferoinut nelivetoa, mutta seuraavaan yritän saada molemmat.
Saattaa vähän vaikuttaa, että mitä on kyydissä. Jos nyt on vaikka lasia tai klassinen avattu maitotölkki, niin kyllä sitä varovampi koittaa olla. Tai painava kuorma ja jouset pohjassa (ehkei enää maastureihin liity tämä kohta).
Pohjoisessa tulee välillä ajettua verrattain pitkiä pätkiä ihan kivikkoisia kinttupolkuja. Kyllä perus sedan/farkkuosastollakin on pärjännyt, mutta maasturi alla jännittää vähemmän ja kulkukelvoton tie tulee vastaan epätodennäköisemmin. Sohjokelit ja peräkärryhommat sitten vielä erikseen.
Jospa joskus tulee enemmän ajoja vuosittain, niin kevyempi bensa-auto vaihtuu kyllä nelivetoiseen voimakoneeseen.
Vuoden -97 Toyota Starlet on ollut minulle riiittävän hyvä talviauto Etelä-Suomen olosuhteisiin. Lappiin en ole sillä lähtenyt, mutta kaippa sillä sinnekin selviäisi. Satunnaiset Lapin reissut eivätkä poikkeukselliset sääolosuhteet ratkaise, millaisen auton omistan. Lappiin pääsee myös lentämällä ja paikanpäällä voi halutessaan vuokrata auton. Myös poikkeuksellisina hirmumyrskypäivinä voin liikkumiset joko jättää kokonaan välistä tai hoitaa muilla keinoin.
Kuten yllä oleva kertoo, kuuluu ajoneuvoasiat lähestulkoon viimeisiin asioihin, mihin varallisuuteni sijoitan.
Onkos tässä autokeskusteluissa Porscemaisen Proceedin omistajia tai jonkinsortin kokemusta omaavaa.
Toinen oli mitä mietin, että onkos täällä autokauppiaille oma ketjunsa, vai saako suoltaa tähän autot ketjuun
Täytyy sanoa, että en oikein päässyt kärryille kummankaan kysymyksen tiimoilta…
Puhutko Kia ProCeed:sta? Ei kai se Porschemainen ole vai onko?
Siitä juuri. Eikö ole moni niin kehuu, ja onhan siellä suunnittelijalla sormet pelissä
Itse olen Proceedin noteerannut parkkipaikoilla. Linjakas “lifestyle farkku”. Korealainen versio Mersun CLA:sta. En tiennyt Porche-yhteydestä.
Eikös KIA ihan perushyvää autoa tee, mutta onneton moottorivalikoima yllätti. Ei vastannut linjakasta ulkomuotoa.
Uutta ketjua kehiin vaan.
Mikähän tuo yhteys Porscheen on? Hieman googlettelin, mutta ei auennut kuin joidenkin ulkonäöllisten yhtäläisyyksien suhteen.
Tyylikkään näköinen tuo Proceed GT on. Yhden semmoisen sinisen “vakipaikka” Duon autokellarissa on lähellä omaani, joten on se silmään pistänyt. Kattolinja siinä on kovin alhaalla, joten jo keskimittaisella alkaa monien raporttien mukaan olla siinä suunnassa ahdasta.