Autot

Tuossa teidän testissä on kyllä ollut sitten vauhtia enemmän. Kyllä nykypäivän kesä renkaat on niin hyviä ettei merkillä ole väliä. Jos vain pintaa riittävästi niin kaikilla pärjää hyvin normaalissa liikenteessä. Rata ajo sitten erikseen siellä varmasti myös renkailla on enemmän merkitystä. Renkaista viis mutta kyllä se tärkein tekijä liikenteessä istuu ratin takana.

4 tykkäystä

Muuten vähän puolesta ja vastaan, mutta kyllä noi kaikkein edullisimmat kiinarenkaat sisältää niin paljon muovia, että ne ei oikein märällä tai kylmällä asfaltilla pidä. Kerran ostin yhet Fullrunit kärryyn ja ilmaa ne ei ainakaan pitäny. Pakkasesta ne ei tykänny yhtään. Aina ilmat pihalle, kun kärry seiso käyttämättä ja ulkona tuli pakkasta.
Että ei se ihan sama oo, eikä ne erot oo mitenkään marginaalisia renkaiden välillä, mutta jokainen tekee valinnan rahapussinsa kautta ja sopeuttaa tekemisensä ja ideologiansa sen mukaan. ( miten ajan, missä,millä, kuinka paljon ja paljonko olen valmis maksamaan, mitä arvostan)

1 tykkäys

Kyllä. Toisin kuin @BlueOval , en ole ajellut radalla mutta olen valmistanut muutaman tuhat rengasta. Kyllähän eron saa esiin, varsinkin radalla, koska siinähän idea on ajaa “rajalla”? Toistaalta joku harraste Ford ei ole ihan sama asia kuin normaali tämän päivän auto.

Kiinan renkaissa on tosiaan ollut korkeita muovipitoisuuksia, eli liian kovat. Tutulla oli uraa vielä 60tkm jälkeen, mutta Nankangeista alkoi lähteä murusia. Driftaajat tykkäävät.

Sitten on toinen asia, josta en tosin ole 100% varma vaan enemmän mutuilen, eli kohdemarkkinan lämpötila. Meillä täällä menee iso osa kesärengasajasta alle 10C lämpötiloissa, kun taas jossain tropiikissa ei koskaan. Tämä saattaa vaikuttaa valmistajan suunnitteluperusteisiin.

Median testit kyllä karsii surkeimmat pois. Rajoitusten mukaan kun ajelee ja on rankkasateella hereillä, niin pärjää kyllä.

Edelliset ostamani kesärenkaat oli Hankook Ventus Primet. Yleensä auto ehtii vaihtua ennen renkaita, mutta jos nykyistä SUVia pidän pidempään niin saatan kokeilla Linglongit. Riippuu mitä kauppias tarjoaa. Itseä kiinnostaa melutaso, vierintävastus ja märkäpito.

3 tykkäystä

Itse olen tehnyt sillä tavalla renkaiden kanssa, että olen tutkinut rengastestejä ja valinnut heti kärjen takana olevat parhaat keskihintaiset renkaat. Yleensä tällaiset eivät häviä paljoakaan voittajille, ja sieltä voi löytyä esim matalan vierintävastuksen renkaat.

Ne testivoittajarenkaat maksavat tarvitsemassani koossa n. 600-650€. Parhaat keskihintaiset n. 400€. Kun olen valintani renkaista tehnyt, käyn läpi Virolaisia ja tarvittaessa Latvialaisia rengaskauppoja, jotka toimittavat Suomeen. Viimeksikin sain tällaiset renkaat 275€ kotipihalle toimitettuna kahdessa päivässä. Ne ovat täysin samat kuin Suomessa myytävät.

Asennukset ja vanhojen kierrätyksen hoidan jossain edullisessa pikkupajassa, Autojerry auttaa jollei itse tunne edullisia paikkoja.

3 tykkäystä

Kyllähän tuo kuulostaa siltä mutta ei sitä välttämättä ollut, kun ei todellakaan ollut kyse mistään ratavehkeestä.

Juu, siihen hommaan on ihan omat renkaansakin. Meillä oli ihan tavallisiseen käyttöön tarkoitettuja renkaita.

Jos olisi sama asia niin autoteollisuus olisi epäonnistunut täydellisesti.

Kyllä mä ainakin haluan että mun renkaat ja auto toimii ääritilanteissakin jos tarvis vaatii.
Niihin ääritilanteisiin saattaa joutua ihan tahtomattaankin, kun tuolla liikenteessä on muitakin ihmisiä.
Myös vakuutusyhtiöt myyvät tuotteitaan samoilla taikasanoilla. :wink:

Mulla on nyt ekaa kertaa Linglong alla, ollut viime kesän, kun aiemmin ollut pelkkää “merkkirengasta”, koska turvallisuus. Ihan helposti en maksa enää yhden kesän kokemusten jälkeen 40-50% extraa siitä. SUV ja talvi mielestäni vielä kasvattaa tuota eroa.

Saas nähdä koska merkkirenkaiden valmistajat alkaa reagoida tähän halparenkaiden haasteeseen, markkinat ja nyt covid sen aiheuttama ihmisten nuukuus/rahankäyttö optimointi varmaan hiljalleen ajaa siihen että tuo ero pitkässä juoksussa tasaantuu.

Autolle pitäis kuulemma tehdä aina välillä “raudanpoisto”. Itsellä tuli asiasta mieleen ihan muuta, enemmänkin negatiivista. Mutta se onkin jotain ihan muuta!

“Muutama” autoharrastaja kokoontui viettämään vappua Lempäälään.

– Paikan päällä oli eräs kuvaaja. Hän otti kuvan 1 400 erilaisesta autosta, IS:n haastattelema autoilija sanoo.

1 tykkäys

Kuten yksi kaverini totesi jo vuosia sitten: “Autotapahtumat selvin päin ovat aivan perseestä”. :rofl:
Eikä tämä herra kyllä yhtään väärässä tuon kommenttinsa kanssa ollut.

1 tykkäys

The Grand Tourista YouTubessa pätkä Teslan koeajosta.

Kuulkaas rengaskauppiaat. Onko Kontio renkaissa paljon muovia seassa. Kotimainen rengas joka valmistetaan Kiinassa, mutta tiedättekö käytetäänkö rengasseokseen paljon tuota muovia hinnan alaspäin painamiseksi? Meneekö samaan sarjaan kuin Fullrun ja Triangle, vai onko tämä enemmänkin kuin Linglong?
Onko tietoo?

Käyttökemuksen perusteella en suosittele. Auto on isohko tila/farmari-auto ja kesässä kuluivat liki nahkoiksi.
Varmaan se muovin määrä siinä aiheutti rivakan kulumisen.

Eikö kannattais hommata Euroopassa valmistetut kumit. Jo aikasemmin kehuin Nexen renkaita. Valmistettu Tsekissä. Itellä ollu isossa Mersussa. Kestäneet hyvin. Ajanut paljon moottoritieajoa. Hiljaiset ja alle varmaan 450-500€ allelaitettuna.

1 tykkäys

Jes. Kiitti vinkistä., samoin @hype .
Rengasmerkkejä on paljon ja kokemuksia on aina kiva kuulla.

Mä ajoin Kiinassa valmistetuilla kitkoilla viime talven.
Renkaan merkki ja malli on Michelin X-Ice Snow.
Samoja renkuloita valmistetaan myös Euroopassa. :thinking:

Työkaveri osti Venäjällä valmistetut Pirellit. :joy:

Jostain syystä nuo kaukoidän valmistajat ovat tuoneet tehtaansa Eurooppaan ja tunnetut Europpalaiset valmistajat vieneet tehtaansa ainakin Kiinaan+Venäjälle.
Eikös esim. Kialla ole autotehdas Slovakiassa?

Jos ostaa tunnetun premiumvalmistajan tuotteen niin ei mene pahasti pieleen.
Halvempi vaihtoehto on sitten näiden valmistajien kakkosbrändit.
Näihin ei taatusti ole ladattu siitä uusinta tietotaitoa, mutta ovat ihan käypäisiä tuotteita kuitenkin ja hieman huokeampaan hintaan.

Ainakin silloin kun minä olin nuorena kumitehtaassa töissä, puhuivat, etteivät halua lähteä etelään haastamaan isoja valmistajia, vaan hakivat markkinaa samoilta leveysasteilta ja olosuhteista kuin Suomi. Eli Kanada, Venäjä jne. sinnehän nuo ovat tehtaitakin pystyttäneet.

2 tykkäystä

Varmaan totta mitä sanot. Noi premium renkaat vs niiden lisenssillä tekemät ei kuitenkaan tavallisen kulkijan ajossa varmaan erotu mitenkään. Jos vaikka noi Nexenit josta mainitsin, myös kestävät tosi hyvin. Taitaa olla vähän sama kuin telkkaria ostaessa, kallis ja uusin malli aina paras vaikka ei ehkä näin olisikaan. Kun noit renkaita joutuu kahteen autoon ostaan niin enkyllä suostu maksamasn hunajaa kun ei sitä eroa kuitenkaan niin kauheesti ole. Kyllä 500€ pitää riittää hyviin renkaisiin👍
Sitten eri asia jos liisariveheeseen kumit hommaa, silloin ei rahat ole omia.
Mutta jälleen. Makunsa kullakin.

2 tykkäystä

Olisiko jälleen kerran syntynyt kuningasidea pienissä?? :joy: :joy: :joy:

Työsopimukset olivat aina määräaikaisia, ja lopulta koitti sekin päivä, kun uutta määräaikaisuutta ei tullut heti edellisen perään. Laurikainen jäi työttömäksi. Pian viina alkoi maistua.

3 tykkäystä

Viime viikolla oli vanhan korimallin XC60 huollossa, huollon aikaan täytyi tehdä työreissu jossa ma-ke välisenä aikana tuli mittariin 1568km. Otin vuokra-autoksi V60 mallin Volvon, ja nyt täytyy sanoa että vannoutunut mersumies on melko lähellä vaihtaakseen tallia Volvolle vaikka on joskus ollut kyseisen merkin kanssa vastoinkäymisiäkin.
Aivan ehdottomasti toistaiseksi paras auto ajaa mitä olen ikinä ajanut!
Kyseinen auto oli T4 koneella, puhtia olisi saanut olla enemmän verrattuna D5. Kulutus 2 kertaa tankatessa oli 6,68 l/100 km sekä 6,51 l/100 km.
Todella vaivaton auto ajaa, se vain meni itsestään eikä väsymyksestä tai lihasjäykkyydestä ollut tietoakaan tuon reissun aikana, vahva suositus ainakin koeajolle!

3 tykkäystä

Ysikymppistä on moitittu niin monesta suusta rengasmelusta, että en kyseenalaista sitä väitettä enää.
Mites kuuskymppinen?
Pistitkö merkille että rengasmelu olisi häiritsevä Mersumiehen korvaan?