Autot

Vanha sanonta, voortti ei oo auto eikä piika ihminen :wink:

1 tykkäys

Tarttis hommata uudet kesäkumit alle. Itse en noista renkaista tiedä tuon taivaallista, mutta tuli leasing yhtiöltä vaihtoehdot. Mikä näistä?

• NOKIAN HAKKA BLACK
  • CONTINENTAL PREMIUMCONTACT
  • CONTINENTAL ECOCONTACT

0 voters

Kyseessä olisi siis leveähköt ja matalat renkaat.

1 tykkäys

En tiedä paljonko annat arvoa rengastesteille mutta nuo Continental Premiumcontactit oli AutoBildin testissä sijalla 2. Kuhmo voitti.
Nokialaiset ei tainnut olla 10 sakissa.

Muutama kiperä kysymys.

Missä testi oli tehty?
Mikä oli testattujen renkaiden koko?
Mikä malli Nokialta oli mukana?

Vielä oli lehti tallella, tarkastin.
Testi on tehty saksassa.
AB:n rengastesti eroaa aina meikäläisistä sillä että alkuun mukaan otetaan paljon eri renkaita.
Tämän vuoden testiin 53 eri valmistajaa, tai jonkin valmistajan edullisempaa brändiä.
Ensin tehdään kaikille karsintakierros, eli jarrutustesti kuivalla ja märällä. Näistä lasketaan metrit yhteen ja 20 parasta pääsee varsinaiseen rengastestiin.
Testi auto oli tällä kertaa bulkkia eli VW Golf ja luonnollisesti kokona myös sitä ehkä eniten myytyä 205/55 R16.
Nokialta mukana oli Nokian Wetproof 91 V ja sillä kirittiin sijalle 17.
10 kärki:

1. Kumho Ecsta HS51 91 V
  2. Continental Premium-Contact 6 91 V
  3. Semperit Speed-Life 3 91 V
  4. Debica Presto HP2 91 V
  5. Bridgestone Turanza T005 91 V
  6. Hankook Ventus Prime 3 91 V
  7. Pirelli Cinturato P7C2 91 V
  8. Michelin Primacy 4 91 V
  9. Firestone Roadhawk 91 V
  10. Goodyear EfficientGrip Perform. 2 91 V

Mainittakoon että upouutta Vrederstein Ultracia ei ollut saatavilla testiin.
Se korvaa edeltäneen Sportac 5 -mallin parannetulla märkäpidolla ja alhaisemmalla vierintävastuksella.
Itselläni on kerran ollut, silloin kun vielä omistin auton millä ajelin “hieman sporttisemmin”, Vredersteinit ja ne oli omasta mielestäni jättebra.

AB yhteenvetää testinsä niin että suosittelevat ainoastaan viittä testin kärkirengasta. Ne saavat arvosanan “Esimerkillinen”.

2 tykkäystä

Hmm. Tämä malli lienee tarkoitettu Euroopan markkinoille?

Toinen kysymys mikä heräsi mieleen on että onko Saksassa tehty rengastesti yhteneväinen pohjoismaisiin testeihin?

Minä arvostan renkaissa hiljaisuutta. Yllättävän monet kalliimmatkin renkaat yllättävän kovaääniseiä. Toki tuo autostakin riippuu.
Itsellä isossa painavassa henkilöautossa ollut Nexen renkaat. Hiljaiset ja sopii ainakin hyvin mottoritieajoon. Keskihintaiset ja Tsekissä uudessa tehtaassa tehty. Suosittelen, toki makunsa kullakin.

No tässä on testattu:

TESTIT MÄRÄLLÄ
-vesiliirto
-vesiliirto kaarteessa
-ajettavuus
-sivuttaispito
-märkäpito (jarrutus)

KUSTANNUKSET
-vierintävastus
-kulutuskestävyys
-hinta-laatusuhde (hinta-kesto km)

TESTIT KUIVALLA
-kuivapito (jarrutus)
-ohiajomelu (mukavuus)
-ajettavuus (nopea ratakierros)

Kyllä tässä kauheasti kaikkea on. En tiedä miten vastaa esim. TM:n testejä.
Ainakin ennen vanhaan Nokialainen voitti ne aina, renkaissa ja puhelimissa.

1 tykkäys

No tässä AB:n testissä hiljaisin on joku Kleber, sitten Michelin, Semperit, Nokian ja Hankook.
Testivoittaja Kumho sijalla 14.

edit.

Nexen hiljaisuudessa sijalla 10.
Ohiajomelu 60 km/h 68,4 dB / 80 km/h 72,4 dB.

Mitä väliä ohiajo melulla. Minä istun autossa sisällä.

2 tykkäystä

Eiks perinteisesti ole sanottu renkaiden äänekkyyden olevan hieman erilainen testeissä Suomi vs. Keski-Eurooppa. Ne tiet! Omat jo hiukan uransa loppupuolella olevat Bridgestonet ovat kuluneella karkealla asfaltilla ärsyttävän äänekkäät. Ihan kumina voi kuulua. Muuten hyvin siedettävät, jopa hiljaisetkin. Pinnanlaatu vaikuttaa tosi paljon. Onkohan sitä speksattu mitenkään testejä ajatellen.

1 tykkäys

Juuri tätä hain tuolla testien vertailun pohdinnalla, kiitos.

1 tykkäys

Maailmassa 3-4 hallitsevaa rengasvalmistajaa. Niillä sitten ns lisenssirenkaita sen miljoonaa eri merkkiä ja laatua. Renkaissa ei hinta lle laadun tae. Testejä tehdään paljon ja meidän tiet ja niiden pinnat Keski-euroopan teita heikommat. Näillä meidän olosuhteilla en itse ainakaan maksa hunajaa renkaista. Ja nyt tarkoitan omakustanne kummeja en työsuhdekärryjä. Reilusti alle 500€ asennettuna saa todella hyvät renkaat

Voisiko siis kotimaisella valmistajalla olla paras tieto minkälaisia renkaita Suomeen kannattaa valmistaa? :thinking: :thinking:

1 tykkäys

Sitä myös minä mietein, että kuinka luotettava on Saksassa tehty testi jos kuitenkin ympäristö on täysin erilainen ja testin erot olleet marginaalisia. Tärkein asia kuitenkin näissä on että rengas on pyöreä ja siinä on urat.

Meillä kuitenkin sekä asfaltti että sen pohja/perustus, kuluttua ja ympäristö jossa se on ovat kaikki täysin erilaisia, se mikä toimii Saksassa voi olla susi täällä.

3 tykkäystä

Varmasti on tietoa, miksei olisi. Nokialaiset taitaa olla vaan kokonaiskuvassa nyrkkipaja nykypäivän markkinoilla. Mut eikös ne kohttu kumeja valmista.
En ole varmaan 30 vuoteen nokialaisia auton alla pitänyt. Renkaiden ostossa taitaspi olla runsaudenpulaa. Ite oonlöytäny itselleni mieluisan joten sillä ainakin nyt mennään.

Juu, ihan varmasti Nokian Renkaat on pieni rengasvalmistaja isossa kuvassa.
Samoin on Suomi pieni markkina-alue.
Nyt täytyisikin vaan tietää onko tuotteet suunniteltu pohjoismaisia oloja varten, vai onko tehty kompromissejä ajatellen isompia markkinoita??
Jossain vaiheessa käytiin keskustelua Nokian tuotteista että onko Eurooppaan tarkoitetut täysin samoja tuotteita mutta eri nimellä. :thinking: :thinking:

Juurikin varmaan noin.
Kuvien perusteella testi on tehty jollain rengastestiradalla. Ei siis kuitenkaan Nokialla kaatopaikantiellä.
Saksalainen rengastestirata ei kyllä ole lähelläkään suomalaisia rospuuttoteitä.
Toisaalta ei niitä kotomaisiakaan testejä nelostiellä tehdä.

1 tykkäys

Tässä on testitulokset ja tietokannasta löytyy lisää.

Rengasbisneksessä myydään mielikuvia ja kutitellaan ostajaa taikasanalla turvallisuus. Eihän kukaan nyt perhettään pakkaa autoon jossa on vaaralliset ( (c) Mertsi) renkaat.

Ne ovat mustia kumirinkuloita. Kunhan nyt ei aivan luokatonta on paskaa osta (sellaisiakin on), niin ratkaisut tapahtuvat ratin ja penkin välissä – ei vanteen ja maantien.

4 tykkäystä

Mä olen tästä hieman eri mieltä.
Oltiin joskus Alastarolla ja en jättänyt tilaisuutta käyttämättä kun oli mahdollisuus saada rengasmies ja pakettiauto mukaan.
Autossa oli muutamia erilaisia renkaita vanteilla. Kaikki olivat tosin puolikuntoisia mutta eivät olleet vanhoja.
Mä vaan osoittelin sormella että noi alle ja rengasmieshän teki työtä käskettyä.
Rata oli sateen jäljiltä märkä ja eroja renkaissa alkoi löytyä.
Yksillä renkailla ei vaan pystynyt ajamaan kun auto ei kääntynyt mutkaan.
Tilalle laitettiin toisen merkkiset kuluneemmat renkaat ja jo alkoi auto kääntyä mutkaankin.
Seuraavana päivänä oli kuivaa ja silloin ajettiin vain varttimailia ja eroja löytyi silloinkin.
Testivälineenä oli lähes vakiokuntoinen USA-Ford.

Mä olen silpunnut tuolla laitteella kohtuullisen kokoisen kasan renkaita ja luulen tietäväni mistä puhun.

3 tykkäystä