Tämähän vaan taitaa osaltaan linkittyä CHL:n oikeuksia hallinnoivaan konserniin. Aika pintapuolinen raapaisu, vaikka pitäisi olla sisäpiiristä.
Nyt kun Morley on sivussa niin olen miettinyt tämän CHL:n kiinnostavuutta ja merkityksellisyyttä, aika synkän pilven alla.
CHL on minusta aivan turha. Ei noi pelit ikinä tule kiinnostamaan ketään, tai ainakaan minua. Ne tuntuvat aivan turhilta harjoituspeleiltä. Miksi sellaisia täytyy järjestää kesken liigakauden? Ja just nyt sai ekstra-annoksen katkeruutta, kun siellä loukkaantui avainpelaaja (Morley) ja oli vaarallinen läheltä piti -tilanne (Blood).
Totta kai sikariporras toivoo ja haluaa isompaa bisnestä, mutta vaikea uskoa, että tuosta kasvaisi ikinä mitään isoja kannattajajoukkoja kiinnostavaa ilmiötä. Tuossa “mestarien liigassa” ole mitään mikä puhuttelisi mua niin, että tulisi jotain itse peleihin liittyvää tunnetta mukaan. Saisi pelkäämään häviötä tai jännittämään voittoa. Siksi pidän niitä harjoituspeleinä.
Tylypahkan kolmivelhoturnajaiset kiinnostavat enemmän kuin CHL.
Koskas näitä pelejä sitten pitäisi pelata?
Ehkä ne tuntuvat harjoituspeleiltä juuri siitä syystä että alkulohkon pelit pelataan jo loppukesästä.
Tavoitteenahan sarjalla on varmaankin samantapainen asema kun jalkapallossa. Sitä asemaa ei noin vaan kaudessa tai kahdessa rakenneta. Mikäli sarja jatkaa kehittymistään samaan tahtiin ja jatkossa lohkopaikoista saa jo korvauksen ja jatkopeleistä rahaa, sitä mukaan kun etenee. Tarkoittaa se sitä että Liigaseurat alkavat tosissaan tähän panostamaan ja (taloudellisesti) merkityksettömät liigapelit syksyisin jäävät kakkoseksi. Tähän menee vielä muutama kausi että Liigaseurat alkavat tosissaan tähän panostamaan. Panostus vaatii aina lisää resursseja ja heti kun niitä CHL:n suunnalta on tarjolla riittävästi kääntyy kiinnostuskin sitä kohti.
Edelleen se on niin, että jääkiekko tarvitsee lajina samanlaisen eurooppalaisen seurajoukkuesarjan, kuin muutkin lajit, jotka haluavat pysyä vakavasti otettavana urheilulajina. Jos ei sellaista sarjaa ole, tai ei edes yritetä kehittää, niin jääkiekko ei enää tulevaisuudessa ole edes marginaalilaji Euroopassa.
Vaikka soraääniä kuuluu, niin ei noi lukuisat Euroopan jääkiekkoseurat (mm. Tappara) ole tähän CHL- hankkeeseen turhaan panostaneet. Kyllä niillä se sama visio on, että jääkiekon etu ja elinehto on tällainen sarja, jota CHL nyt tekee ja kehittää.
Ja kyllähän se on nyt kehittynyt koko ajan on mennyt eteenpäin. Toki sitten on asioita joita pitää kehittää, kuten kurinpitosysteemit, sarjan kiinnostavuuden kehittäminen edelleen vaikka se on lisääntynyt. Mutta tämähän on juuri sitä, että jääkiekko kehittyy, yksi suuri asia mitä CHL:ssä ajetaan takaa.
Merkityksellisyyttä siis CHL:ssä on. Asioita pitää katsoa laajalla skaalalla.
No jos tahallani kärjistän, niin vastaan että joskus elokuussa, paikkana Lempäälän jäähalli. Tai ehkä Hyvinkään. En oikeasti ole ihan tuota mieltä, mutta sen verran CHL minua itseäni kiinnostaa.
Nyt vaan takaraivossa takoo että Morley ei pelaa. Syy jonkun Zug-pelin, josta ihmisiä ei saa kiinnostumaan kuin ilmaisia lippuja jakelemalla. Katselin kyllä peliä itsekin Youtubesta, varsinkin koska tykkään siitä ettei noissa lähetyksissä ole selostusta. Kuulee hyvin Hakametsän äänimaiseman. Mutta ei siinä pulssi noussut. Toisin kuin liigapelin aikana, vaikkei muuta katsoisi kuin Liigan tulospalvelun laukaisukarttaa.
Sekä @Tonza että @LeGoaP vastailitte asiallisesti ja järkevästi. Mutta oma itsekäs pointtini oli että se kiinnostus tulee tunteen kautta. Ei siksi että johonkin panostaminen voi olla pidemmän päälle järkevää, saatika siksi että tuote nimeltä CHL on vaan päätetty leipoa kasaan ja markkinoitavaksi.
Ei mulla ollut tarkoitus alkaa vänkäämään, lähinnä teki vaan mieli päästää höyryjä pois. Ei näitä mielipiteitä sattumalta tule huudettua just hävittyjen liigapelien jälkeen. Kiitoksia kommenteista ja hienoa sekin, että joku jaksaa olla positiivinen ja uskoa noihin suuriin suunnitelmiin.
Mua ei niinkään haittaa CHL-playoffien sinänsä vähän outo “kahden ottelun yhteistulos”, mutta kiinnostavuutta ja ehkä urheilullisuuttakin lisäisi pelipäivien muuttaminen. Tehtäisiin selkeä CHL-viikko playoff-aikoihin, eka peli tiistaina, toinen torstaina. Matkustaminenkin olisi molemmille sama. Nyt tämä viikon väli ja siihen joitain satunnaisia sarjapelejä vielä väliin latistaa sitä yleistunnelmaa ja fiilistä että nyt on hei pleijareita menossa. Ja ehkä pelaajienkin on vaikea latautua ja motivoitua, kun panos vaihtuu pelistä toiseen.
Erittäin käyttökelpoinen ajatus. Miksi muuten ei näin? En oo tullut itse edes ajatelleeksi.
Itse arvostan näitä pelejä jopa enemmän mitä kotonen liiga. Nyt se nähdään että suomalainen jääkiekko on heikolla tasolla. Joukkueet vähenee seuraavalle kaudelle ja kertoo kaiken oleellisen.
No jos tämän tason lätkäpelit ei kiinnosta, niin tuskin kiinnostaa mitkään pelit joissa Tappara häviää? Aika gloryhunter-menoa.
Nämä kaksi peliä olivat paljon parempaa viihdettä kuin mitkään Liigan tiistaipelit, pl. Kärpät ja HIFK.
Ihan hyvää kiekkoa näissä on ollut. Pelillisesti ongelmaa ei ole. Kiinnostavuus vaan kärsii jos et osaa nimetä yhtään pelaajaa vastustajalta. Suunnilleen kartta kädessä pitää lisäksi katsoa mistä maasta vastustajat on. Pitkälti sama ongelma kuin KHL liigassa.
Kyllähän Zugistakin osaa nimetä vaikka ketä. Alkusarja on eriasia, mutta pleijarit kun alkaa niin vastustajilla kovia nimekkäitä pelaajia joita harvemmin näkee livenä pelaavan.
Eivät siis ole tässä vaiheessa vähenemässä, vaikka niin on kai väitetty. Jos Junost Minsk voittaa huomenna (/60 min) Münchenissä, niin sitten ovat – muussa tapauksessa Suomella on hyvin todennäköisesti neljä maapaikkaa ensi kaudellekin.
Yksittäisten otteluiden (tai vähän useampienkaan) pohjalta ei varmaan sarjojen tasoeroista liian pitkälle vietyjä päätelmiä voi tehdä. Mutta se toki näkyy jo useamman kauden otannalla, että Liiga-joukkueille CHL on urheilullisesti kova haaste. Esimerkkinä viimeisistä neljästä kaudesta ei yhdelläkään ole oltu maapisteissä kahden parhaan joukossa.
Ruotsalaisjoukkueilla vertailukohtana ei menestymisen vaikeuksia näyttäisi olevan, vaikka sielläkin mm. sarjan ja pelien yleiset kiinnostavuudet ovat olleet vaihtelevia.
Nyt näytti siltä, että jonkinlaista yritystä ja tahtoa oli menestyä. Onko sitä kuitenkaan oikeasti lienee toinen kysymys. Varmasti tuo omat haasteet kaudelle ja tekemiselle. Minulla on kutenkin vähän tunne ettei tämä sellainen MUST-juttu ole Tapparalle ja valmennukselle. Rautakorpikin vienosti hymyili kun toimittaja kysyi oliko tippuminen pettymys.
Vähän omatkin fiilikset seilaa tämän suhteen. Ennen kautta kiinnostaa nähdä “uusi” Tappara ja pelaajat, mutta jotenkin kauden startattua nämä pelit ei iske. Todella laadukasta kiekkoa tässä pelattiin ja mentiin kovaa, sitä ei voi kieltää.
Aika ironista, että se tshekkiporukka, joka on monena vuonna valittanut julkisuudessa ettei kiinnosta ja että tulee vaan persnettoa, isännöi nyt turnauksen finaalia. Jos se nyt siitä alkaisi innostamaan.
Siirrytään 32->24 joukkuetta. Ilmeisesti ei vielä päätetty kuinka paikat jaetaan mutta maksimissaan 4 joukkuetta per sarja mukaan.
Jatkossakin joukkueita 12sta maasta.
Eli mestarien liigassa on mukana enemmän mestareita kuin ennen. Muuttuu vaikeammaksi jatkaa osallistumisputkea mutta ei siin mitään pysytään vaan mukana ![]()
Tarkennan hieman aikaisempaa kommenttiani. Yle siis uutisoi että “Vähintään” 12 kansallisesta sarjasta.
Aamulehden uutinen normaalisti maksumuurin takana, mutta sen verta pääsi kurkkaamaan tesktiä alusta, että ‘Jääkiekon Mestarien liiga CHL kutistuu kaudella 2023–24 kahdeksalla joukkueella.’ eli ilmeisesti 2023 voimaan tämä muutos.
Joo, sama uutinen oli jommassa kummassa skandaalilehdessä ja kuvana oli Ilveksen joukkueesta. Vähän hymyilytti.