Tässäpä tulee pika-analyysi kyseisestä pelaajasta. Statsit ovat Liigan parhaimmistoa: ka 1,87 ja prosentit 91,6. Voittoprosentti 60. Nuo hiukan heikentyneet viime viikon maaliralleissa.
Tällä hetkellä pidän Helkkua Liigan parhaana veskarina, vaikka hän monen “Tapparafanin” mielestä kuuluisi bussin alle. Mielestäni hän on ollut myös Tapparan paras pelaaja Merelän kanssa.
Helkku joutuu pelaamaan kovalla kuormalla. Se saa mielestäni aikaan sen, että välissä hän ei huippusuoritukseen pysty, vaikka isossa kuvassa huippusuorittaa.
Ekaksi sanon, että mielestäni hänen kestävyysominaisuudet ovat kohonneet niin, että hän pysyy tasaisempaan huippusuoritukseen kuin edellisillä kausilla. Siihen vaikuttanee vielä tässä vaiheessa iän karttuminen. Nuori hän on vieläkin.
Peliin on tullu rauhallisuutta, jopa itsevarmuutta, joka tietyssä määrin on hyvä juttu. Ylimielisyys on ihan eri asia. Kuun kuuntelee pojan kommentteja, niin kovin on nöyrän oloinen, tervepäinen nuori aikuinen.
Liikkuminen on parantunut. Liike ei poukkoile, vaan on johdonmukaista tulokseen tähtäävää. Se on parantunut silmin nähtävin.
Ja sitten se reaktionopeus. Kädet, varsinkin korkeammissa vedoissa toimivat erittäin hyvin. Ehkä voisivat viä hiukan aktiisemmat olla, varsinkin matalissa, ja juuri polkkeen päälle tulevat hänen ollessa jäissä. Tämä on asia, jossa pystyisin häntä auttamaan, mutta kun en tunne valkkuansa, niin antaa olla.
Joku kommentoi noista kaukovedoista. Minulla on sellainen kuva, että tuokin on parantunut. Kaikkia pelejä en oo nähnyt, toki melkein.
Minä peluuttaisin Piiroista suhteessa 1:3. Silloin saataiin Helkusta mitattua kaikki hyöty.
Nämä ovat vain ja ainoastaan minun mielipiteitä ja esim. maajoukkuevalmennus on myös huomannut saman. Onnea Helkulle maajoukkuekomennuksesta. Olet sen annsainnut. Hyvää työtä on myös Aki tehnyt.
Rooli joukkueessa: Hän on mielestäni joukkueen luottomies.