Tapparan maalivahtipeluutus 2020-21

Miksi Heljangon pitäisi aukoa koko kausi luukkua? Nyt kannattaa ottaa ylös: olen vuosia kritisoinut Rautakorpia ns. yhden maalivahdin peluutuksesta. Viime kaudella Rautakorpi kuitenkin osoitti jopa poikkeuksellisen vahvaa uudenlaista peluutusta, jossa annettiin isoja mahdollisuuksia Heljangolle ensin ja kun Heljanko ei näihin mahdollisuuksiin tarttunut niin sitten se annettiin Garteigille ja Garteigille kävi.

En usko päivääkään, ettei Tapola antaisi Heljangolle pelejä ja mahdollisuutta haastaa Domia. Heljanko tulee saamaan ensi kaudella aivan varmasti pelejä vyölleen, mutta nyt on onnistuttava. Heljangon ongelmista on keskusteltu useammassa eri ketjussa ja en ota siihen nyt tässä sen isompaa kantaa, mutta ainoa rajoittava tekijä Heljangon haastaessa Domin on se, miten hän itse pelaa. Jääkiekko on maalivahdille julma peli: kun joukkueen peli sakkaa niin maalivahdin pitää antaa mahdollisuus jengille voittaa. Heljanko ei ole yhtä playoff-sarjaa lukuun ottamatta pystynyt kolmella kaudella todistamaan, että hän pystyy auttamaan silloin, kun joukkueella on vaikeaa. Jos tämä ominaisuus ei ala parantua niin on miehen omakin etu etsiä uusi työnantaja. Heljanko on saanut niin paljon vastuuta kolmella eri kaudella, että “excuset” miehen ympärillä ovat todella vähissä.

Kolikon toisella puolella on - Heljangon ottaessa ne tarvittavat askeleet - meillä on todella vahva maalivahtikaksikko. Jos päästään tähän optimaaliseen tilanteeseen niin Tapola todennäköisesti myös peluuttaa tandemia - hän on tehnyt näin ennenkin mm. Domi & Lassila kombinaatiolla. Keväälläkin voi peluuttaa tandemia - mutta silloin ei oo varaa huonoihin päiviin.

Edit: avasin liputetun viestini pohjalta tarpeellisen ketjun aiheeseen liittyen.

10 tykkäystä

Onpas tämmönen ketju jääny vähälle huomiolle. Domin ketjussa vertaillaan Domin päästämiä maaleja Heljankon kuvitteellisesti päästettyihin maaleihin. Heljankon ketjua en avannu, mutta luultavasti sielä keskustellaan, onko saatu kritiikki aiheellista vai ei. Tänään on paikallispeli, jossa luultavasti Heljanko kohtaa Liigan parhaana maalivahtina pidetyn Dostalin. Joskus näissä kohtaamisissa esim. viime syksynä oli semmonen fiilis, että Tappara anto Ilvekselle liikaa tasotusta tolppien välissä ja, että jos maalivahdit olis vaihdettu päikseen, Tappara olis voittanu pelin, joka silloin hävittiin. Nyt jos maalivahdeissa ei oo tänään suurta eroa kummankaan hyväks, voidaan olla tyytyväisiä. Yleinen palstatotuus lienee jotain semmosta, että Ilveksellä on Liigan paras maalivahti, mutta Tapparalla paras kaksikko. Tää on mielenkiintoinen ilta ja oikeestaan (ihme kyllä) toivon, että tänään on Heljankon vuoro olla tolppien välissä.

1 tykkäys

Ennen kauden alkua porukka tosiaan mietti, että Tapparalla on liigan paras tandemi.

Tähän astisten suoritusten perusteella väittäisin, että ei ole. Domi on ollut paljon huonompi kuin odotin ja Heljanko aika tuttua kauraa. Noh onneksi kausi on vasta alussa ja heilläkin aikaa parantaa otteitaan.

1 tykkäys

Tilanne ei ole muuttunut tältä osin mihinkään. On edelleen.

Kummankin MV:n otanta on vielä hyvin pieni. Domilla on yksi suora tappio ja siinä iso reppu päästettyjä maaleja. Tämän lisäksi Domilla on kaksi jatkoaikatappiota, joista toisessa pelasi nollapelin. Heljanko pelasi HPK:ta vastaan joukkueelle pinnat ja KalPaa vastaan oli myös hyvä. Neljä voittoa jakautuvat molemmille veskareille kaksi mieheen.

Otanta on vielä pirun pieni, mutta oikeastaan enempää et voi olla väärässä noin lähtökohtaisesti.

Nyt tuli kyllä niin kummalliset perustelut, että eihän tohon edes tiedä mitä vastata :smiley:

Siis tosissasi olet sitä mieltä, että alkukaudella Tapparan kaksikko on ollut liigan paras?

Jos otannat on 5 peliä + 2 peliä toiselle niin en suostu edes avaamaan keskustelua. Maalivahteja voi toki arvioida näilläkin otannoilla, jos haluaa, mutten näe siinä hirveästi järkeä. Jos nyt otetaan se Domin eka peli ja joukkueen kauden avaus kokonaan pois niin onko nämä päästetyt maalimäärät katastrofi? Eivät ole. Toisaalta vähän vieroksun ajatusta ylipäätään tässä vaiheessa arvioida parasta maalivahtia koko Liigan otannalla vähän huonoksi.

Toisaalta tämä keskustelu saa minut hyvälle tuulelle näiden poikkeusaikojen keskellä! Jotain normaaliakin on vielä. Se, että minä olen jotain mieltä ja se liittyy maalivahteihin :smiley: Mutta turha tästä on enempää vängätä.

Domin päästetyt maalit viidessä pelissä: 7, 0, 3, 1, 3
Heljangon päästetyt maalit kahdessa pelissä: 3, 2

En suostu näkemään katastrofia :smiley:

Ei ole ollenkaan kyse katastrofista.

En vain suostu näkemään Tapparan tandemia liigan parhaana jos meidän ns. ”Ykkönen” mahtuu hädin tuskin liigan top5 maalivahteihin nyt kun Larmikin saapuu. Kaksikko on vahva mutta liigan paras?

Siinä ollaan samaa mieltä, että otanta on pieni mutta enemmän se on kuin silloin kun ei oltu pelattu peliäkään.

1 tykkäys

Jos jätetään tuo eka peli huomioimatta, niin omiin on mennyt alle kolme maalia 50 % peleistä. Puolustus- ja mv-peliä pitää saada tiiviimmäksi. Kun menee alle kolme maalia omiin, niin voiton todennäköisyys kasvaa huomattavasti. Pitkässä juoksussa neljän maalin tekeminen jääkiekkopelissä vaatii älyttömän määrän maalipaikkoja ja laukauksia.

Ei ole katastrofi, mutta näin paljon kiekkoja ei voi mennä omiin.

2 tykkäystä

Voi ja on mennyt. Ja alkukaudesta se on ihan ok - ainakin minulle. Minulle on ihan sama, vaikka menis 5,2 omiin runkosarjassa per peli, jos playoffeissa ei mene yhtään - esimerkiksi Tomi Karhunen.

Minusta Tapparan maalivahdit on pelaneet ihan hyvin alkukauden. Puolustuspeli on enemmän rakoillut, mutta vastapainoksi on nähty kyllä ihan kivaa hyökkäyspeliä. Kun puolustus tiivistyy, niin maalimäärät omiin vähenee.

Ei eilenkään yksikään Ässien maali Domin maali ollut. Kerhoa vastaan yksikään ei Heljangon. Minun mielestäni.

Tähän on helppo ratkaisu onneksi tarjolla. Ei muuta kuin muutamaksi peliksi Heljanko uuniin ja katsotaan, kestääkö höyryä. Eiköhän Domillakin motivaatio taas nouse kunnolla, kun vähän laitetaan kilpailuasetelmaa pystyyn. Sanon nyt varovasti pienellä riskillä tässä ketjussa, että Heljangolle on tulossa ihan kunnon mahdollisuus haastaa Domi. Toivon myös, että valmennus antaa Heljangolle sen mahdollisuuden.

Editoin vielä, että minä olen toistaiseksi vähän pettynyt tähän maalivahtitilanteeseen Tapparassa valmennuksen peluutuksen osalta. Domi ei häikäissyt eilen, mutta ei hän surkeakaan ollut. Peluutus antaa osviittaa siitä, että valmennus on valinnut jo ykkösmaalivahdin ja haluaa peluuttaa häntä kaikkia kovia vastuksia vastaan. Nykylähtökohdista pidän tätä huonona tapana - toivon, että nyt olisi pitäydytty siinä tandemissa ja annettu Heljangon kokeilla. Jälkikäteen katseltuna ei se nyt varmaan ainakaan huonommin olisi mennyt. Toki jälkiviisastelu noin yleisesti on rumaa. Heljangolle minuutteja ja voisipa vaikka antaa molemmat ensi viikon pelit.

1 tykkäys

No ei todellakaan helgeä maaliin. Tänäänkin kaikki maalit tehtiin alle metristä, paitsi yksi mihin domi otti jo 2 torjuntäa putkee, mutta 3 kuti meni sisään. Mahdoton oli tuokin. Eiköhän helge ole jo työnsä näyttänyt kun viidettä kauttaan imuroi täällä. Vaikka domi imuroisi koko kauden, jota ei tänäänkään tehnyt, niin siltikään ei pysty mitenkään samanlaiseen 5 kauden pettymykseen mitä helge on täällä esittänyt. Helge ei vain riitä, sille menee huomattavasti kauempaakin vedot, ja paljon useammin kuin domille. Domi riittää mestaruuteen, helge ei millään. Se on se ero. Tapparan tähtäin on playoffeissa, ei näissä lokakuun peleissä tai runkosarjassa. Toisin kuin usealla kärkijoukkueella tällä hetkellä (joukkueet jotka rakentavat kärkiäijänsä lainapelaajiin, ja se tulee näkymään keväällä).

Juu en itsekkään Riku Heleniusta halua Tapparan maalilla nähdä.

Mutta ihan asiaan. Kyllä itse näkisin hyvänä vaihtoehtona antaa Heljangon pelata ensi viikon molemmat ottelut, koska on tähän mennessä pelannut paremmin kuin Domi

Olen pöyristynyt tästä. Mitä pelejä sinä katselet? Ei Domi ole pettänyt enkä minä aio työntää häntä bussin alle, mutta liikkuvuus ja peruspelaaminen ei ole nyt lähelläkään sitä tasoa, jolla olen tottunut Domin näkemään. Voi olla mitä mieltä tahansa niin erityisesti eilen Domi alkoi pelaamaan vasta toisessa erässä. Peruspelaaminen oli pelin alussa todella heikkoa, toki paransi myös pelin edetessä.

Ja lähitilanne ei ole mikään syy millekään ja niissä tilanteissa Heljanko on ollut aina hyvä.

Kaikilla on oikeus mielipiteeseen. Heljangolla ei välttämättä riitä mestaruuteen, mutta nyt pelataan runkosarjaa ja haetaan sieltä pisteitä. Ei siis yritetä voittaa nyt ensi viikolla mestaruutta vaan sarjapisteitä. Annetaan Heljangon haastaa Domia silloin, kun homma ei suju ja Domi ei ole nyt ihan parhaalla tasollaan. Haasto voi terävöittää Domia ja suututtaa Heljankoa, joka on molempien etu.

2 tykkäystä

Eilen itsekseni pohdiskelin, että miksi nyt peräkkäisenä päivänä sama molke, tässä vaiheessa kautta. Luulisi että nyt olisi hyvä saada molemmat hyvään tuntumaan. Useinhan tämä toinen peräkkäinen peli on molkella heikompi peli ihan tilastollisesti todettunakin. Halutaanko nyt Domi mahdollisimman hyvään pelutuntumaan peluuttamalla paljon, vai mitä, mutta nämä peräkkäiset pelit tässä vaiheessa voisi aloittaa kyllä eri molkeilla, kun kaksi pätevää kuitenkin löytyy.

4 tykkäystä

Heljangolla neljään peliin torjunta% 91.09. Domilla seitsemään peliin 87,70.

Toivottavasti nähdään Helkku tänään maalissa. Nyt jos koskaan olisi taas ruutua tarjolla ja paikka ottaa ykköstorjujan viitta harteille. Maalin suulla tarvitaan nyt isoja tekoja ja onnistumisia, kun viisikkopeli vielä yskii.

2 tykkäystä

Prosentit on prosentteja. Lahti ja lauantai-ilta, ei ole helppo paikka veskarille. Varsinkaan kun kotijoukkueella alla kotitappio eilisillalta. Minä pidän Domia kovapäisempänä tähän iltaan.

Ei pitäisi olla epäselvyyttä kuka on tänään maalissa,Heljanko!!

1 tykkäys

Tulee olemaankin, jos on terve :slight_smile: Heljankoa uuniin. Prosentit on prosentteja, mutta parempi prosentti saa enemmän pelejä.

1 tykkäys

Annetaankohan Piiroiselle jo tällä kaudella pelejä Tapparassa? :thinking:

2 tykkäystä