Cooper – se juoksutesti

Pelätty, arvostettu, inhottu ja rakastettu Cooperin testi on ollut jonkin verran framilla lähiaikoina. Sitä on mm. kritisoitu koululiikunnan yhteydessä, että sen avulla mitataan jotain, mitä ei suoranaisesti koulussa harjoitella. Cooperin testi on alkujaan kehitetty testaamaan maksimikestänyyttä. Testi kestää 12 minuuttia ja tarkoituksena on siis juosta niin pitkälle kuin kykenee. Juoksusta on myös kevyempi versio eli puolicooper, jossa juostaan 6 minuuttia.

Tässä vielä kätevä taulukko, josta voi tarkistaa oman tuloksensa tason (taulukko on Cooperin testin Wikipedia-artikkelista):

Tääkään ei enää armeijaan liity, mutta cooperiin. Muistaako joku ku oli tässä lähivuosina semmonen hyväntekeväisyystempaus, jossa juostiin “nonstoppina” coopereita. Jokaisesta juoksusta lahjoitettiin johonki hyvään tarkoitukseen rahaa. 12 min välein aina alko uus juoksu.

Joku näistä suomen suunnistushuipuista juoksi 3950m. Kaverit kuittaili ku ei edes 4000 menny rikki. Tää kaveri huilas yhden 12 minuuttisen ja juoksi seuraavassa erässä 4050m. Kyllähän kestävyysjuoksijat juoksee tommosta 4 tonnin coopervauhtia pitkään, mutta kukaan ei juokse 5000 metriä cooperissa. Joku raja se on ihmisenkin kropalla tossa kohtaa.

1 tykkäys

Jos laskin oikein niin tää ois sama ku juoksis satasen aikaan 14,4 sekunttia… 50 kertaa. :smiley:

Ois kiinnostava tietää mikä ois kovin mahdollinen cooper-tulos jos reenais ammattimaisesti ihan vain ja ainoastaan 12 minuutin juoksua silmälläpitäen ja “lääkeaineet” sallittais. Kyllä se varmaan lähempänä viittä tonnia olis.

Tää ei liity armeijaan enää mitenkään niin joku osaavampi siirtäköön johkin sopivaan ketjuun.

1 tykkäys

Kenenisa Bekelen 5000m -juoksun maailmanennätys vuodelta 2004 on 12 min 37,35s. Tasaisella vauhdilla 6,6m/s. Jos viidentonnin ennätysvauhtia juostaisiin cooperin testi niin päästäisiin 4753m. Tuo lienee aika lähellä maksimia. 5000m metriä jää vielä yli puolikkaan ratakierroksen päähän.

7 tykkäystä

Cooperista, sen tarpeellisuudesta ja omista tuloksista voi keskustella täällä. Vältetään kuitenkin suurempaa egopumppausta ja rohkaistaan kertomaan myös heikommista tuloksista. Aihe lienee vain pienen segmentin juttu, mutta ei sen väliä.

Tappara.co-yhteisö kannustaa kaikkia liikkumaan oli esim. tulos tässä juoksutestissä mikä tahansa. Kaikkein huonokuntoisimpien ja juoksua harrastamattomien ei haastetta kannata kylmiltään lähteä suorittamaan. Lähtee liikkeelle vaikkapa puolicooperilla tai kevyellä hölkällä. Kunto nousee yllättävän nopeasti, jonka jälkeen testin suorittaminenkin on mielekkäämpää ja turvallisempaa.

Itse en ole tätä testiä tehnyt sitten armeijan, mutta muistaakseni lähtötaso oli 2000 m ja parannusta tuli armeijan aikana siten, että viimeiseksi päästiin jo 2550 eli puolisen kilometriä napsahti lisää. Nyt taidan olla paremmassa kunnossa kuin ikinä armeijassa ainakin juoksun suhteen, joten pitäisi varmaan kokeilla, mikä on nykyinen suoritustaso.

Itse juoksin armeijaan mennessä tuon kolmetonnia ja pois tullessa vähän vähemmän. Sen koommin en ole kokeillut, mutta nykykiloilla ei taitaisin kahtakaan tonnia mennä.

1 tykkäys

Hiihtäjät ovat juosseet aina hyvin cooperin. Tämä Iivon tulos saa näkeen painajaisia.

Meillä samat, ainakin siltä osin, että olen tehnyt testin viimeksi intissä. Lähtötaso oli sitä samaa paskaa mitä koulussakin eli ihan levottoman huono. Muistelisin, että tulos parani sitten toiseen, muttei mitään muistikuvaa mikä tulos oli. Uskon, että jos testin vetää ajatuksella pari kertaa, osaa rytmittää juoksun paremmin ja se näkyy myös tuloksessa. Itse olen aina inhonnut testiä ja sen tekeminen on aina ollut pakkopullaa, mutta näin iän myötä se on alkanut kiinnostaa enemmän.

Kokeilin lenkkeilyä vuosi takaperin ja muistan, kuinka alkuun vedin yltiöpositiivisella vauhdilla ja juoksu loppui aina puolikuolemaan. Tajusin tiputtaa juoksuvauhtia: pian kuntokin koheni ja juoksusta tuli mielekkäämpää. Lenkkeily on sittemmin vajonnut osaltani on-off-tilaan, joten ainakaan toistaiseksi elämäntapaa en siitä ole osannut tehdä.

Ilmeisesti Ratinan stadionilla voi vapaasti(?) käydä juoksemassa. Se olisi ihan mukava paikka juosta cooper.

1 tykkäys

Ennen armeijaa taisin juosta coopperin 4 tai 5 kertaa tuloksen ollessa aina 2500-2800. Armeija ajan ensimmäinen cooper meni 2850 ja kotiutus cooper 3200. Meillä kovat suunnistajapojat plus yks keskimatkan juoksija juoksivat kaikki sinne 3500-4000välille.

Coopperia en ole juossut intin jälkeen eli viiteentoista vuoteen. Arvaisin tuloksen menevän jonnekin 2500 tienoille. Pittääpä lähteä kokeilemaan joku päivä…

1 tykkäys

Ite juoksin p-kaudella 2200 ja risat, johtajakauden alussa 2840 ja polvirikkonaisen johtajakauden päätteeks kotiutumis-cooperissa 2400. Tällä hetkellä tulos taitais olla jotain 2100 metrin luokkaa.

Ehkä ■■■■■■■■■■■ juoksemani cooperin testi oli 2013 keväällä Kuopiossa Pelastusopiston pääsykokeissa. Olosuhteet juoksuun oli oikeastaan aika hyvät mutta kunto oli paska ja 2800 metrin raja jäi vaan haaveeks. Siitä tuli kallis cooperin testi, kun piti matkustaa junalla kuopioon, yöpyä yö hotellissa ja käydä siellä radalla toteamassa että ei se edellisviikon n. 2600 metrin tulos ole mihinkään muuttunut, ja ei kun junalla takasin kotiin tampereelle. :smiley: Tyhmästä päästä kärsii, jne…

1 tykkäys

Kouluaikoina parhaimmillaan 2800 m ja sama armeijan ekassa, toisessa 3000 m ja kolmannessa 2500 m.

3 vuotta sitten 3140 m (40+ v)

8 tykkäystä

Meillä oli yläasteella cooper 2krt/lukuvuosi. Joka kerta parani, ensimmäisellä vajaa 2100m, viimeisenä vuonna ysiluokalla 2900m. Intissä (2014) taisi mennä parhaillaan 2700m.

Toi on aika mieletön tulos.

Niinkuin aiemmin kirjoittelin, treenaamalla tulokset tulee. Enkä mä Cooperia varten erikseen treenannu. Vuonna 2011 sulkapalloa pelatessa tuli käteen joku outo vamma ja piti pitää siitä pari kuukautta taukoa, niin aloin hölkkäämään. Siitä alkaen on tullu yli 9.000 km. Väkisinkin rupee vaikuttamaan. Pohkeet varsinkin on aikamoiset. Asfaltilla en juokse, koska siinä menee monella paikat rikki, jossain vaiheessa.

4 tykkäystä

3075m armeijassa, koska kolme tonnia piti juosta vapaapäivään :smile: tuolla tuloksella olisi muka sarjassa huono kokeneiden urheilijoiden joukossa, ei kuulosta oikealta.

Nykyään lukuisia vuosia myöhemmin voisi kolme tonnia olla tiukassa, ehkä lähelle pääsisi.

2 tykkäystä

Sellanen 3200 tuli koulussa juostua.
Nyt jos kokeilis (26v) niin ehkä sinne 3000-3100 menisi. Ei tuo vaadi sen ihmeellisempää vapaa-ajan lenkkeilyä jos joskus on aktiivisesti urheillut. Tietty auttaa jos on esim. paino pysynyt ennallaan.

Nämä testit on niin ihmiskohtaisia, jollain voi olla huippukunto vaikka cooper tulos olisi “huono”. Tietysti cooper antaa suurinpiirtein osviittaa onko sohvaperuna vai ei.

Itse tykkään teettää valmennettaville (jalkapallo) PIIP-testiä. Cooper ei oikeen sovellu siihen lajiin.

Itselläni ennätys cooperin testissä taitaa olla 2800. Aina olin joukkueen viimeisiä, kun juostiin. Kun laitettiin rullaluistimet jalkaan, niin olinkin ensimmäisten joukossa. Juoksu ei vain ollut minun juttuni.

Nyt sitten vanhemmiten olen taas innostunut juoksusta, en tiedä miksi.

Itse juoksin intissä vuonna 2002 sen noin 2800m sen jälkeen en ole sitä kokeillutkaan. Voisi joskus testimielessä omaksi iloksi kokeilla…

1 tykkäys

Olet siis Esa Keskinen!

Legendojen mukaan hän oli todella huono tai laiska juoksemaan, mutta sitten pappa Jursinov heitti kentälle pallon ja KooVeen kasvatti jaksoi kirmata vaikka kuinka ja paljon.

1 tykkäys