Armeijamuistot ja tunnelmoinnit

Tuolla armeija-LIVE -ketjussa joku kyseenalaisti nelosella alkavat cooper-tulokset. Itte todistin Rukissa, kuinka samasta patterista kaks kaveria juoksi yli 4000m samassa testissä. Oliko molemmat hiihtäjiä, vai toinen suunnistaja, sitä en varmaks muista, mutta näin juoksivat.

Me juostiin alokasaikana siinä Parolan hiekkakentällä testi, mää pääsin sillon elämäni kunnossa tasan 3000m, kun siihen tähtäsin. Seuraavana päivänä samalla radalla juoksi it-porukka ja niillä kierroksen pituus oli 30 (vai 20) metriä enemmän. Kierros oli niin lyhyt, että toi ero oli merkittävä. Rukissa juoksin saman 3000m ja se oli huomattavasti helpompi suoritus, vaikka olin ehkä huonommassa kunnossa. Sen jälkeen, enkä sitä ennen, oo cooperia juossu, joten keskiarvo mulla on edelleen tasan 3000m.

1 tykkäys

Meille sanottiin että ainakin samaan pitää päästä kuin mihin paras on kävellen pystynyt. No tuo kävelijä sattui olemaan Reima Salonen ja tulos lähes 4000 m. Itsekin juoksin alokasaikana yli 3000, mutta Aukissa jäi alle, vaikka siellä juostiin koko ajan. Oli tosin pakkasta 25 astetta ja lunta tuolloin. Kysyttiin mikä on pakkasraja että juostaan, niin kapteeni vastasi ettei sitä kuulkaas olis käyty talvisotaakaan jos olis ollut pakkasrajat. Mun oli pakko kysyä, etteikö se olis loppuviimein ollut ihan hyvä että olis ollut pakkasrajat…

3 tykkäystä

Alikessu kaveri lähti mosien cooper testiin kirittäjäksi, ensimmäisellä höntsäili 3300m, 5-10 minuuttia taukoa ja lähti myös toiseen ryhmään kirittäjäksi ja tulos oli noin 3100m.

E: Tämä on 100% tosi, kaveri on hiihtäjä

3 tykkäystä

Uskon meillä kokelas toimi täysin samanlailla ja hänen oma cooperinsa oli päälle 4000m tarkkaan en muista ja harrasti nimenomaan juoksua yleisurheilu kentillä.

2 tykkäystä

Reiskan enkka 3 kilsalla on 11.19, joten n. 3,2 km on ollut maksimi cooperissa kävellen. Tietty, jos valvojia ei ole, niin sitten voi onnistua, mutta muuten olis liputettu ulos noin rajulla suorituksella.

Itse pääsin kolmannella eli viimeisellä kerralla enää 2,5 km, oli pakkanen, eikä tehty lämmittelyä lainkaan.

3 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Cooper – se juoksutesti

Niinpä. Joskus syys-talvella, ehkä marraskuussa, tarkeni ihan hyvin köllötellä kuusen alla pelkässä makuupussissa, hyvin maittoi uni. Aamulla herätessä huomas että luntakin oli satanut ja makuupussin päällekin oli kertynyt ohut kerros, mutta ei sitä nukkuessa huomannu.

Monihan tekee sen virheen että palellessaan vetävät lisää vaatetta päälle ja vetäytyvät makuupussiin, kun oikeastaa järkevämpää olis vähentää vaatetta päältään mutta ottaa ne vaatteet kuitenkin mukaan makuupussiin, niin makuupussin sisällä oleva ilma lämpiää nopeammin.

1 tykkäys

Joo siis mun aivopieru, Piti olla lähes 3000 m.

Lisäksi siellä saa ainakin sukat kuivumaan.

Ihme löysäilyä. Parolassa oli kaikki kiinni 2 viikkoa alkuun. 3 viikkoa jos osu valmiusvuoro. Itse olin 3 kiinni heti kättelyssä. :grin::ok_hand:. Tämä siis II/08

Niin siis kolme viikonloppua olit kiinni eli 26pv yhtä soittoa ja kaikki oli heti alkuun 19pv? Heviä settiä, Niinisalossa tosiaan kaikilla oli automaattisesti yksi kinkku ja itse satuin siihen porukkaan jolla kaksi ja tuntuhan se ensi alkuun pitkältä sekin.

Ne ekat lomat. Niitä odottaa, mutta lopulta ne on niin musertavat. Ei oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä, ja muutenkin loman lopun häämöttäessä tajuaa, että palvelukseen pitää palata takaisin. Että pahin onkin luultavasti edessä. Parit lomat siihen päälle, niin homma rullaa loppuun asti omalla painollaan ja lomista osaa ottaa ilon irti. Toki ihmiset on erilaisia, mutta näin mä ainakin koin. Muutoin elämään kassulla oppi ihan parissa päivässä. Sukupolvien ajan sitä laitostamista on harjoiteltu, joten protokolla on hiottu toimivaksi.

4 tykkäystä

Pari ensimmäistä viikkoa Hiukkavaarassa tuntui kuin vankilassa olemiselta (en ole ollut edes putkassa) sitten siihen tottui, mutta koko ajan siellä sai olla vähän varpaillaan, että mitähän ikävää meille seuraavaksi keksitään. Suojelu- ja Sääkoulu Tikkakoskella taas tuntui enemmänkin sellaiselta koulussa tai työssä olemiselta.

Itse näkisin, että siihen tottuu, kunnes gonahtaa lopullisesti, jonka jälkeen jokainen aamu painaa enemmän ja perseilyn tarve kasvaa tasaisesti. Siis siinä vaiheessa, kun puolet komppaniasta on järjestynyt aamupalalle, ja toinen puoli alkaa vetää sukkia jalkaan.

3 viikonlopusta tulee 21 päivää. Kahdesta 14…

Öö, ei. Siinä on se seuraava viikko vielä.

1 tykkäys

Tuli yhtenä päivänä Tikkakoskella vahingossa tehtyä hauska temppu.

Välillä intissä oli niin niukasti tähdellistä tekemistä, että olin opetellut tervehtimään oikein särmästi kättä lippaan vieden myös vasemmalla kädelläni. Satun olemaan vasenkätinen, ja joskus myös sekoitan vasemman ja oikean. Sotilaskodin edessä minua vastaan sitten tuli kapiainen, jota tervehdin ja joka tervehti takaisin, tajusin hetken kuluttua tervehtineeni häntä vahingossa vasemmalla kädellä. Hän huomasi myös kymmenkunta metriä ohitseni mentyään, että oli nähnyt jotain outoa ja pysähtyi niin äkkiä, että oli liukastua siinä jäisellä pihalla. Mutta ei hän sitten kuitenkaan alkanut perääni mitään huudella. Poistuin reippaasti paikalta.

8 tykkäystä

Viimesenä päivänä loppusiivouksen yhteydessä ilmestynyt syntilaatikko johon sai palauttaa kaikki lipastetut tavarat ilman seurauksia. Ihmeteltii ja naureskeltii mitä kaikkee poppoo sinne kanto. Omat suosikit oli kypärä ja porkat.

2 tykkäystä

Toimin myös vesikuuntelijana armeijassa ja tämä toi muiston ensimmäiseltä oppitunnilta. Kouluttaja sanoi että nyt kuunnellaan kun hylkeet hässii… Hylkeiden soidinääntely kuulostaa siis aivan samalta kuin kaikumittauslaitteen ääni. Ja ainakin Suomessa pidettiin varmana että silloiset todella useat ruotsalaisten “sukellusvenehavainnot” olivat tosiasiassa kiimaisia hylkeitä.

Tässä tapauksessa tuskin kyse hylkeestä.

Tuli eilen käytyä vanhassa palveluspaikassani, Helsingin Isosaaressa. Paikka on avautunut yleisölle tänä vuonna, mutta ei ole ilmeisesti kovin suurta suosiota ainakaan vielä saanut. Kovin “armeijallista” kokemusta ei paikasta saa, aika keskeneräiseltä näytti. Vanhaan palveluspaikkaani merivalvontatorniin ei päässyt, suurin osa tykeistäkin oli aidattuina. Upseerikerho oli ravintolana, mutta päivän keitto oli lohisoppa vaikka oli torstai. Anteeksiantamatonta. Retkeily- ja piknik kohteena on ihan ok, rantoja on monenlaisia, saunaankin pääsee, vaikka hinta 10 € onkin naurettava. No tulipahan katseltua saarta erilaisissa fiiliksissä.

3 tykkäystä