Onhan tuo aivan käsittämättömän laaja isku minkä artistit, järjestäjät ja keikkapaikat ottavat tällä hetkellä ja paluuta normaaliin ei ole näkyvissä lähiaikoinä.
Kiertueet voivat olla jäissä pitkälle ensi vuoteen ja todennäköisesti sen jälkeenkin on aluksi hankaluuksia.
Todennäköisesti useammalla bändillä on nyt ollut aikaa tehdä uutta musiikkia ja halua olisi kiertueelle, mutta keikkojen järjestäjiä ja keikkapaikkoja on voinut mennä nurin (+teknikot uusissa hommissa). Eikä bändelläkään ole rahaa järjestää itse kaikkea… Isoja kiertueita ei hetkessä järjestetä pienten ja keskisuurten bändien toimesta - isot on sitten erikseen.
Varmasti tästäkin noustaan yhteistyöllä (aluksi yhteiskiertueita festarityyliin?).
Useampi artisti valittaa myös, että kokonaisia levyjä ei enää kannata tehdä, koska biisejä kuunnellaan yksi kerrallaan digitaalisesti - ei levyjä kokonaisuuksina. Siksi nykyään artistit julkaisevat levyjään “hitti” -kerrallaan tai muutaman biisin ep-kokonaisuuksina.
Uusi koronan myötä esiin tullut ilmiö on stream -keikat, joista on povattu uutta normia (voi myydä kansainvälisesti lippuja paikallisiin tapahtumiin - esim. maihin, joissa bändi kiinnostaa, mutta harvoin keikalla).
Toiset tykkäävät katsoa esiintymisiä kotisohvalta ruudulta omassa rauhassa - toisille se livetunnelma paikanpäällä on parasta. Itse kuulun jälkimmäiseen kastiin…
Esim.
Tampereella ja Oulussa järjestetty Staiyin Alive -tapahtuma sai 100000 -katsojaa ympäri maailman ilmeisesti (tukikonsertti keikkapaikoille):
Ps.
Itse olen koittanut tukea artisteja maksamalla mm. vapaaehtoisia pääsylippuja stream -keikoilla ja pitänyt jonkin verran listaa tulevista keikoista (toki uudet päivitykset olleet vähissä viimeaikoina… lista on “WIKi” eli jos tiedossa keikkoja, niin käykää lisäämässä.).