COVID-19: Koronavirusepidemia (-pandemia)

Tiedotustilaisuudesta sain sen verran selkoa, että riski tuon Ivalon tartunnan isompaan leviämiseen olisi pieni. 15 ihmistä välittömästä läheisyydestä on otettu tarkkailuun.

Myös toimittajan kysymykseen lennosta sekä He-Va lentokentän mahdollisiin lisätartuntoihin vastattiin, että riski olisi pieni. En osaa lääketieteellisiä termejä, mutta sairastuneen oireiden ilmestyminen ei “täsmää” esimerkiksi matkaan. Aikamääreeksi leviämisen riskille kertoivat yhden päivän.

Eiköhän tästä paniikkia kuitenkin levitetä tai esim somessa lietsota

Kyllä, jos tartunnan saanut yskii/aivastaa jollekin pinnalle ja kosketat sitä. Ja siitähän se helposti tarttuu vs käsihygienia…

2 tykkäystä

Jossain oli, että 15minuuttia samassa tilassa sairastuneen kanssa aiheuttaa riskin.

Ilta-Sanomien uutisessa oli.

“Koronavirustartuntojen määrä on maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan ylittänyt vuoden 2003 sars-epidemian tartuntamäärät.”

Lähde : Ilta-sanomat

Tuossa on jotain tuttua … “Ei koske Suomea”… mikähän talouskriisi se olikaan :innocent:

Pää pensaaseen ei ole nyt oikeaa politiikkaa, tosin paniikkiakaan ei pidä lietsoa.

Tuosta voit kiittää vain ja ainoastaan THL:n Terhi Kilpeä, joka sössi sikainfluenssarokotteen valinnassa.

1 tykkäys

Mä oon yleensä samaa mieltä, mutta kehottaisin oikeasti tän yhden kerran ottamaan tän vakavasti.

Tässä ei tod ole kyseessä normi influenssa ja kiina on pistänyt noin 65 miljoonaa ihmistä karanteeniin tän taudin seurauksena. Todelliset lukemat montako tuohon on kuollut ja monellako se tartunta jo on, on todellisuudessa paljon suuremmat (osin piilotellaan, osin ei riitä resurssit testata enempää ihmisiä per vuorokausi). Kiina ei tuota ihan huvikseen tee, eikä ala rakentaa paria sairaalaa 10 vuorokauden valmistusajalla jos tätä ei otettaisi vakavasti.

Vielä ei oikein tiedetä miten tää tarttuu, mutta jos tuo 5-14vrk oireeton jakso jonka aikana tautia voi tartuttaa eteenpäin pitää paikkansa niin tää alkaa näyttää todella pahalta.

Olen itse tätä seuraillut jo noin viikon, en pidä mistään paniikkikoohotuksista ja yleensä mä nauran tälläsille jutuille mutta tällä kertaa en.

Oikeasti ottakaa tää vakavasti, tällä kertaa ei leikitä.

7 tykkäystä

Ja pieksee vähän ikävästi edellä mainitun “15 henkilön mahdollisen altistumisen tartunnalle”. Luku lienee yli kymmenkertainen, ellei viruksenkantaja ole oleskellut lähes erakkona.

1 tykkäys

Kyllä joo. Eihän tässä muutakun yritetään hyssytellä ja välttää paniikkia, mikä sikäli on ihan oikein mutta tarkkana tän kanssa kannattaa olla. Tää kun on vielä koronavirus pohjainen niin se mutaatioituu kokoajan, käytännössähän se meinaa sitä tettä rokote on ymmärtääkseni aivan älyttömän vaikea saada aikaiseksi. Ja tosiaan jos tuo tarttuu helposti oireettomana niin tuo yksi ihminenhän on jo tartuttanut monta, montako nuo ihmiset taas tulee tartuttamaan niin hip hei …jälki on rumaa.

Käsittääkseni jokainen tarttunut levittää virusta 2.5 - 3.4 henkilölle eteenpäin tämän hetken laskelmien mukaan.

3 tykkäystä

Tottakai tällaiset jutut pitää ottaa vakavasti. Kuten itse kirjoitit, niin kukaan ei tarkalleen tiedä mistä on kyse. Influenssa Suomessa tappaa ihmisiä joka vuosi ja valitettavasti tämä on fakta.

1 tykkäys

Tottahan tuo, niin tekee. Mutta kyllä tästä alkaa jo faktoja löytyä sen verran että niistä voi päätellä kyseessä olevan oikeasti melkoinen vitsaus.

Tässä voi oikeasti käydä niin että muutaman kuukauden päästä noita tartuntoja on miljoonia ja kuolleita satoja tuhansia, matkustus jäissä, tavara ei liiku, kaupat on kiinni, kaikki joukkotapahtumat on kielletty ja jokainen kyhjöttää kotonaan “suojassa” ympäri maailman sillä välin kun tauti polttaa itsensä pois. Joo, ymmärrän että kuullostaa paniikin lietsonnalta mutta siihen on aivan täysi mahdollisuus.

Toki toivon että mä olen aivan täysin väärässä ja tää aihe kuolee pois eikä siitä enää kuulla viikon jälkeen mitään mutta ei tää nyt hyvältä näytä.

1 tykkäys

Kuolleisuus on tällä hetkellä n.2%? Vakavasti sairastuneita täytyy olla aika paljon tullakseen satojatuhansia kuolleita. Kannattaa ottaa vakavasti, ja odottaa oikeaa informaatiota. Ei mitään Twitterin tai iltapäivälehtien klikkiotsikoita.

Euroopassa ollaan pääosin hyvin valmistautuneita. Täällä on hyvä hygienia, ja hyvät sairaalahoidot.Ihmiset ovat myös terveempiä kuin Kiinassa ja köyhemmissä maissa.

Että otahan nyt vielä kuitenkin rauhallisesti, vaikka asiaa ei saa poiskaan lakaista.

6 tykkäystä

Joo siis tarkotus ei tod ole aiheuttaa hysteriaa :smiley:

Mutta faktahan tuo on jos katsoo tilastoja ja kuinka tuo kasvaa exponentaalisti jos kasvaa kuten tällä hetkellä kasvaa, näillä vaan mennään jos ei käännöstä tule pian.

Ja kuolleisuus on alussa pienempi koska sairaus on niin uusi.

Ja ei, mä en tod ota tietojani klikkiotsikoista, twitteristä tai juutuupista. Datalla mennään.

Mutta ei mun tarkoitus ole pelkoa lietsoa, kunhan halusin todeta että ottakaa tää vakavasti, se kai tästä ennenkun saan tästäkin hullun leiman otsaani :smiley:

4 tykkäystä

Peleissä voi olla parin viikon kuluttua arveluttavaa käydä, mikäli alkaa enemmän leviään.

Todennäköisempää on kuolla influenssaan (tappaa vuosittain satoja ihmisiä Suomessa), joten turha panikoida.

2 tykkäystä

Kyllä, ehdottomasti, mutta perheellisenä sitä ajattelee välttävänsä riskejä. Varsinkin kun on pieni lapsi.

3 tykkäystä

Aika moni käyttää tätä Kiinan hallitus ei turhaan… -logiikkaa. Kiinan hallintomuoto on kuitenkin sellainen että jos joku maa voi tosta noin vain kaupunkeja sulkea niin Kiina. EU:ssa ei saada samassa ajassa edes powerpointteja valmiiksi.

Pitää muistaa että heillä on “sisämarkkinalla” yli miljardi ihmistä ja hemmetin tiheitä kaupunkikeskuksia. Yhden Wuhanin sulkeminen ei ole mitään, jos estää epidemian leviämistä muualla kansantasavallassa.

6 tykkäystä

Kyllä. Mitä tapahtuisi Kiinan terveydenhuollolle, mikäli esimerkiksi 30% sairastuisi? Parempi sulkea kaupunkeja kuin ottaa selvää. Toki ylikansoittumisen voi hoitaa esimerkiksi tällä tavalla…

Kiinassa oli suljettu 16. kaupunkia ja 50 miljoonaa ihmistä asuu niissä. Wuhanissa yksistään asuu 10-12 miljoonaa ihmistä:

Mutta vain Kiina pystyy tekemään näin.


Edit.
Entinen Kiina bloggari Serpentza (ADVChina-kanavalta) lietsoo aiheesta (sisältää mm. videokuvaa eristetyiltä alueilta):

Jos tästä suurempi pandemia syntyy ja kunnolla Suomeenkin leviää, niin en nyt oikein näe miten vaikkapa itse pystyisin tehokkaasti tartuntaa välttämään. Useiden satojen ihmisten kanssa käytän kuitenkin samoja tiloja päivittäin, otan samoilla ottimilla lounasta jne. Yleisötapahtumat. Välillä tarvii nostaa laseja tai muuten hieraisee naamaa ajatuksissa, hengittääkin tarvisi. Mielestäni tietynlainen henkinen epävarmuus on ymmärrettävää, ja mielestäni sen voi kirjoittaa. Paniikinomaisesta suhtautumisesta ei ole hyötyä, mutta kyllä tässä vajavaisen tiedon vaiheessa pitää mielestäni suhtautua asiaan nöyrästi ja vakavasti. Lähinnä siksi, että on tekemisissä kuitenkin päivittäin myös läheisten riskiryhmään kuuluvien ihmisten kanssa.

Arvioiden tarkentuessa ollaan viisaampia.

Lisään loppuun, että suhtaudun asiaan rauhallisesti enkä menetä yöuniani. Ettette pidä hulluna.

Ja Kiinan toimissa vähän ihmettelin heti alkuun sitä, että lähdettiin rajoittamaan vahvasti sisäistä matkailua, eikä niinkään ulkomaanlentoja. Tai en ihmetellyt, tiedän kyllä miksi. Panin vain merkille.

5 tykkäystä

Ite odottelen paljastuuko tämä lafka viruksen lähteeksi:

Ja sitä, koska uhrit muuttuvat zombieiksi.

6 tykkäystä