COVID-19: Koronavirusepidemia (-pandemia)

On kyllä ihan normaalia sinänsä. Pakko löytää syyllisiä ja kohteita. Oma toiminta on ihan viimeisen päälle. Toisaalta ymmärrän, että voi pinna olla kireällä.

Alkaa muuten Suomen huoltovarmuus ja maanviljelijät nousta arvoonsa näinä vaikeina aikoina.

12 tykkäystä

Joo ja terveysalan ihmiset. Hoitohenkilökunta ei lepää, vaan homma pyörii yötä päivää. Voi olla vielä tiukemmat ajat edessä.

4 tykkäystä

Tässä Helsingin Sanomien tekemää animaatiota eri vaihtoehdoista, kuinka tauti leviää väestössä (varsinkin tuo lopun simulaatio on mielenkiintoinen, missä voi leikkiä eri arvoilla):

Tässä taas laskuesimerkki kuinka tartuntojen määrä vähenisi, jos tartunnan saanut tartuttaisi tautia keskimäärin 2.5 henkilölle tai jos tartunnan saanut tartuttaisi vain 1.25 henkilöä… Ero on valtava:

1 tykkäys

Ibuprofeenin ja parasetamolin vertailua taudin hoidossa. Parasetamol olisi tämän uutisen mukaan turvallisempi vaihtoehto.

Tiedot ibuprofeenin mahdollisista riskeistä alkoivat levitä Ranskan lounaisosasta, kertoi lääketieteen erikoislehti British Medical Journal tiistaina. Paikallinen infektiolääkäri kertoi lehden mukaan, että ibuprofeeni olisi heikentänyt neljän lievään tautimuotoon sairastuneen potilaan kuntoa ja vieneen nämä sairaalahoitoon.

1 tykkäys

Italiassa vähemmän uusia tapauksia kuin edellisenä kahtena päivänä. Jospa se ruuhka siellä vähän helpottuisi.

1 tykkäys

Samantyyppisissä hommissa ilmeisesti ollaan kun operaattorilla minäkin. Etätöitä tehty jo monta vuotta… hieman pelottaa laitetaanko asennushommatkin jossain kohtaa jäihin. Tosin kyllä esim terveysalalla tietoliikennehommien pitää toimia moitteetta ja asennusten ja huoltojen kuuluu toimia.

Alle 12-vuotiaissakin useita tartuntatapauksia. Ei se ikää katso kunhan vain on sosiaalisesti aktiivinen.

Saa nähdä millainen tilanne on, kun tämä joskus päättyy. Pitkittyessä tulee muuttamaan asioita yhteiskunnassa luultavasti aika paljon, kun tämä iskee taloudellisesti kovaa. Yhteishenkeä tarvitaan silloin.

1 tykkäys

Rajat napsahti kiinni.

EU-johtajien videokokous on odotetusti päättänyt panna Schengen-alueen ulkorajat kiinni alueen ulkopuolisilta. Rajojen sulku kestää tällä päätöksellä kuukauden.

Saksan liittokanslerin Angela Merkelin mukaan vain EFTA-maat ja Britannia ovat nyt tehdyn päätöksen ulkopuolella

EU-maat päättivät myös suunnitella yhdessä toimia, jotta kunkin maan kansalaiset pääsisivät nopeasti kotimaihinsa.

1 tykkäys

Tulee muuttamaan radikaalisti jo ennestään valmiiksi rikki olevaa systeemiä. Raha käytännössä kuoli 2008 kriisin seurauksena ja sen jälkihoidossa. Rahalla ei enää ole muuta arvoa kuin sen paperinpalan verran johon se on painettu. Maailmassa on niin paljon velkaa sekä kotitalouksilla että valtioilla, että matemaattisesti laskettuna raha on nykyään arvotonta. Keinotekoisesti enää pidetään systeemiä pystyssä. 2008 kun kupla puhkesi, niin silloin jo varoiteltiin useasta suusta, että uutta kriisiä ei enää kestetä jos asiat ei muutu. Ei ole muuttunut, samoilla konsteilla ollaan koitettu antaa tekohengitystä. Tyhjästä pumpataan rahaa valtavia määriä.
Onhan se niillä tyypeillä tiedossakin jotka ovat ns. eliittiä, ei ne turhan takia ole viime vuosina rakentanut bunkkereita ja louhinut turvapaikkoja maaperään kiihtyvällä tahdilla.
Uusi rahajärjestelmä joka on kultakantaan sidottu on jo suunniteltu ja valmiina käyttöön ottoa varten, mutta siirtymävaihe tulee olemaan kaaoottinen. Raha-asioita olen tutkinut hyvinkin paljon sekä mikro- että makrotalouden näkökulmasta vuosikausia.
Nyt saa vetään esiin salaliittoteoria kortit.

3 tykkäystä

Kritisoimatta viestisi sisältöä, kuulin lähes identtisen puheenvuoron ~2009.

5 tykkäystä

Täytyy sanoa että vallitseva tilanne ahdistaa aikas tavalla, puoliso on terveydenhuollon ammattilainen, joka vielä sattumoisin osaa käyttää hengityskonetta, mutta kuuluu myös itse riskiryhmään. Helvetin kovia valintoja sitä joutuvat nuo jo lähtökohtaisestikin tiukoilla olevat tekemään. Jos jonkun toiveen saan esittää, niin jos voisitte olla inhimillisiä ja ette kaataisi tuohtumustanne riittämättömistä resursseista heidän niskaansa, siellä ollaan jo muutenkin riittävän kovilla :heart:

26 tykkäystä

Eihän tästä tupakoitsijat tykkää. Jälleen heille on annettu viesti: lopettakaa! Jos tämä koronavirus olis se viimeinen niitti tehdä lopetuspäätös.

Onko missään julkaistu tietoa että jääkö virus koronan sairastaneeseen passiiviseksi ja voi puhjeta uudestaan vai poistuuko se kokonaan sairastamisen jälkeen?
Ja onko maailmalla toisen kerran sairastuneita vai kehittääkö keho immuniteetin virukselle sairastamisen aikana?

Tämänhetkisen käsityksen mukaan koronaviruksesta sairastunut saa immuniteetin. Tällä hetkellä ei tiedetä, kuinka pitkään immuniteetti säilyy. On mahdollista sairastua uudelleen, mutta uudelleen sairastetun taudin vaikeusastetta ei tiedetä.

3 tykkäystä

Havaintoja:

  • Yllättävän moni sanoi piu paut matkustusrajoituksille, ja lähti pitkään suunnittelemalleen lomalle kaneetilla “ei se minuun tartu”
  • Jopa kansankynttilät tekivät tätä ja tartuttivat sitten kouluissa
  • Yllättävän moni myös on palannut matkoilta, ja jatkanut muina miehinä esim. harrastuksissa käynnin, vaikka piti olla karanteenissa
  • Ne, ketkä palasivat Suomeen juuri ennen kuin 14vrk karanteeni määrättiin, käyttävät tekosyynä että “saavuin päivää ennen määräystä joten ei koske minua”
  • Sukarin mielestäkään ei voinut tarttua häneen Espanjassa, sillä piti huolta hygieniastaan. Ja ei kun suoraan tv-lähetykseen palattuaan Suomeen.
  • Yli 70-vuotiaissa tuntuu olevan yllättävän paljon näitä “minuahan että kotiini lukitse” ja “itse käyn kaupassa” -tyyppejä
  • Lienee selvää, että ainoa tapa millä määräyksiä voitaisiin valvoa edes jotenkin, on kaupungeissa ulkonaliikkumiskiellon avulla

Jos tätä nyt jotenkin summaa, niin ei ihme että virus leviää Suomessa.

12 tykkäystä

Mitä on “kansankynttilät”?
Tuohon Sukarin tapaukseen liittyen, kun on selvästi rikkonut määräystä pitäisi valtion tehdä siitä esimerkki ja antaa kunnon mätkyt. Muuten ollaan edelleen tilanteessa jossa kuka vaan voi karanteenin passata syyllä “pidin huolta hygienistani”-selityksellä ja hetken päästä ollaan tilanteessa jossa suositukset muuttuu pakoksi.

Kansankynttilä on vanha ilmaisu opettajalle. Jos olen oikein ymmärtänyt

8 tykkäystä

Viranomaisille on osoittautunut yllättävän vaikeaksi asiaksi kertoa/muotoilla, saako yli 70-vuotias mennä kauppaan vai ei.

Tiistaina Sosiaali- ja terveysministeriön edustaja sanoi, että “yli 70-vuotias koittaisi välttää menemästä kauppaan”. Keskiviikkoaamuna saman ministeriön toinen edustaja sanoi, että “kauppaan saa mennä”.

Tämä on kuulijan korvissa tietysti tulkintakysymys. Ensimmäinen ohje ymmärretään niin, että kauppaan “ei saa mennä”. Toinen lausunto taas antaa siihen luvan.

Tämä kaikki on kovin ymmmärrettävää, koska käsittääkseni kysymys on suosituksesta, ei pakkokaranteenista. Mutta se, miten suositus muotoillaan, tuo mukanaan melkoista hämmennystä.

Kaupassa käyminen on olennainen käytännönkysymys, ja ohjeistus aiheuttaa senioriväestölle tulkintavaikeutta. Siksi tässä olisi hyvä olla mahdollisimman yhdenmukainen viestintälinja. Ymmärrän, että se on vaikeaa, mutta ainakin sitä kannattaa jatkossa miettiä.

3 tykkäystä