COVID-19: Tiedotustilaisuuksien liveseuranta

Tiedostan kyllä tilanteen vakavuuden, eikö ole tarkoitus vähätellä koronaa, taikka sen vuoksi valloavaa pandemiaa.

Noin muuten pyrin kuitenkin pitämään edes hieman hymyä suunpielissä sekä pilkettä silmäkulmassa, myös näinä vaikeina aikoina. Koko maa on täynnä masentuneita/vihaisia/hysteerisiä/pelokkaita ihmisiä tällä hetkellä, mikä on mielestäni kanssa mielenterveydellisesti hyvin hälyttävää. Korona ei surkuttelemalla eikä itkuilla poistu, vaan konkreettisilla teoilla sekä yhteistyöllä.

Mitä yritän sanoa, niin välttämättä se musta huumorikaan ei ihan surkein vaihtoehto nyt ole. Hulluksihan tässä tulisi, jos vajoaisi hysteriaan sekä sen seurauksena yltiöpäiseen paniikkiin.

5 tykkäystä

No, tästä kyllä aivan samaa mieltä. Itse en seuraa tartunta- ja kuolintilastoja tunti tunnilta. Yhdet uutiset päivässä saa riittää, tosin ihan tuohon en ole pystynyt. Mutta tavallaan olen valmistautumassa “maratoniin”. Kestävyyslaji tässä on edessä noin kuvaannollisesti.

Itsekin kyllä viljelen monenlaista huumoria paljon, mutta varmuuden vuoksi laitan hymiön. :wink: Joku voi sanoa niitä olevan liikaa, mutta itse olen toista mieltä. Tämä sanallinen viestintä on siitä “huonoa”, että ilmeistä yms. ei voi päätellä mitään. Silloin yleensä heti huomaisi, että hei, tuohan vitsailee. Mutta kun ihmistä ei tunne oikeasti, eikä ilmeitä ja eleitä näe.

1 tykkäys

Säätytalolla säädetään. Lisärajoitukset keskiössä.

Ylen A-Studiossa ykkösellä puhutaan, että nyt alkavilla rajoituksilla (ravintolat kiinni) koitetaan leikata kahden viikon päästä olevaa sen hetkistä huippua ja loiventamaan käyrää. Nopeaa näkyvää muutosta ei tule.

Mallinnusten mukaan lyhimmilllään epidemia kestäisi maaliskuun alusta 120 -päivää (jyrkkä huippu) ja toiveissa olisi venyttää epidemian kestoa aina 160 -päivään asti (loivempi huippu). Jälkimmäinen olisi parempi terveydenhuollon kantokyvylle.

Oli hyvä ohjelma kyllä, vaikka ikävä aihe onkin. Proffan puheita olisin kyllä kuullu mieluusti enemmän, pykälistöä ja liikkumisvapaudenrajoittamiseen se on vain nips naps, tai max päivä puolitoista kun on täytännös.
Myös Etlan heppu joka oli jo uutisis aiemmin taannoin, oli vankkaa puhetta.
Hussista taas oleva seppä toi esiin ettei välttämättä tuo 160pv ole riittävä, vaan karvan yli.

1 tykkäys

Hallituksen tiedotustilaisuus alkaa jälleen klo 21. Näkyy suorana ainakin Yle TV1 ja Areena.

Odotettavissa on:

  • Uudenmaan mahdolliset liikkumisrajoitteet / eristäminen muusta Suomesta
  • Ravintoloiden aukioloa koskeva linjaus
1 tykkäys

Siirtynyt, tämän hetken paras arvaus on 21:40.

1 tykkäys

On tämä melkoista (TV 1 nyt)…

THL ei ole toimivaltainen viranomainen, vaan antaa neuvoa eri tahoille, kuten Finavialle. THL on siis asiantuntijaorganisaatio, eikä sillä ole mitään iskuryhmää, jonka voisi lähettää vaikka sinne lentokentälle.

Finavia on ainoa, jolla valtuudet toimia lentokentillä ja pystyttää esim. koronapisteitä. Niin miksi Finavia ei ole vaatinut THL:ltä tarkkaa ohjeistusta tai toiminut itse aiemmin…

6 tykkäystä

Koska Finavia ei ole asiantuntijaorganisaatio, jonka pitäisi tehdä linjauksia kansanterveydestä. Heillä ei ole mitään epidemiologiryhmää, joka osaisi tehdä linjauksia tai vaatimalla vaatia sellaisia. Se on THL:n duuni arvioida toimenpiteiden tarvetta!

4 tykkäystä

Uudenmaan maakunta suljetaan odotetusti. Toki esim. kotipaikkakunnalle saa palata.

Tänä viikonloppuna ei vielä saada ravintoloita kiinni virallisesti (lainsäädäntötekniset syyt), mutta hallitus toivoo ravintoloiden, yökerhojen ym. sulkevan asiakastilansa jo ennen virallista määräystä.

@rizka: THL:n Salminen juuri totesi, että he ovat kyllä antaneet ohjeistusta ja epidemia ollut Finavialla hyvin tiedossa, kun ulkomailta palaa jengiä. Ihmettelen, että miksi Finavialta ei ole soitettu ministeriöön ja vaadittu tarkempia ohjeita. Toki Finavia on toiminut parhaaksi katsomallaan tavalla taudin suhteen (kuulutukset, infopisteet, lennoilla jaettu ohje).

5 tykkäystä

Ja töissä saa käydä, voi käydä esim. lastaan katsomassa. Käytännössä vapaa-ajan liikkuminen menee nyt stoppiin.

1 tykkäys

Suomi vaikuttaa joskus kyllä toivottoman byrokraattiselta maalta, jossa kellään ei ole kokonaiskuvaa asioista.

4 tykkäystä

Nyt vakuutellaan, että aikaisemmat toimet ovat purreet. Uusimaa lienee vain alku - eli odotettavissa seuraavaksi Pirkanmaan sulku. Täällä asuu paljon suomalaisia.

Laskeskelin itse, että olen käytännössä ollut eristyksessä (pl. kauppareissut) ensi perjantaina sen hallituksen pyytämän kaksi viikkoa - edelleen oireettomana. Tässä kahden viikon aikana voi laskea sosiaaliset kontaktit helposti. Niitä ei meinaan ole juurikaan.

4 tykkäystä

Jos Uuttamaata ei suljettaisi, olisi riski että tehohoidon kapasiteetti ylittyy ja ettei kaikille tehohoitoa tarvitseville voitaisi taata tarvittavaa hoitoa. Näin tiesi Kiuru kertoa. Hyvä kuulla, että nyt on hoito taattu kaikille.

1 tykkäys

Ensi viikolla perustelut lienee samat, kun muutkin suljetaan. Uusimaa ei riittänyt.
Alkaa kyllästyttää tämä sama laulu. Ennustakaa paremmin - kun toimenpiteet on tehty niin odottakaa se kaksi viikkoa ja katsokaa tuleeko tulosta.

Mää yritin sulle kyllä yks päivä soittaa, mutta jätkä ei vastaa eikä soita takas… :crazy_face::crazy_face::crazy_face:

1 tykkäys

Jokainen ministeri vuoron perään toistaa alkuun täsmälleen samat asiat. Menkää nyt asiaan. Miten tuo liikkuminen estetään ja miten sitä valvotaan?

3 tykkäystä

Kun mun keittiö syttyy tuleen, en minä silloin hyväksy palokunnaltakaan selitystä, että odotellaan nyt pari viikkoa ja arvioidaan sitten saavutettuja tuloksia…

Mutta joo, uskon edelleen että tähän hallitsemattomaan tilanteeseen on tultu täysin tahallaan. Kuten olen tuolla pääketjussa selittänyt.

3 tykkäystä

Siis eduskunnan pitää vielä hyväksyä tämä asetus, eli pääseekö ihmiset käytännössä vielä liikkumaan Uudeltamaalta muualle?

Sama homma. Kaksi viikkoa on nyt lähes täyttä eristystä takana omassa kodissa. Toki muutama pakollinen ihmiskontakti on, mutta niissäkin pitänyt turvaväliä…

Jos maakunnat yksi kerrallaan eristetään, niin eipä se nykytilanteeseen vaikuta omalla kohdalla.

2 tykkäystä