Erikoisin / eksoottisin ruoka, mitä olet syönyt

Ehkä sitä kautta, että on joutunut puremaan niin sanotusti tuppea vaihtoaitiossa. Tai jäähyaitiossa :neutral_face:. Ainakin itse tuon maun voin vieläkin aistia…

8 tykkäystä

Puolassa pari vuotta takaperin tuli syötyä sian sorkkaa. Oli parempaa kuin kinkku.

Majavan häntää en ole maistanut, mutta majavan lihaa kyllä parikertaa. Ensimmäisellä kerralla se oli jollaintapaa syötävääkin, toisella kertaa jäi yhteen suupalaan.

Eikö kukaan ole maistanut kateen korvaa?

No todellakin - kateenkorvat, sweet breads, ovat taivaallisia kun ne ovat oikein tehtyjä. Jos taas kokki ei osaa valmistaa niitä oikein, lopputulos on yleensä karsean puoleinen

1 tykkäys

Oletko muuten nähnyt kateenkorvaa myynnissä Helsingissä jossain kaupassa? reinin lihalla oli joskus, mutta viimeksi kun kävin ei ollut. Valmistaminen vaatii viitseliäisyyttä, kun ensin pitää liottaa, sitten kypsentää, poistaa kalvot ja paistaa rapeaksi. Mutta on kaiken vaivan arvoinen.

Kateenkorva on siis rauhanen vasikalla ja karitsalla, se pilkkoo laktoosin niin kauan kunnes vasikka alkaa syödä “kiinteää”, jonka jälkeen se surkastuu. Suomalaista kateenkorvaa ei ole saatavilla, koska vasikoita ei saa täällä teurastaa.

Ei kyllä pääse friteeratulla mustekalalla kovin korkealle tässä ketjussa, mutta mä en kyllä ihan hirveän eksoottisista ruuista syty.
Mustekala oli hyvää ja ne lonkeron kuplat rouskuu suussa jännästi.

Sian sorkat on yllättävän maistuvia. Kunhan joku osaava on ne valmistanut. Saksassa niitä on tullut muutama kerta syötyä. “Kyytipoika” kun on kunnossa, niin sehän on ihan yhtä nautintoa! :wink:

1 tykkäys

Eipä siihen juuri ruokakauppojen tiskeissä törmää, itse en ainakaan ole nähnyt.
Tietysti voit pyytää lihamestaria tilaamaan sitä tukusta.

https://www.familiapro.fi/nauta-ja-vasikka/vaalea-vasikan-kateenkorva
https://www.emetro.fi/wihurib2bstorefront/fi/EUR/search/?index=products&text=kateenkorva
Myöskin Heinon Tukku myynee kateenkorvaa

Pikkuisen ongelmallinen tuo, että mikä nyt onkin jokaiselle sitä erikoista tai eksoottista. Itse en esim. linnunpesää niin kauhean erikoisena pidä. Jos Kiinassa on yhtään pitempään, niin tuleehan sitä maistettua. Mutta eipä se ruuasta käy, mieluummin annan pääskysten pitää pesänsä. Eikä ne kuuluisat “tuhatvuotiset munatkaan” oikein innosta. Ankan munia, jotka ovat erittäin vastenmielisen näköisiä. Silmät jos saa kiinni, niin maku onkin jo ihan ok.

Kalaruuista kohtalaisen erikoisena voi ehkä pitää haudutettuja kalanhuulia. Tarjoillaan riisipedillä ja valkoviinikastikkeessa. Kannattaa maistaa, jos eteen tulee. Eihän näitä osaa tai tiedä turisti aina edes tilata, mutta joskus voi päästä vaikka kaupungin juhlaillalliselle ja eteen tulee kaikenlaista. Kiinassa tuli joskus oltua näillä mukana. Voi sanoa, että hyvin meitä kestittiin. Vain mustamakkara puuttui. :wink:

2 tykkäystä

Reinistäkin saa tilaamalla ja välillä on kauppahallin myymälässäkin. Tukkuhan se Reinikin on. Ajattelin, että jos olisit törmännyt jossain.

Hämmentävää kuinka vieraita sisäelimet ovat ihmisille nykyään. Paljon jää herkkuja ja makunautintoja kokematta.

Espanjassa suuri herkku on merirokko, percebes. Erikoiseksi tai erityiseksi sen tekee se, että syötävä osa on eläinkunnan suurin penis. Je se toki suurin syykin miksi sitä syödään.

1 tykkäys

Anopin kaikki ruuat. :yum: No ei vaan,kai se on alligaattoria joskus Saludissa.

5 tykkäystä

Kanariansaarilla kiinalaisessa ravintolassa tuli syötyä käärmettä. Luulin sitä ensin kanaksi kun se maistui kanalta. Oli pikkuinen yllätys 8 vuotiaalle itselle.

4 tykkäystä

Jos katsoo tuota grillaus/ruuanlaitto ketjua, niin @nro66 on kohta kärjessä. Siellä on valmistumassa raaka kana, jolla on olut tölkki perseessä. Siihen kylkeen jaloviinaa.

Ei voi olla eksoottisempaa.

15 tykkäystä

Olen minä jotain kypsääkin syönyt mutta ei nyt niin kovin erikoisia. Ehkä Baijerilainen perinneherkku sian polvi nyt päällimmäisenä. Ja Hofbräuhausissa tietysti. Schweinshaxe - Wikipedia

1 tykkäys

En ole itse mikään eksoottisen ruuan ystävä ja ei ole mitään kovin erikoista tullut syötyä, ainakaan tämän ketjun mittapuulla mitattuna.
Pikku nasikkana tuli kuitenkin syötyä takapihaltamme elävä hämähäkki.
En muista kuitenkaan oliko hämähäkki oikea makuelämys vaiko totaalinen pettymys. Pitää varmaan vielä jonain päivänä testata uusiksi, tai sitten ei.

7 tykkäystä

Riekkoa, teertä eli metsäkanalintuja tuli 90 luvun alussa syötyä aika paljon kun silloiset tuttavat harrastivat metsästystä. Pari vuotta sitten söin valasta mutta en pitänyt mausta.

Visbyssä tuli aikanaan syötyä sahramipannukakkuja, hyviä olivat.

1 tykkäys

Muistaakseni en Hofbräuhausissa ole sianpolvea koskaan syönyt. Joten en osaa verrata. Mutta Lidlissä on aina silloin tällöin myynnissä saksalaista Schweinehaxea. Ostan aina kun mahdollista. On tosi maukasta, suosittelen!

Valashan on sitä semmoista punaista lihaa. Ainakin oma syömäni maistui aikalailla maksalle. En minä maksaa inhoa, olen aika kaikkiruokainen. Mutta mieluummin muuta kuin maksaa. Jos Oslossa käy ja haluaa valasta maistaa, niin varma paikka on Nilsen Spiseri. Ihan hyvä ja mutkaton ruokapaikka muutenkin. Onpa siellä tullut syötyä jopa pizzaakin. :wink:

1 tykkäys

Eksoottisimmasta päästä taitaa omalla kohdallani olla Vietnamissa työkeikalla syöty keitto, jossa oli kasvisten ja muutamien tunnistamattomaksi jääneiden ainesosien lisäksi sammakon reisiä. Ei noussut suosikiksi, muutoin safkat reissussa olivat erinomaisia.

Omista tekeleistä ehkäpä tänä suvena testatut nokkossipsit menevät erikoisten listaan, maku hyvä ja toimiva.

2 tykkäystä