Hyvän tuurin ihmiset ovat sitoutuneet maksamaan tiettyä sähkönhintaa, vaikka olisivat mahdollisesti saaneet sen myös halvemmalla aikanaan. Suomalaisuuteen kuuluu, että sopimuksista pidetään kiinni.
En lue itseäni “hyvän tuurin” ihmiseksi. Onnistuin runsas vuosi sitten ihan omilla aivoillani päättämään, että vaihdan pörssistä määräaikaiseen. En tuurilla, vaan silkalla päätöksellä.
Ehkä sitten taloani sähköllä lämmitellessäni tuli seurattua asioita vähän tarkemmin. Nytkö haluat minun maksavan jonkun toisen sähkölaskusta siivun? Et ainakaan kannusta minua jatkossa uhraamaan aikaani asioiden havainnointiin, ajatteluun ja toimintaan.
Vaikka mulla on ollut suora sähkölämmitys luhtitalossa niin olen vuosia mennyt toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla. Asiaan heräsin vasta kesäkuun lopulla ja tein 15,49snt/kwh olevan määräaikaisen. Ei voi kun itseä syyttää, eikä tulisi mieleenkään vaatia, että ne jotka ollut hereillä niin joutuisi nyt maksumiehiksi myös.
Kyllä kannustan havainnointiin, kuten olen aina kannustanut kaikkia esim. kilpailuttamaan sähkönsä. Mikä sai sinut vaihtamaan? Olitko havainnoinut sodan alkavan ja onko nykyinen sopimuksesi ollut halvempi kuin pörssisähkö olisi ollut ilman sotaa?
Havahduin siihen, että mannerlaatat olivat alkaneet täristä niin, että pörssisähkö heilahteli liikaa. Mediaania en sille laskenut, mutta saatuani tyydyttävän kiinteän tarjouksen, tartuin siihen.
Ajattelin, toimin, ja mieluusti kannan siitä nyt hedelmää. Ilman ihme “tasauksia”.
e: Pahoillani. Suututtaa vain tuollainen ehdotus.
Jaa että minä maksaisin jonkun nuun sähkölaskua? Niin varmaan. Täysin älytön ehdotus missä ei ole mitään järkeä.
Kylläpä täällä vaahdotaan ja kärjistetään. Kysehän on hintapiikkien tasaamisesta, eikä siitä että naapurin Pertti tuo joka kuukauden ensimmäisenä maanantaina sähkölaskunsa Natelle maksettavaksi ja virnuilee päälle.
Ihan pohdinnan arvoinen esitys poikkeustilanteisiin. Koska kuluttajat eivät ole voineet tasavertaisesti itse vaikuttaa sähkölaskuihinsa. Täällä huomaa miten ollaan vieraannuttu Pihtiputaan mummon todellisuudesta, eikä ymmärretä että se mummo voi kuolla kylmään ensi talvena.
Tuo hintapiikkien tasaaminen nimenomaan ei korreloi mainostamiesi kuluttajien tasavertaisten vaikutusmahdollisuuksien kanssa.
Jään odottamaan lakiehdotusta mielipiteineni.
Mutta ”hintapiikkien tasaaminen” sopii erittäin hyvin yhteen ”poikkeustilanne” -sanan kanssa. Se mitä sinä tarkoitat tasavertaisilla mahdollisuuksilla, ei mielestäni ole kovin lähellä todellisuutta käytännössä, varsinkaan tässä nimenomaisessa tapauksessa. Ole nyt vain rauhassa tyytyväinen itseesi, tekemiisi päätöksiin ja sähkösi hintaan, kuten olet monta kertaa ilmaissutkin sähkön hinta -ketjussa.
Monenlaista todellisuutta mahtuu Suomen maahan: On nuorten ja iäkkäiden, etelä- ja pohjoissuomalaisten, viisaiden ja tyhmien - ja varsinkin rikkaiden ja köyhien todellisuudet. Peace kaikille.
Tuosta nyt keskustelun alla olevasta sähkölaskujen erojen tasaamisesta ei voi puhua ilman politisointia. Joku koiranleuka voi nähdä koko asian jopa vaalikampanjan aloituksena.
Ehkä tämä on väärä paikka koko aiheelle.
Hintapiikkien tasaaminen on taas yksi keino tulosiirroille.
Jos jaksaisin, niin tekisin laskelman. Omakotiasujan silmin karkeasti näin.
Saat palkan, josta verottaja ottaa omansa. Tuosta palkasta sitten maksat kaiken maailman hulevesimaksuja, tontistakin pitää maksaa veroa, vedestä maksetaan veroja, jätevedestä maksetaan veroja ja niin edelleen ja niiin edelleen.
Ja nyt sitten pitäisi tuon ehdotuksen mukaan lähteä maksamaan myös muiden sähkölaskuja.
Joo. Valinnasta on kysymys, mutta halutaanko nyt oikeasti mennä siihen tilanteeseen, jossa kerrostaloissa asuminen on ainoa järkevä vaihtoehto?
Noo katsotaan missä muodossa mitäkin päätöksiä tulee ja millä detaljeilla vai tuleeko mitään.
Ehkäpä tää kumminkin on vaan hallituksen paniikkia.
Lisää tulee satavarmasti,kun alkaa oikeasti kylmät ajat tammi-helmikuussa…
Ei tuollainen laki voi mennä ikinä läpi. Tai sit sitä vois soveltaa jokaiseen asiaan. Esim. Ostin halvalla pari vuotta sitten sähköauton, nyt niiden hinnat on nousseet. Sen takia pitää tasata, ja minun maksaa osa muidenkin sähköautoista.
Kyllä jokaisella ihmisellä on ollut ihan tasavertainen mahdollisuus tehdä sopimuksia. Vaikka valmiiksi sinne vanhan määräaikaisuuden perään. Viime vuoden lopulla/ vuoden alussa kun tarjottiin 7-10 sentin sopimuksia ja hyvin varoteltiin että hinnat tulee nousemaan niin ihmiset ei uskonut. En todellakaan ala maksamaan muiden tähden tämmöisessä asiassa missä jokaisella mahdollisuus vaikuttaa.
Nyt sitten nämä keille jäi luun käteen kiukuttelee. Onhan tää tilanne pas** mutta ei tässä nyt “hyvän” sopimuksen tehneitä kuulu rankoa.
Eihän tuollainen laki vain voi mennä läpi. Väitän vahvasti että itselläni omakotitalossa maalla sähkölasku on paljon isompi kuin kerrostalossa asuvalla, vaikka sähkösopimukseni on mallia 4,95 senttiä/kWh vielä hieman alle vuoden. Kyllä kustaan omille kintuille ja paljon jos tuollainen runnotaan läpi…
Mä en ole kiukutellut (skrollaa ylöspäin ketjua), mutta älä nyt yleistä että kaikilla oli viime vuonna mahdollisuus tehdä soppari.
Oli mullakin neljän sentin soppari joka olisi ollut voimassa ensi maaliskuuhun. Mutta tuli muutto eteen ja asumismuoto muuttui ja en saanut siirrettyä sopimusta uuteen paikkaan helmikuussa.
Koska olin tilanteessa missä toistaiseksi voimassa oleva sopimus oli halvempi kuin määräaikainen otin helmikuussa toistaiseksi voimassa olevan. Joten tässä nyt mennään 33snt / kWh ja katsellaan kohden ensi vuotta. Toivon todellakin että hallituksen suunnitelma on vastoin perustuslakia (kuten tuossa edellisessä viestissä kerroin).
Näin juuri. Itse tehnyt aina määräaikaisia ja ei ole ollut edes mitään halvimpia mahdollisia sopimuksia. Maksanut keskimäärin enemmän sähköstä monta vuotta kuin monet muut ja nyt pitäisi sitten tasoittaa. En minäkään ole vaatimassa mitään tasoituksia aiemmin kalliimmasta sähköstäni.
Tuolla kiukuttelulla nyt lähinnä yleisesti perustan omaan kokemukseen ihmisistä joka on laaja sattuneesta syystä.
Jos ajattellaan että kaikki sopparit lopetetaan ja koko maahan tulisi tasahinta järjestelmä niin mitä luulette paljonkohan sähkön hinta olisi?
Itse veikkaan että vähintään 33 centtiä. Eihän tuollainen ahneus mikä tällä hetkellä on muuta mitään koska lainsäädäntö mahdollistaa rajattoman ahneuden…