Minä vähän vedin varman kautta ja varmistelin eräältä ylläpitäjältä, että onko täällä tällaista ketjua olemassa. Itse en muistanut ja hän oli sitä mieltä, että on ihan hyvä idea laittaa tästä oma ketju. Otsikkoa saa muokata.
Vietin aikaa tuossa viikolla hotellin aulabaarissa erään liigaseuran toiminnassa vahvasti mukana olevan henkilön veljen kanssa (nimiä en paljasta). Sieltä tuli aika vahvasti viestiä, että käydään kovasti neuvotteluita tulevaisuudesta eurooppalaisen liigan suhteen. Hän kertoi, että tavoitteena on saada kunnollinen vastus NHL:lle. Eli KHL mukaan ja Euroopan parhaat joukkueet mukaan.
Tämä juttu oli noin neljännen oluen kohdalla ja varmasti jotain perää on.
Lähdettä en sen enempää julkisella puolella paljasta, mutta olisi ehkä ihan hyvä keskustelun avaus?
E. Laitetaan nyt vielä oma mielipide aiheeseen. Minun mielestäni hyvä idea, jos saadaan aikaan samantien pelaajabudjettien osalta katot. KHL ja oligarkkien rahat saataisin edes jollain tapaa pois kuvioista.
Suomalaisten yritysten kannaltahan tämä saattaisi olla loistava mahdollisuus nostaa omaa brändiään esille Euroopassa ja miksei myös Venäjällä.
Isoin asia on kuitenkin saada tosiaan seurat ja pelaajabudjetit samalle tasolle maasta riippumatta.
Kokeillaanpas tälläistä ketjua tälle keskustelulle.
Toki näinkin ja varsinkin jalkapallossa näen todella isona ongelmana tuo sisarus-seurojen mukana olon(Leipzig, Salzburg) Euroopan peleissä. Ajatusmaailma näiden kohtaamisissa väkisinkin kellahtaa sopupelin puolelle, vaikka näin ei olisikaan. Lisäksi vielä tuo perinteiden hautaaminen geneerisen nimen ja symbolin alle.
Toki meillä on myös Cityn “imperiumi” (New York, Melbourne, Manchester), mutta tuossa kuitenkin ollaan eri mantereilla joten kohtaamiset ovat vähissä.
Lisäksi italialaisen Pozzon perheen seuraperhe(Udinese, Granada, Watford) pelaa Euroopassa, mutta näissä on pysynyt kuitenkin seurojen omat vanhat symbolit ja muut on pysyneet ja omistus vaan on muuttunut.
Lisäksi kun Pozzot eivät mitään shekkejä ole ei näitä seuroja juurikaan nähdä keskenään kamppailemassa Euroopan kentillä.
Jääkiekossa taasen näen asiassa myös hiukan positiivisiakin puolia. Saksan Liigan ja Saksan maajoukkueen kehitys on mielestäni jääkiekolle hyvä asia ja Red Bull on siihen ollut iso tekijä. Olettaisin myös vaikuttaneen Itävallan jääkiekkoon merkittävästi, vaikka samanlaista kehitystä ei siellä olekaan havaittavissa.
Lisäksi ei 1998 perustettu(Red Bull omistus alkaen 2013) EHC Munchen mikään varsinainen perinneseura ole, joten sen perinteitä en itse pysty kauheasti suremaan, mutta varmasti jotkut kannattajat surevat, kuten myös Salzburgin kohdalta.
Summa summarum, olisin valmis kieltämään Red Bullin osallistumisen usealla seuralla eurooppalaiseen jalkapalloon, mutta jääkiekossa en olisi ihan niin jyrkkä, koska jääkiekko pienenä pelurina tarvitsee isoja - kuitenkin laillisella - rahalla sponsoroituja seuroja. Voisin siis jopa hyväksyä Suomenkin Liigassa jonkun Red Bull Espoon jos sillä saataisiin lisää laatua Liigaan. Ikävänä puolena olisi kuitenkin se, että eihän tuollainen hmv seura kauheasti kiinnostusta lisäisi. Joku Red Bull Jokerit saattaisi olla eri asia.
Monilta osin olen kyllä samaa mieltä kanssasi, mutta itse en kyllä hyväksyisi Red Bull joukkuetta Suomeen. Varmasti ainakin Itävallalle ollut hyötyä jossain määrin Red Bullin joukkueesta, mutta en silti näe tuota kovin positiivisena asiana.
Tekeekö se sitten kuitenkaan kovin hyvää maan jääkiekolle, kun sama rahajoukkue dominoi lähes joka vuosi sarjassa? Viime vuonna ei esimerkiksi hävinnyt yhtään pudotuspeli ottelua. Toki siellä on männä vuosina ollut paljon muitakin voittajia, eikä tuo dominointi ole niin pahaa kuin vaikka Münchenilla Bundesligassa, mutta en usko sen ainakaan tasoittuvan tulevaisuudessa erityisemmin.
Voisihan Suomessakin käytännössä pelailla Rauman RTK. En ihan hirveästi arvostaisi, vaikka sieltähän se rahoitus kai aika pitkälti tulee.