On kyllä oma kokemus UMK:sta hyvin erilainen tänä vuonna, kun valtaosalla täältä, joten laitetaan nyt oma mielipide, että saadaan jotain luettavaa niille, jotka ei katsoneet.
Ensinnäkin, katson UMK:t ja Euroviisut joka vuosi. Miksikö? Koska ns. populaarikulttuurinen yleissivistys sekä vielä isommin: daami katselee mun kanssa meillä Super Bowlit ja CHL-finaalin ja arvostan sitä todella. Hän ei välitä varsinkaan jääkiekosta (pitää sitä idiottien lajina varmaankin siksi, että myös minä pelaan) mutta silti saan terrorisoida Tapparalla ja jenkkifutiksella (tällä varsinkin joka su-ilta) koska vaan. Hän pyytää näissä kahdessa ”koti-studiota” ja mielelläni suostun. Tekee ihan hyvää kurkata oman mukavuusaleen ulkopuolelle.
Olen siis tässä sivussa oppinut uudelleen pitämään tästä ilmiöst ja pakko todeta vastavirtaan, että tämän vuoden taso oli yllättävän kova. Portion Boys oli ainoa ”vähän heikompi”, mutta muut täytti genressään uskottavammin paikkansa. Portion Boysin genre tuntuu enemmän olevan juottoloiden bilefiilis ja siinä varmasti pomppivat kaikki messiin.
Vaikka oma suosikkini biisinä lieni ”Ylivoimainen” ja ehkä hieman yllättäen ”No Business On The Dance Floor” ei Käärijäkään ollut huono. Ai miksikö? Kuten @PihlajanpOika tuossa aika osuvasti kuvaili, on viisut myös kaikkea muuta, kuin musiikkiskaba. Se on viihdettä, siinä missä urheilukin. Käärijä onnistuu olemaan sopivan outo, yllättä ja erikoinen ja lopulta saa hymyn huulille.
Näiden asioiden jälkeen on tietty hyvä paljastaa, että minunkin musiikkimaku on etupainotteisesti raskas. Mutta olen toki ajat sitten avoimin mielin rapttamut verhoa tasaisesti kaikelle muulle, myös jazzille ja klassiselle.
Jotenkin ihmetyttää tuo ”kiukuttelu” - ei kiinnosta, taas hävitään, pitäs olla Heviä. Tappion ennustaminen jopa urheilussa ja Liigassa on mestaruuden voittamisern nähden todennäköisempää. Se ei silti tarkoita, että joukkue joka ei voita mestaruutta olisi huono.
Ainoa asia, missä Euroviisut ovat ”pettymys” on politiikan sekoittuminen äänestysprosessiin. Tai alueelliset äänijaot. Muutoin ihan mukavaa vastapainoa ja niin paljon Suomesta on mennyt viisuihin jopa ”hevikuraa” ja muuta ihmetystä että ei Käärijä juuri kenellekkään häviä ennakolta - päin vastoin.
Ihan hauska ja hyvätasoinen biisikimara oli eilen. Ainostaan kuvauksesta täältä pieni miinus Ylelle.
PS. Ei ole reilua verrata Ruotsin Melody Festivaaleihin, koska siellä perinnen ja brändäys on täysin eri tasolla. Myös tapahtun laajuus hahmottuu sillä, että yhdessä alkuerässä on saman verran kisaajia, kuin Suomen ainoassa lähetyksessä eli finaalissa.